Snaphaner
Fra : Tina & Allan Fosborg

Dato : 20-10-03 19:21

20. oktober

Jeg er interesseret i at finde noget om "snaphanerne", der var en slags
guerillasoldater under svenskekrigene i 1658-59. Den mest berømte er jo
"Gøngehøvdingen" Svend Poulsen. Men han var jo leder af snaphanerne i
Sydsjælland og Skåne (Gøngerne fra Gøinge herred).

Det jeg er mest interesseret i er snaphanerne i Nordsjælland. Kan nogen
hjælpe. Jeg kan ikke finde noget på internettet.

Det var mig, der tidligere på året var interesseret i Gribskovs historie.

Allan Fosborg

Fra : Hugh Watkins

Dato : 20-10-03 21:15

http://www.genealogi.co.uk

"Tina & Allan Fosborg" <tullebo@get2net.dk> wrote in message news:lDVkb.2262$ot1.93@news.get2net.dk...
> [...]
> hjælpe. Jeg kan ikke finde noget på internettet.
>
> Det var mig, der tidligere på året var interesseret i Gribskovs historie.

Rigsarkivet

Hugh W

--
http://hughw36.blogspot.com GENEALOGE
http://jorvik.blogspot.com Viking

Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 21-10-03 17:07

"Tina & Allan Fosborg" <tullebo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjælpe. Jeg kan ikke finde noget på internettet.
>
> Det var mig, der tidligere på året var interesseret i Gribskovs historie.

En søgning på Google på SNAPHANER giver da 82 hits.

Jørgen Ladegaard

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 24-10-03 11:46

> [...]
>
> Det jeg er mest interesseret i er snaphanerne i Nordsjælland. Kan nogen
> hjælpe. Jeg kan ikke finde noget på internettet.

Lorenz Tuxen, Henrik Gerner og Hans Rostgaard. er nok de navne du skal
søge efter, men de er næppe blevet kaldt snaphaner, at Svend Poulsens folk
blev kaldt sådan, hænger formentligt sammen med at en flok fredløse fulgte
ham til Danmark fra Sverige. svjh hører snaphanerne hjemme i Blekinge`s
skove, men jeg kan meget vel tage fejl.

mvh
Tom

> Det var mig, der tidligere på året var interesseret i Gribskovs historie.

Thja---så kender du jo nok navnene i forvejen.

Fra : Jan Tuxen

Dato : 25-10-03 16:52

On Mon, 20 Oct 2003 20:21:02 +0200, "Tina & Allan Fosborg"
<tullebo@get2net.dk> wrote:

>Det jeg er mest interesseret i er snaphanerne i Nordsjælland. Kan nogen
>hjælpe. Jeg kan ikke finde noget på internettet.

Du kan finde lidt om Lorenz Tuxen på min hjemmeside:
http://www.tuxen.info/tuxen/lorenz_tuxen_1618-1682.htm

--
Jan Tuxen
http://www.tuxen.info/