Børn og internet
Fra : Hr. Pedersen

Dato : 14-10-03 22:18

Hej i gruppen.

Min søster har erhvervet sig en computer med internetadgang, men hun er nu
lidt nervøs for at ungerne skal chatte med nogle forkerte mennesker på
nettet. Ligeledes er hun heller ikke ret glad, hvis de skulle kunne komme
ind på nogen af de lidt "sjovere" sider. Jeg mener engang jeg har hørt om
programmer som skulle kunne filtrere lidt af alting fra, så børn skulle
kunne færdes sikkert på internettet. Kan bare ikke huske hvad. Er der nogen
som kan hjælpe ?

På forhånd tak

Hr. Pedersen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-10-03 23:38

Hr. Pedersen wrote:

> [...]
> nettet. Ligeledes er hun heller ikke ret glad, hvis de skulle kunne komme
> ind på nogen af de lidt "sjovere" sider.

Access Proxy (http://www.accessproxy.dk) skulle vist være det bedste
filterprogram. Det kan dog ikke frasortere de forkerte mennesker i
chatrum. Din søster kan med fordel besøge denne side om børn og chatrum:
http://www.sikkerchat.dk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-10-03 06:51

On Tue, 14 Oct 2003 23:17:46 +0200
"Hr. Pedersen" <johny_pedersen@FJERNhotmail.com> wrote:
> [...]
> alting fra, så børn skulle kunne færdes sikkert på internettet. Kan
> bare ikke huske hvad. Er der nogen som kan hjælpe ?

bedste beskyttelse mod dette er informering. Hvis børnene ved hvad de må
og ikke må, og samtidigt har nogle retningslinjer for hvor de skal
chatte og hvad de skal tale om, så beskytter det meget bedre end et
"dumt" program.

Fra : Hr. Pedersen

Dato : 15-10-03 08:28

Jeg takker for jeres svar. Nu har vi da lidt at gå efter.

Hr. Pedersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-03 10:21

Kim Schulz skrev:

>bedste beskyttelse mod dette er informering.

Det er jeg ikke enig i. Det lægger op til at forældrene siger
"Fy!" og så ikke tager sig mere af problemet.

Den bedste løsning så vidt jeg kan se, er at man gør surfning og
chat til en fælles fornøjelse. En voksen ved siden af tager lidt
af lysten til at surfe på pornosider væk, og hvis de popper op
alligevel, ved den voksne hvordan det skete og hvad billedet
viste. Hvis en lille 'veninde på 12 år' begynder at skrive sære
ting, kan et køligt svar fra en forælder der underskriver sig
sådan, nok få 'hende' på andre tanker.

--
Bertel

Fra : Kent Friis

Dato : 15-10-03 18:46

Den Tue, 14 Oct 2003 23:17:46 +0200 skrev Hr. Pedersen:
> [...]
>nettet. Ligeledes er hun heller ikke ret glad, hvis de skulle kunne komme
>ind på nogen af de lidt "sjovere" sider.

Lad være med at gemme computeren væk i et værelse hvor ungerne sidder
alene... Stil den i stuen, hvor forældrene kan være med.

Mvh
Kent
--
Journalist: En der har forstand på at skrive artikler, men typisk
ikke på det artiklerne handler om.

Fra : Chris Olesen

Dato : 17-10-03 10:43

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev i en meddelelse

> Lad være med at gemme computeren væk i et værelse hvor ungerne sidder
> alene... Stil den i stuen, hvor forældrene kan være med.

Jeg er fuldt ud enig med Kent. Computer kan sagtens bruges som en social
ting ligesom fjernsynet.

mvh

chris

Fra : Petersen_Michael

Dato : 28-10-03 18:31

"Hr. Pedersen" <johny_pedersen@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej i gruppen.

Hej

Jeg åbner lige denne ½ gamle tråd, og delagtiggør jer hermed i
mine betragtninger, om emnet ud fra praktisk erfaring..

Jeg har 2 drenge på 9 år, med hver deres PC, placeret på hver
deres værelse..
de er naturligvis forbundet dels til vores lokale netværk,
så vi kan dele filer, og spille mod hinanden dels til Internettet..

Jeg har naturligvis forklaret mine børn, om at der er både
gode og dårlige ting ved Internettet, og derudover har jeg
installeret Norton Internet Security på deres PCer, Norton pakken
indeholder en IMHO væsentlig feature.. der er "parental control"
hvilket bl.a.. giver mulighed for at oprette en black, eller white list
over web sider der kan tilgås, jeg ha valgt en white liste, da
en blackliste altid vil være hullet som en si..

at der i Norton pakken, også er firewall, antivirus, pop up blocker
og lign. skader ikke, bruger dog ikke firewall delen, da jeg har en
IpCop www.ipcop.org til at varetage bl.a.. denne funktion
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg