Skyggelister på skråvægge?
Fra : Peter Reinhold

Dato : 14-10-03 07:34

Hej Alle,

Vi er ved at være færdige med en omfattende "renovering" af
lejligheden, men er løbet ind i et lille problem.

Vi har sat nyt loft op i stuen, og efterfølgende skal der gerne sættes
nogle skyggelister op i kanten, men sagen er, på halvdelen af væggene
har vi skråvægge i en vinkel af ca. 45 grader, istedet for de normale
90 graders lodrette vægge.

Nu har jeg godtnok ikke spurgt i min lokale Silvan endnu (primært
fordi jeg endnu ikke har oplevet at få en bare nogenlunde kompetent
rådgivning der :-/, men jeg har været nede og kigge på deres lister,
og har ikke kunnet finde en der kan bruges til formålet.

Så mit spørgsmål er, er det muligt at købe lister, eller noget andet,
der vil kunne bruges som noget skyggelisteagtigt, og som kan sættes op
mellem loft og en skråvæg på ca. 45 grader?

(Stuk har været nævnt, og det er ikke en umulighed, hvis man kan få
noget meget diskret, vi er ikke interesserede i at have en kæmpe
krummelure hængende hele vejen rundt i stuen :)

Mvh,

Peter

(Ved svar via email, send til peter (snabela) reinhold (punktum) dk)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-10-03 08:24

I de glade halvfjersere var det meget populært med tovværk som
skyggelister - det kunne også bruges sammen med skråvægge.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : ab

Dato : 14-10-03 14:19

Jeg købte nogle 1 x 4 " brædder - høvlede dem og skar dem over på langs med
et 45 graders snit og lavede "skygge-kanter" med en overfræser. et sted har
jeg dem i en bredde på 2 " (minus afhøvling) - et andet sted lidt smallere.

ab

Fra : Bo

Dato : 14-10-03 20:51

> [...]
har
> jeg dem i en bredde på 2 " (minus afhøvling) - et andet sted lidt

Har du nogen billeder?

MVH

Bo

Fra : anders majland

Dato : 14-10-03 20:46

> I de glade halvfjersere var det meget populært med tovværk som
> skyggelister - det kunne også bruges sammen med skråvægge.

Jeg får næste kuldegysninger ved tanken Men hvad med at får skåret
nogle lister i det rigtigt smig ?
Er det ikke noget med at silvan tager er ret lille beløb per snit - og
de kan vel også skære en liste på langs i det rigtige smig ....

Eller kunne det være "argumentet" for investere i en rundsav til
formålet ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Peter C.

Dato : 14-10-03 20:44

> Så mit spørgsmål er, er det muligt at købe lister, eller noget andet,
> der vil kunne bruges som noget skyggelisteagtigt, og som kan sættes op
> mellem loft og en skråvæg på ca. 45 grader?

Skyggetov !

MVH Peter C:\

Fra : Morten DH

Dato : 14-10-03 20:45

"Peter Reinhold" <svend@pri.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der vil kunne bruges som noget skyggelisteagtigt, og som kan sættes op
> mellem loft og en skråvæg på ca. 45 grader?

Jeg har selv fået almindelige skyggelister skåret i smig så de passer til
skråvæggen hos mig - din lokale tømmer skulle nok kunne klare det for dig...

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-10-03 20:47

Peter Reinhold <svend@pri.dk> skrev:

> noget meget diskret, vi er ikke interesserede i at have en
> kæmpe krummelure hængende hele vejen rundt i stuen :)

Du kunne også bruge en egnet fugemasse mellem væg og
loft - det kan glattes ud med en våd finger. Husk at male
fugekanten, da den kan blive gullig efter en årrække.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Kathrine

Dato : 15-10-03 14:14

"Allan Vebel" skrev:

> Du kunne også bruge en egnet fugemasse mellem væg og
> loft - det kan glattes ud med en våd finger. Husk at male
> fugekanten, da den kan blive gullig efter en årrække.

Det har vi gjort hos os, da det godt kan se ud af lidt meget
_listeværk_ på skråvægge (efter min mening).
Så vi har kun benyttet os af lister i stueetagen.
--
Kathrine
---

Fra : ab

Dato : 17-10-03 10:45

Af ovennævnte fremgår det ikke tydeligt, om der er tale om listelofter - er
der det, er div. fugeløsninger nok ikke aktuelle. Jeg har ikke en stump træ
fra listen liggende, og den liste der er sat op ligner jo en ganske
almindelig skyggeliste.

Jeg lægger en skitse af tværsnittet af brættet på dk.binaer under
"skygge-liste" - jeg har lavet en stiplet linie, der indikerer resten af det
bræt der er delt.

ab

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 17-10-03 13:32

ab wrote:

> Jeg lægger en skitse af tværsnittet af brættet på dk.binaer under
> "skygge-liste" - jeg har lavet en stiplet linie, der indikerer resten
> af det bræt der er delt.
>
> ab

Kunne du komme med et link?
dk.binaer er ikke så overskuelig som den har været ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Bo

Dato : 17-10-03 13:32

> Det har vi gjort hos os, da det godt kan se ud af lidt meget
> _listeværk_ på skråvægge (efter min mening).
> Så vi har kun benyttet os af lister i stueetagen.

Har du et billede?

MVH

Bo