Multiplade mod gipsplader
Fra : Niels Peter Nielsen

Dato : 21-10-03 20:43

Hej.
Jeg vil lave et hobbyrum i vores gamle stald.
Jeg skal lave to vægge enten af gipsplader eller måske af multiplader.

Hvis jeg vil lave siderne af multiplader skal der så også isoleres eller er
det ikke nødvendigt?

Hvordan gør man en væg af multiplader stabil så den ikke vælter?

Niels Peter Nielsen
Fjern dk i e-mail adresse.

Fra : //zigge

Dato : 21-10-03 23:47

"Niels Peter Nielsen" <npn@tv.dk.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Jeg vil lave et hobbyrum i vores gamle stald.
> Jeg skal lave to vægge enten af gipsplader eller måske af multiplader.

Gipsplader er brandsikre.

> Hvis jeg vil lave siderne af multiplader skal der så også isoleres eller
er
> det ikke nødvendigt?

De isolere mindre end gips. Hvis du vil have varme på om vinteren og vil
spare, så isoler. Gips består af 70% luft og er hurtigere varmt end
multiplader og giver generalt et bedre klima. Vælg gips! ;)

> Hvordan gør man en væg af multiplader stabil så den ikke vælter?

Hvadenten du vælger gibs eller multiplader, så er teknikken den samme. Du
laver et skelet af enten lægter eller regler og beklæder det med plader.
Start med at skrue en lægte i loftet, der hvor væggen skal være. Skal den
være længere end en lægtes længde, mærker du op med en kridtsnor så det
bliver helt lige.
Lod ned på gulvet med en lodsnor og skru en lægte fast i gulvet parallelt
med den i loftet.
Forbind lægterne i loft og gulv med lodrette lægter med en afstand på det
halve af pladernes bredde (60 cm) og inddel de lodrette felter med vandrette
stivere med et indvendigt mål på 90 cm - typisk er det nødvendigt med to
vandrette stivere.
Skal der være dørhuller skrues der lodrette lægter op med en frigang på 1 cm
i siderne, bundlægten skæres af indvendigt og der sættes en vandret stiver i
1 cm højere end karmens højde.
Nu har du et helt plant og lodret skelet, der er lige til at skrue
beklædningen på.
Sæt først plastik op med hæfteklammer og lad det gå lidt udenfor kanterne,
samlinger overlapper med 30 cm.
Isoleringen sættes i enten før plasten eller efter beklædningen alt efter om
du kan komme til på "bagsiden".
Du må IKKE sætte plast på ydersiden af skelettet, her kan du holde
isoleringen inde med f.eks. vindpap, masinitplade el. lign.
Ang. lægter, så er det som regel billigst at bruge trælægter frem for
stållægter for amatøren, der ikke er på timeløn. Om du vil skrue eller sømme
skelettet sammen er en smagssag, det er lidt lettere at få lige med skruer
for den uøvede.

Mvh
//zigge

Fra : Mygind

Dato : 22-10-03 09:45

"//zigge" <ziggeOVERFLOEDIGT@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Hvadenten du vælger gibs eller multiplader, så er teknikken den samme. Du
> laver et skelet af enten lægter eller regler og beklæder det med plader.

Øhh multiplader er selvbærende.

Mvh Mygind

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-10-03 12:33

> spare, så isoler. Gips består af 70% luft og er hurtigere varmt end
> multiplader og giver generalt et bedre klima.

Niks. Gibsplader giver mere støj, da de kaster lyden tilbage, hvor
multiplader stort set "æder" alt lyd. Vi har begge dele i huset, og jeg
foretrækker langt multipladen lydmæssigt. Til gengæld synes jeg ikke at de
er så nemme endda at sætte op - i hvert fald ikke så nemme, som der står.
Til en hel mur valgte vi i øvrigt hele plader - de hedder noget andet, som
jeg ikke lige kan huske. De var ret tunge, men man blev hurtig færdig, og
det ser pænt ud.

Mvh Maria

Fra : anders majland

Dato : 22-10-03 15:07

> Jeg vil lave et hobbyrum i vores gamle stald.
> Jeg skal lave to vægge enten af gipsplader eller måske af multiplader.

Skal det være opvarmet hele tiden ?

Hvis ikke vil jeg være nervøs for fugtophobning i gipspladerne

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid