Mug i vaskemaskinen - bvadr!
Fra : erik

Dato : 13-10-03 21:20

Hej

Vores vaskemaskine er "fyldt" med mug og lugter ikke rart.
Sæbeskuffen er lettere angrebet, men rigtigt slemt er det i mellemrummet
mellem gummimembranen (det tykke gummi lige indenfor døren) og tromlen.

Er der nogen bud på:
1. hvordan man får fjernet muggen? Her tænker jeg på et rensemiddel af en
eller anden art. Vil maskinOPvaskemiddel kunne gøre det? Jeg orker næsten
ikke at skille maskinen ad for at rense tromle, gummimembran og andre dele
med håndkraft. Jeg har tidligere skiftet membranen - netop pga. mug i den
gamle.

2. hvordan forhindrer man, at der dannes mug? Er det et spørgsmål om at
lokalet, som maskinen står i, skal være tilstrækkelig tørt?

3. er visse maskiner (mærker/typer) mere udsat for problemet end andre?
--

Og ja, jeg er faktisk også selv lidt muggen...og nej, jeg lugter ikke....

Mvh
Erik

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-10-03 21:54

"erik" <erik2bak@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen bud på:
> 1. hvordan man får fjernet muggen? Her tænker jeg på et rensemiddel af en
> eller anden art.

Kør en gang kogevask.
Tag sæbeskuffen ud og vask den grundigt.
Vask gummimembranen grundigt.
Skyl begge dele i rodalon.

> Vil maskinOPvaskemiddel kunne gøre det?

Det ville jeg ikke bruge. Det er ret skrapt over for tøj.

> [...]
> med håndkraft. Jeg har tidligere skiftet membranen - netop pga. mug i den

Det kan jeg godt forstå.

> 2. hvordan forhindrer man, at der dannes mug? Er det et spørgsmål om at
> lokalet, som maskinen står i, skal være tilstrækkelig tørt?

Ja, og rimeligt udluftet. Lad sæbeskuffe og låge stå åbne, når maskinen ikke
er i brug.
Og kør en kogevask en gang imellem.

> 3. er visse maskiner (mærker/typer) mere udsat for problemet end andre?

Jeg har en ide om, at nye, energivenlige maskiner har større tilbøjelighed.
Jeg har aldrig set mug i sæbeskuffen i de maskiner, jeg har haft før (men
jeg vasker heller ikke så meget mere).

> --
>
> Og ja, jeg er faktisk også selv lidt muggen...og nej, jeg lugter ikke....

Tag et varmt bad alligevel - det virker beroligende

Hilsen Inger

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 14-10-03 08:58

Inger Pedersen wrote: