Skærme
Fijala 3554
Viewsonic VP181 - Hvor mange har oplevet p~
Fra : Flemming Joensson

Dato : 21-10-03 22:39

Jeg forsøger at danne mig et indtryk af om jeg bør fravælge VP181 fra
Viewsonic og har nogle spørgsmål.

Hvor mange læsere i denne gruppe ejer en VP181(s/b)?
Hvor mange har oplevet problemer med at DVI pludselig ikke virker mere?

Jeg spørger om dette fordi jeg egentlig havde bestemt mig for at købe en
VP181. Derefter så jeg problemerne med DVI omtalt hvorefter jeg satte
indkøbet på standby. Jeg har kigget gruppen her godt igennem. Jeg har også
kigget prad.de fora'et igennem (så godt jeg nu kunne mit tysk er ikke det
bedste). Og jeg har søgt på google både grupper og web.

På trods af at jeg har søgt rimelig ihærdigt, så har jeg kun fundet
forholdsvis få forskellige personer der har oplevet problemet med at DVI
pludselig ikke virker mere. Få i forhold til hvad jeg havde regnet med.

To amerikanere (begge i år 2000, hvis googles datostempel for news
passer??), en tysker (måske to) og en dansker (Rane). Rane og tyskerne der
har oplevet problemerne er alle tre fra i år.

Derudover er der nogle stykker jeg ikke helt ved om de har oplevet
problemet med en defekt DVI på VP181 eller ej. Jeg tror de udtaler sig
fordi deres grafikkort ikke virkede med DVI på VP181, og de efterfølgende
fandt ud af at det var på grund af at deres grafikkorts bios var for gammel
(Et eller andet med at BIOS ikke indeholdt et ID for VP181 - tror nok de
kaldte det EDID).

Jeg har lagt mærke til at folk her i gruppen oven på en nærmest
ekstaselignende tilstand over VP181 i nogle dage/uger :) nærmest alle som
en lige pludselig hoppede fra at anbefale/købe Viewsonic VP181. Sjovt nok
har stort set alle alle leverandører listet på edbpriser skærmen på lager
nu :) og så er jeg begyndt at tænke "hvor god er baggrunden for de
oplysninger jeg har fravalgt skærmen på, egentlig".

Jeg har ikke mere lyst end alle andre til at købe en skærm der ikke
fungerer 100%. Jeg har lidt svært ved at gennemskue om mit nuværende
(midlertidige) fravalg af VP181 skyldes at jeg har fået dannet mig en idé
om at problemet har et langt større omfang end det reelt har. Jeg mistænker
mig selv lidt for at have læst om problemet mange forskellige steder - hvor
det reelt var den samme person eller gruppe af personer der rapporterede om
problemet og så bare tænkt for mig selv "hold da op hvor er der mange
problemer", når det reelt var samme person(gruppe) der beskrev samme
problem i forskellige formuleringer.

Er jeg helt forkert på den, er der ingen herinde der ejer VP181 og anvender
DVI (uden at anvende en analog til DVI adapter på grafikkortet), som
fungerer perfekt og har gjort det længe?

Cleartype er en anden problemstilling, som jeg ikke lige tager hensyn til i
denne omgang :) (En ting ad gangen ;)

På forhånd mange tak for jeres mening
Med venlig hilsen
Flemming

Fra : A38

Dato : 21-10-03 23:34

Hej Flemming

> Hvor mange læsere i denne gruppe ejer en VP181(s/b)?
> Hvor mange har oplevet problemer med at DVI pludselig ikke virker mere?

<CUT>

Jeg har haft min VP181b i 14 dage og bruger DVI, alt virker fint og er
tilfreds med skærmen

Mvh. A38

Fra : Bjarke Rasmussen

Dato : 22-10-03 06:43

Her har der heller ikke været problemer! Skærmen har været brugt i 1 måned
uden nogen form for vanskeligheder med DVI.

Mvh. Bjarke Rasmussen

Fra : Oskar

Dato : 22-10-03 08:03

Har nu haft VP181s i 13 dage, bruger DVI og har ikke oplevet nogen
problemer. Helt tilfreds.

m.v.h.

Fra : Mathias

Dato : 22-10-03 09:07

Jeg har også haft min VP181s omkring en måned uden nogen som helst
problemer, hverken med DVI eller at den hakker i spil. Mit grafikkort er et
GForce3 Ti200.

Mvh
Mathias

Fra : rane

Dato : 22-10-03 10:14

On Tue, 21 Oct 2003 21:38:36 +0000 (UTC), Flemming Joensson
<flemming@fjerndette.joensson.org> wrote:

> [...]

>passer??), en tysker (måske to) og en dansker (Rane). Rane og tyskerne der
>har oplevet problemerne er alle tre fra i år.

Jeps, jeg er én af de uheldige der har haft DVI-problemer. Min første
skærm havde det og det har den nye også fået igen nu. Men sjovt nok
kan der gå 3-6 uger (alt efter hvor meget man bruger skærmen, vil jeg
tro) før DVI begynder at fejle.

Har fundet ud af, at af dem der har problemet...har alle en VP181b der
er produceret i Marts 2003. Lige nu er jeg i dialog (mail og tlf) med
både Viewsonic og Infocare, der er igang med at finde en løsning. Det
lader til, at de er samarbejdsvillige og serviceorienterede, meen kan
dog tage en smule tid tror jeg.

De har fx. lige tilbudt mig at jeg kan få en VP171b til låns for at se
om det er grafikkortet der er noget i vejen med. Dutter bare ikke når
der kan gå 5 uger før DVI begynder at fejle.

DOG...er der på Prad.de nogen der også har en Marts 2003 produceret
VP181b, som fungerer fint for dem. Men jeg tvivler lidt på det vil
blive ved - hvis de kun har haft skærmen i 3-6 uger og brugt den
moderat, kan DVI stadig nå at fejle iflg. mine oplevelser. Det samme
gælder iøvrigt jer andre der har svaret på Flemmings tråd her.

Så vær opmærksom på DVI den næste måneds tid. Jeg vil i hvert fald
poste her, når Viewsonic finder en løsning. Der er i hvert fald stadig
ingen tvivl at jeg VIL have VP181b modellen, da den ellers er helt
suveræn i alt - nu skal DVI bare lige fikses, så er den 100% :)

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-10-03 15:49

> [...]
> ingen tvivl at jeg VIL have VP181b modellen, da den ellers er helt
> suveræn i alt - nu skal DVI bare lige fikses, så er den 100% :)

Og hvad pokker gør stakkles lille jeg i mellemtiden :)

Jeg svinger frem og tilbage imellem en NEC 1880SX og NEC1860NX købt i
Tyskland til en Viewsonix Vp181S købt i DK til en afløser for Acer AL732,
der kommer i næste måned ?

Min reserve TFT skal jo være tillsuttet analog signal, da min Dell 2000FP
20,1' TFT bruge mit eneste DVI - så jeg brude måske købe Viewsonic Vp181s -
men så er der cleart type, som jeg SKAL bruge - det står sløret på Vp181'en
- men det skulle stå godt på både Nec 1860NX (der efter sigende sjovt nok
anvender samme panel som Viewsoninc VP181s) og på Nec 1880SX.

Satans også.........luksus problemer...men alligevel - jeg kan sgu' ikke
tage den beslutning.........:)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Maestro

Dato : 22-10-03 15:59

Må jeg lige spørge dig hvorfor du SKAL bruge Cleartype?

Skriften står helt fint på VP181s uden, forskellen er ikke SÅ stor synes
jeg.

Er det mon muligt at det er noget Viewsonic har "ændret" i panelets
egenskaber, så skrift uden fontsmoothing måske står bedre end sædvanligt,
men at Cleartype så ikke virker efter hensigten!?

Det skal så lige siges at hvis Cleartype virkede rigtigt ville jeg også
sætte det til

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-10-03 18:28

> Må jeg lige spørge dig hvorfor du SKAL bruge Cleartype?

Fordi jeg vil bruge 2 TFT skærme, og clear type på min Dell 2000FP 20,1'
TFT står perfekt.
Jeg kan ikke sætte clear type til for den ene og af på den anden - forstå
du mit dilemma ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : rane

Dato : 22-10-03 17:17

On Wed, 22 Oct 2003 16:48:38 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:

> [...]
>anvender samme panel som Viewsoninc VP181s) og på Nec 1880SX.
>
>Satans også.........luksus problemer...men alligevel - jeg kan sgu' ikke

LOL - ja det er ik sån liige med de fladskærme ;)

Viewsonic VP181b med analog connection fungerer helt perfekt, kan jeg
så nævne. Med hensyn til cleartype ved jeg så ikke. Dette er min
første fladskærm og jeg har ikke slået cleartype til, da jeg ikke
umiddelbart synes der er behov for det. Alt ser sgu skidegodt ud som
det er nu.

Det store spørgsmål for dig, Ralph - vil så være hvis du bestiller en
NEC hjem og den viser cleartype ligeså "dårligt" som Viewsonics...hva
så? ;)

Men om ikke andet, kan du jo altid benytte dig af returretten :)

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-10-03 18:27

> [...]
> så? ;)
>
> Men om ikke andet, kan du jo altid benytte dig af returretten :)

Men returret i Tyskland ved netsalg....ved ikke helt om det virker som I DK
?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : rane

Dato : 22-10-03 19:25

On Wed, 22 Oct 2003 19:26:59 +0200, "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk>
wrote:

>Men returret i Tyskland ved netsalg....ved ikke helt om det virker som I DK
>?

Tror faktisk det fungerer på samme måde. Mener jeg forhørte mig engang
på Prad.de omkring dette og fik 14-dages svaret (MENER jeg). Men
ellers prøv at mail TFTshop og spørg?

Ellers kunne du jo prøve at bestille en VP181b og benytte returretten
hvis cleartypen er helt af h... til ;)

Fra : Maestro

Dato : 22-10-03 14:04

Jeg har haft min i en måned nu, og den kører stadig perfekt
Det skal måske lige nævnes at den er tændt hver dag!

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 22-10-03 19:20

On Tue, 21 Oct 2003 21:38:36 +0000 (UTC), Flemming Joensson wrote:

> To amerikanere (begge i år 2000, hvis googles datostempel for news
> passer??), en tysker (måske to) og en dansker (Rane). Rane og tyskerne der
> har oplevet problemerne er alle tre fra i år.

Du skal lige være opmærksom på at Viewsonic har haft en model der hed
VP181 (uden s/b) og det er formentligt den de gamle amerikanske reviews
handler om.

Jeg var ligesom dig en af dem der var klar til at bestille en VP181s,
men fik også kolde fødder pga rapporterne om DVI og Cleartype problemer.

Nu har jeg mere eller mindre besluttet mig for en NEC 1860NX-BK istedet
- den får ligeså god kritik som Viewsonic'en og er noget billigere (i
Tyskland). Den mangler så USB-hubben og pivot-funktionen, men det tror
jeg godt jeg kan leve med. Og efter at have kikket lidt billeder af den
(tak til Daniel) synes jeg faktisk at designet ser flot ud - det er
nærmest industrielt og dejligt tidløst

Eneste problem er så at den ikke kan leveres lige for tiden
Mindfactory.de skriver leveringstid over 4 uger - arghhh!!

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Fra : Michael Skarum

Dato : 23-10-03 19:46

Min virker også perfekt og har gjort det en lille måneds tid

Det er i øvrigt en s-model.

/michael