Skærme
Fijala 3554
DVI problemer på VP201b (også)
Fra : Kim Correll

Dato : 22-10-03 17:34

Hej alle

Så har jeg endelig fået min nye Viewsonic VP201b fra Infocare. Denne er fra
september, hvor den gamle var fra april.

Nu kan jeg, efter en del justeringer, få signal på DVI'en (uden brug af VGA
samtidig) men det er meget ustabilt, det slukker og tænder med mellemrum.
Det er ligesom at billedet begynder at ryste og så søger skærmen på
DVI-porten, nogle gange gør den det kontinuerligt.

Jeg har prøvet med et andet kabel (24+1 i stedet for standard 18+1), men det
gør ingen forskel. Problemet er også ens på to forskellige maskiner.

Er der nogen forslag fra gruppen? Jeg orker efterhånden ikke at skulle bytte
endnu en skærm.

Hilsen
Kim

Fra : Maestro

Dato : 22-10-03 18:13

Har du prøvet at lege med "Input Select" i OSD menuen?

Det er da muligt det måske kunne gøre en forskel at sætte den til en vis
setting!?

Fra : Kim Correll

Dato : 22-10-03 18:27

> Det er da muligt det måske kunne gøre en forskel at sætte den til en vis
> setting!?

Har jeg også prøvet, gør heller ingen forskel.

Det er som om der ikke er problemer, når jeg er i et spil men kun når jeg
står i windows. Måske er det et problem imellem XP og Nvidia?

Hilsen
Kim

Fra : Thomas Madsen

Dato : 22-10-03 20:07

Kim Correll skrev:

> Måske er det et problem imellem XP og Nvidia?

Hvad med indstillingen "Reducer DVI-frekvens på højopløsningsskærme"?
Det var jo da den funktion der fik det til at virke hos Lars Krag, men
det var et Radeon 9800PRO, så vidt jeg husker. Jeg ved ikke om Nvidia-
kort også har den indstilling. Jeg har den ikke her på mit Matrox-kort,
men har på den anden side heller ingen problemer med DVI på min VP201s.

Madsen.

Fra : Kim Correll

Dato : 22-10-03 22:17

Jeg tror ikke den findes på Nvidia's kort, men jeg checker det engang.

Fra : Lars Krag

Dato : 23-10-03 07:51

Måske nærmere et problem med Nvidia's DVI udgang? Se længere nede.

Lad mig lige tilføje 2 ting her. Jeg har de sidste 2 uger kørt med "almindelig"
DVI hastighed, altså ikke reduceret, med følgende hastigheder iflg. mit OSD:

H. Frekvens 75.18 kHz
V. Frekvens 60.0 Hz
Pixel clock 161.78 Mhz (ligger nogle gange på 162.00)

Når jeg "reducerer" frekvensen i driver panelet, sker der følgende:

H. Frekvens 74.850 kHz
V. Frekvens 60.0 Hz
Pixel clock 161.56 Mhz

Hvad ligger dine hastigheder på Madsen?

Jeg har fået det til at køre med "fuld" hastighed ved at disable en anden indstilling
i driverne der hedder "Alternativ DVI betjeningstilstand", som tilsyneladende er
aktiveret som default i driverpanelet. Ingen hop eller udfald, det hele virker som
det skal. Jeg kan dog overhovedet ikke se forskel på billedkvaliteten.

> Jeg tror ikke den findes på Nvidia's kort, men jeg checker det engang.

Prøv engang at læse denne artikel på Extremetech. De har testet 7 forskellige
Geforce FX5200 kort, og ingen af dem leverede et ordentligt signal på DVI
udgangen, og levede ikke op til DVI specs. To af dem var endda meget dårlige
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1187651,00.asp

Jeg ved ikke hvilken chip der styrer DVI på dit grafikkort, men måske er
fejlen i kortet og ikke på skærmen? Måske er der fejl begge steder? Det
er jo ikke til at vide uden et ekstra grafikkort (som man ved virker), man kan
teste på. Jeg ville nok prøve at teste skærmen hos én der har et setup hvor
DVI i 1600x1200 virker, hvis du kender én der bor i nærheden?

/Lars

Fra : Kim Correll

Dato : 23-10-03 16:20

> [...]
hvor
> DVI i 1600x1200 virker, hvis du kender én der bor i nærheden?

Enten ligger problemet i skærmen eller også er det Nvidia chippen generelt,
for jeg har samme problem med to forskellige kort: Et MSI Ti4400 og et Asus
Ti4200.

Jeg skal til et LANparty på lørdag, der kan jeg teste maskinen på en
kammerats ATI kort.

Hilsen
Kim

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-10-03 11:50

Lars Krag skrev:

> Hvad ligger dine hastigheder på Madsen?

H. Frekvens: 74.682 KHz
V. Frekvens: 60.0 Hz
Pixel Clock: 161.35 MHz

Madsen.

Fra : Lars Krag

Dato : 23-10-03 12:03

"Thomas Madsen" skrev i en meddelelse ...

> H. Frekvens: 74.682 KHz
> V. Frekvens: 60.0 Hz
> Pixel Clock: 161.35 MHz

Ok, tak skal du ha'. Det er jo rimeligt interessant, i og med at det jo
faktisk er lavere (om end yderst marginalt) end mine "reducerede"
frekvenser!

Det kunne være interessant at se hvad Kim Correll's skærm siger
på et Nvidia kort.

/Lars

Fra : Kim Correll

Dato : 23-10-03 16:23

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> frekvenser!
>
> Det kunne være interessant at se hvad Kim Correll's skærm siger

Mine tal ser sådan ud:

H. Frekvens: 75.18 KHz
V. Frekvens: 60.0 Hz
Pixel Clock: 161.78 MHz

Faktisk har jeg lagt mærke til, at Pixel clocken svinger. Nogen gange er den
162,00

Hilsen
Kim

Fra : Lars Krag

Dato : 24-10-03 08:15

"Kim Correll" skrev i en meddelelse ...

> Mine tal ser sådan ud:

> H. Frekvens: 75.18 KHz
> V. Frekvens: 60.0 Hz
> Pixel Clock: 161.78 MHz

> Faktisk har jeg lagt mærke til, at Pixel clocken svinger. Nogen gange er den
> 162,00

Ok, det er jo helt ligesom mine frekvenser så. Hvis du tester på et R9800PRO
eller andet Radeon kort, så husk lige den de to driverindstillinger med hhv.
"reducer DVI frekvens" og "Alternativ DVI betjeningstilstand".

/Lars

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-10-03 12:09

Lars Krag skrev:

> Ok, tak skal du ha'. Det er jo rimeligt interessant, i og med at
> det jo faktisk er lavere (om end yderst marginalt) end mine
> "reducerede" frekvenser!

Pixel Clocken står og svinger lidt. Nogle gange står den på 161.13
MHz og andre gange på 161.35 MHz, men for det meste kører den på det
sidste.

Madsen.

Fra : Lars Krag

Dato : 23-10-03 12:53

> Pixel Clocken står og svinger lidt. Nogle gange står den på 161.13
> MHz og andre gange på 161.35 MHz, men for det meste kører den på det
> sidste.

Ja min gør som sagt lidt det samme, den tager sig bare en tur op på 162.00
engang imellem (<1/10), ellers ligger den på 161.78.

Som jeg har forstået det understøtter standarden kun op til 165 Mhz, så
vi er jo virkelig på grænsen af DVI-I her, så vidt jeg har forstået.

/Lars

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-10-03 18:30

OK - jeg føler med dig.

Jeg holder mig DEFINITIVT fra alle Viewsonic skærme indtil jeg klart
fornemmer, at deres DVI problem er løst.

NEC bliver nu nok mit valg eller den nye Acer 17' TFT der kommer i næste
måned.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-10-03 19:42

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in

> OK - jeg føler med dig.

Også mig

> Jeg holder mig DEFINITIVT fra alle Viewsonic skærme indtil jeg klart
> fornemmer, at deres DVI problem er løst.

Jeg må modvilligt give dig medhold. Det holder simpelthen ikke at en så
stor spiller på markedet ikke engang i deres topmodeller kan levere et
stabilt produkt.

> NEC bliver nu nok mit valg eller den nye Acer 17' TFT der kommer i næste
> måned.

Den Acer har jeg vist overset - er det med IPS panel?
Har også overvejet en Philips 170B4BS - godt nok mister jeg pivot, men
skærmens design passer mig fint - har set den i aktion :) Til gengæld har
jeg så ikke set så mange reviews af den i forhold til NEC og Viewsonic, men
det kommer måske?

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-10-03 20:01

> [...]
> jeg så ikke set så mange reviews af den i forhold til NEC og Viewsonic, men

Indtil nu har der ikke eksisteret IPS 17' paneler, men nu hører jeg rygter
om en snarlig Philips med 17' IPS panel - og hvorfor skulle Acer ikke været
røget med på den vogn ?

Venter i spænding på en tilbagemelding på den nye Acer skærm.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Flemming Joensson

Dato : 22-10-03 22:55

> [...]
> Acer ikke været røget med på den vogn ?
>
> Venter i spænding på en tilbagemelding på den nye Acer skærm.

Øhh? 170B4BS og 170B4MG er da begge med IPS panel (så vidt jeg har
forstået) og de har da været på markedet i et stykke tid. Det er 17" skærme
begge to.

Men det lyder bestemt interessant at Acer også skulle komme med noget nyt
:)

Da der alligevel er op til 4 ugers leveringstid på 1860nx i tyskland, så
tror jeg bare at jeg indtil videre afventer og ser om der kommer andre ting
frem - eller måske endda en løsning på viewsonics dvi-problem.

Gad vide om det er noget Computerworld eller Comon gider at skrive om - de
kan måske få rusket lidt op i Viewsonic. Det lader ikke til at der sker det
helt store fra Viewsonics side hvad det problem angår.

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Lars Krag

Dato : 23-10-03 09:00

"Dr.Ralph" skrev i en meddelelse ...

> OK - jeg føler med dig.

Også jeg...

> Jeg holder mig DEFINITIVT fra alle Viewsonic skærme indtil jeg klart
> fornemmer, at deres DVI problem er løst.

Jeg tror nu desværre at problemet ikke nødvendigvis ligger hos Viewsonic
men måske nærmere i de forskellige grafikkort. Det er muligt at Viewsonic
har eller har haft problemer med DVI portene på visse udgaver, men IMO
kan problemerne med skærme fra Juli og frem med stor sandsynlighed
tilskrives grafikkortenes DVI udgange.

Hvilken frekvens (pixel-clock) kører din Dell skærm med på DVI? Nogle
skærme kører tilsyneladende ikke helt med 162 Mhz, og stiller derfor ikke
samme høje krav til DVI på grafikkortene. Se evt. mit svar til Kim Correll,
og henvisningen til artiklen på Extremetech. Der er også et link til den her:
http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1187651,00.asp

Ifølge den levede 7 ud af 7 Nvidia grafikkort ikke op til DVI 1.0 specs, et
par af dem kunne kun klare 142 Mhz på DVI og hvis det er tilfældet kan
man vel egentlig ikke sige at det er Viewsonic's skærme der er skyld i
problemet, selv om det er med de skærme at man tilsyneladende oftest
har problemet.

I den forsindelse kunne det være interessant at se hvilken pixelclock
andre 20-23" TFT skærme (Dell, Samsung etc.) kører med i 1600x1200
på DVI. Måske kan man ikke engang se det. Jeg kan i alt fald ikke huske
at det fremgår af min Samsungs TFT's OSD display nogen steder.

Desværre er det jo de færreste af os der har udstyr til at måle på vores
DVI udgang, så jeg venter i spænding på den lovede opfølgning på
artiklen på Extremetech.

/Lars

Fra : rane

Dato : 23-10-03 10:19

On Thu, 23 Oct 2003 09:59:55 +0200, "Lars Krag" <larskrag@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>man vel egentlig ikke sige at det er Viewsonic's skærme der er skyld i
>problemet, selv om det er med de skærme at man tilsyneladende oftest

Tror ikke dette er problemet. Der er startet en tråd på Prad forummet
hvor Viewsonic ejere kan notere ned om deres skærm virker med dvi
eller ej + hvilket grafikkort de har. Og der er flere (hvor det ikke
virker) der har et Radeon kort.

Og man skulle jo tro at Viewsonic havde testet deres skærme med både
NVIDIA og ATI kort - ellers er det da lidt amatør-agtigt? :)

Fra : Lars Krag

Dato : 23-10-03 11:18

"rane" skrev i en meddelelse ...

> [...]
> hvor Viewsonic ejere kan notere ned om deres skærm virker med dvi
> eller ej + hvilket grafikkort de har. Og der er flere (hvor det ikke

Ok, har fundet tråden, men der er trods alt "kun" 6 svar såvidt jeg kan se,
og det er vel næppe nok til at drage nogen konklusioner. Samtidig er folk
med problemer vel alt andet lige også mere opsøgende på diverse fora
end folk uden problemer, så sådan en "undersøgelse" kan IMO nemt komme
til at give et "skævt" billede. Ikke at den gør det, men den kan gøre det.

Jeg siger heller ikke at der ikke er problemer, jeg er meget glad for min
VP201s, men er på ingen måde "fanboy". Desuden er der jo allerede en
klart indikation af at der ER problemer, antallet af indlæg alene i denne
gruppe taget i betragtning. Blot påpeger jeg at der absolut er andre mulige
fejlkilder i forbindelse med 201s/b skærmene.

For 181s/b skærmenes vedkommende har ovennævnte artikel imidlertid
ikke nogen umiddelbar relevans, det bliver vi ikke uenige om.

> Og man skulle jo tro at Viewsonic havde testet deres skærme med både
> NVIDIA og ATI kort - ellers er det da lidt amatør-agtigt? :)

Det tror jeg såmænd også de har. Men som artiklen på Extremetech gør
opmærksom på, kan f.eks. SIL chippens placering på pcb'et alene gøre
at DVI er uden for specs, selv om selve chippen er helt fin. Og da hverken
ATI eller Nvidia laver deres egne kort længere kunne man jo godt forestille
sig at der er forskel på hvor godt de enkelte fabrikanter følger designet og
anvender "gode" komponenter.

/Lars

Fra : rane

Dato : 23-10-03 12:52

On Thu, 23 Oct 2003 12:18:01 +0200, "Lars Krag" <larskrag@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>end folk uden problemer, så sådan en "undersøgelse" kan IMO nemt komme
>til at give et "skævt" billede. Ikke at den gør det, men den kan gøre det.

Nææ, men at folk også får problemet på et ikke-Nvidia kort er vel også
nok til at fastslå, at det ikke er et specifikt Nvidia grafikkort
problem.

> [...]
>
>For 181s/b skærmenes vedkommende har ovennævnte artikel imidlertid
>ikke nogen umiddelbar relevans, det bliver vi ikke uenige om.

Tror ikke der findes tft-fanboys i en så betragtelig grad som ved
andre hardware-dele - jeg er ligeledes glad for min Viewsonic, men er
da efterhånden lidt harm over DVI-problemet. Men når nu både 181 og
201 skærmene har samme problem - er der jo nok størst sandsynlighed
for, at det er hos Viewsonic problemet ligger - og ikke hos
grafikkortene. 98% af alle andre TFT-producenters skærme lader jo ikke
til at have DVI-problemer og det kan jo ikke passe, at man skal
tilpasse sit grafikkort (læs: købe nyt) for at få en skærm til at
virke :)

> [...]
>sig at der er forskel på hvor godt de enkelte fabrikanter følger designet og

Jo, men burde Viewsonic ikke løbende teste med andre fabrikanters
(Asus, Sapphire, Matrox, Leadtek osv.) grafikkort også? Det er jo dem,
forbrugerne køber.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 22-10-03 22:42

"Kim Correll" <bodybike[REMOVE]@[REMOVE]tdcadsl.dk> crashed Echelon
writing news:1kylb.528$Pm4.342@news.get2net.dk:

> Er der nogen forslag fra gruppen? Jeg orker efterhånden ikke at skulle
> bytte endnu en skærm.

Sidst en person købte sådan en skærm og gav review af det her i gruppen,
kom han med en umiddelbar løsning.

Han havde et Radeon kort, hvor han i driveren kunne vælge at køre med
alternativ DVI frekvens, eller lign.

En bruger med Matrox kort oplevede slet ikke problemet, og endnu ikke der
har sagt noget mht. Nvidia kort eller andre.

--
Bjarke Andersen

Fra : E. Jensen

Dato : 23-10-03 11:41

Find/lån et Ati kort med DVI og prøv med det, er mit forslag.

mvh E

Fra : Kim Correll

Dato : 23-10-03 16:47

Det kan muligvis have noget med opløsningen på de 1600x1200 sammen med
Nvidia GF4 at gøre. I 1280x1024 er DVI'en helt stabil.

I 1280x1024:

H. Frekvens: 63,979 KHz
V. Frekvens: 60.0 Hz
Pixel Clock: 107,86 MHz

Hilsen
Kim

Fra : Kim Correll

Dato : 23-10-03 22:13

Jeg har nu installeret den nye Nvidia Forceware 52.16. Siden da har jeg ikke
haft nogen udfald i DVI'en.

Jeg håber problemet dermed er løst.

Hilsen
Kim

Fra : Lars Krag

Dato : 24-10-03 10:24

"Kim Correll" skrev i en meddelelse ...

> Jeg har nu installeret den nye Nvidia Forceware 52.16. Siden da har jeg ikke
> haft nogen udfald i DVI'en.

> Jeg håber problemet dermed er løst.

Jeg krydser ligesom Madsen fingre for dig. Min VP201s har kørt upåklageligt
i 3 uger nu på DVI efter jeg fik ordnet driverindstillingerne.

/Lars

Fra : Thomas Madsen

Dato : 24-10-03 00:24

Kim Correll skrev:

> Jeg har nu installeret den nye Nvidia Forceware 52.16. Siden da
> har jeg ikke haft nogen udfald i DVI'en.

Lad os krydse fingre for at det bliver ved med at fungere.

Madsen.