Bogføring af ødelagte materialer/svind
Fra : Nielsen

Dato : 18-10-03 18:25

Hvor bogføer man ødelagte/stjålne materialer osv.

Jeg formoder at det er under udgifter, kunne man så ikke bare skrive en
faktura til kunden tab og kontere den i en konto i udgifter.

Nielsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-10-03 11:05

Nielsen wrote:

> Hvor bogføer man ødelagte/stjålne materialer osv.
>
> Jeg formoder at det er under udgifter, kunne man så ikke bare skrive en
> faktura til kunden tab og kontere den i en konto i udgifter.

Om du kan fakturere kunden bestemmes alene leveringen er sket eller ej.
Er risikoen for varen overgået til kunden, så er det op til kunden at
tage sig af sikringen af varen, så den ikke er stjålet.

Men er levering ikke sket, så er risikoen din (dvs. du sidder med et
lille bogføringsproblem).

Jeg kan huske noget om, når det var kassedifferencer (altså rede penge)
i kassebeholdningen, så kunne man ved underskud i kassen debitere
kassedifference-kontoen på resultatopgørelsen og kreditere
kasse-kontoen i balancens aktivside.
Ved varer kan jeg forestille mig, at det der også i samme kategori som
kassedifference-kontoen er en konto for svind.
Men skal du dokumentere dit svind fx tyveri, så skal der en
politianmeldelse på dvs. at du overfor skattemyndigheder kan vise, at du
i hvert fald har anmeldt dit svind.

EKS:
Du er murmester og har et lille lager (fx 3 europaller a 10 sække (a 20
kilo)) af letmørtel liggende.
Da du ankommer tirsdag morgen, så opdager du, at der mangler 1 europalle
Letmørtel.

Det du gør nu er naturligvis lige at spørge svendene og spørge om de har
taget en palle med ud på et af arbejdsstederne uden lige at fortælle det
(det går stærkt og man får ikke lige meldt ind til kontoret, at man har
brug for 10 sække Letmørtel. Det kan sgu ske).
Svarene fra svendene er, at de ikke har taget noget letmørtel. Ergo så
må der være nogen som har stjålet 10 sække Letmørtel.

For at du kan bogføre et svind, så skal du jo bruge et bilag (det står
der i bogføringsloven, at alt der bogføres skal have bilag). Det bilag
skaffer du hos politiet ved at anmelde tyveri af 10 sække Letmørtel. Du
får en kopi af anmeldelsen og politiet gør nok ikke det store ved det
tyveri. Tilgengæld har du nu din dokumentation iorden.

Nu sidder du så på dit kontor at skal til at bogføre dette bilag. Du
kender prisen for de 10 sække (det er står i lager-kontoen). Du
krediterer nu lageret for værdien af de 10 sække. Og debiterer
svind-kontoen for samme beløb.

EKS SLUT

Jeg er lidt i tvivl om, hvad der skal gøres ved momsen.
Kan du ikke trække momsen fra, så skal du kreditere købsmomsen fra på
moms-kontoen og debitere den på svind-kontoen.
Kan du trække momsen fra, så skal du ikke foretage dig noget, da både
Balance ( hvor lageret er noteret) og Resultatopgørelse (hvor
svindkontoen befinder sig) er beløb uden moms.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : Nielsen

Dato : 19-10-03 11:25

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Balance ( hvor lageret er noteret) og Resultatopgørelse (hvor
> svindkontoen befinder sig) er beløb uden moms.

Udmærket forklaring
Nu tænker jeg mest på når man brokker en stump, dvs skærer forkert, klipper
forkert etc.
De materialer man brokker vil jo stå på varelageret, (medmindre man bonner
kunden for dem, hvilket jeg måske ikke finder rimeligt) selv om de er
ubrugelige. Man vil vel også et eller andet sted have vist spild.

Nielsen

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-10-03 15:25

Nielsen wrote:

> [...]
> De materialer man brokker vil jo stå på varelageret, (medmindre man bonner
> kunden for dem, hvilket jeg måske ikke finder rimeligt) selv om de er

Hvorfor stille noget på varelageret som er ubrugeligt/usælgeligt?

Når du skærer forkert (dvs. at der bliver lavet noget, der gør, at du
ikke kan bruge materialet til noget som helst bagefter), så er
proceduren lidt den samme. Men du værdisætter materialet til nul kroner.

Kan du stadig bruge materialet, så har materialerne stadig en værdi og
de skal bare blive stående som de er. Du kan bare ikke bonne den
aktuelle kunde for materialet.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis