Mozilla 1.5 Final frigivet
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-10-03 11:02

Release notes: <http://www.mozilla.org/releases/mozilla1.5/>.

Download mm.: <http://www.mozilla.org/releases/#1.5>

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : S

Dato : 15-10-03 11:44

Jens Gyldenkærne Clausen skrev
news:Xns94157A7C4308Ajcdmfdk@gyrosmod.dtext.news.tele.dk
> Release notes: <http://www.mozilla.org/releases/mozilla1.5/>.

Så mangler vi bare den bliver oversat

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-10-03 19:05

On Wed, 15 Oct 2003 12:02:26 +0200, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jc@dmf.dk> wrote:

>Download mm.: <http://www.mozilla.org/releases/#1.5>

De første indtryk (Windows-udgaven):

1. Jeg afinstallerede 1.4 og installerede 1.5. Jeg valgte et gammelt
tema, og fik så følgende besked:
http://stock.ter.dk/moz1.5/moz1.png
Det er i orden. Jeg trykker "OK", men menuen "View->Apply Theme"
dukker ikke op igen, før jeg genstarter.

2. Jeg ved ikke, om det er en fejl, men
http://stock.ter.dk/moz1.5/moz2.png ser mildest talt spøjs ud. Det
lader til at der ligger noget mellem textareaets indholds z-index og
selve textareaet. Jeg ved ikke engang, om det burde kunne lade sig
gøre.

3. Sporadiske grafikfejl, som forsvinder ved redraw af skærmen som fx
hvis man scroller, resizer, trykker en toolbar sammen, etc.:
http://stock.ter.dk/moz1.5/moz3.png
Det ses også her, ved siden af teksten "Show all versions", hvor man
ser rester af image-placeholders, der altså er blevet loadet ind.
http://stock.ter.dk/moz1.5/moz4.png
Jeg skal dog ikke kunne udelade, at det er et grafikkort-driver-issue.

4. Hvis man tilvælger nogle buttons i Bookmarks-toolbaren, fx
"Bookmarks" eller "Home", så bliver evt. bookmarks helt til højre i
linjen blot skubbet "ud af skærmen", i stedet for at der dannes en pil
til de bookmarks, der ikke var plads til. På samme måde, hvis man
fravælger de buttons, vil en evt. pil i højre side for overskydne
bookmarks stadigvæk være der, selvom der nu er plads på baren.

Ellers ser det jo nydeligt ud, omend man jo har været vant til en del
fra 1.5b'en. Multiple Tabs-warningen er MEGET tiltrængt. Jeg er helt
sikkert ikke den eneste, der nu mange gange er kommet til at ramme
Ctrl-Q i stedet for Ctrl-W (eller rettere, har snittet Q i et forsøg
på at trykke Ctrl-W).

Jeg tester videre...

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: bekræfte (og ikke bekræftige)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-10-03 21:26

Peter Brodersen skrev:

> 2. Jeg ved ikke, om det er en fejl, men
> http://stock.ter.dk/moz1.5/moz2.png ser mildest talt spøjs ud.

Det er linket her du forsøgte med, ikke?
<http://morten.dk/code.php?code_type_id=4> (det ville være lidt
lettere at efterprøve dine erfaringer hvis du udover skærmdumpet
også gav et link til siden).

Siden vises i quirks mode - hvor Netscape/Mozilla-browsere opfører
sig en del anderledes end IE. Sideforfatteren har formentlig ikke
bekymret sig om at tjekke i andet end IE - endsige validere koden.

> Det lader til at der ligger noget mellem textareaets indholds
> z-index og selve textareaet. Jeg ved ikke engang, om det burde
> kunne lade sig gøre.

Med ugyldig html- og css-kode ved man aldrig hvad der kan lade sig
gøre.

> 3. Sporadiske grafikfejl, som forsvinder ved redraw af skærmen
> som fx hvis man scroller, resizer, trykker en toolbar sammen,
> etc.: http://stock.ter.dk/moz1.5/moz3.png

Jeg kan ikke fremprovokere nogen fejl her - jeg bruger temaet
"Modern" hvis det skulle have betydning.

> 4. Hvis man tilvælger nogle buttons i Bookmarks-toolbaren, fx
> "Bookmarks" eller "Home", så bliver evt. bookmarks helt til
> højre i linjen blot skubbet "ud af skærmen",

Her har jeg et andet problem - dog kun på den ene af mine to
maskiner: jeg kan slet ikke tilføje sider på bogmærke-baren. Det
problem har været der (på samme maskine) med de sidste par
installationer af Mozilla - muligvis helt fra 1.5A eller tidligere.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-10-03 22:52

On Wed, 15 Oct 2003 22:26:05 +0200, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Siden vises i quirks mode - hvor Netscape/Mozilla-browsere opfører
>sig en del anderledes end IE. Sideforfatteren har formentlig ikke
>bekymret sig om at tjekke i andet end IE - endsige validere koden.

Det er vist lidt for let en dom. Problemet er der rigtigt nok ikke med
en XHTML-DTD, men der er trods alt kun et mindre antal fejl
valideringsfejl.

>Med ugyldig html- og css-kode ved man aldrig hvad der kan lade sig
>gøre.

Right. http://stock.ter.dk/morten.php

Jeg har kopieret siden over til mig selv, og fjernet de ret få HTML-
og CSS-fejl, der var tilstede. Problemet optræder stadigvæk i min
Mozilla 1.5 (under HTML 4.01 Transitional)

Der er altså ingen grund til at gå i forsvarsposition over at Mozilla
tilsyneladende har nogle uhensigtsmæssigheder. Det er ikke for at
nedgøre den, at jeg nævner de fejl; tværtimod. Og det er jo ikke
ligefrem fejl, der vil få folk til at afholde sig fra Mozilla, bare af
den grund.

>Jeg kan ikke fremprovokere nogen fejl her - jeg bruger temaet
>"Modern" hvis det skulle have betydning.

Det er også blot noget, der opstår nu og da - jeg sørger for at ta'
screenshots af det.

I Mozilla 1.4 oplevede jeg med andre uhensigtsmæssigheder, hvor blokke
rykkede sig, når man resizede vinduet mindre, og ikke rykkede sig
tilbage, når man resizede vinduet større. Jeg tror ikke, at de to
problemer er relaterede, men det er svært at pinpointe en fejl, der
forsvinder, når for den sags skyld bare scroller "fejlen" ud af
billedet og ind igen.

> [...]
>problem har været der (på samme maskine) med de sidste par
>installationer af Mozilla - muligvis helt fra 1.5A eller tidligere.

Ingen problemer her, heldigvis. Dog savner jeg meget kraftigt
muligheden for at kunne midt-klikke på et link i bogmærke-baren og få
åbnet det i en ny tab. Ydermere kunne jeg også godt tænke mig at kunne
højreklikke på en bookmark under "Bookmarks"-menupunktet (mellem "Go"
og "Tools") og fx vælge "Delete". Jeg kan dog godt forstå, hvis man
ikke kan højreklikke på et bookmark, der jo her er et menupunkt.

En rar ting: "inaktive" tabs (fx en nyåbnet tab) er begyndt at
acceptere tab-hotkeys. Jeg har oplevet at hvis jeg var på en inaktiv
tab, så kunne jeg ikke ctrl-tabbe eller shift-ctrl-tabbe væk, og
skulle derfor bruge musen (eller F6'e mig til adresselinjen for
derefter at bruge fornævnte tab-hotkeys).

Til gengæld virker Flash ikke mere. Eller rettere, hvis jeg går
direkte ind på en Flash-fil, så er der ingen problemer. Men en webside
med Flash driller. Jeg har dog haft Flash Click To View-plugin'en inde
før, men jeg afinstallerede Mozilla 1.4 først (og 1.5 nævnte også, at
den ville ignorere gamle plugins). Spøjst.

Derudover kan jeg ikke installere den ellers uundværlige
livehttpheaders-plugin, men den mangler sikkert bare at blive
tilpasset, før den kan ædes af Mozilla 1.5.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-10-03 00:36

Peter Brodersen skrev:

> Det er vist lidt for let en dom. Problemet er der rigtigt nok
> ikke med en XHTML-DTD, men der er trods alt kun et mindre
> antal fejl valideringsfejl.

Det var nu også primært quirks mode jeg havde mistænkt for at lave
ravage.

> Jeg har kopieret siden over til mig selv, og fjernet de ret få
> HTML- og CSS-fejl, der var tilstede. Problemet optræder
> stadigvæk i min Mozilla 1.5 (under HTML 4.01 Transitional)

Jeg har efterfølgende prøvet at skifte til en standardsættende
doctype i din modificerede udgave - men det gør tilsyneladende
ingen forskel.

> [...]
> ikke for at nedgøre den, at jeg nævner de fejl; tværtimod. Og
> det er jo ikke ligefrem fejl, der vil få folk til at afholde

Fair nok - jeg var måske lidt hurtigt ude før. Selvfølgelig skal en
browser også kunne vise sider med fejl og sider skabt til forældede
browsere (quirks mode-sider). Det er i mine øjne bare en meget
mindre "forseelse" end hvis det var en fejlfri side der ikke kunne
vises. I tilfældet her har fejlen så ikke betydning for visningen.

> Til gengæld virker Flash ikke mere. Eller rettere, hvis jeg
> går direkte ind på en Flash-fil, så er der ingen problemer.
> Men en webside med Flash driller.

Ingen problemer her.

> Jeg har dog haft Flash Click To View-plugin'en inde før,

Det kan måske give bøvl.

> Derudover kan jeg ikke installere den ellers uundværlige
> livehttpheaders-plugin, men den mangler sikkert bare at blive
> tilpasset, før den kan ædes af Mozilla 1.5.

Hvilken version? Jeg har lagt den nyeste ind på begge mine maskiner
uden problemer.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-10-03 21:08

On Thu, 16 Oct 2003 01:35:57 +0200, "Jens Gyldenkærne Clausen"
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Det kan måske give bøvl.

Sandsynligvis, for userContent.css indeholdt stadigvæk:

object[classid$=":D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"],
object[codebase*="swflash.cab"]
{ -moz-binding: url("chrome://flashblock/content/flash.xml#obj"); }

... selvom plugin'et var væk. Så det er naturligt nok, at det giver
problemer (at henvise til flashblock, når den ikke længere er der).
Man kan diskutere om der skal ryddes op i userContent.css ved
afinstallation, men i mit tilfælde løste problemet sig (selvfølgelig)
bare, da Flash Click to View blev installeret igen.

>Hvilken version? Jeg har lagt den nyeste ind på begge mine maskiner
>uden problemer.

0.7, men nu ryger også den ind uden problemer.

Jeg oplever nu og da problemer med at oprette nye tabs, men jeg er
langt, langt fra at ku' pinpointe problemet.

Jeg er dog stadigvæk ret irriteret over at en statusbar under én tab
påvirker statusbaren under andre tabs. Går jeg ind på en side med en
statusbar-scroller eller lignende (irriterende), så er den stadigvæk
synlig, når jeg går hen på andre tabs. Den opførsel var dog også
tilstede i ældre mozilla'er, så det er ikke 1.5-relateret.