Padborg, 1920
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-10-03 16:56

Hvordan så Padborg ud i 1920?

Jesper

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 18-10-03 18:19

Jesper Nielsen skrev:

> Hvordan så Padborg ud i 1920?

Ikke af ret meget. Der var 1 station og 47 indbyggere. Fra stationen
udgik dengang også en bane til Tørsbøl. Byen blev på den tid gerne kaldt
Paddeborg på dansk.

TT

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-10-03 19:03

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasFjernDettethorsen.dk> wrote in message

> Ikke af ret meget. Der var 1 station og 47 indbyggere. Fra stationen
> udgik dengang også en bane til Tørsbøl. Byen blev på den tid gerne kaldt
> Paddeborg på dansk.
>
> TT

Du har vel ikke et kort?

Ifølge Versaillestraktaten gik afstemningszonegrænsen nord for Padborg, og
sådan endte det jo så ikke med, eller?

Jesper

Fra : Palle Kvist

Dato : 18-10-03 19:39

Kig evt. på: http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/findetsted.htm
Her kan findes historiske kort fra ethvert sted i Danmark.
Der er 3 "tidszoner" at vælge mellem: 1842-1899, 1900-1960 og 1983-1997.

Mvh Palle Kvist

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-10-03 20:22

"Palle Kvist" <pkv@mail.dk> wrote in message
> [...]
> Her kan findes historiske kort fra ethvert sted i Danmark.
> Der er 3 "tidszoner" at vælge mellem: 1842-1899, 1900-1960 og 1983-1997.

Der har jeg været, og afslører ikke helt svaret. Disse kort også danske, og
viser ikke noget på den tyske side.

Jesper

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 18-10-03 22:00

Jesper Nielsen skrev:

> Du har vel ikke et kort?

Ikke andet end det der findes på www.kms.dk (under Danmark før og nu).
Denne udgave må være lavet lige efter 1920 i samme stil som
målebordsbladene fra slutningen af 1800-tallet og kan derfor næppe
bruges til dit formål.

> Ifølge Versaillestraktaten gik afstemningszonegrænsen nord for
> Padborg, og sådan endte det jo så ikke med, eller?

Versailles-traktaten siger ganske rigtigt at zonegrænsen skulle gå nord
om Padborg, men statsgrænsen endte som bekendt med at gå sydom.
Versailles-traktatens grænse har muligvis fulgt de små prøjsiske
landkommuner. Disse kan måske findes på de prøjsiske generalstabskort.

TT

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 18-10-03 22:50

> [...]
> Versailles-traktatens grænse har muligvis fulgt de små prøjsiske
> landkommuner. Disse kan måske findes på de prøjsiske generalstabskort.

Men var det ikke her Bov sogn var delt ved afstemningen?

Jesper

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 19-10-03 00:47

Jesper Nielsen skrev:

> Men var det ikke her Bov sogn var delt ved afstemningen?

Både Bov og Hanved Sogne var delt. Kobbermølle og Nyhus af Bov var i
Zone 2, mens Frøslev og Kragelund af Hanved var i Zone 1.

Men det betyder ikke nødvendigvis at de prøjsiske kommuner var delt over
af zonegrænsen. De prøjsiske landkommuner var nemlig gennemsnitligt
væsentlig mindre end et sønderjysk sogn.

Bov Sogn bestod eksempelvis mindst af de prøjsiske kommuner: Bau (Bov),
Bommerlund, Kollund, Kracklund (Kragelund), Krusau (Krusaa), Kupfermühle
(Kobbermølle), Niehuus (Nyhus), Norderschmedeby (Nørre Smedeby) og
Weibek (Vejbæk).

Det store Hanved Sogn bestod mindst af de prøjsiske kommuner: Ellund,
Fröslee (Frøslev), Gottrupel (Gottrupelle), Handewitt (Hanved),
Harrislee (Harreslev), Haurup (Havrup), Hüllerup (Hyllerup), Timmersiek
(Timmersig) og Weding (Vedding).

TT

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 19-10-03 08:58

> [...]
> Fröslee (Frøslev), Gottrupel (Gottrupelle), Handewitt (Hanved),
> Harrislee (Harreslev), Haurup (Havrup), Hüllerup (Hyllerup), Timmersiek

Kan du henvise til hvor du har den detailjerede viden fra?

Jesper

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 19-10-03 10:09

Jesper Nielsen skrev:

> Kan du henvise til hvor du har den detailjerede viden fra?

For eksempel:

http://www.rostra.dk/slesvig/nordslesvig.html

eller som Word-dokument:

http://www.rostra.dk/slesvig/slesvig.doc

TT

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-10-03 15:42

Thomas Thorsen skrev:
> Versailles-traktaten siger ganske rigtigt at zonegrænsen skulle
> gå nord om Padborg, men statsgrænsen endte som bekendt
> med at gå sydom.

Tror du ikke også at *jernbanen* var "skyld" i at Padborg
kom med til 'Kongeriget' ved Genforeningen?

Det er i hvert tilfælde min private u-underbyggede teori. Der
skulle jo oprettes en ny grænsebanegård til erstatning for
Vamdrup (og Farris Holdeplads). Og Statsbanerne overtog
den sidebane, som siden 1901 gik fra 'Paddeborg' til Tørsbøl.
(Den blev nedlagt 21.5.1932).

Padborg var simpelthen det *rigtige* sted at anlægge en ny
grænsebanegård i 1920. I 1920'erne og 1930'erne var næsten
halvdelen af Padborgs indbyggere faktisk DSB-personale.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 19-10-03 16:06

Herluf Holdt skrev:

> Tror du ikke også at *jernbanen* var "skyld" i at Padborg
> kom med til 'Kongeriget' ved Genforeningen?

Det var utvivlsomt jernbanens og ikke mindst Padborg-Tørsbøl-banens
skyld. Havde Padborg-Tørsbøl-banen ikke været der, kunne "Paddeborg"
lige så vel have ligget på den ene som på den anden side af grænsen.

Padborg-Tørsbøl må have været anlagt for at få en god forbindelse
Flensborg-Sønderborg. Men da Sønderborg og Flensborg endte på hver sin
side af grænsen, forsvandt en stor del af grundlaget for banen, og den
blev nedlagt i 1932.

TT

Fra : Brian Lund

Dato : 23-10-03 16:24

> [...]
> Denne udgave må være lavet lige efter 1920 i samme stil som
> målebordsbladene fra slutningen af 1800-tallet og kan derfor næppe

Kortene på KMS "før og nu" over sønderjylland er fra efter 2. verdenskrig
sådan som jeg har forstået det...
Hvis du ser på kortene over resten af danmark er højderne angivet i fod,
mens i de i sønderjylland er angivet i meter, kortene er også en del
forskellige, og der mangler også en del kort over sønderjylland (f.eks.
Jels).

Brian

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 23-10-03 17:31

Brian Lund skrev:

> Kortene på KMS "før og nu" over sønderjylland er fra efter 2.
verdenskrig
> sådan som jeg har forstået det...

Jeg tror nu stadig de er fra mellemkrigstiden. Metersystemet var
allerede indført i Danmark inden 2. verdenskrig - faktisk før 1.
verdenskrig, og Padborg-Tørsbøl-banens tilstedeværelse viser at de må
være fra før 1932. De er næppe fra før grænseændringen i 1920, så
antagelig er de fra 1920'erne.

TT