Skærme
Fijala 3554
En god TFT til 4k?
Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 19-10-03 21:34

Eftersom der ikke er nogen der har svaret på mit indlæg af den 13. oktober
prøver jeg lige igen. Nu med nogle andre skærme:

Hey...

Jeg undersøger markedet for en 17" TFT skærm (1280x1024). Jeg er kommet frem
til de 2 nedenstående. Men hvilken anbefaler i? Jeg er umiddelbart mest
'tændt' på Samsung'en...

Acer AL732
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514617902

Samsung SyncMaster 172B Silver
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1514797985

På forhånd tak...

--
Martin K

Fra : Daniel

Dato : 20-10-03 08:56

Hej Martin

> [...]
frem
> til de 2 nedenstående. Men hvilken anbefaler i? Jeg er umiddelbart mest

Af de to skærme ville jeg personligt vælge Acer AL732, den har fået en del
gode tests. Den sidste test jeg har set er i september nummeret af PC Games
Hardware, hvor den fik førstepladsen. Det store spørgsmål er nok om den også
skal bruges til spil i et større omfang, så ville jeg personligt ikke røre
ved Samsung. Dog har jeg kun erfaringer med Samsung 191T.

Hvorfor ikke vælge den samme skærm, som jeg lige har købt? (Nec 1860NX) Det
er godt nok 18", men den kommer ikke til at stå dig i mere end lidt over
4000 kr. I den prisklasse finder du næppe noget bedre.

/Daniel

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 20-10-03 14:10

Daniel wrote:
> Hej Martin

Hej Daniel

Tak for svaret!

> [...]
> spørgsmål er nok om den også skal bruges til spil i et større omfang,
> så ville jeg personligt ikke røre ved Samsung. Dog har jeg kun

OK! Jeg kan jo ikke nægte at der nok skal spilles på den. Jeg har en
kammerat der har en Samsung SyncMaster 152S, og der synes jeg ellers
spillene ser fine ud!? Ved du om man kan få den Acer ting der uden de
højtalere er indbygget? Det ser lidt kluntet ud IMO.

> [...]
> 1860NX) Det er godt nok 18", men den kommer ikke til at stå dig i
> mere end lidt over 4000 kr. I den prisklasse finder du næppe noget

Tja... jeg tror jeg synes det er meget over 4000 kr. Hvis det altså er denne
vi taler om:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1515027944

Den står til 5.675,- og det er lige i overkanten for mit budget...

--
Martin K

Fra : Daniel

Dato : 20-10-03 14:37

> OK! Jeg kan jo ikke nægte at der nok skal spilles på den. Jeg har en
> kammerat der har en Samsung SyncMaster 152S, og der synes jeg ellers
> spillene ser fine ud!?

Alt er naturligvis relativt, den paneltype der egner sig bedst til spil
hedder IPS og S-IPS. Om den Samsung skærm har det ved jeg desværre ikke. De
andre paneltyper kan man naturligvis også spille på, de egner sig bare ikke
så godt til det som de førnævnte paneller.

> Ved du om man kan få den Acer ting der uden de
> højtalere er indbygget? Det ser lidt kluntet ud IMO.

Det ved jeg desværre ikke, måske er der hjælp at hente på Acers hjemmeside.

> [...]
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1515027944
>
> Den står til 5.675,- og det er lige i overkanten for mit budget...

Jep, det er den skærm, den er bare for dyr i Danmark.
Så er det jo godt, at vi har den frie handel over grænserne i EU

Hvis du kigger på nogle af trådene i denne gruppe, vil du se, at jeg har
foreslået, at man køber den hos http://www.mindfactory.de , som er en af
Tysklands største og bedste it-forhandler. Der kan du købe den til lidt over
4000 kr. inkl. forsendelse o.s.v. Du har 14 dages returret og de 3 års
garanti gælder i hele Europa.

/Daniel

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 22-10-03 08:39

Daniel wrote:
> [...]
> desværre ikke. De andre paneltyper kan man naturligvis også spille
> på, de egner sig bare ikke så godt til det som de førnævnte paneller.

OK - så fik vi lige sat det på plads...

> Det ved jeg desværre ikke, måske er der hjælp at hente på Acers
> hjemmeside.

Har undersøgt det nu - og det findes desværre ikke...

> [...]
> den til lidt over 4000 kr. inkl. forsendelse o.s.v. Du har 14 dages
> returret og de 3 års garanti gælder i hele Europa.

Det er naturligvis også en mulighed. Men jeg tror nu det bliver en Acer
AL732. Hvis der ikke enden for kort tid kommer den efterfølger som Hans
taler om andetsteds her i tråden...

--
Martin K

Fra : ehlers[ingenSpam]

Dato : 20-10-03 21:08

Har denne skærm et fornuftigt forhold imellem højde og bredde i forhold
til dens opløsning på 1280 * 1024, så billederne ikke bliver
sammenpressede?

Hvor god er den i øvrigt til opløsning af gråtoner?

Fra : Daniel

Dato : 21-10-03 10:50

Hej Ehlers

> Har denne skærm et fornuftigt forhold imellem højde og bredde i forhold
> til dens opløsning på 1280 * 1024, så billederne ikke bliver
> sammenpressede?

1860nx er ikke en widescreen, så billedet står normalt, hvilket jeg ikke ser
som sammenpresset.

> Hvor god er den i øvrigt til opløsning af gråtoner?

Det er et svært spørgsmål, har du et måde, hvor jeg kan teste dette?
Generelt står farverne rigtigt godt på den.

/Daniel

Fra : ehlers[nospam]

Dato : 09-11-03 18:40

Hej Daniel,

Når jeg spurgte til skærmens gråtoner, skyldtes det at dens lysstyrke
ikke er så høj. Hvad er dit indtryk af dette? Er den lys nok når man
sidder i et lokale som er godt lyst op af dagslys?

Du kan teste gråtoner på denne side:

http://www4.tomshardware.com/display/20031105/lcd-02.html

Jeg har næsten besluttet mig for at forsøge at bestille den. Så håber
jeg bare den kommer inden jul...

/Jan

Fra : Hans

Dato : 20-10-03 21:19

"Daniel" <ddvdd7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er godt nok 18", men den kommer ikke til at stå dig i mere end lidt over
> 4000 kr. I den prisklasse finder du næppe noget bedre.

Jeg ville vente lidt da afløseren for Acer AL732 er lige på trapperne. Den
er så ny at den ikke findes på Acers hjemmesider endnu.

/ Hans

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 22-10-03 08:37

Hans wrote:
> Jeg ville vente lidt da afløseren for Acer AL732 er lige på
> trapperne. Den er så ny at den ikke findes på Acers hjemmesider endnu.

Hvor lang tid tror du der vil gå? For hvis vi taler halve år, tror jeg ikke
jeg kan vente så længe...

--
Martin K

Fra : Hans

Dato : 22-10-03 08:53

"Martin Kirschmeyer" <kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor lang tid tror du der vil gå? For hvis vi taler halve år, tror jeg
ikke
> jeg kan vente så længe...

Så lang tid går der ikke - En måned vil jeg tro.

Jeg får en leveret til test i denne uge, og skal nok give mine umiddelbare
kommentarer i forhold til AL732. Stay tuned.

/ Hans

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 22-10-03 10:16

Hans wrote:
> Jeg får en leveret til test i denne uge, og skal nok give mine
> umiddelbare kommentarer i forhold til AL732. Stay tuned.

OK - det ville være cool... jeg venter spændt

--
Martin K

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-10-03 15:35

> Jeg får en leveret til test i denne uge, og skal nok give mine umiddelbare
> kommentarer i forhold til AL732. Stay tuned.
>
> / Hans

Vi venter alle i spænding.
Jeg stå STADIG og skal bruge en reserve TFT skærm, men da den skal
tilsuttes via VGA/analog kabel, da mit Radeon 9800 pro kun har èn DVI port,
så er jeg meget i tvivl om det kan betale sig at give ret mange penge for
en sådan ny skærm.

Jeg var hooked på Viewsonic Vp181s - men 35-6 personber herinde har
problemer med Clear type og DVI signal - så den tør jeg pludselig ikke købe
mere.
Så overvejde jeg Nec 1860NX eller 1880SX - men i DK er de urimeligt dyre -
særligt 1880SX - og jeg ar hørt om mange på www.prad.de der beklager sig
iver pixel fejl på 1880SX og så tør jeg pludselig ikke købe den Ityskland
længere, hvor en tilbagelevering vil give flere problemer end, hvis den er
købt i DK butik.

Acer AL732 har jeg overvejet også, men ville egentlig gerne op i en 18' TFT
- men sæt nu der sidder et forbedret TN+ panel i afløseren for AL732 - det
gamel TN+ panel kan kun blive forbedret, når man tager udviklingen i
betragtning.

Men igen hører jeg om, hvor ringe mange skærme STADIG står i analog - så
jeg afventer situationen lidt endnu.............

Må indrømme, at jeg er ret hooked på at købe Nec 1880SX'en - men den skulle
desværre stå ringe ved analogt signal - og så er det spild at give 6.000 kr
for en skærm købt i Tyskland............er stadig i syv sind.

Nogle der kan råde mig - mit problem er et luksus problem, da min Dell
2000FP 20,1' TFT stadig er ligeså fremragende, som da jeg købte den.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Hans

Dato : 28-10-03 12:15

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
port,
> så er jeg meget i tvivl om det kan betale sig at give ret mange penge for

Jeg er bange for at testen er "røget på gulvet" af ukendte årsager, da jeg
efter flere gange at have rykket for skærmen ikke har kunnet få at vide
hvorfor den udebliver.

Skulle der komme nye oplysninger omkring dette vil jeg selvfølgelig vende
tilbage, men det er nok ikke noget god idé at udsætte et eventuelt køb, da
jeg ingen anelse har om hvornår der sker noget i sagen.

Beklager meget.

/ Hans

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 28-10-03 20:06

Hans wrote:
> Jeg er bange for at testen er "røget på gulvet" af ukendte årsager,
> da jeg efter flere gange at have rykket for skærmen ikke har kunnet
> få at vide hvorfor den udebliver.

Hmm... bittert nok

> [...]
> vende tilbage, men det er nok ikke noget god idé at udsætte et
> eventuelt køb, da jeg ingen anelse har om hvornår der sker noget i

Tja... jeg har fundet ud af i mellemtiden at jeg beholder min usle 17" CRT
lidt endnu. Den er ikke pæn og den varmer meget, men virker, og jeg skal
ikke af med 4000,- kr. Men jeg takker din og alle andres information. Det
ender nok med at jeg køber den Acer AL732, men det bliver bare ikke lige nu.
Vi må se hvor lang tid jeg kan holde min gamle Targa skærm ud...

> Beklager meget.

Tja... det er der ikke meget at gøre ved. Men vil gerne høre mere, hvis den
endag skulle stå på din dørtrin når du kommer hjem

--
Martin K

Fra : CP

Dato : 20-10-03 14:28

Hey Martin,

har ingen erfaringer med Samsung SyncMaster, men har selv Acer AL732 og kan
kun anbefale denne skærm ligesom mange andre også gør, og den passer jo også
perfekt til dit budget.

Mvh. CP

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 22-10-03 08:37

CP wrote:
> har ingen erfaringer med Samsung SyncMaster, men har selv Acer AL732
> og kan kun anbefale denne skærm ligesom mange andre også gør, og den
> passer jo også perfekt til dit budget.

Tak for svaret - hvis det bliver noget - ja så tror jeg det bliver denne

--
Martin K