Adfærdsproblemer pga. pladsmangel?
Fra : Maria Hansen

Dato : 12-10-03 12:27

Mine små cichlider er efterhånden vokset sig store nok til at fylde godt op
i akvariet. Før havde jeg fem store fisk og så to kuld af mindre yngel. Jeg
ved godt, at pladsen er ved at være trang og vil gerne afhænde nogle af mine
kære små, men først er jeg nødt til at have dem artsbestemt etc. - og det
får jeg ikke gjort noget ved for tiden, da en masse andet presser sig på ...
Det, jeg vil frem til, er, at jeg indimellem kan se en to-tre fisk stå i et
hjørne og nærmest helt mekanisk svømme op og ned i en uendelighed. Det får
en til at tænke på en panter i et bur, som bare traver nytteløst frem og
tilbage.

Er mine fisk ved at blive mentalt forvirrede - og/eller er det et typisk
tegn på pladsmangel? En form for fiskepsykologisk forståelse kunne jo gå på,
at de ganske simpelt forsøger at svømme væk fra alle de mange andre ...

Med venlig hilsen Maria

Fra : Plesner

Dato : 12-10-03 13:15

> [...]
> helt mekanisk svømme op og ned i en uendelighed. Det får en til at
> tænke på en panter i et bur, som bare traver nytteløst frem og

Umiddelbart vil jeg tro, at de er underkuede - jeg har set den slags adfærd
hos flere forskellige territoriale arter - eller hos fisk der bare har gået
sammen med territoriale fisk.

plesner

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 12-10-03 13:50

Min største og stærkeste cichlide (18 cm) kan da også finde på at tage sig
sådan en tur med hans kone.Ved da ikke hvorfor, men de er ikke underkuede.

/Thomas