Skærme
Fijala 3554
NEC MultiSync LCD1860NX
Fra : Daniel

Dato : 18-10-03 12:33

Hej med jer!

Nu har jeg testet Nec 1860NX i ca. 1½ time og vil lige poste mine første
indtryk.

Jeg kan kun sammenligne med min forrige skærm en Nokia 447X CRT skærm,
Samsung 191T som jeg har haft på prøve og diverse bærbare LCD skærme.

Fysisk kan de siges at skærmen er lidt tykkere end de andre LCD skærme, jeg
har set i forretningerne inkl. Samsungen. Det er dog minimalt, da skærmen
ikke fylder mere af den grund eller der skulle være anden forringelse i
forhold til brugen. Man skal lige vænne sig til, at tage fat i begge sider
af skærmen for at justere den i højden, men det fungerer perfekt. Designet
synes jeg også godt om med en bred sølv kant rundt om skærmbilledet.

Vigtigst af alt - nul pixelfejl eller subpixelfejl. Jeg har et Sapphire
Radeon 9600 Ultimate edition kort, som er forbundet med et DVI 24+1 kabel og
skærmen kørte perfekt lige fra starten. Til at teste den har jeg benyttet
Nokia's monitortest, den kan hentes på prad.de.

Teksten står klart på skærmen, tiltrods for at jeg ikke har sat cleartype
til. Har lige sat cleartype til, det får kun teksten til at stå lidt
tykkere - kan ikke rigtig bestemme mig om, at synes det er flottere end før.
Begge indstillinger ser pæne ud

På spilsiden har jeg kun GTA Vice City installeret, jeg at have spillet 10
minutter i høj hastighed, kan jeg kun konkluderer at lynhurtige
sidebevægelser kan opfattes anderledes end på en CRT skærm. På alle andre
punkter er spillet blevet bedre i forhold til CRT skærmen.

For at teste en DVD film, har jeg sat Matrix Reloaded på og hoppet hen, hvor
Neo kæmper mod alle Smith klonerne. Billedet står absolut perfekt, jeg har
intet at udsætte på nogle af bevægelserne. Jeg har også testet med Simpsons
på Divx og tv gennem et tvkort med samme resultat.

Den interpollere billedet ganske pænt, jeg har prøvet opløsningerne 1024x768
og 800x600, tiltrods for at den skal køre i 1280x1024 for, at køre optimal.

Som sagt er dette mit første indtryk, jeg giver ikke op så let, denne skærm
bliver testet hårdt de næste 14 dage

/Daniel

P.S.: Jeg skal nok sende de lovede billeder af de i aktion, men det tager
nok et par timer, da jeg har lidt problemer med mit digital kamera.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-10-03 13:11

"Daniel" <ddvdd7@hotmail.com> wrote in news:3f9124f5$1@olaf.komtel.net:

> [...]
>
> P.S.: Jeg skal nok sende de lovede billeder af de i aktion, men det
> tager nok et par timer, da jeg har lidt problemer med mit digital

Tak skal du have, glæder mig til at høre mere om den :).
Jeg er ligesom mange andre hoppet fra VP181s pga. dvi-problemer, og en
lille smule pga. cleartype problemet. Designet synes jeg til gengæld godt
om.

Kan 1860NX tippes, så skærmbilledet bliver aflangt i stedet for bredt?

Flemming

Fra : Daniel

Dato : 18-10-03 13:21

Hej Flemming

> Kan 1860NX tippes, så skærmbilledet bliver aflangt i stedet for bredt?

God pointe - den har ikke en pivot funktion, den havde jeg på Samsung 191T,
men jeg fik ikke brug for den, da skærmbilledet i mine øjne er stort nok. Så
vidt jeg kan se er netop pivot funktionen en grund til, at vælge 1880sx
istedet.

En anden ting jeg ikke fik nævnt i min første test var, at den står på en
drejeskive, så den er meget let at dreje.

/Daniel

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-10-03 13:44

"Daniel" <ddvdd7@hotmail.com> wrote in news:3f913016$1@olaf.komtel.net:

> [...]
> 191T, men jeg fik ikke brug for den, da skærmbilledet i mine øjne er
> stort nok. Så vidt jeg kan se er netop pivot funktionen en grund til,

Ok, og så S-IPS panel (som skulle være mere lysstærkt), men så igen - man
får også lov at betale ret meget for de to ting i forhold til 1860NX.

> En anden ting jeg ikke fik nævnt i min første test var, at den står på
> en drejeskive, så den er meget let at dreje.

Hej igen,

Nå det er det 170 grader Swivel betyder i databladet ;)
Det lyder lækkert med en drejefod, men hvor meget kan den egentlig hæves.
Du skrev vist at man skulle bruge begge hænder - men jeg kan ikke lige
finde noget i databladet for 1860nx om højdejustering. Antal grader den kan
vippe kan jeg se er fra -5 til +30 grader, det var måske vipning af skærmen
du mente man brugte begge hænder til?

En ting du ikke var inde på er, at jeg i et par amerikanske reviews har
læst at det de nævner som negativt ved skærmen er at den ikke er så
lysstærk som andre skærme. Er det noget du har er enig i (ved godt at du
ikke har så mange LCD'er at sammenligne med - men er det et problem efter
din mening)?

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Daniel

Dato : 18-10-03 14:19

> [...]
kan
> vippe kan jeg se er fra -5 til +30 grader, det var måske vipning af

Nej, det var højdejusteringen, som jeg mente. Hvor mange cm op og ned skal
jeg ikke kunne sige, men det er meget i mine øjne. Herudover kan den vippes,
hvilke også kræver begge hænder. Den er faktisk ret stram, man er jo lidt
forpasselig med sin nye skærm

> [...]
> ikke har så mange LCD'er at sammenligne med - men er det et problem efter

Jeg har også læst lignende tests, men jeg står meget udenforstående overfor
dem. Samsung 191T er meget lysstærk - for meget efter min smag, hvor Nec
1860nx er lækker at se på. Det er sikkert, at Nec 1860nx ikke har så meget
blus (200 cd/m2), men jeg mangler det ikke nogen steder. Det er den første
skærm, jeg har set, som står så godt uden at jeg skulle justerer på den.

Herudover jeg har læst kritik af misfarvninger, en let perleeffekt og en
begrænset læsvinkel, her og nu tror jeg ikke på dem. Jeg har ikke fundet
nogle fejl.

Har du nogen tests eller ting, sådan så jeg kunne komme med et bedre
vurdering, som er mindre subjektiv?

/Daniel

Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-10-03 09:07

"Daniel" <ddvdd7@hotmail.com> wrote in news:3f913dcd$1@olaf.komtel.net:

> [...]
> 1860nx ikke har så meget blus (200 cd/m2), men jeg mangler det ikke
> nogen steder. Det er den første skærm, jeg har set, som står så godt

Ok, kanon - jeg er stadig lidt i tvivl om jeg skal vælge 1860NX eller
1880NX - mest på grund af designet. Jeg skifter ikke skærm særlig tit, så
jeg vil gerne have en hvor jeg synes designet er herrefedt (også om 2 år)
og jeg synes 1880 virker lidt mere fiks at se på. Derudover anvender jeg
pivotfunktionen på mit arbejde, hvor jeg er systemudvikler - og anvender
den "stående" indstilling til at læse PDF-filer til dokumentation og
arbejde i Word. Hvor meget jeg kommer til at anvende pivot privat, kan jeg
dog ikke helt blive enig med mig selv om.

Så jeg ved stadig ikke helt om pivotfunktion, sammenholdt med S-IPS panel,
og et efter min mening pænere design er helt nok til at retfærdiggøre de
50% ekstra for 1880NX.

> [...]
> fundet nogle fejl.
>
> Har du nogen tests eller ting, sådan så jeg kunne komme med et bedre

Desværre, men det er helt sikkert noget der er et marked for. Så hvis man
kan lave sådan en test der ikke er afhængig af folks subjektive vurdering,
tror jeg man kunne tjene lidt penge :)

Med venlig hilsen
Flemming

Fra : Christian Planck

Dato : 18-10-03 20:48

Daniel wrote:

[snip]

> [...]
> sidebevægelser kan opfattes anderledes end på en CRT skærm. På alle andre
> punkter er spillet blevet bedre i forhold til CRT skærmen.

Klarer din nye skærm sig bedre end Samsungen på spilsiden?

--
Mvh. Christian Planck.

Fra : Daniel

Dato : 18-10-03 21:08

Hej Christian

> Klarer din nye skærm sig bedre end Samsungen på spilsiden?

Nu har jeg spillet et par timer på den og det er helt klart min opfattelse.

Samsung har et godt billede, det gælder også for den nye 193T, men... de
egner sig ikke til at spille på p.g.a. deres paneller, som ikke er IPS.

Efter min opfattelse er der kun tre skærme i 18-19", som er gode at spille
på:
Nec 1860nx og 1880sx
Viewsonic VP181 (Jeg har læst at Viewsonic marginal er dårligere til spil,
men det er en subjektiv opfattelse fra en bruger på prad.de.)

Fælles for de tre skærme er, at de indeholder IPS paneller, 1880sx
indeholder endda et S-IPS som skulle være bedre end IPS panellet.
Spørgsmålet er; om det er prisdifferencen værd. Efter alt at dømme er den
nok ikke for mig. Udviklingen indenfor TFT skærm går så hurtig, at en skærm
inklusiv forsendelse til 4100 kr. med et mindre "tab" kan skiftes ud om
nogle år, hvor pris/kvalitet-strukturen er en helt anden. Fremfor at betale
50% mere for en skærm... Sådan tænkter jeg ihvertfald, da 1860nx lever op
til alle mine krav om en god all around skærm.

/Daniel

Fra : René Rolighed Christ~

Dato : 19-10-03 13:05

Hej Daniel og mange tak for billederne af din nye lækre skærm! Mums!

Hvor har du købt den? http://www.mindfactory.de?

Cheers
Rolighed

Fra : Daniel

Dato : 19-10-03 13:49

> Hvor har du købt den? http://www.mindfactory.de?

Jep

Jeg kan stadig ikke klage over den.

/Daniel

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 19-10-03 13:53

On Sun, 19 Oct 2003 14:49:01 +0200, Daniel wrote:

> Jep

Har de også DVI-kabler - der er ikke noget med skærmen, vel?

> Jeg kan stadig ikke klage over den.
>
> /Daniel

Lyder godt - det må være sådan en jeg skal have

Og tak for billederne.

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Fra : Daniel

Dato : 19-10-03 14:23

> Har de også DVI-kabler - der er ikke noget med skærmen, vel?

Nej, der er ikke noget med skærmen.

Jeg købte dette kabel hos dem til 19 Euro:
Monitor DVI/DVI Anschlusskabel, DL 2m

/Daniel

P.S.: Jeg burde næsten få provision fra den shop efter alt den gode omtale