Dyre mishandling?
Fra : Henrik Andersen

Dato : 11-10-03 17:31

Hej nyhedsgruppe!
Jeg har set billeder af en meget flot sofabord, hvor bordpladen var et
akvarium. Jeg har også set et akvarium, der også var placeret under en
dobbeltseng. Men nogle siger, at de rystelser, der vil komme med en sådan
placering af et akvarium forplanter sig til fiskene og gør dem bange og
stressede. Er det korrekt?

Mvh. Henrik Andersen

På forhånd tak for svaret!

Fra : Jesper Buch

Dato : 13-10-03 07:08

> [...]
> dobbeltseng. Men nogle siger, at de rystelser, der vil komme med en sådan
> placering af et akvarium forplanter sig til fiskene og gør dem bange og

Hvis ikke bordpladen er lavet så lyden ikke forplanter sig ned i akvariet
vil enhver lyd som kopper, tallerkner mm. på bordet jo forplate sig direkte
ned i akvarie og streese fiskene på længere sigt.
Mine scalarer kan f.eks. gå helt i panik når jeg støvsiger parketgulvet lige
under akvariet, hvorved lyden fra gnidningen mellem gulv og støvsugerhovedet
forplanter sig på i akvariet.

Men der kan være lavet en silikonekant under bordpladen så lyden ikke
forplanter sig ned i akvariet men det er stadigt ikke en hensightsæssig måde
at have akvarie på . . . . men kan jo næsten kun se fiskene fra oven.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-10-03 17:13

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> parketgulvet lige under akvariet, hvorved lyden fra gnidningen mellem
> gulv og støvsugerhovedet forplanter sig på i akvariet.

Mon ikke det mest af alt handler om lyde, de ikke er vante med. Jeg mener -
ellers burde stromfald eller ligefrem vandfald jo nærmest være ren terror
ude i guds fri natur - og det er ikke mit indtryk at fisk i almindelighed
har problemer med det.

vh
Jan