Myggelarver
Fra : Jon Batsberg

Dato : 23-10-03 17:06

Hvornår bliver myggelarver "for gamle"?

Jeg købte 10 poser hos dyrehandleren som fortalte at de skulle opbevares i
kæleskabet i 2-3 uger.
Efter 2 uger er myggelarverne ikke så aktive længere og reagerer ikke ret
meget når man løfter en pose op. Der er desuden små hvide plamager af larver
som ligner "mug"..

M.v.h.
Jon Batsberg

Fra : ru1

Dato : 23-10-03 17:34

"Jon Batsberg" skrev d. 23-10-03 17:06 dette indlæg :
> [...]
ret
> meget når man løfter en pose op. Der er desuden små hvide plamager af

du kunne istedet for ligge de poser i fryseren, og så brække et stykke
af når du skulle bruge dem,på denne måde har du hele tiden frisk foder
der er lige så godt som levende mvh leif

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten Gall

Dato : 23-10-03 21:07

"Jon Batsberg" <jon@batsberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Efter 2 uger er myggelarverne ikke så aktive længere og reagerer ikke ret
> meget når man løfter en pose op. Der er desuden små hvide plamager af

Det er noget knald de laver med at putte myggelarverne i de små poser!
Prøv engang at tælle myggelarverne, du vil så blive meget overrasket over
stk. prisen.
Myggelarver skal da også have noget at leve af, og det får de jo ikke i de
små lufttætte poser. Og jeg vil mene at deres nærings værdi
er noget nær 0 de sidste par dage.
Det kan meget vel være at de kan overleve den opgivne tid, hvis du får dem
lige så snart de er pakket, me nhar de ligget bare et par
dage i butikken, skal det jo trækkes fra.
De hvide "mug" pletter er døde myggelarver og skal derfor ikke med i
akvariet.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-10-03 21:30

"Carsten Gall" <xxcgallxx@xxvip.cybercity.dkxx> wrote in message
> [...]

> Det er noget knald de laver med at putte myggelarverne i de små
> poser! Prøv engang at tælle myggelarverne, du vil så blive meget

Ja, det giver en hamber pris. Der er vel noget der ligner en teskefuld
myggelarver i sådan en pose.

> Myggelarver skal da også have noget at leve af, og det får de jo
> ikke i de små lufttætte poser. Og jeg vil mene at deres nærings værdi
> er noget nær 0 de sidste par dage.

Hvis de placeres i køleskabet er deres stofskifte vel nærmest gået i stå.
Derfor bruger de hverken foder eller ilt.

> Det kan meget vel være at de kan overleve den opgivne tid, hvis du
> får dem lige så snart de er pakket, me nhar de ligget bare et par
> dage i butikken, skal det jo trækkes fra.

Ja, og de butikker, jeg har set føre disse poser, opbevarer dem i en varm
forretning op ikke ´på køl.

vh
Jan

Fra : Jon Batsberg

Dato : 23-10-03 21:35

Tak for svarene!

Jeg var heldig at stå i butikken da fragtmanden ankom med kassen, så de var
helt "friske".
Jeg synes ikke at 35 kr. for 10 poser er urealistisk.

Mit næste "dumme" spørgsmål er så:
På denne side http://akva-net.hjem.orangenet.dk/mygfrosne.htm snakkes der om
røde, hvide og sorte myggelarver. Hvad er standard? Jeg ser ingen farver,
kun gennemsigtighed hos mine.

M.v.h
Jon Batsberg

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-10-03 21:49

Jon Batsberg wrote:
> der om røde, hvide og sorte myggelarver. Hvad er standard? Jeg ser
> ingen farver, kun gennemsigtighed hos mine.

De "gennemsigtige" er de hvide.

De hvide kan fanges hele året i søerne rundt omkring - også om vinteren
under isen.

Sorte lever i millionvis i små pytter og vandhuller især i forsommeren -
og det er dem, der bliver til de myg, der stikker os om sommeren.

De røde lever i mudder - gerne i forurenet vand.

Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men usenetindlæg bør normalt besvares i gruppen.

Fra : Jon Batsberg

Dato : 23-10-03 22:02

>De "gennemsigtige" er de hvide.
>Sorte lever i millionvis i små pytter og vandhuller især i forsommeren -
>og det er dem, der bliver til de myg, der stikker os om sommeren.

For at få min kærestes tilladelse til at opbevare levende larver i
køleskabet måtte jeg overbevise hende om at det var den ultimatime hævn på
børnebørnene af dem der stak hende i sommeren.. den holder desværre ikke
helt så..

Tak alligevel!

Jon Batsberg

Fra : Simon Rasch

Dato : 24-10-03 11:05

> [...]
> børnebørnene af dem der stak hende i sommeren.. den holder desværre ikke

Det var ellers et godt forsøg

Er der nogen der har erfaring med levende myg i drænet form (kvalitet,
holdbarhed osv) ?

vh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-10-03 16:00

"Simon Rasch" <simon.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Er der nogen der har erfaring med levende myg i drænet form (kvalitet,
> holdbarhed osv) ?

Ja, de kan sagtens holde en uges tid i en underkop eller lign. Husk dog at
dryppe lidt vand på dem, hvis de begynder at tørre ud.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-10-03 16:02

"Jon Batsberg" <jon@batsberg.dk> wrote in message
> Tak for svarene!
>
> Jeg var heldig at stå i butikken da fragtmanden ankom med kassen, så
> de var helt "friske".
> Jeg synes ikke at 35 kr. for 10 poser er urealistisk.

Næh - benzin, tid, slid på ketsjer har også sine omkostninger. Havde jeg
bare et par akvarier eller 3 med små apistogrammaer eller lign, ville jeg
også benytte indkøbte myggelarver.

vh
Jan

Fra : Ib Madsen

Dato : 23-10-03 22:32

Levende foder er en god ting. Husk Hvide myggelaver er lige kommet på
markedet, og de vil gerne have det koldt og gerne ilt.
Prøv at købe en potion til og put den i en spand iskoldt vand og sæt dem
udenfor eller i køleskabet ( men der er ikke plads til en spand), så går det
nok bedre.
Gerne temp. 0-7 grader, gerne i en regnvandstønde.
De skal være klare og gennemsigtige hvis de er i live.
Jeg køber 1 liter af gangen om ugen og putter dem i 500 liter vand udenfor.
Ca. en gang om månden tømmer jeg og renser for døde myg.
Hilsen
Ib Madsen
Dyrehandler Odense
66 12 42 80