HJÆLP !!!!!
Fra : L@rs

Dato : 11-04-01 10:31

Hej NG !

Jeg har downloadet linux ver. 7.0 og brændt den ud på CD (hvilket er ok)

Jeg startede så med at installere på en tom harddisk..... Linux formaterede
den og
begyndte at installere....
På et tidspunkt (ret hurtigt) kommer den med en fejl ang. en mappe den ikke
kan finde !!!

Det der faktisk er mit problem, er at jeg gerne vil formatere harddisken
igen. Enten
til alm. FAT eller Linux....
Problemet er bare at jeg overhovedet ikke kan komme i forbindelse med drevet
???
"FDISK" melder fra. Den siger at der ikke er adgang til disken...
Linux, siger bare at der er fejl og genstarter maskinen og prøver igen....

Spørgsmålet er så, hvordan fået jeg nu om-formateret min hardisk ? - Det
ligegyldigt
om det er FAT eller Linux format !!!

Please HELP !!!!

Lars@kryger.net

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 11-04-01 10:48

"L@rs" <lars@kryger.net> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er så, hvordan fået jeg nu om-formateret min hardisk ?

Hvis du nu boot'er fra RH cd'en, må du kunne ompartitionere harddisken igen,
eller hvad?

Mvh
Tonni Aagesen

Fra : L@rs

Dato : 11-04-01 11:46

> Hvis du nu boot'er fra RH cd'en, må du kunne ompartitionere harddisken
igen,
> eller hvad?
>
> Mvh
> Tonni Aagesen

Det er jo det der er mit problem !!! - Jeg regnede med at jeg kunne
om-formatere
ved hjælp af Linux-CDén...
Den starter jo op med en "windows-brugerflade" og jeg kender ikke
kommandoerne
i Linux....
Er der evt. et program i Linux, samlignet med FDISK ???

Hvis jeg kan komme til prompten i Linux, hvad kan/skal jeg så skrive ???

Lars

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 11-04-01 11:59

On Wed, 11 Apr 2001 12:46:00 +0200, lars wrote:

> Er der evt. et program i Linux, samlignet med FDISK ???

Ja. Det hedder fdisk (små bogstaver).

> Hvis jeg kan komme til prompten i Linux, hvad kan/skal jeg så skrive
> ???

fdisk /dev/hda (hvis det er den første ide-harddisk på den første
ide-controller du vil ændre på, skriv "/dev/hdb" i stedet hvis det er
den anden disk på første controller, "/dev/hdc" = den første disk på
anden controller, "/dev/hdc" = den anden disk på anden controller).

fdisk har en hjælpeside hvis du skriver "?" - det kan godt betale sig,
det er ikke supernemt.

Der er vist også en mere grafisk udgave på nogle systemer der hedder
cfdisk (?)

Mvh.

--
"Vi lugter af bukselak Adam Sjøgren
Vi lugter af bukselak" asjo@koldfront.dk

Fra : L@rs

Dato : 11-04-01 13:15

> [...]
> det er ikke supernemt.
>
> Der er vist også en mere grafisk udgave på nogle systemer der hedder

Problemet er jo at jeg ikke når så langt, at det er muligt at skrive nogle
kommandoer.
Når den bootér fra CDén kommer der en DOS-ligende menu, hvilket er det
eneste
sted jeg har mulighed for at skrive ???

Jeg kan også se, når den starter med at boote, at den skriver at den ikke
kan læse
partionen på HDA, hvilket er det rigtige drev, da der kun er EN harddisk....
Som den jo
også formaterede ved aller første forsøg....

Håber der er en der kan hjælpe !!!

Lars
tlf. 51806221

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-04-01 18:33

On Wed, 11 Apr 2001, L@rs wrote:

> [...]
> ???
> "FDISK" melder fra. Den siger at der ikke er adgang til disken...

fdisk? Den til DOS eller den til Linux? Jeg går ud fra, at du mener den
til dos...

> [...]
>
> Spørgsmålet er så, hvordan fået jeg nu om-formateret min hardisk ? - Det

Lyder som om din partitionstabel og MBR skal ryddes, hvis den indeholder
ugyldige data, så der kan oprettes en ny.

Når du har startet RedHat installationen, kan du skifte over til en
kommandoprompt. alt+F2 (ctrl+alt+F2 hvis du kører grafisk). Udfør
herefter følgende kommandoer:

mknod /dev/zero c 1 5
mknod /dev/hda b 3 0
dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=512 count=1

Herefter skulle du sidde med en totalt blank disk (i hvert fald uden
definerede partitioner), som du kan begynde at partitionere / formatere.

Vær lige opmærksom på, at ovenstående fremgangsmåde rydder _alt_ - så
lad være med at bruge den, hvis der er noget brugbart på disken (men jeg
forstår dig som om at der ikke er).

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] --------------------------------------
[ Cancel Cancelled ]

Fra : L@rs

Dato : 12-04-01 15:56

> [...]
>
> Vær lige opmærksom på, at ovenstående fremgangsmåde rydder _alt_ - så
> lad være med at bruge den, hvis der er noget brugbart på disken (men jeg

Mange tak for det Det vil jeg prøve....

- Når jeg så er i kommandopromten, findes der så en kommando som i DOS
"format c:"
Så harddisken er formateret, når jeg starter installationen igen.......

Lars

Fra : Allan Olesen

Dato : 12-04-01 17:26

"L@rs" <lars@kryger.net> wrote:

>Så harddisken er formateret, når jeg starter installationen igen.......

Formateringen sker under RedHat-installationen.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-04-01 18:47

On Thu, 12 Apr 2001, L@rs wrote:

> - Når jeg så er i kommandopromten, findes der så en kommando som i DOS
> "format c:"
> Så harddisken er formateret, når jeg starter installationen igen.......

Ikke medmindre du vil være hård og lave en superfloppy installation
(mkfs -t ext2 /dev/hda) - men det vil du næppe.

RedHat installationen tager sig af partitionering og formatering - men
hvis du absolut vil gøre det selv, kan du starte

fdisk /dev/hda

(fdisk er ret avanceret i forhold til dos fdisk) oprette de ønskede
partitioner og køre

mkfs -t ext2 /dev/hda?

på de nyligt oprettede partitioner. Men hvorfor ikke bare lade
installationsprogrammet om det?

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] --------------------------------------
To alcohol!

Fra : L@rs

Dato : 12-04-01 23:06

> på de nyligt oprettede partitioner. Men hvorfor ikke bare lade
> installationsprogrammet om det?
>
> Rasmus

Problemet er jo bare at jeg aldrig når så langt, da instalationen melder
fejl inden jeg
når så langt. Det er derfor jeg gerne vil have renset harddisken inden jeg
begynder
at installere !!!

Jeg har som sagt ikke nogen erfaring i Linux. Men som regl kan man jo bruge
fdisk
når der er gået "ged" i ens Windows/DOS drev....
Men da Linux har "pillet" ved partionen så kan jeg overhovedet ikke bruge
fdisk fra
DOS/Windows......

Det er derfor jeg efterlyser noget lignende i Linux, for den må sgu da kunne
ryde op
efter sig selv ???

Lars

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-04-01 09:49

On Fri, 13 Apr 2001, L@rs wrote:

> [...]
> fejl inden jeg
> når så langt. Det er derfor jeg gerne vil have renset harddisken inden jeg

Med den ovenstående fremgangsmåde er din harddisk _helt_ renset. For at
kunne bruge en harddisk, skal den inddeles i partitioner. Man kan
formatere en partition og ikke en hel disk (så skal du bruge low-level
formatering f. eks. fra BIOS men det er næppe nødvendigt).

Med den beskrevne metode slatter du alle partitioner. Det giver derfor
ikke mening at formatere disken før du har oprettet partitioner. Og det
kan installationsprogrammet klare for dig.

> [...]
> når der er gået "ged" i ens Windows/DOS drev....
> Men da Linux har "pillet" ved partionen så kan jeg overhovedet ikke bruge

Hmmm... Så er DOS fdisk noget mere luset end jeg troede... Fedt at den
ikke kan oprette en ny partitionstabel... Men hvorfor overhovedet rode
med DOS fdisk, hvis du skal have linux på den? DOS fdisk tilter
alligevel over linux-partitioner...

> Det er derfor jeg efterlyser noget lignende i Linux, for den må sgu da kunne
> ryde op
> efter sig selv ???

Hvis du absolut selv vil oprette partitioner (og ikke lade
installationsprogrammet om det), kan du bruge fdisk til linux.

fdisk /dev/hda

Her kan du oprette partitioner med 'n'. Det giver ikke megen mening at
formatere dem, da installationen alligevel gør det for dig.

Rasmus

--
If a trainstation is the place where trains stop, what is a workstation?