Forskellig farve på underline og tekst
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 18-10-03 15:31

Hej,

Jeg har noget CSS-formatret teskt, hvor jeg gerne vil have underline og
overline til at være en anden farve end teksten, hvordan gør jeg det?

--
Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : Lobais

Dato : 18-10-03 17:04

Rasmus Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Hej,
>
> Jeg har noget CSS-formatret teskt, hvor jeg gerne vil have underline og
> overline til at være en anden farve end teksten, hvordan gør jeg det?
Hvis det kun er en linje kan du bruge border. Hvis det er en lang tekst,
må du gøre det med bagrundsbillede eller dele det i en enhed til hver
linje. Du kan også bruge outline, men det virker ikke i IE og mozilla.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 18-10-03 17:41

Rasmus Nielsen wrote:

> Jeg har noget CSS-formatret teskt, hvor jeg gerne vil have
> underline og overline til at være en anden farve end teksten,
> hvordan gør jeg det?

Den ene mulighed er den, Lobais nævne - giv teksten et
baggrundsbillede.

Andre, mere fleksible løsninger kunne være disse:

Teksten i denne blok er grøn og har underline, <span>men kan gøres
sort med grøn underline</span>

Standardtekst i denne blok er rød og har overline, <span>mens noget
andet er sort med rød overline</span>

Den mere fleksible løsning er nok denne, hvor standardteksten er sort
og ikke har over- eller underline. <span class="overandunder">Teksten
inde i denne span har dog rød top-border og grøn bottom-border</span>

p.underline {
   text-decoration: underline;
   color: #0f0;
}

p.underline span {
   text-decoration: none;
   color: #000;
}

p.overline {
   text-decoration: overline;
   color: #f00;
}

p.overline span {
   text-decoration: none;
   color: #000;
}

p span.overandunder {
   border-top: 1px solid #f00;
   border-bottom: 1px solid #0f0;
}

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-10-03 18:32

"Rasmus Nielsen" <postmaster@rasmusn.dk> skrev :

>Jeg har noget CSS-formatret teskt, hvor jeg gerne vil have underline og
>overline til at være en anden farve end teksten, hvordan gør jeg det?

style="color: black">Her en tekst med farvet border</span></p>
--
Knud

Fra : Lobais

Dato : 18-10-03 22:30

> style="color: black">Her en tekst med farvet border</span></p>
Se den er jo smart. Man yderligere tilføje: