/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Area 51: Ændret transmission efter skift a~
Fra : Allan F. Hermansen


Dato : 10-10-03 19:11

Jeg har lige haft min scooter (Aprilia Area 51) til mekanikeren for at få
skiftet udstødning og drivrem. Nu undrer jeg mig over, at transmissionen
ikke er som før. I starten af accelleration er den hurtig, men så flader den
relativt hurtigt ud og når et midlertidigt højdepunkt omkring 70. Ved den
hastighed kører motoren i lavere omdrejninger end før besøget hos
mekanikeren, og ved blot let modvind er den svær at få til at køre
hurtigere. Hvis den kommer lidt højere op i hastighed, så kører den
betydeligt bedre, og motoren kører i en mere fornuftig hastighed. D.v.s. der
er ligesom et "dødpunkt" omkring de 65-70 km/t.

Kan det skyldes den nye udstødning? Det er en uoriginal Sito-udstødning, som
ikke har nogen plump. Umiddelbart virker det, med min meget begrænsede
mekaniske indsigt, som om, det er noget med rullerne.

I øvrigt har de åbenbart lagt scooteren ned, da de skulle montere
udstødningen, for benzin er hældt ud af tanken med det resultat, at der er
kommet en stor affarvning af venstre side. Er der ikke et minimumskrav til
en mekanikers IQ???

Jeg nægter at tage den tilbage til mekanikeren efter denne oplevelse, så er
ovenstående (det med transmissionen) noget, man selv kan klare? Selv med 10
tommelfingre?

De venligste hilsener

Allan
--
Mail: quincy_md@hotmail.com



 
 
Capstardk (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Capstardk


Dato : 11-10-03 09:00

Hej
Det lyder næsten som om det er det du nævner med rullerne.
Prøv at skille varioen af og se om nogle af rullerne kan være kantede eller
ligge forkert.
Havde samme problem med min scooter, skiftede rullerne og vups...så løb den
90 igen
En enden god ide vil være at sætte en lidt strammere koblingsfjeder og også
udskifte de 3 små fjedre i den bagerste slyngkobling.
Det gør at ddin scooter får nogle flere omrejninger inden su starter. Den
får også et bedre optræk og en lidt højre topfart, eller den holder farten
bedre.
De må bare ikke være for stramme, så får du ikke noget ud af det(så vil den
nok ikke sætte igang.
Det skal nok være en 10-12% strammere...
Håber det var en hjlmp for dig ellers spørger du bare igen..
Hvor i landet bor du hvis du skulle få problemer.
Hilsen Casper
"Allan F. Hermansen" <quincy_md@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f86f64a$0$30071$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har lige haft min scooter (Aprilia Area 51) til mekanikeren for at få
> skiftet udstødning og drivrem. Nu undrer jeg mig over, at transmissionen
> ikke er som før. I starten af accelleration er den hurtig, men så flader
den
> relativt hurtigt ud og når et midlertidigt højdepunkt omkring 70. Ved den
> hastighed kører motoren i lavere omdrejninger end før besøget hos
> mekanikeren, og ved blot let modvind er den svær at få til at køre
> hurtigere. Hvis den kommer lidt højere op i hastighed, så kører den
> betydeligt bedre, og motoren kører i en mere fornuftig hastighed. D.v.s.
der
> er ligesom et "dødpunkt" omkring de 65-70 km/t.
>
> Kan det skyldes den nye udstødning? Det er en uoriginal Sito-udstødning,
som
> ikke har nogen plump. Umiddelbart virker det, med min meget begrænsede
> mekaniske indsigt, som om, det er noget med rullerne.
>
> I øvrigt har de åbenbart lagt scooteren ned, da de skulle montere
> udstødningen, for benzin er hældt ud af tanken med det resultat, at der er
> kommet en stor affarvning af venstre side. Er der ikke et minimumskrav til
> en mekanikers IQ???
>
> Jeg nægter at tage den tilbage til mekanikeren efter denne oplevelse, så
er
> ovenstående (det med transmissionen) noget, man selv kan klare? Selv med
10
> tommelfingre?
>
> De venligste hilsener
>
> Allan
> --
> Mail: quincy_md@hotmail.com
>
>



Allan F. Hermansen (11-10-2003)
Kommentar
Fra : Allan F. Hermansen


Dato : 11-10-03 15:10

Hej Casper!

"Capstardk" <Capstardk@hotmail.com> wrote in message
news:3f87b870$0$69917$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det lyder næsten som om det er det du nævner med rullerne.
> Prøv at skille varioen af og se om nogle af rullerne kan være kantede
eller
> ligge forkert.

Jeg prøvede. Jeg fik skjoldet af, men møtrikken på variatoren sad urokkeligt
fast. Jeg kæmpede, men den rykkede sig ikke en nanometer, så jeg måtte til
sidst opgive

> Havde samme problem med min scooter, skiftede rullerne og vups...så løb
den
> 90 igen

Ja, min havde også problemet for et års tid siden, bare mere end nu. Da fik
den skiftet variatoren, og så var den som ny igen.

> En enden god ide vil være at sætte en lidt strammere koblingsfjeder og
også
> udskifte de 3 små fjedre i den bagerste slyngkobling.

Okay, dét tør jeg sgu nok ikke Aner ikke, hvad jeg skulle kigge efter.

> Det gør at ddin scooter får nogle flere omrejninger inden su starter. Den
> får også et bedre optræk og en lidt højre topfart, eller den holder farten
> bedre.

Det lyder nu ellers fristende. Men jeg skal nok liiiige have lidt mere tjek
på scooterens opbygning, inden jeg drister mig igang med det mere
avancerede.

> Håber det var en hjlmp for dig ellers spørger du bare igen..
> Hvor i landet bor du hvis du skulle få problemer.

Tusind tak for din hjælp indtil videre. Den har været meget påskønnet. Jeg
bor i øvrigt i Skovlunde, ca. 15 km. vest for København

De venligste hilsener

Allan
--
Mail: quincy_md@hotmail.com



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste