Mozilla 1.5 og Firebird 0.7
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 22-10-03 11:31

Af en eller anden grund kan ovenstående browsere ikke vise siden

www.libero.dk

Nogen der kan se om der er noget der kan gøres ved det?

--
Mvh. Jan

Fra : Henrik Gemal

Dato : 22-10-03 12:07

Jan Allan Andersen wrote:

> Af en eller anden grund kan ovenstående browsere ikke vise siden
>
> www.libero.dk
>
> Nogen der kan se om der er noget der kan gøres ved det?

Jeg tror det skyldes at de "tror" de ikke understøtter Mozilla.
Det er endnu et af de der IE only sites.

Motorvej - nu kun til Mazda'er

Men hvis du vil gøre noget kan du gå ind på sitet med fx IE og så skrive
en klage til dem:
http://www.libero.dk/Libero/Templates/Contact/ContactDefault.aspx?id=2594

Det er en af måderne at hjælpe til en bedre Mozilla oplevelse.

--
Henrik Gemal
Mozilla Evangelist

Mozilla Blog with news, devinfo, links, etc:
http://gemal.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-03 14:28

Henrik Gemal skrev:

> Jeg tror det skyldes at de "tror" de ikke understøtter
> Mozilla. Det er endnu et af de der IE only sites.

Som jeg har skrevet andetsteds virker navigationen ikke med Mozilla
(eller Opera for den sags skyld) - så de har desværre ret.

Siden bruger i øvrigt følgende javascript til at identificere
browseren med:
<http://www.libero.dk/Libero/Util/Javascript/ClientObj.js>.

Det kan læses som lidt underholdning til aftenkaffen - se fx
hvordan man undersøger om browseren kører på Mac:

   this.mac = navigator.platform != "Win32"

- eller hvordan man undersøger om vi har fat i en Netscape 4 eller
6:

   this.ns4 = !this.ie && this.version == 4;
   this.ns6 = !this.ie && this.version == 5;

(this.ie er fundet således:

   this.ie = this.browser.indexOf("MSIE") > 0;
)

Netscape 7, Mozilla, Opera m.fl. eksisterer ikke i scriptet.

- og til sidst et lille tjek for dom-understøttelse:

this.dom = !this.ie && this.version >= 5 || this.ie &&
parseInt(this.browser.substr(this.browser.indexOf("MSIE ") + 5, 1))
> = 5;

Er der ikke en skræmmeside for rædsomme javascripts et sted?

> Men hvis du vil gøre noget kan du gå ind på sitet med fx IE og
> så skrive en klage til dem:

Jeg har været der - men flere klager skader ikke.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-03 12:08

Jan Allan Andersen skrev:

> Af en eller anden grund kan ovenstående browsere ikke vise siden
>
> www.libero.dk
>
> Nogen der kan se om der er noget der kan gøres ved det?

Først og fremmest bør du brokke dig til Libero - det er meget
dårlig stil at kræve en bestemt browser for at se en side, og det
er endnu værre når der ikke er nogen grund til kravet.

Siden kan fint vises i Mozilla - du skal bare sætte den til at
identificere sig som IE. Det kan gøres meget let via Prefbar
(prefbar.mozdev.org) - og muligvis også via de normale
indstillinger.

Opera har samme problem med siden - men her hjælper det
tilsyneladende ikke at lade den identificere sig som IE.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-03 12:28

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Siden kan fint vises i Mozilla - du skal bare sætte den til at
> identificere sig som IE.

Jeg var vist lidt for hurtigt ude der. Forsiden vises fint nok, men
stort set hele navigationen (der er lagt i et javascript) virker
ikke.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : S

Dato : 22-10-03 14:46

> Siden kan fint vises i Mozilla - du skal bare sætte den til at
> identificere sig som IE. Det kan gøres meget let via Prefbar
> (prefbar.mozdev.org) - og muligvis også via de normale
> indstillinger.

Men hvis vi gjorde det ville der slet ikke blive lavet gode sites. Hvis
webmasteren ikke kan se andet end, at alle bruger IE er der jo ingen grund
til at lave gode sider som virker overalt.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-10-03 15:12

S skrev:

> Men hvis vi gjorde det ville der slet ikke blive lavet gode
> sites. Hvis webmasteren ikke kan se andet end, at alle bruger
> IE er der jo ingen grund til at lave gode sider som virker
> overalt.

Jeg foreslog IE-imitationen for at løse et konkret problem - nemlig
at en given side ikke kunne ses med Mozilla. Det er lidt lang tid
at vente på at webmasteren selv "opdager" at der er andet end IE i
verden.

Jeg foreslog sådan set også (som det første) at man skulle klage
til Libero.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Gemal

Dato : 24-10-03 08:29

Jan Allan Andersen wrote:
> Af en eller anden grund kan ovenstående browsere ikke vise siden
>
> www.libero.dk
>
> Nogen der kan se om der er noget der kan gøres ved det?

Jeg skrev til libero og her er svaret:
-------------
Du har ret i, at www.libero.dk ikke er udviklet til Netscape/Mozilla,
Opera osv. Men vi har fulgt udviklingen af brugen af disse browsere og
har besluttet at udvikle sitet til andre browsere også. Jeg kan ikke
sige præcis, hvornår det bliver - men i løbet af 2004... jeg ved det er
et meget løst svar men håber, at du har lidt tålmodighed med os - og vil
besøge sitet til den tid.
-------------

Så det hjælper altså at klage!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-10-03 09:51

Henrik Gemal skrev:

> Jeg skrev til libero og her er svaret:

[snip]

Jeg fik præcis samme svar (hvad der da også er helt i orden).

> Så det hjælper altså at klage!

Lad os nu lige se resultatet først. Men det er under alle
omstændigheder positivt at der er vilje til at udvikle til andet
end IE.
--
Jens Gyldenkærne Clausen