DHTML vs. XHTML
Fra : Magnus Sohn

Dato : 15-10-03 20:01

Hvad er forskellen på XHTML og DHTML ud over hvad de står for, og
hvilken af dem ville være smartest at starte med at lære???

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-10-03 20:48

Magnus Sohn wrote:
> Hvad er forskellen på XHTML og DHTML ud over hvad de står for, og
> hvilken af dem ville være smartest at starte med at lære???

XHTML = En genformulering af HTML som er formateret som XML. Reelt burde
man lære det hurtigt hvis man kender lidt til HTML og CSS.
Eventuelt kan http://www.w3schools.com/xhtml/default.asp være et godt
ste at begynde :)

DHTML = Dynamisk HTML. Reelt set (X)HTML og Javascript.
http://www.w3schools.com/dhtml/default.asp

DHTML
http://searchwebservices.techtarget.com/sDefinition/0,,sid26_gci212022,00.html

XHTML
http://searchwebservices.techtarget.com/sDefinition/0,,sid26_gci213550,00.html

Og til sidst - lær XHTML og CSS... så er du godt på vej... DHTML vil je
mene skal ligge godt nede i bunken. Reelt kan du intet bruge det til før
du i det mindst er godt bekendt med (X)HTML og CSS :)

mvh
Johan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-10-03 20:46

Magnus Sohn skrev:

> Hvad er forskellen på XHTML og DHTML ud over hvad de står for,

XHTML er en nyere udgave af HTML - dvs. et sprog der kan "markere"
tekst med hyperlinks, overskrifter o.l.

DHTML er ikke noget i sig selv - det er en samlebetegnelse for det
man kan ved at kombinere (x)html, css, DOM og scriptsprog.

> hvilken af dem ville være smartest at starte med at lære???

Det kommer lidt an på hvad du vil - og hvad du kan i forvejen. Hvis
du har et solidt kendskab til html, kan du udmærket arbejde videre
med DHTML (evt. ved at lære mere om de andre elementer i DHTML).
Hvis du ikke kender specielt meget til html, vil jeg anbefale dig
at begynde med xhtml. Ved at arbejde med xhtml slipper man (i hvert
fald i teorien) for en masse dårlige vaner fra gammel html-kode.

Man kan sagtens lave gode og solide websider uden at kende noget
til DHTML - men uanset hvilken form for websider du vil lave, er
det godt at vide hvordan det grundlæggende websprog - html/xhtml -
fungerer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen