Ødelæggelser omkring tempelbjerget fortsæt~
Fra : Andreas Falck

Dato : 10-10-03 16:55

Her er nogle lidt ældre billeder omhandlende muslimernes ødelæggelser
på og omkring tempelbjerget i Jerusalem:
http://www.har-habayt.org/newp07.html

På denne side: http://www.har-habayt.org/whats.html kan der læses
meget mere om de omfattende ødelæggelser af disse historiske og
religiøse værdier fra fortiden - ganske skandaløst ifølge min
opfattelse.

Hvorfor mon det internationale samfund ikke skrider ind og stopper
denne ødelæggelse. Hvis det var muslimske historiske og religiøse
steder der blev skændet på den måde, da ville hele verdenssamfundet
råbe og skrige og hyle i et væk!

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-10-03 17:14

"Andreas Falck" <andreas.falck.sletspam@jyde.invalid> wrote in message
> [...]
> denne ødelæggelse. Hvis det var muslimske historiske og religiøse
> steder der blev skændet på den måde, da ville hele verdenssamfundet

Eg minner deg om at dette er politikk, ikkje religion. Du blander, og bruker
religiøse behov for å fremja politiske målsetting.

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-10-03 17:32

Harald Mossige haraldmnospam@hkabel.no skrev dette:

[ ... ]
> Eg minner deg om at dette er politikk, ikkje religion. Du blander,
og
> bruker religiøse behov for å fremja politiske målsetting.

Nej, det er ikke politik, men bibelsk arkæologi! Og dermed finder jeg
det relevant i denne gruppe.

Men det kunne da være interessant at høre hvad gruppens faste brugere
og skribenter mener: er dette relevant og on-topic ifølge gruppens
fundats, der kan findes her:
http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.livssyn.kristendom

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-10-03 21:22

> [...]
>
> Men det kunne da være interessant at høre hvad gruppens faste brugere
> og skribenter mener: er dette relevant og on-topic ifølge gruppens

Personlig meiner eg at den er grei her, men at Andreas er litt inkonsekvent
med hensyn til tidlegare politiutfall. (derfor påtalen).

HM

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-10-03 21:26

> [...]

> Personlig meiner eg at den er grei her, men at Andreas er litt
> inkonsekvent med hensyn til tidlegare politiutfall. (derfor

Som du kan se, er min tolkning af fundatsen i dette tilfælde også, i
fuld overensstemmelse med de andre der her har ytret sig.

Min linie i fundatstolkning er ret konstant, ensartet og konsekvent.

Det er den blevet bl.a. ved at jeg har fulgt gruppen faktisk helt fra
starten, - det giver en vis rutine i tolkning af fundatsen.

Fra : HrSvendsen

Dato : 15-10-03 10:27

Andreas Falck wrote:
> Harald Mossige haraldmnospam@hkabel.no skrev dette:
>
> [ ... ]
>
> Nej, det er ikke politik, men bibelsk arkæologi!

Det er i allerhøjeste grad politik Hvilket dog ikke nødvendigvis
betyder, at det ikke er relevant for gruppen. Du ønsker debat om,
hvorfor det internationale samfund ikke skrider ind. Det er en politisk
debat. Der kunne så svares, at området er besat af Israel og derfor
under Israels myndighed. Det er også en politisk debat, da okkupationen
ikke er lovmedholdelig. Den del af debatten er næppe ønsket i gruppen

Talen om hvor meget verden vil "råbe og skrige og hyle i et væk", hvis
muhamedanske historiske og religiøse steder blev skændet på en lignende
måde, rejser to spørgsmål. Hvor meget "skændes" der rent faktisk ved
tempelbjerget? Har du tænkt på, at muhamedanske religiøse og historiske
steder faktisk er blevet revet fuldstændigt sønder og sammen både
udenfor og indenfor Israel. Uden at verden har råbt, hylet og skreget i
et væk af den grund?

Israel har for ikke længe siden knust en bedouinmoske i Negevørkenen.
Andre moskeer er også blevet ødelagt i Israel. Moskeen i Deir Abban.
Moskeen i Beit Jiz (stadig Israel) bliv forvandlet til en ækel murbrok
osv osv. Jeg kunne fortsætte i et væk med lignende eksempler fra Israel.
Hinduer smadrede en stor moske i Indien for ikke længe siden. I
Joguslavien blev et antal moskeer destrueret under den nylige
balkankrig. USA ødelagde moskeer i år i Iraq. I Burma er flere moskeer
blevet planet til under kælderhøjde de seneste år. Har verden råbt,
skreget og hylet i et væk over det? I så fald har jeg ikke hørt efter.

Langt mere relevant for gruppen ville det dog være at diskutere planerne
om at knuse _Al Aqsa moskeen_ og genopbygge templet. Det er også
politik; men sandelig politik, der har med kristendom at gøre.

PS. Jeg væsentligt mere bekymret over alle de moskeer, der bliver bygget
end over dem, som ødelægges. Sagt bare for god ordens skyld.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-10-03 08:10

HrSvendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> [...]
> debat. Der kunne så svares, at området er besat af Israel og derfor
> under Israels myndighed. Det er også en politisk debat, da okkupationen

Vestbredden og den østlige del af Jerusalem blev besat, da Jordan under
seksdageskrigen angreb Israel. Området var blevet annekteret af Jordan,
men annektionen var aldrig blevet internationalt anerkendt, og grænsen
mellem Israel og de statsløse områder [som også omfatter Gaza-striben]
var og er ikke en international grænse men en våbenhvilelinie fra 1949.

> Den del af debatten er næppe ønsket i gruppen

Hvorfor starter du den så?

FUT dk.politik
--
Per Erik Rønne

Fra : HrSvendsen

Dato : 16-10-03 15:27

Per Rønne wrote:

> Vestbredden og den østlige del af Jerusalem blev besat, da Jordan
> under seksdageskrigen angreb Israel.

Efter at Israel havde startet krigen den 5. juni 1967. Jordan og Ægypten
havde en fælles forsvarsaftale, der blev honoreret, da Israel angreb
Ægypten. Igen. Ligesom i 1956 (Suez krigen)
http://www.washington-report.org/backissues/0791/9107040.htm

Af interesse for gruppen kan nævnes, at det var i juni 1967, at Israel
annekterede Østjerusalem og dermed tempelbjerget. FN-resolution 267 blev
senere vedtaget enstemmigt. Den fastslår, at Østjerusalem er besat
område. Annektionen er dermed internationalt anerkendt som ulovlig.
http://www.nmhschool.org/tthornton/mehistorydatabase/1967_third_arab.htm

> [...]
> og grænsen mellem Israel og de statsløse områder [som også omfatter
> Gaza-striben] var og er ikke en international grænse men en

Nemlig. Det var ikke en anerkendt del af Jordan. Ligesom det heller ikke
er Israelsk land. Det er palæstinensernes land. Som Israel besætter. I
modstrid med FN's resolution 242 (og 267), der kræver tilbagetrækning
fra de besatte områder. Blandt andet.

> Hvorfor starter du den så?

Hvornår holder du op med at slå din kone? Andreas åbnede ballet, kære
Per.

> FUT dk.politik

Ok så futter vi den til dk.politik - xfut dk.politik

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-10-03 15:25

"Andreas Falck" <andreas.falck.sletspam@jyde.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, det er ikke politik, men bibelsk arkæologi! Og dermed finder jeg
> det relevant i denne gruppe.

Nåda. Hvad med anden form for arkæologi? Skal der også være plads til det
her? Og så kan du jo passende definere "bibelsk arkæologi" for mig, da jeg
ikke er helt klar over, hvad du mener med dette begreb.

> Men det kunne da være interessant at høre hvad gruppens faste brugere
> og skribenter mener: er dette relevant og on-topic ifølge gruppens
> [...]

Og hvor finder du - i ovenstående link - noget som helst belæg for, at
"bibelsk arkæologi" hører hjemme i dk.livssyn.kristendom? Bortset fra det,
så omhandlede dit indlæg aldeles ikke "bibelsk arkæologi", men var derimod
en stærk fordømmelse af en anden troretnings påståede ødelæggelse af for dig
vigtige historiske lokaliteter.

--
-Jens B.

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-10-03 17:40

Jens Bruun bruun_jens@hotmail.com skrev dette:

> [...]
> det her? Og så kan du jo passende definere "bibelsk arkæologi" for
> mig, da jeg ikke er helt klar over, hvad du mener med dette begreb.

Bibelsk arkæologi er arkæologi der relaterer sig til den bibelske
historie, sådan helt kort fortalt. For en nærmere definition kan du
kigge på http://www.sba-dk.dk/

> [...]
påståede
> ødelæggelse af for dig vigtige historiske lokaliteter.

I dette afsnit:
<-- citat start -->
Eksempler på relevante emner i gruppen:
* Spørgsmål om Bibelen og kristendom generelt.
* Hvad er tro, og hvor kommer troen fra?
* Ser Paulus ned på kvinder?
* Enhver salig i sin tro - bibelsk begrundet eller ej?
* Abort og Bibelen.
* Homoseksuelle og kristendom.
* Tror muslimer og kristne på samme Gud?

Altså en nyhedsgruppe, hvor alle kristendomsrelaterede spørgsmål,
fortællinger, synspunkter og oplevelser kan tages op.
<-- citat slut -->

Der står: Spørgsmål om Bibelen ...
endvidere: alle kristendomsrelaterede spørgsmål, fortællinger ...

Og så er der flere af gruppens faste brugere der ligeledes har givet
udtryk for at også de mener at emnet er ontopic i.h.t.
gruppefundatsen, - så jeg står langt fra alene med mit synspunkt!

Fra : Per Rønne

Dato : 17-10-03 18:38

Andreas Falck <andreas.falck.sletspam@jyde.invalid> wrote:

> * Tror muslimer og kristne på samme Gud?

Det gør de ikke, nej. Alene det forhold at islams gud er Al-Ilah
[forkortet Allah], den mekkanske månegud. Gift med Al-Shams, den
mekkanske solgudinde, med hvem han fik døtrene Al-Lât [svarende til
grækernes Gaïa], kærlighedsgudinden Al-Uzza og skæbnegudinden Marât. Det
skal dog angives at disse fem guddomme ud af det mekkanske pantheons 360
guder [svarende til antallet af dage i et forenklet solår] havde
forskellige roller i forskellige dele af Arabien, deres køn kunne
variere - og naturligvis varierede det også over tid.

Naturligvis blev Muhamed påvirket af jødernes Jahve-tro, men også kun
påvirket. Og hans gengivelse af Bibelens historier er da også fuld af
fejl.

Desuden benægtede han Jesu korsfæstelse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-10-03 18:47

Per Rønne doesnt.work@spam.filter.invalid skrev dette:

> [...]

[ klip ]
> [...]
af
> fejl.
>
> Desuden benægtede han Jesu korsfæstelse.

Jeg er da slet ikke spor uenig med dig, - og citerede blot fra
gruppens fundats

Mojn, - Dres fra Tynne - Der snart flytter til Ravsted
--
http://www.synnejysk.dk/
http://www.synnejyskambassade.dk/

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-10-03 19:50

doesnt.work@spam.filter.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

Det giver slet ikke mening at spørge om, med mindre der findes faktiske
referenter for både det muslimske og det kristne gudsbegreb (og alene at sige
"det muslimske" og "det kristne" er en grov forenkling), og vi kan tilgå disse
og undersøge, om de er identiske. Det svarer til at spørge, om danske og
italienske børn tror på den samme julemand - der er nemlig en del forskelle
på, hvordan han opfattes.

>Det gør de ikke, nej. Alene det forhold at islams gud er Al-Ilah
>[forkortet Allah], den mekkanske månegud. Gift med Al-Shams, [osv.]

Vi har efterhånden været igennem denne en snes gange, og det er stadigvæk
noget pjat. Jeg anfægter påstanden igen og igen, diskussionen dør ud, og ca.
et halvt år efter dukker den op igen.

Det er ganske rigtigt, at der fandtes en månegud i det førislamske Arabien,
men han gik normalt under navnet Wadd. Det er ligeledes rigtigt, at navnet
"Allah" blev brugt om visse guder før Muhammad, men det er for så vidt
ligegyldigt, eftersom islam netop har en radikalt anderledes opfattelse af,
hvad "Allah" er for en størrelse. Faktisk forbydes det i Quranen op til flere
steder at dyrke månen og solen osv.

Som jeg også plejer at nævne, når dette emne kommer op, så svarer situationen
ganske til den israelitiske, hvor titelen »‘Ælohim« også blev brugt om andre
guder, f.eks. om tyrekalven. Dette giver - hvilket burde være åbenlyst for
enhver - *ikke* basis for at slutte, at Jesus' gud er en tyregud.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"I used to be with it, but then they changed what *it* was. Now, what
I'm with isn't *it*, and what's *it* seems weird and scary to me."

Fra : Per Rønne

Dato : 17-10-03 20:31

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

> Vi har efterhånden været igennem denne en snes gange, og det er stadigvæk
> noget pjat. Jeg anfægter påstanden igen og igen, diskussionen dør ud, og ca.
> et halvt år efter dukker den op igen.

Drejer det sig ikke om forskellen mellem et religionshistorisk og et
religionsvidenskabeligt perspektiv?
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-10-03 20:36

doesnt.work@spam.filter.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Drejer det sig ikke om forskellen mellem et religionshistorisk og et
>religionsvidenskabeligt perspektiv?

Nej. Hverken i religionsvidenskaben eller i religionshistorien (hvis man
partout vil skelne - jeg kan ikke se hvorfor) kan det forsvares at sige, at
Jesus tilbad en tyregud.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Uden nye guder bliver alle gamle religioner før eller siden kvalt.
De religioner der forbyder nye guder, tager kvælertag på sig selv."

Fra : Per Rønne

Dato : 17-10-03 23:38

> [...]

> partout vil skelne - jeg kan ikke se hvorfor) kan det forsvares at sige, at

Jeg snakkede ikke om Jesus men om Allah, som vitterlig var en af de
navne, mekkanerne brugte om deres månegud.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-10-03 23:54

doesnt.work@spam.filter.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Jeg snakkede ikke om Jesus men om Allah, [...]

Til gengæld ignorerer du min forklaring på, hvorfor man ikke kan slutte, som
du gør.

>som vitterlig var en af de navne, mekkanerne brugte om deres månegud.

Og igen fremsætter du påstanden uden på nogen måde at sandsynliggøre den. Det
er en gammel teknik, at hvis man gentager en påstand nok gange, så accepterer
folk den til sidst, men det er ikke en særlig fin teknik.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Så kan du lære det. Ud at spille, så du kan blive normal som os andre."

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-03 01:08

> Og igen fremsætter du påstanden uden på nogen måde at sandsynliggøre den. Det
> er en gammel teknik, at hvis man gentager en påstand nok gange, så accepterer
> folk den til sidst, men det er ikke en særlig fin teknik.

Det fremgår af utallige web-sites, af de nu fra Koranen fjernede
Sataniske Vers, og i øvrig også af en artikel Weekendavisen for år
tilbage offentliggjorde. I forbindelse med fatwaen mod Salma Rushdie.

Jeg har ikke adgang til en bunke religionshistoriske, videnskabelige
værker, og i øvrigt virker det efterhånden på mig som om folkene på
Carsten Niebuhr Instituttet er præget af islamapologeti.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 18-10-03 01:39

doesnt.work@spam.filter.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Det fremgår af utallige web-sites, [...]

Af højreorienterede kristne apologeter som Jack Chick, ja. Den samme type
mennesker, som påstår at evolutionsteorien er opfundet af Satan. Det fremgår
også af utallige websites, at Michael Jackson er et rumvæsen. Der skal bare
noget mere til end tilfælde personers hjemmesider for at underbygge en sådan
påstand.

>af de nu fra Koranen fjernede Sataniske Vers,

Nej. Som jeg igen og igen har påpeget, så fremgår det ikke af de fra Koranen
fjernede sataniske vers, at Allah skulle have været en månegud. De sataniske
vers handler om de tre gudinder, som kaldes Allahs døtre. Det er en anden (og
ganske ukontroversiel) sag.

>og i øvrig også af en artikel Weekendavisen for år
>tilbage offentliggjorde. I forbindelse med fatwaen mod Salma Rushdie.

Og som du ikke kan give nogen konkret henvisning til? Fremført af en
religionshistoriker eller anden sagkyndig?

At en eller anden muligvis har udtalt noget tilsvarende i Weekendavisen for år
tilbage står ikke mål med, at påstanden (nemlig den, at Allah skulle være en
månegud - ikke alle mulige andre påstande) tilsyneladende ikke kan findes
belagt i nogen faglitteratur på området.

>Jeg har ikke adgang til en bunke religionshistoriske, videnskabelige
>værker,

Det har jeg til gengæld, da jeg dagligt kommer på vores fakultetsbibliotek.
Alle de opslag, jeg har foretaget mig, har skrevet en masse om Allahs rolle
som højgud i det førislamiske Arabien, men ikke én af dem har nævnt, at Allah
skulle være en månegud.

>og i øvrigt virker det efterhånden på mig som om folkene på
>Carsten Niebuhr Instituttet er præget af islamapologeti.

Deres holdning til islam burde være relativt ligegyldig - de er videnskabsmænd
og har som sådan et vist kendskab til kilderne, hvorfor de bør være i stand
til at oplyse, om der findes noget belæg for at påstå, at den førislamiske
Allah skulle have været en månegud.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Wahrlich, ich that wohl Das und jenes an Leidenden: aber Besseres
schien ich mir stets zu thun, wenn ich lernte, mich besser freuen.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-03 05:38

> [...]
> religionshistoriker eller anden sagkyndig?

> At en eller anden muligvis har udtalt noget tilsvarende i Weekendavisen for år

Ikke udtalt. Som jeg husker det var det forfatteren af en artikel [på
bagsiden af Bøger, visnok] som skrev det. En af avisens faste
journalister - hvoraf langt de fleste i øvrigt er har en embedseksamen,
og i dette tilfælde nok som cand.mag. i historie.

> [...]
> bør være i stand til at oplyse, om der findes noget belæg for at påstå, at
> den førislamiske Allah skulle have været en månegud.

dekader tilbage, før politisk farvet »forskning« var normen snarere end
undtagelsen. På store dele af Københavns Universitets humanistiske og
samfundsvidenskabelige fakulteter. Prøv blot at læse lidt om
sociologifagets historie.
--
Per Erik Rønne

Fra : TBC

Dato : 18-10-03 05:37

On Fri, 17 Oct 2003 20:50:22 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
> [...]

>guder, f.eks. om tyrekalven. Dette giver - hvilket burde være åbenlyst for
>enhver - *ikke* basis for at slutte, at Jesus' gud er en tyregud.

En god argumentation! Jeg syntes i denne sammenhæng at det er værd at
understrege at der *er* forskel på en titel og et egennavn, og at der
er den differentiering at gøre at 'ælohim´ nærmere er at betragte som
en *titel*, ofte betegnende storhed og majestæt (ofte om gud eller
guder, men til tider også om engle eller mennesker), og at 'ælohim
*ikke er et egennavn*.

At Israelitterne så ligefrem havde til hensigt at opstille guldkalven
som en repræsentation af selveste JHWH. (Som de udtrykker det om
gulvkalven: "»Her er din Gud, Israel, som førte dig op fra Egypten.«"
2 Mos 32:4)) faldt bestemt heller ikke i god jord hos 'den gud der
havde ført dem op fra Egypten'.

Så hverken på den ene eller anden måde, er der som du rigtigt slutter
nogen "basis for at slutte, at Jesus' gud er en tyregud".

_________

I øvrigt har jeg sådan helt OT altid undret mig over om du overhovedet
er et troende menneske, [og]/eller er 100% ateist eller agnostiker?

Jeg under mig også over hvad bevæggrunden til læse religion måtte være
såfremt man er enten ateist eller agnostiker? Jeg associerer f.eks
løseligt til en meningsmåling jeg læste for nyligt om at mange præster
slet ikke tror på gud, hvilket skulle gælde særligt kvindelige
præster.

TBC

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-03 06:08

TBC <-sutmin@2night.dk> wrote:

> [...]

> Så hverken på den ene eller anden måde, er der som du rigtigt slutter
> nogen "basis for at slutte, at Jesus' gud er en tyregud".

som pluralis. Mens Jahveh så er den judeo-kristne guds egennavn [selv om
dette navn nu også har en etymologi]. De gamle israelere i ørkenen stod
så over for at erstatte Jahve-troen med en tro på en - guldkalv. Sådan
har jeg i hvert fald altid opfattet det.

Det faraoniske Ægypten var i øvrigt stærkt præget af animisme.
--
Per Erik Rønne

Fra : TBC

Dato : 19-10-03 05:45

On Sat, 18 Oct 2003 07:07:34 +0200, doesnt.work@spam.filter.invalid
(Per Rønne) wrote:

>som pluralis. Mens Jahveh så er den judeo-kristne guds egennavn [selv om
>dette navn nu også har en etymologi].

Dette stemmer også med hvad der er mig bekendt. Jeg har tillige
forstået det sådan at »el« betyder noget i retning af "den mægtige"
eller "den stærke" og at det i flertaltsformen både kan bruges til at
betegne flere guder, men at formen for det meste bruges til at betegne
Bibelens gud (eller i nogle tilfælde en specifik afgud nævnt i
bibelen) i majestætsflertal.

>De gamle israelere i ørkenen stod
>så over for at erstatte Jahve-troen med en tro på en - guldkalv. Sådan
>har jeg i hvert fald altid opfattet det.

Det samme her.

>Det faraoniske Ægypten var i øvrigt stærkt præget af animisme.

Ja, det var nok ikke helt tilfældigt at befalingen lød som den gjorde
i 2Mo 20:4-5 & 3Mo 26:1. Begge steder står i forbindelse med udsagn om
at "Jeg er din Gud som førte dig ud af Egypten"

Det var sandsynligvis påvirkningen fra Ægyptens animistiske
gudedyrkelse, der fik israelitterne til at forfalde til kalvedyrkelse
så hurtigt efter deres udfrielse. Dette synspunkt syntes at bekræftes
af Stefanus, som han udtrykker det i sin tale: "Ham ville vore fædre
ikke adlyde, de afviste ham og vendte i deres hjerte tilbage til
Egypten og sagde til Aron: "Lav os en gud, som kan gå foran os, for
vi ved ikke, hvad der er blevet af denne Moses, som førte os ud af
Egypten". I de dage fremstillede de så en kalv og ofrede til
afgudsbilledet, og de glædede sig over deres hænders værk.
- Apg 7:39-41

TBC

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 18-10-03 12:57

TBC <-sutmin@2night.dk> mælte sligt:
> [...]

>majestæt (ofte om gud eller guder, men til tider også om engle eller
>mennesker), og at 'ælohim *ikke er et egennavn*.

Det samme kan siges om "Allah", der er en sammentrækning af arabisk
»’al-’ilâh«, der betyder "guden" (eller "Gud(en)" om man vil). Det arabiske
hvoraf »’ælohîm« er flertal.

Noget lignende gælder en række andre kendte nærorientalske guddomme - f.eks.
betyder »Ba‘al« bare "herre" eller "husbond" og ordet bruges også om Jahve.
Man kan ikke deraf konkludere, at Jahve er identisk med Baal.

>I øvrigt har jeg sådan helt OT altid undret mig over om du overhovedet
>er et troende menneske, [og]/eller er 100% ateist eller agnostiker?

Jeg har tidligere været kristen i et par år (ca. 96-98), hvor jeg primært kom
i Indre Mission og det karismatiske miljø, men jeg regner mig ikke længere for
troende i den forstand. Selv om jeg ikke bryder mig meget om betegnelserne, så
må jeg vel kaldes ateist eller agnostiker.

>Jeg under mig også over hvad bevæggrunden til læse religion måtte være
>såfremt man er enten ateist eller agnostiker?

Det er ganske simpelt - det er som ved (forhåbentlig) de fleste studier
interesse. Jeg oplever af og til, at folk (primært troende) finder det
underligt, at man som ikke-religiøs kan interessere sig for religion, men det
er nu ganske muligt. Jeg plejer at sammenligne med lignende kulturstudier -
f.eks. behøver man ikke at være muslim for at læse islamologi eller eskimo for
at være eskimologi. Religion er (bl.a.) et socio-kulturelt fænomen, og som
sådan er det interessant for, hvordan folk tænker, taler og opfatter verden -
ikke helt ulig f.eks. lingvistik.

>Jeg associerer f.eks løseligt til en meningsmåling jeg læste for nyligt om at
>mange præster slet ikke tror på gud, hvilket skulle gælde særligt kvindelige
>præster.

Her er dog en forskel. En præst (modsat en teolog) er en person, der er ansat
i en stilling som forkynder - altså følger der med stillingen en formel
tilknytning til en bestemt religion og en forpligtelse til at forkynde denne.

En religionsforsker er derimod snarere en specialiseret antropolog, sociolog
eller filolog (helst lidt af hvert), der studerer religion som et
socio-kulturelt fænomen, hvorfor der ikke stilles nogen krav til forskerens
personlige religiøsitet.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"What's fahrfergnugen?"

Fra : TBC

Dato : 19-10-03 05:43

On Sat, 18 Oct 2003 13:56:44 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
> [...]

>Det samme kan siges om "Allah", der er en sammentrækning af arabisk
>»’al-’ilâh«, der betyder "guden" (eller "Gud(en)" om man vil). Det arabiske

Meget tangentielt må man sige.

>Noget lignende gælder en række andre kendte nærorientalske guddomme - f.eks.
>betyder »Ba‘al« bare "herre" eller "husbond" og ordet bruges også om Jahve.
>Man kan ikke deraf konkludere, at Jahve er identisk med Baal.

Korrekt.

> [...]
>troende i den forstand. Selv om jeg ikke bryder mig meget om betegnelserne, så
>må jeg vel kaldes ateist eller agnostiker.

Hvis det er status, hvorfor bryder du dig så ikke om betegnelserne?
....Der må jo være naturligt med et begreb om, og en betegnelse for
statusen.

> [...]
>sådan er det interessant for, hvordan folk tænker, taler og opfatter verden -

Måske lidt lige som man ikke *behøver* at intresere sig synderligt for
sine medmennesker for at kunne facineres af psykologiske mekanismer ?

Din interesse ligger altså i at forstå og kende baggrunden i historisk
perspektiv for alle de opfattelser og fordringer der kendetegner
troende (hvor af bestemt ikke alle fordringer har været af det gode)
....Hvis jeg forstår dig ret ?

Hvad syntes du så egentligt helt uforbeholdent om troende ?

> [...]
>eller filolog (helst lidt af hvert), der studerer religion som et
>socio-kulturelt fænomen, hvorfor der ikke stilles nogen krav til forskerens

Ja, jeg bider mig nok for hårdt fat i ordets bogstavelige betydning
(læren om gud). Religionsforsker er nok et mere sigende og for den
moderne og sekulære tid et mere præcist udtryk.

I dagens danmark så er en teolog mere = 'en religionsforsker', end en
teolog = 'en troende der studerer eller lærer om gud', også med
relation til din indstilling hvis jeg forstår den ret.

TBC

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-10-03 13:33

TBC <-sutmin@2night.dk> mælte sligt:

>Meget tangentielt må man sige.

Nej, udviklingen er faktisk helt regelmæssig. Arabisk »’ilâh« er den mere
under påvirkning af gutturalen alæf (bogstavet, der gengives »’«) og det lange
ved en process, der kaldes det kanaanæiske skifte. Det ekstra korte »a« i
efterfulgt af en guttural lyd i udlyd. Derfor indskydes et kort »a« for at
opbryde sekvensen, i den hebræiske grammatik kaldet patach furtivum.
Udviklingen er altså som følger: (med henvisninger til Johannes Pedersens
"Hebraisk Grammatik")

1. (den arabiske form) »’ilâh« =>
2. (§66 j, k) »’ælâh« =>
3. (§14 a) »’æloh« =>
4. (§20 e) »’æloah« (den hebræiske form)

»h« nu ikke længere står i udlyd.

>Hvis det er status, hvorfor bryder du dig så ikke om betegnelserne?

Fordi de er så firkantede og jeg ikke synes, de helt dækker over, hvad jeg
mener. Dertil indeholder begreberne gerne en række sideforestillinger - f.eks.
forstås "ateist" af mange som "gudsfornægter" eller som folk, der går rundt og
skriver ting med sort sprittusch på kirkeinventar.

>Måske lidt lige som man ikke *behøver* at intresere sig synderligt for
>sine medmennesker for at kunne facineres af psykologiske mekanismer ?

Ikke hvis det skal indebære, at jeg ikke interesserer mig for mine
medmennesker. Det synes jeg nu nok, jeg gør. Men ellers i princippet, ja. Man
kan også være specialist i kønssygdomme uden selv at have en kønssygdom,
f.eks.

> [...]
>perspektiv for alle de opfattelser og fordringer der kendetegner
>troende (hvor af bestemt ikke alle fordringer har været af det gode)

Bl.a., ja. Min interesse er bredere end som så - jeg interesserer mig også for
historien som sådan, for kulturelle strømninger, for det menneskelige
erkendeapparat og dets virkemåde osv.

>Hvad syntes du så egentligt helt uforbeholdent om troende ?

"Troende" er for stor og forskelligartet en gruppe, til at jeg synes noget
generelt om dem. Det svarer lidt til at spørge, hvad jeg synes om sorthårede.

Men for at svare på det implicitte spørgsmål i stedet for det eksplicitte, så
er jeg ikke af den opfattelse, at der er noget i vejen med at være troende.
Jeg opfatter religion som noget almenmenneskeligt, og i åndshistorisk
perspektiv er det da også klart ateismen, der er undtagelsen. Hertil kan jeg
også føje de sædvanlige forsikringer om, at jeg skam har mange venner både i
den ene og den anden religion, og at vi meget sjældent løber hinanden igennem
med lanser af den grund.

>I dagens danmark så er en teolog mere = 'en religionsforsker', end en
>teolog = 'en troende der studerer eller lærer om gud', også med
>relation til din indstilling hvis jeg forstår den ret.

Ideelt set, ja :)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Men nu behøver I jo ikke regne alt,
hvad jeg siger, for de rene guldkorn."

Fra : Mr. D

Dato : 19-10-03 16:49

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:cmv4pvsbfbukfmpepnvit9h4dnafvefbum@4ax.com...
> TBC <-sutmin@2night.dk> mælte sligt:

> Man kan også være specialist i kønssygdomme uden selv at have en
> kønssygdom,

Mr. D

Fra : TBC

Dato : 20-10-03 05:13

On Sun, 19 Oct 2003 14:33:06 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup

> [...]
>opbryde sekvensen, i den hebræiske grammatik kaldet patach furtivum.
>Udviklingen er altså som følger: (med henvisninger til Johannes Pedersens

Således altså to regelmæssigt meget nært beslægtede og tangentielle
ord. Men da i øvrigt tak fordi du gider at trække mig igennem en
portion af etymologien.

Det er altid rart ved den slags til den almene dannelse.

>Fordi de er så firkantede og jeg ikke synes, de helt dækker over, hvad jeg
>mener.

Hvilket mere detaljeret er?

>Dertil indeholder begreberne gerne en række sideforestillinger - f.eks.
>forstås "ateist" af mange som "gudsfornægter" eller som folk, der går rundt og
>skriver ting med sort sprittusch på kirkeinventar.

En ateist forstår jeg rigtigt nok som et menneske der benægter
eksistensen af gud[er]. Det ligger i hvertfald meget naturligt i ordet
at det er det modstillede af en teist.

Forestillingen med sprittuschen kender jeg dog intet til.

Personligt har jeg af natur selv tendens til at være agnostisk
fordret, hvilket er et forhold jeg hader og forbander ved mig selv, og
godt kan misunde andre der er foruden, idet jeg så gerne ville erkende
og forstå gud og hans vilje, ... og kunne kende mig helt sikker
derved.

Men som alle andre er jeg dog overladt til begrebet tro, hvilket
faktisk er svært for mig, med min natur. For hvordan kan jeg være
sikker på at det jeg hører, læser og forstår, og dermed det jeg
forestiller [eller tror] faktisk er endegyldigt sandt når det
trancenderer grænserne for min perception ?

Det nærmeste jeg kan komme nogen "konstatering" er det konsistente
mønster af sund lære der er at finde til gavn, fred og glæde når man
lever og indstiller sig på hvad man mener at forstå som ret, sandt og
rigtigt. - Det har endnu ikke fejlet, og der er den eneste helt sikre
havn jeg mener at have fundet.

Det og så heller ikke at forglemme de mere eller mindre selvforskyldte
både spændende og ubehagelige oplevelser med "the dark side".

Dette irriterer mig dog også, da det minder mig om ordene fra en
exorcist, ved Nortre Dame kirken:
If you believe in the light, it's because of obscurity.
If you believe in happiness it's because of unhappiness.
If you believe in God, then you have to believe in the Devil."
(Father X Exorcist, Church of Notre Dame, Paris)

Eller som man ser og hører det omskrevet:
If You Believe In Light, It's Because Of Obscurity,
If You Believe In Joy, It's Because Of Sadness,
And If You Believe In God.....It's Because Of The Devil

>Ikke hvis det skal indebære, at jeg ikke interesserer mig for mine
>medmennesker. Det synes jeg nu nok, jeg gør.

Der var nu ikke ment noget insinuerende i det. Blot var analogien den
at man kunne studere religioner uden at "bekymre" sig videre om
gudsforholdet, ligesom man kunne studere psykologi uden at "bekymre"
sig vidre om medmennesket.

>Bl.a., ja. Min interesse er bredere end som så - jeg interesserer mig også for
>historien som sådan, for kulturelle strømninger, for det menneskelige
>erkendeapparat og dets virkemåde osv.

"Det menneskelige erkendeapperat" ...Det er ellers et udtryk der giver
rum for en del associationer. Handler det om bevidshedsforskning,
begreber om bevidshedsmatricer eller ligefrem det metafysiske eller
det bevisthedsudvidede sind i forbindelse med LSD eller andet?

> [...]
>Jeg opfatter religion som noget almenmenneskeligt, og i åndshistorisk
>perspektiv er det da også klart ateismen, der er undtagelsen.

En sandhed jeg tror der undrager sig mange danskeres perspektiv.

Men hvorfor mon det er blevet sådan ? ...Fortrædelighederne og
hykleriet fra flertallet af 'troende' i kombination med fremkomst af
alternative fokusåmråder i kraft af stigende frihed, egoisme, viden og
information? ...Eller hvad er dit bud?

> [...]
>den ene og den anden religion, og at vi meget sjældent løber hinanden igennem

Nej, hvad skulle det dog også gavne. På troens domæne er der heller
ingen part der har *beviselige* sandheder at kunne præsentere. Kun
indicerende, og for den troende, overbevisende mønstre af sunde ord.

>Ideelt set, ja :)

Ideelt set, udfra hædring og begunstigelse af et frit og af gud [og
hans påståede "tjenere"] uafhængigt sekulært system ?

TBC

ps. Jeg spørger primært så indgående til dine personlige indstillinger
for at forstå og få indsigt i dit syn og din fordring, i betragtning
af at du sider inde med viden som der oftets kun fattes egentlig
interesse for af søgende og troende, uden at du selv (som jeg har
forstået dig) tror på [en] gud.

Dette er i øvrigt min sidste nattevagt i denne omgang, så måske kan
der gå lidt før evt. opfølgning og besvarelse i betragtning af de
sociale krav der møder mig i disse dage.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 21-10-03 19:36

Scripsit Rasmus Underbjerg Pinnerup:

> [...]
> medmennesker. Det synes jeg nu nok, jeg gør. Men ellers i
> princippet, ja. Man kan også være specialist i kønssygdomme uden

Det hjælper på empatien selv at have prøvet, men det er ikke
tilrådeligt at lade det del en permanent tilstand.

Lars Erik Bryld

Fra : Mr. D

Dato : 10-10-03 18:25

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Eg minner deg om at dette er politikk, ikkje religion. Du blander, og
bruker
> religiøse behov for å fremja politiske målsetting.

Og jeg minder dig om, at du skal klappe hesten. Dette er relevant, selvom
det for nogle måske ikke er religiøst. Så er det i det mindste dele af en
fælles kulturarv, som kristne og jøder har sammen. Så spørgsmålet står
stadig. Hvorfor griber verdenssamfundet ikke ind, og i det mindste
undersøger, hvad der sker?

Mr. D

Fra : jørgen

Dato : 10-10-03 18:54

> [...]
bruker
> religiøse behov for å fremja politiske målsetting.

Jeg har altid opfattet det sådan, at hvad der sker i det Hellige land er
on-topic i gruppen, således at ikke alene Israels fortid, men også dets
nutid og fremtid er velkomne debatoplæg.

Jeg kan ikke forestille mig debat om de sidste tider uden at Israel bliver
et knudepunkt hvor både det religiøse og politiske aspekt vikler sig om
hinanden. Man kan således ikke adskille Israel's politik og dets stilling i
forhold til Guds plan, fra hinanden.

mvh jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-10-03 19:25

jørgen brothers_bisp@hotmail.com skrev dette:

[ ... ]
> [...]
> vikler sig om hinanden. Man kan således ikke adskille Israel's
> politik og dets stilling i forhold til Guds plan, fra hinanden.

Godt formuleret Jørgen, og Simons indlæg glædede mig også!

Jeg rejser nu til Sønderjylland, og vil først være hjemme igen på
tirsdag.

NB:
Simon var det ikke dig der engang spurgte efter nogle link omkring de
her ødelæggelser ved Tempelbjerget. Dette var et af dem, jeg engang
havde, og som jeg nu har fundet igen. Jeg håber det også lykkes mig at
finde de andre par stykker jeg havde, som endnu tydeligere
dokumenterede den hæmningsløse ødelæggelser af disse kulturhisotriske
og bibelarkæologiske uvurderlige skatte, der på en så skandaløs måde
barbarisk bliver ødelagt én efter én!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-10-03 22:16

> [...]
> dokumenterede den hæmningsløse ødelæggelser af disse kulturhisotriske
> og bibelarkæologiske uvurderlige skatte, der på en så skandaløs måde

Man fornemmer tydeligt motivationen, blandt andet en jøfisk profet ved navn
Daniel: Han skriver jo netop om "Ødelæggelsens Vederstyggelighed" (Dan
11,32)?

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-10-03 15:10

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Man fornemmer tydeligt motivationen, blandt andet en

jøDisk!

> profet ved navn Daniel: Han skriver jo netop om "Ødelæggelsens
Vederstyggelighed" (Dan
> 11,32)?

Som også Rasmus er inde på, synes det at være en lidt dum kobling mellem
politik og religion vi er inde på. Hvorfor skulle vi som kristne
nødvendigvis støtte jøderne politisk ud fra en kristen eskatologi?

Een ting er at man måske har politisk sympati med jøderne på grund af
terrorangreb imod deres civilbefolkning og deres triste histore, men det er
selvmodsigende at blande religion ind i det, da jøderne jo strengt taget er
lige så vantro som muslimerne og heller ikke de rene uskyldigheder i
konflikten dernede? Dermed burde man vel egentligt bare lade dem sejle i
deres egen sø og droppe de fine ideer om at kunne ændre eskatologien? Det
har vi jo alligevel ikke magt til, hvis man altså netop tror på at Gud har
en "frelselsesplan"?

Anders Peter Johnsen

Fra : paw

Dato : 11-10-03 19:15

Anders Peter Johnsen skrev

>...da jøderne jo strengt taget er lige så
> vantro som muslimerne og heller ikke...

Spørgsmålet er hvad man forbinder med
betegnelsen jøde: Person af en bestemt
religiøs, biologisk, national eller politisk
observans? Der findes jo ret beset også
kristne jøder, oven i købet bekendende
sig til vidt forskellige holdninger i striden.
Læs f.eks på flg. site:
http://idag.no/debatt-oppslag.php3?ID=2882

Et sagen vedkommende tekststykke kan
iøvrigt findes i 5.Mos.32,8-22: Flammetalen,
der tilskrives den aldrende Moses himself,
lader næppe slutningen af 2. Peters Brev
kap. 3 eller forløbet i Johs. Åbenbaring
nogen principiel stilling tilbage at ønske.

--
Mvh, paw.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 12-10-03 07:07

"paw" <pawl@mail.dk> skrev i en meddelelse news:bm9hdk$ggp$1@sunsite.dk...

> [...]
> observans? Der findes jo ret beset også
> kristne jøder, oven i købet bekendende
> sig til vidt forskellige holdninger i striden.

Jeg har ikke taget mig tid til at læse linket, men for mig at se er jøder
bare ikke ikke jøder længere, når de er kristne. De kan være "etiniske
jøder", javel, men selve den umiddelbare strenge definitionsforskel på en
jøde i forhold til en kristen indebærer netop den udmærkede teologiske
nuance, at jøder ikke tror på Kristus.

Er man Moselovsobserverende jøde er man dèt, er man kristen er man kristen
ved troen.

Jesus var selv, trods jødisk opdragelse og opvækst, definitorisk kristen -
Han sætter jo ligesom normen!

> [...]
> lader næppe slutningen af 2. Peters Brev
> kap. 3 eller forløbet i Johs. Åbenbaring
> nogen principiel stilling tilbage at ønske.

Det vi skal ned til her, er spørgsmålet om hvorvidt Jødedommen har skabt
Jesus eller om Jesus har skabt Jødedommen.

Helt fundamentalt, egentlig. Det er lige præcis dèn farisæerfodfejl, man let
kommer til at begå, at tro at Jesus skal fortolkes efter GT, når det i
virkeligheden er GT, som skal fortolkes efter Jesus. Så at sige en
prioriteringssag afhængig af tro.

Anders Peter Johnsen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 12-10-03 08:54

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> mælte sligt:

>Jeg har ikke taget mig tid til at læse linket, men for mig at se er jøder
>bare ikke ikke jøder længere, når de er kristne. [...]

Det er jo en kompliceret problemstilling, for man kan jo sagtens være kristen
og stadig leve helt som jøde og overholde alle de rituelle foreskrifter osv.

>De kan være "etiniske jøder", javel, [...]

Det er der jo også mange nutidige jøder, der er. Mange beskriver sig selv som
ateistiske jøder. Så burde det vel også være muligt at være kristen jøde. Det
var de første kristne jo trods alt. Der skulle gå små hundrede år, førend
kristendommen kom til at stå i modsætning til jødedommen i stedet for at være
en retning inden for denne.

>Jesus var selv, trods jødisk opdragelse og opvækst, definitorisk kristen -
>Han sætter jo ligesom normen!

Jesus var jo netop *ikke* kristen. Han var grundlæggeren af det, der sidenhen
blev den kristne tro, men kristen ("en person, der følger Kristus") var han
ikke. Ejheller var Paulus lutheraner osv., idet disse er historiske
betegnelser, der hører en senere tid til.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
»For Alt frels Christendommen fra Staten; med sin Protection ligger den
Christendommen ihjel som naar en Madamme med sit Corpus ligger sit Barn

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 12-10-03 19:41

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:pq1iov0j5el7p677vpt16qojhrl16s6bjb@4ax.com...
> [...]
kristen
> og stadig leve helt som jøde og overholde alle de rituelle foreskrifter

"Etniske", argh! (Jeg staver af pommern til i øjeblikket)

> [...]
som
> ateistiske jøder. Så burde det vel også være muligt at være kristen jøde.

De mente vist immervæk at Messias VAR kommet i Jesus Kristus, også selv om
de forventede Hans snarlige tilbagekomst, ikke?

> Der skulle gå små hundrede år, førend
> kristendommen kom til at stå i modsætning til jødedommen i stedet for at
være
> en retning inden for denne.

For mig at se udtrykkes modsætningen allerede i de hændelser, som skildres i
Evangelierne. Jeg ved udmærket godt at det i princippet kan være en
anakronistisk indskrivning af en senere konflikt med Jødedommen, men på den
anden side har jeg altså lidt svært ved at se, hvorfor man skulle gøre så
meget ud af modsætningen til ortodoks jødedom, hvis man skrev evangelierne
på et tidspunkt hvor det ubestridt var romerne, som forfulgte kristne såvel
som jøder og havde smadret Jerusalem. Det synes jeg selv indikerer at
evangelierne henvendt mod jøderne stammer fra før år 70, hvor det
hovedsageligt var det "indre" opgør med den ortodokse jødedom og ikke en
ydre trussel fra romerne, der var på dagsordenen.

> Jesus var jo netop *ikke* kristen.

Hva'be'har?

> [...]
han
> ikke. Ejheller var Paulus lutheraner osv., idet disse er historiske
> betegnelser, der hører en senere tid til.

Nej, man kan måske ikke sige at Han "fulgte sig selv", hvis det er sådan, du
absolut vil definere begrebet, med det er - med mindre man da popsmart mener
Han er en opdigtet sagnfigur - altså nu engang Ham, der som den første
nytænker og reformerer Jødedommen og derved skaber Kristendommen. Det kan så
være at I religionshistorikere bare opfatter Ham som en gennemsnitlig jødisk
prædikant, men det jeg vil frem til i denne gruppe er det absurde i at man
skulle "skylde" jøderne Kristendommen, hvis man da virkelig tror på at det
er Gud der i første omgang har givet jøderne Jødedommen, herunder måske også
gennem Jesus som MULIGVIS kan have optrådt i sin åndelige Logos-form længe
før Inkarnationen.

Kristendommen er således noget, vi ene og alene skylder Gud, hvis man ser
det fra et trosmæssigt synspunkt.

Anders Peter Johnsen

Fra : HrSvendsen

Dato : 15-10-03 23:51

Anders Peter Johnsen wrote:
> "Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i
> en meddelelse news:pq1iov0j5el7p677vpt16qojhrl16s6bjb@4ax.com...

> Hva'be'har?

Måske troede han ikke på sig selv.

Fra : paw

Dato : 12-10-03 11:02

Anders Peter Johnsen skrev

>Det vi skal ned til her, er spørgsmålet om hvorvidt
> Jødedommen har skabt Jesus eller om Jesus har
> skabt Jødedommen.

For en ordens skyld: Navnet Jesus forbindes i regelen
med en {religions-}historisk person, der som bekendt
optræder noget senere. Men ok... Det giver *omtrent*
samme mening som at sige Kristus eller Messias, der
jo er synonymer fra hver sin sprogstamme.

> [...]
> Jesus skal fortolkes efter GT, når det i virkeligheden
> er GT, som skal fortolkes efter Jesus. Så at sige en

Ja, det dér med fundamentet... Jødedommen er som
enhver dogmatik behæftet med fejl og mangler, der
gør den sårbar overfor diverse rivaliserende tros-
retninger... Et eksempel på en sådan forkvaklet
ideologi har jeg fundet ved søgning på Google
under / kristne jøder /...

"Bibelen sier helt klart at Gud krever av kristne
fra alle nasjoner, at de innrømmer sin gjeld til jødene
og at de gjør alt de kan for å betale den tilbake."
Kilde: http://www.alef.no/vaar_gjeld_til_israel.htm

--
Mvh, paw.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 12-10-03 19:47

"paw" <pawl@mail.dk> skrev i en meddelelse news:bmb8tf$7dr$1@sunsite.dk...

> [...]
> optræder noget senere. Men ok... Det giver *omtrent*
> samme mening som at sige Kristus eller Messias, der
> jo er synonymer fra hver sin sprogstamme.

Det jeg taler om, er den religiøse opfattelse af at Jesus jvf.
Johannesevangeliet har haft sin evige præeksistens som Ordet. Dermed bliver
det hurtigt absurd at mene at Han skulle være et produkt af Jødedommen,
hvilket Han måske er ud fra en streng historisk synsvinkel.

> [...]
> fra alle nasjoner, at de innrømmer sin gjeld til jødene
> og at de gjør alt de kan for å betale den tilbake."

Hvilket er noget forbandet sludder, fordi Gud - ud fra et trosmæssigt
synspunkt - har givet jøderne Jødedommen, fuldstændig ligesom Han har givet
kristne (og i princippet også alle andre) Kristendommen. Derimod "skylder"
vi altså ikke Jødedommen Guds velgerninger mod dem, herunder Kristus.

Anders Peter Johnsen

Fra : paw

Dato : 12-10-03 20:05

Anders Peter Johnsen skrev

>Dermed bliver det hurtigt absurd at mene at Han
> skulle være et produkt af Jødedommen, hvilket
> Han måske er ud fra en streng historisk synsvinkel.

Ja, begge dele synes dog helt hen i vejret... Men at
den "historiske" Jesus er af jødisk afstamning ligger
vel fast - altså etnisk set, hvilket ikke nødvendigvis
indebærer nogen tungtvejende kulturelprægning.

--
Mvh, paw.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-10-03 08:21

Anders Peter Johnsen <anderspj@mail.dk> wrote:

> [...]

Man kan bare nævne Paris' jødiske ærkebiskop.

Saulus som Peter var jødekristne.
--
Per Erik Rønne

Fra : paw

Dato : 17-10-03 04:59

Per Rønne skrev

Så den, som er jøde i etisk forstand, kan paradoksalt
nok sætte sin lid til Messias uden at anerkende Kristus...
Er De forvirret? Se næste afsnit!

--
Mvh, paw.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-10-03 06:38

paw <pawl@mail.dk> wrote:

> Per Rønne skrev

> Så den, som er jøde i etisk forstand, kan paradoksalt nok sætte sin lid
> til Messias uden at anerkende Kristus... Er De forvirret? Se næste afsnit!

Det at være en jøde svarer til det at være en dansker, ikke til at være
en kristen. Jøderne definerer sig selv som et /folk/, og jøder kan
sagtens være såvel ateister som agonostikere og kristne.

En kristen jøde kaldes en »jødekristen«, men efterhånden som
generationerne går vil der jo ikke vær meget jøde tilbage i dem.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-10-03 00:34

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> mælte sligt:

>Jeg har altid opfattet det sådan, at hvad der sker i det Hellige land er
>on-topic i gruppen, således at ikke alene Israels fortid, men også dets
>nutid og fremtid er velkomne debatoplæg.

Der er jeg ikke enig. Meget kan nok være on-topic, men hvis emnet ikke har
nogen relevans for kristendommen eller dennes historie, så er det ikke
on-topic her i gruppen. Fx ville en debat om israelsk udenrigspolitik eller
hvilket parti, der burde vinde valget, snarere høre hjemme i dk.politik.

> [...]
>hinanden. Man kan således ikke adskille Israel's politik og dets stilling i

At Israel skulle spille nogen central rolle i kristen eskatologi er en
relativt nymodens ting i kristen eksegese, der dertil kun er accepteret inden
for visse frikirkelige miljøer (herhjemme) - i den kristne offentlighed har
Israels politik og skæbne så godt som intet at gøre med kristen eksatologi.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Rasmus kan nok forstå den latinske tekst. Han levede 250-184 før Kristi
fødsel, og viser altså et tidligt eksempel på kønsforholdene i det

Fra : Mr. D

Dato : 11-10-03 08:13

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:59geov82u93m35tgh6aq3028aioq0vnieo@4ax.com...
> "jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> mælte sligt:
>
> At Israel skulle spille nogen central rolle i kristen eskatologi er en
> relativt nymodens ting i kristen eksegese,

....og dermed relevant i denne gruppe

Mr. D

Fra : paw

Dato : 11-10-03 11:30

Mr. D skrev

> ...og dermed relevant i denne gruppe

Når man beskæftiger sig med relative værdier,
bevæger man sig samtidig i en gråzone hvad
angår kategorisering af verserende sager.

»Men jeg, Herren din Gud, som udfriede dig fra
Ægypten, lader dig bo i telt som i svundne dage.«..
Hos. 12,9.

Templet i Jerusalem var såvidt jeg husker til dels
et mindesmærke for Guds indsættelse af David
om konge over den israelske nation - også kaldet
Jacobs hus... Ruinerne henligger endnu, velsagtens
i manges øjne overstrålet af the Dome of the Rock,
og danner dog et symbol på jødestatens glansperiode.

Hvad Herren mente om ideen til et sådant imponerende
bygningsværk kan man forsikre sig om ved at læse vers
4, evt. 5-12, i 17. kapitel af den første krønikebog:

"Gå hen og sig til min tjenet David: »Så siger Herren:
Ikke du skal bygge mig det hus, jeg skal bo i.«"

Spørgsmålet om emnets relevans kan således diskuteres
til bevidstløshed - for dem, hvis tilknytning til denne
verden er hovedsagen, hersker der nok ingen tvivl om
hvor skylden for ødelæggelserne skal placeres.

--
Mvh, paw.

Det er let for unger at dømme,
som ej kan holde sind i tømme.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-10-03 08:10

paw <pawl@mail.dk> wrote:

> Spørgsmålet om emnets relevans kan således diskuteres
> til bevidstløshed - for dem, hvis tilknytning til denne
> verden er hovedsagen, hersker der nok ingen tvivl om
> hvor skylden for ødelæggelserne skal placeres.

Titus?
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-10-03 11:41

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> mælte sligt:

>...og dermed relevant i denne gruppe

Kun for så vidt det knyttes til en kristen eksatologi.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"O, golem, golem, golem,
I made you out of clay!

Fra : Lyrik

Dato : 11-10-03 12:50

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:rfnfovkecbb1bgqrm2aphbf859ui2vhj4s@4ax.com...
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> mælte sligt:

> Kun for så vidt det knyttes til en kristen eksatologi.

> [...]
++++++++++++++++++++

GAA-AB!

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-10-03 20:54

doesnt.work@spam.filter.invalid (Per Rønne) writes:

> Drejer det sig ikke om forskellen mellem et religionshistorisk og et
> religionsvidenskabeligt perspektiv?

Eller evt. at du bliver ved med at gentage en forkert påstand mod
bedre vidende.

--
Stefan Holm
"Hvis jeg nu er en flytning af rummet ..."

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-10-03 21:03

Stefan Holm nospam@algebra.dk skrev dette:

> Eller evt. at du bliver ved med at gentage en forkert påstand mod
> bedre vidende.

Kan du uddybe den lidt mere?

Mojn, - Dres fra Tynne - Der snart skal flytte til Ravsted

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-10-03 21:14

"Andreas Falck" <andreas.falck.sletspam@jyde.invalid> writes:

> Kan du uddybe den lidt mere?

Rasmus har ved flere lejligheder gjort Per opmærksom på at påstanden
om Allah som månegud ikke er holdbar. Når han alligevel bliver ved med
at fremsætte den, må det jo efterhånden være på trods af at han ved at
han ikke kan argumentere for den.

--
Stefan Holm
"Nej ... jag känner inget. Inget analsex."

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-10-03 21:39

> [...]

med
> at fremsætte den, må det jo efterhånden være på trods af at han ved

OK, så fik vi afklaret at jeg alligevel ikke misforstod dig.

Jeg er gnakse enig i at det ikke er lykkkes for Rasmus at argumentere
for sin påstand om at Muhammeds gud Allah ikke skulle være en arabisk
månegud!

Fra : N/A

Dato : 17-10-03 22:21

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-10-03 22:21

Stefan Holm nospam@algebra.dk skrev dette:

> Øhm, det er da Per der har bevisbyrden hér. Rasmus har forklaret
> hvorfor Pers påstande ikke viser at Allah skulle være en månegud, er
> uholdbare. Så hvis påstanden skal fastholdes skal der altså andet
til.

Det er da en kendsgerning at en af de dominerende guder i området hvor
Muhammed holdt til var en månegud, og at det var denne månegud
Muhammed tog til sig og ophøjede til at være den Allah han senere i
forløbet gjorde til Islams eneste gud.

Dette er da hvad jeg har lært i både historie- og
religionsundervisningen i skolen, og har kunnet læse om i bl.a.
Illustreret Religionshistorie.

Er man ikke enige i denne almindelige udbredte opfattelse, tja så må
man da argumentere stærkt for sin afvigende mening. Og her er det at
jeg ikke finder at Rasmus har andet end fremkommet med postulater og
kun ingen eller til nød kun meget svage argumenter.

> Det er rigtigt at Rasmus ikke har bevist at forholdet er umuligt,
men
> det samme kan jo siges om din tyregud.

Hvad mener du med "din tyregud"? Jeg har en tydelig fornemmelse af at
der er noget du har helt galt i halsen - ud over en forsinket
søndagskyrdder! :)

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-10-03 23:14

"Andreas Falck" <andreas.falck.sletspam@jyde.invalid> mælte sligt:

Joda, jeg har f.eks. fremlagt citater fra koranen, hvor folk forbydes at dyrke
månen. Og der er ligeledes vers, hvor Muhammad siger om beboerne i Mekka (før
byens omvendelse til islam, vel at mærke), at de er af den opfattelse, at
Allah skabte himmelen og jorden og satte solen og månen. Hvis Allah *var*
måneguden, så ville man næppe sige sådan.

Et andet aspekt er dog, at bevisbyrden for en påstand normalt antages at ligge
hos den person, der fremsætter bevisbyrden. PER fremsætter (gang på gang)
påstanden, at islams Allah er en månegud, og jeg spørger (gang på gang) om
belæg for denne påstand. Indtil videre er der ikke kommet noget på bordet. At
Allah skulle være en månegud er således blot (indtil videre, i hvert fald) en
påstand uden underbyggelse. Taktikken synes at være blot at vedblive ved at
hævde det om og om igen, indtil folk accepterer det.

>Det er da en kendsgerning at en af de dominerende guder i området hvor
>Muhammed holdt til var en månegud,

Ja, det er en kendsgerning, at der blandt de førislamiske arabere dyrkedes en
månegud (ligesom der blev dyrket en hel hoben andre guder). Han blev normalt
kaldt Wadd (og Ilumquh og et par andre navne). Det er ligeledes en
kendsgerning, at man i Israel dyrkede Ba‘al og Ashera. Det medfører imidlertid
ikke, at Jahve er identisk med disse.

>og at det var denne månegud Muhammed tog til sig og ophøjede til at være den
>Allah han senere i forløbet gjorde til Islams eneste gud.

Nej, det er ikke nogen kendsgerning. Det er den påstand, som PER (og andre)
fremsætter igen og igen og igen, uden dog at kunne give nogen dokumentation
for den, når jeg udbeder mig den.

>Dette er da hvad jeg har lært i både historie- og religionsundervisningen i
>skolen,

Virkelig? Kan du give en henvisning til, hvilken lærebog det stod i?

>og har kunnet læse om i bl.a. Illustreret Religionshistorie.

Du har tidligere påstået, at det stod i Illustreret Religionshistorie. Da jeg
imidlertid på din henvisning lånte bogen hjem og checkede de 75 sider, du
havde henvist til, stod der intet om sagen, hvilket jeg også gjorde opmærksom
på. Google har desværre ikke indlæggene, men jeg citerer fra mit eget arkiv:

================================== CITAT ==================================

================================ CITAT SLUT ================================

>Er man ikke enige i denne almindelige udbredte opfattelse, tja så må
>man da argumentere stærkt for sin afvigende mening.

Indtil videre har hverken du, Niels Steg eller PER kunnet argumentere for, at
det er en almindelig og udbredt opfattelse.

Jeg medgiver, at ideen har en vis udbredelse inden for kristen apologetik (fx
har du, PER og Niels Steg fremført den mange gange, ligesom jeg også har set
den på nogle kristne hjemmesider, der angreb islam), men jeg har aldrig set
ideen i religionsvidenskabelig, filologisk eller islamologisk faglitteratur,
selv om jeg har søgt i snart mange år nu.

At ideen *ikke* er almindelig og udbredt inden for ovennævnte fagområder er
der til gengæld en del, der tyder på. Jeg har f.eks. slået op i en lang række
opslagsværker om islam og førarabisk religion, der alle informerer fyldigt
både om det faktum, at en højgud ved navn Allah blev dyrket i det førislamiske
Arabien og dertil om det faktum, at man her også dyrkede et væld af andre
guder, bl.a. en månegud ved navn Wadd. *Ingen* af disse værker har imidlertid
nævnt, at Muhammads Allah - eller sågar den førislamiske Allah - skulle være
en månegud.

Lige p.t. sidder jeg med Shorter Encyclopedia of Islam (en lille sag på ca.
700) sider, der har en længere smøre om den førislamiske Allah og hans status
hos de førislamiske arabere, men intetsteds nævnes det, at han skulle være en
månegud.

Jeg vil ikke påstå at vide med sikkerhed, at Allah i det førislamiske Arabien
ikke af nogen blev opfattet som en månegud, men indtil videre har jeg søgt og
søgt og slået givne referencer efter mange gange uden at finde så meget som ét
troværdigt tegn på, at det skulle være tilfældet, så indtil der kommer andet
end bare gentagne påstande på bordet, så tillader jeg mig at være meget
skeptisk på området.

*Hvis* nogen kunne henvise til videnskabelige kilder, der underbygger
påstanden, så vil jeg intet have imod at acceptere den. Jeg er ikke muslim, og
det kan for så vidt være mig ligegyldigt. Men indtil videre forekommer det mig
altså bare at være en udbredt misforståelse - ganske af samme art som når en
masse folk tror, at bibelen blev sammensat af kirkefædrene på koncilet i
Nikæa.

>Og her er det at jeg ikke finder at Rasmus har andet end fremkommet med
>postulater og kun ingen eller til nød kun meget svage argumenter.

Mit argument er i al sin enkelhed dette: Ingen har til dato kunnet give min så
meget som én henvisning til et videnskabeligt værk, hvori påstanden
underbygges. På den baggrund tillader jeg mig at være skeptisk, ligesom jeg
tillader mig at spørge folk efter dokumentation for påstanden, når jeg hører
den fremsat. Hvordan skulle jeg ellers nogensinde få syn for sagn?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"What kind of man wears Armor hot dogs?"

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-10-03 23:34

Rasmus Underbjerg Pinnerup pinnerup@*fjerndette*privat.dk skrev dette:

> [...]
> de er af den opfattelse, at Allah skabte himmelen og jorden og satte
> solen og månen. Hvis Allah *var* måneguden, så ville man næppe sige

hi hi - nu var det også mest ment som en provokation, netop med tanke
på den gamle diskussion fra de gode gamle dage!

Når min flytning til Ravsted pr. 1/2 - 2004 er overstået får jeg
heldigvis plads til at alle mine bøger igen kan komme på reolhylder (i
stedet for at være pakket væk i flyttekasser), og så skal jeg rigtig
igang med læsningen igen.

Gad vise om jeg så finder noget nyt og spændende til denne, og mange
andre, af de gennem tiderne førte debatter!

Jeg glæder mig til flytningen er oversåtet!

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 18-10-03 02:08

Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> mælte sligt:

> [...]
>masse folk tror, at bibelen blev sammensat af kirkefædrene på koncilet i

Denne påstand - at den kristne bibel på skummel vis skulle være fastlagt på
kirkemødet i Nikæa - er jeg mange gange stødt på hos folk, der var ivrige
efter at give kristendommen et par slag på hattepulden. Påstanden er
selvfølgelig det argeste vås - der findes ingen kilder, der kan belægge en
sådan påstand, men ikke desto mindre er den meget udbredt - dog tilsyneladende
næsten kun på nettet. Den kan ikke findes i noget faglitterært værk. Efter at
være stødt på påstanden tilpas mange gange blev jeg dog nysgerrig og begyndte
at spørge mig frem for at finde ophavet til påstanden. Jeg sporede den tilbage
til en bog af nordmanden Jan Bojer Vindheim ved navn "Vestens mysterier: en
innføring i okkultismens historie fra pyramidene til vannbærerens tidsalder".
Bogen var noget svært uvidenskabeligt juks af samme af samme støbning som de
der små mysteriebøger om rumvæsener, pyramider og enhjørninger. Selvsagt opgav
den ikke nogen kilder.

Jeg har nu brugt lidt tid på at forsøge at opspore en tilsvarende oprindelse
på denne "Allah er en månegud"-påstand, og jeg synes at have haft heldet med
mig. Forestillingen om, at Allah skulle være en månegud, synes at stamme fra
den amerikanske fundamentalist (Dr.) Robert Morey, der er formand for
organisationen "Faith Defenders" og tidligere har stået for hjemmesiden
<www.cultbusters.com>, hvor han vakst afslørede alt og alle som satanister.
Robert Morey har udgivet (i hvert fald) to bøger, hvor han har argumenteret
for denne påstand - at Allah skulle være en månegud. Først bogen "Islamic
Invasion" (tidligere udkommet under titelen "Islam Unveiled"), hvor han
afslører islams planer for verdensherredømme og i forbifarten bemærker, at
Allah i øvrigt også er en månegud. Senere har han udgivet en pamflet ved navn
"The Moon-god Allaah in the Archeology of the Middle East", hvor han uddyber
denne påstand. Ligeledes har han udbredt påstanden gennem sine mange foredrag,
sin forkyndelsesvirksomhed og sin hjemmeside. Det er f.eks. denne pamflet, som
Jack Chick baserer sin påstand på - og en del tyder på, at det er Robert
Morey, der er ophavsmanden til hele denne forestilling. Problemet er
imidlertid, at hans argumentation er noget nær så hullet som en si, hvilket
belægges i en række sider på internettet, der omhyggeligt gendriver hans
påstande.

Dette ville også forklare, hvorfor påstanden ses florere vildt på internettet,
men tilsyneladende ikke kan findes i nogen videnskabelige værker om emnet
overhovedet.

Kort om Robert Morey og Faith Defenders:
http://www.apologeticsindex.org/f12.html

En grundig kritik af Moreys argumentation i "The Moon-god Allaah ..." af
Shabbir Ally (selv muslim) med et appendix om "The Islamic Invasion":
http://www.thetruereligion.org/moreymoongod.htm

Robert Moreys og Faith Defenders' egen hjemmeside:
http://www.faithdefenders.com/newindex.html

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Cedant arma togae, concedat laurea laudi!"

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-03 06:08

> [...]

> kirkemødet i Nikæa - er jeg mange gange stødt på hos folk, der var ivrige
> efter at give kristendommen et par slag på hattepulden.

Mig bekendt var der da også dels rimelig stor enighed om hvilke skrifter
der skulle være med, dels konciler før det i Nikæa.

Ikke alle skrifter kom med, og mindst et evangelium [Thomas-evangeliet]
kom slet ikke med; sikkert af gode grunde. Men har det ikke været
fastlagt i løbet af 100-tallet?

> [...]
> den amerikanske fundamentalist (Dr.) Robert Morey, der er formand for
> organisationen "Faith Defenders" og tidligere har stået for hjemmesiden

På:

http://answering-islam.org.uk/Index/M/moongod.html

kan man nu se følgende:

»MOON GOD

Currently, there is an ongoing debate as to whether the Allah of the
Qur'an is in fact a pagan Arab moon god of pre-Islamic times. The idea
has been mentioned in literature for more than a century, but only
recently has the theory been seriously promoted. The theory is briefly
presented in some of Dr. Robert Morey's books and pamphlets written
since 1991.«

Så opfattelsen synes at være mindst 100 år ældre end Dr Rober Morey.
--
Per Erik Rønne

Fra : paw

Dato : 19-10-03 07:47

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev

>...denne "Allah er en månegud"-påstand,...

Har du nogen ide om symboliken i billedet
af et månesegl og en stjerne i forgrunden,
der optræder på det islamiske flag - hvilket
jeg har undret mig over et par gange.

--
Mvh, paw.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-10-03 12:39

"paw" <pawl@mail.dk> mælte sligt:

>Har du nogen ide om symboliken i billedet
>af et månesegl og en stjerne i forgrunden,
>der optræder på det islamiske flag - hvilket
>jeg har undret mig over et par gange.

Månesymbolet var ikke oprindeligt et islamisk symbol men var vartegnet for
byen Byzans, senere kendt som Konstantinopel. Først i det fjortende århundrede
(altså ca. 700 år efter Muhammed) tog det osmanniske rige halvmånen som
symbol, og efter dettes opbrud i en mængde mindre lande beholdt mange af disse
muslimske lande månen som symbol på deres flag, hvorfor månesymbolet
universelt blev associeret med islam.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Jeg er -ning-tilhænger."

Fra : paw

Dato : 19-10-03 20:06

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev

>...hvorfor månesymbolet universelt
> blev associeret med islam.

Tak... Det var så den kronologiske
historie - og en redegørelse for dén side
af sagen knytter sig vel fortrinsvis til en række
skriftlige kilder, hvis fuldstændighed _kunne_
drages i tvivl pga. skiftende vilkår og diverse
uheldige omstændigheder.

Men det er ingenlunde hensigten hermed
at sætte spørgsmålstegn ved sligt - endsige
sætte fokus på viden af netop samme karakter,
idet mit ærinde jo mere lød på en tolkning af
symbolet - hvoraf en ikke uvæsenlig del synes
at være den omtalte stjerne, der udsat for almen
logik slet ikke burde kunne optræde i forgrunden
af et månelandskab...

Ok, jeg er helt på det rene med at den slags
data ikke 'hænger på træerne' i vort rationelle
historiesyn; men sådant beskriver dog ofte på
koncentreret vis en grundopfattelse af verden
set i et større perspektiv - svarende f.eks. til
det kristne kors, jødestjernen eller andre og
mere eksotiske tegn som yin/yang- symbolet...

Er man bekendt med symbolsprogets finesser,
kan det endog tjene som en genvej til afkodning
af billedlige formuleringer fra svundne tider - ja,
som en universalnøgle til godt gemte budskaber
i form af poetiske fremstillinger som bl.a. sagn,
lignelser, myter og fabler. Men sig det endelig
ikke til nogen! Jeg tænkte blot, du have relativt
let adgang til info af tilsvarende beskaffenhed og
muligvis kunne hente lidt sidegevinster hjem...
Det haster overhovedet ikke!

--
Mvh, paw.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-10-03 21:27

"paw" <pawl@mail.dk> mælte sligt:

>Jeg tænkte blot, du have relativt
>let adgang til info af tilsvarende beskaffenhed og
>muligvis kunne hente lidt sidegevinster hjem...
>Det haster overhovedet ikke!

Jeg gav den historiske forklaring, fordi det var den, jeg kendte. Jeg erindrer
ikke at have læset noget synderligt om stjernens symbolske betydning. Dvs. jeg
kan huske at jeg har set den udlagt som et symbol på troens fem søjler (bøn,
ramadanfasten, almisse, trosbekendelse og pilgrimsrejsen til Mekka), idet
stjernen netop har fem takker, men det forekommer mig ikke at være helt
dækkende. Det er heller ikke altid, at stjernen kun har fem takker.

Hvis jeg finder noget om stjernens symbolik i øvrigt skal jeg sige til.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Absolute clarity is the privilege of fools and fanatics."
- Ronald Dworkin

Fra : paw

Dato : 20-10-03 20:52

Rasmus Underbjerg Pinnerup skrev

>...udlagt som et symbol på troens fem søjler...

Det var da helt godt skuldret - og nok ikke helt
hen i vejret! Ved nøjere undersøgelse af Månens
rolle dukker sådanne aspekter op som at den er
katalysator for følelseslivet i dets varierende faser,
hvorfor den ofte associeres med hjerteregionen,
sjælens vedhæftningspunkt, blodet, indlevelsesevnen,
munden, tungen og talens brug - jfr. de respektive
metafysiske observationer.

Den er også at betragte som recipient i forhold
til Solen; men på grund af sin stabile klarhed
{75% glasagtig} og dens egen goldhed i organisk
forstand - samtidig upåvirket af de givne vilkår.

> "Absolute clarity is the privilege of fools and fanatics."
> - Ronald Dworkin

The statement of an expert, I presume...

--
Mvh, paw.

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-10-03 22:17

> [...]

> være en arabisk månegud!

Øhm, det er da Per der har bevisbyrden hér. Rasmus har forklaret
hvorfor Pers påstande om at Allah skulle være en månegud, er
[...]

"jeg har både uddannelse og hjernen i omløb"

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-10-03 22:23

Stefan Holm nospam@algebra.dk skrev dette:

[ Stefan sendte sit indlæg to gange ]

hi hi - syntes du at dit indlæg var så godt at det skule postes to
gange med 5 minutters mellemrum

Fra : Per Rønne

Dato : 17-10-03 23:38

Stefan Holm <nospam@algebra.dk> wrote:

> Øhm, det er da Per der har bevisbyrden hér. Rasmus har forklaret
> hvorfor Pers påstande om at Allah skulle være en månegud, er
> uholdbare. Så hvis påstanden skal fastholdes skal der altså andet til.

Der findes massevis af links på nettet der påviser, at måneguden Allah
var overguden i den mekkanske Pantheon. Med tre gudindedøtre, avlet med
solgudinden. Det er skam også hvad man kan læse i de senere slettede
såkalte Sataniske Vers i Koranen; de vers der danner basis for Salman
Rushdies bog af samme navn.

Linkene henviser til såvel skriftlige, overleverede kilder, som til
arkæologiske fund.
--
Per Erik Rønne

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-10-03 23:44

Per Rønne doesnt.work@spam.filter.invalid skrev dette:

[ ... ]
> Linkene henviser til såvel skriftlige, overleverede kilder, som til
> arkæologiske fund.

Har du nogle af disse links? (og så håber jeg at de ikke alle sammen
er på udenbysk!)

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-03 01:08

> [...]

> [ ... ]
>
> Har du nogle af disse links? (og så håber jeg at de ikke alle sammen

Prøv selv at søge på google. Brug følgende søgekriterier:

Allah. Al-Lah. Al-Ilah.
Al-Lat.
Al-Uzza. Uzza.
Manat.
Al-Shams. Ash-Shams. Sjams.

Se i Koranen. Sura 53 vers 20-21, hvor Allahs døtre omtales. Ganske vist
benægtende, men hvorfor mon det var nødvendigt? Og hvorfor var det mon
cirka 300 år efter Muhameds dødvendigt at fjerne de Sataniske Vers fra
Koranen.

Se i Koranen. Sura 91. Hedder i den danske oversættelse »Al-Sjams«.
Desværre kan jeg dog ikke læse den arabiske tekst. Kun den danske
oversættelse, hvis korrekthed man så kan være i tvivl om.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 17-10-03 23:53

doesnt.work@spam.filter.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Der findes massevis af links på nettet der påviser, at måneguden Allah
>var overguden i den mekkanske Pantheon. [...]

Du har tidligere postet links, og jeg har tidligere gennemgået dem og vist, at
de enten 1) ikke sagde det, du påstod, at de sagde, eller 2) ikke
argumenterede for deres påstand, men blot fremsatte den, ligesom du selv gør.

>[...] Med tre gudindedøtre, avlet med solgudinden.

At Allah har været dyrket som overgud og at man har tilskrevet ham tre døtre
osv. drager jeg ikke i tvivl - det er aldeles ukontroversielt.

Det kontroversielle, og det jeg beder om en argumentation for, er påstanden,
at Allah skulle være en måneguddom. Det er det ene vigtige punkt i denne sag.

Det andet vigtige punkt er, at du (og Andreas) bliver ved med at overse, at
man ikke kan slutte fra "nogle førislamiske arabere tilbad en gud ved navn
Allah som månegud" til "Muhammad tilbad Allah som månegud". Jeg har sågar
forsøgt at forklare det mere pædagogisk med at påpege, at et analogt forhold
gør sig gældende i den bibelske tradition, men af en eller anden grund vil I
ikke forholde jer til den indvending.

>Det er skam også hvad man kan læse i de senere slettede
>såkalte Sataniske Vers i Koranen; [...]

At Allah skulle have haft tre døtre, ja, men *ikke* at han blev dyrket som
månegud. Det er *det*, jeg beder om belæg for.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Cyrus is just a virus.
He wants to tie you down while you're still young.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-03 01:38

> [...]

> at Allah skulle være en måneguddom. Det er det ene vigtige punkt i denne sag.

Så nu går du altså ind på at det præislamiske Mekka tilbedte Allah som
en af mange guder, og at Allah i denne religion havde tre døtre. Du
mener det bare ikke påvist at han skulle have været opfattet som en
MÅNEgud. Og her kan jeg kun sige at det opfatter jeg som forholdsvist
uvæsentligt.

Jeg har i øvrigt fundet dette link, som ser troværdig ud:

http://answering-islam.org.uk/Quran/Sources/moongod_bogus_quotes.htm

Det er naturligvis klart at Muhamed, hvis man ser bort fra perioden hvor
han gav de Sataniske Vers »guddommelig korrekthed«, startede en
monoteistisk religon [eller rettere: politisk-religøst system]. Pointen
er bare at han her tog udgangspunkt i den gamle mekkanske religion, gav
hans ene guddom denne gamle religions hovedguds navn Allah, og i øvrigt
videreførte store dele af kulten fra denne gamle neolitiske religion til
hans nye religion.

På den baggrundkan jeg ikke se hvordan man religionshistorisk set skulle
kunne opfatte Allah som den samme guddom som Jahve. Også selv om Muhamed
at lagt en del dårligt fordøjede tildragelser fra Bibelen ind i sin
Koran.
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 18-10-03 02:19

> [...]
>Rasmus Underbjerg Pinnerup <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:

>Så nu går du altså ind på at det præislamiske Mekka tilbedte Allah som

Nej, det går jeg ikke "nu" ind på. Det nævner jeg som en selvfølgelighed i mit
allerførste indlæg i denne tråd, for at sikre mig, at vi ikke bruder tid på at
diskutere dét, som jo som bekendt er ganske ukontroversielt.

>Du mener det bare ikke påvist at han skulle have været opfattet som en
>MÅNEgud.

Nej. Nemlig.

>Og her kan jeg kun sige at det opfatter jeg som forholdsvist
>uvæsentligt.

Derfor ville jeg nu alligevel gerne se en troværdig kilde, hvis du insisterer
på at blive ved med at postulere det.

>Jeg har i øvrigt fundet dette link, som ser troværdig ud:
>
>http://answering-islam.org.uk/Quran/Sources/moongod_bogus_quotes.htm

Siden er et forsøg på at advare mod fejlagtige citater, der bliver brugt til
at argumentere for, at Allah skulle være en månegud. Det tjener ikke så godt
som argumentation *for* at Allah skulle være en månegud ;)

> [...]
>hans ene guddom denne gamle religions hovedguds navn Allah, og i øvrigt
>videreførte store dele af kulten fra denne gamle neolitiske religion til

Det er rigtigt og helt aldeles ukontroversielt. Det skriver de muslimske
historikere selv og det er alene fra deres kilder, at vi ved, at det er
tilfældet.

Hvad der derimod er højst kontroversielt er, at Allah i Koranen eller
Muhammeds opfattelse skulle være en månegud. Koranen siger som bekendt selv,
at Allah har skabt alt, selv solen og månen, og at man ikke skal dyrke disse
mindre ting.

>På den baggrundkan jeg ikke se hvordan man religionshistorisk set skulle
>kunne opfatte Allah som den samme guddom som Jahve.

Det er der da heller ikke nogen her, der har påstået - er der?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Så fat at kristendommen ikke er en lovreligion."

Fra : Per Rønne

Dato : 18-10-03 05:38

> [...]

> at argumentere for, at Allah skulle være en månegud. Det tjener ikke så godt
> som argumentation *for* at Allah skulle være en månegud ;)

En debat adskiller sig fra en diskussion og et skænderi ved at
debattørerne viser åbenhed. Jeg har ikke opfattet at spørgsmålet om
MÅNEgud har været det kontroversielle. En hedensk gud i det mekkanske
panthenon var der under alle omstændigheder tale om.

> Det er der da heller ikke nogen her, der har påstået - er der?

Masser. Vel størstedelen af muslimerne, og det er da også et »udmærket«
overtalelsesmiddel over for jøder og kristne. Også blandt kulturkristne
[i modsætning til troende kristne] er opfattelsen udbredt - endda blandt
præster og bisper. Her har det sikkert noget at gøre med en /holdning/
[i modsætning til /erkendelse/ af moralloves natur: de er ikke objektive
men subjektive, og er dermed forskellige fra kultur til kultur]. "Deres
Gud er jo den samme som vores Gud" og "Enhver er salig i sin tro".
--
Per Erik Rønne

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 18-10-03 12:27

doesnt.work@spam.filter.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

>Jeg har ikke opfattet at spørgsmålet om MÅNEgud har været det kontroversielle.

Det har jeg da sagt snart mange gange i denne tråd - og tidligere.

>En hedensk gud i det mekkanske panthenon var der under alle omstændigheder
>tale om.

At Allah blev dyrket før Muhammad er som sagt ukontroversielt. Dette forklarer
muslimerne ved at påstå, at dyrkelsen af den sande gud blev bragt til Arabien
af Abraham i sin tid, men at den over årene blev forvansket og folk begyndte
at tilbede allehånde andre guder som Allahs døtre og ligemænd. Ifølge
traditionel muslimsk opfattelse beholdt Muhammad da bare det af den
førislamiske arabiske kult, som gik tilbage til Abraham og derfor var
legitimt. En sådan forklaring lader sig selvfølgelig ikke eftervise
religionshistorisk, men den bevirker, at det ikke et problem for muslimerne at
godtage, at Allah blev dyrket før Muhammad.

>Masser. Vel størstedelen af muslimerne, [...]

Nøgleordet er i så fald "her". Ingen her har sagt, at Allah var lig Jahve. Som
jeg skrev i mit første indlæg, så giver det slet ikke mening at tale om
identiteten af to forskellige guder, med mindre man tilskriver begge disse
guder en faktisk eksistens. Spørgsmålet er så at sige dårlig epistemologi.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Du er så forudsigelig, at du ville dumpe en Turing-test."

Fra : Mr. D

Dato : 19-10-03 00:47

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:5a82pvodr0ljj7kv01bl39hgahb1ma767c@4ax.com...
> [...]
> guder en faktisk eksistens. Spørgsmålet er så at sige dårlig epistemologi.

Sjovt nok er udgangspunktet for mange her i gruppen, at ihvertfald den ene
gud tilskrives en faktisk identitet og eksistens - og hov, så giver det jo
pludselig mening og relevans at tale om lighed og forskel på de to guder.
Når man dertil regner, at debatten først rigtigt kom igang på Andreas´
spørgsmål om de to guder, da giver det endnu mere mening. For hvis Islams
Gud er den samme som vores (vi kristnes) og vi kristne ved, at vores Gud er
faktisk eksisterende, ja da må islams Gud jo også være eksisterende.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-10-03 02:04

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> mælte sligt:

>Sjovt nok

Ja, ha ha.

>er udgangspunktet for mange her i gruppen, at ihvertfald den ene
>gud tilskrives en faktisk identitet og eksistens - og hov, så giver det jo
>pludselig mening og relevans at tale om lighed og forskel på de to guder.

Nej, det (nu var der tale om identitet eller ikke-identitet) giver kun
mulighed, så længe begge sammenligningsobjekter eksisterer (for en passende
definition af "eksisterer"). Det er os imidlertid ikke muligt at knæsætte den
islamiske og den kristne gud og finde ud af, "hvordan de er" og derefter
foretage en sammenligning. Det eneste vi har at basere en sammenligning på er
nemlig et væld af enkeltpersoners opfattelser af de to guddomme og deres
tolkninger af forskellige helligskrifter. At kunne erklære to ting for
identiske eller ikke-identiske kræver, at de to ting kan afgrænses skarpt. Det
kan imidlertid hverken den kristne eller den muslimske gud (eller nogen anden
guddom), fordi deres tilbeder har så mange forskellige opfattelser af dem. Det
er derfor dårlig epistemologi overhovedet at stille spørgsmålet.

>For hvis Islams Gud er den samme som vores (vi kristnes) og vi kristne ved, at
>vores Gud er faktisk eksisterende, ja da må islams Gud jo også være
>eksisterende.

Men hvis islams gud eksisterer og er den eneste gud og ikke er treenig (og det
er jo en central del af det muslimske gudsbillede), så er han ikke den kristne
gud, og dermed modsiger konklusionen en af dens præmisser, hvilket er noget
høms.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Oder war es eine Predigt des Todes, dass heilig hiess,
was allem Leben widersprach und widerrieth?

Fra : Mr. D

Dato : 19-10-03 00:41

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:3j41pvolra8hdlnkkh1purn6cs9hedl053@4ax.com...
> [...]

> Det er rigtigt og helt aldeles ukontroversielt. Det skriver de muslimske
> historikere selv og det er alene fra deres kilder, at vi ved, at det er

Nu har jeg fået tygget mig igennem de mange indlæg i denne debat, og jeg er
ked af, at man har formået at vride debatten til kun at handle om dette ene,
om Allah skulle være en månegud. Debattens udgangspunkt var, om den
islamiske og den kristne gud var en og samme person.

Rasmus har hægtet sig i dette ene om Muhammed dyrkede Allah som en månegud,
for i dette er han rimelig sikker i sin sag, men har herved også afsporet
debatten. Indtil flere gange bruger han udtrykket ukontroversielt om alt
andet i debatten end dette ene om måneguden.

Men hvis vi ser på debattens udgangspunkt, er det absolut ikke
ukontroversielt. Rasmus medgiver bl.a., at Muhammed tog udgangspunkt i den
gamle mekkanske religion, og at han videreførte store dele af kulten i hans
nye religion. Rasmus vil vel også medgive Per, at flere af hans andre
påstande er sande. Mewn alt dette er ifølge Rasmus ukontroversielt.

Men i forbindelse med det, denne debat egentlig startede med, nemlig
spørgsmålet om de kristnes Gud og Islams gud skulle være den samme, er disse
fremlagte fakta netop meget kontroversielle, specielt for dem, der gerne ser
den ene og samme gud i de to religioner.

> Det er der da heller ikke nogen her, der har påstået - er der?

Jo, det har du, da du skrev, at forholdet mellem de to religioner "svarer
til at spørge, om danske og italienske børn tror på den samme julemand - der
er nemlig en del forskelle på, hvordan han opfattes."

I dette siger du, at det er den samme julemand, der er blot forskellige
opfattelser af ham. Hvis man skulle mene, at der var tale om to forskellige
guder, ville man ikke tale om forskellige opfattelser af den ene og samme
julemand.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-10-03 02:24

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> mælte sligt:

>Nu har jeg fået tygget mig igennem de mange indlæg i denne debat, og jeg er
>ked af, at man har formået at vride debatten til kun at handle om dette ene [...]

Jeg er ked af, at du vælger at fremstille det, som om jeg gik ind i tråden for
at afspore debatten. Jeg gik ind i tråden, fordi PER fremsatte en påstand, som
han igen og igen har fremsat, og jeg igen og igen har bedt ham dokumentere,
hvilket han endnu ikke har været istand til. At du finder det andet emne mere
interessant er da reelt nok, men jeg skriver altså ikke indlæg her i gruppen
alene for at afspore debatter.

>om Allah skulle være en månegud. Debattens udgangspunkt var, om den
>islamiske og den kristne gud var en og samme person.

Det var et emne på ét tidspunkt, ja, men som erfaren usenetter ved du jo så
godt som alle andre, at tråde ikke holder sig inden for ét emne, men udvikler
sig med tiden. Trådens start var faktisk om ødelæggelser på tempelbjerget, men
sådan kommer man så vidt omkring.

>Rasmus har hægtet sig i dette ene [...]

Simon Griis synes åbenbart, at det er god tone at tiltale folk i tredje
person.

> [...]
>nye religion. Rasmus vil vel også medgive Per, at flere af hans andre
>påstande er sande. Mewn alt dette er ifølge Rasmus ukontroversielt.

Det ér ukontroversielt, for så vidt som det anerkendes af såvel kristne som
ateister, muslimer og enhver anden, som har gidet slå op i et almindeligt
opslagsværk om emnet.

> [...]
>fremlagte fakta netop meget kontroversielle, specielt for dem, der gerne ser
>den ene og samme gud i de to religioner.

Nej. Som jeg har forklaret andetsteds, så har muslimerne netop en forklaring,
der tillader den førislamiske Allah at være identisk med jødernes gud. Den går
på, at tilbedelsen af Allah blev bragt til Arabien af Abraham og blev bevaret
der, dog med stigende forvanskninger gennem tiden, indtil Muhammed lugede de
hedenske islæt væk. Det svarer til situationen ved Josijas reform, hvor man
lugede den udbredte israelittiske polyteisme væk og beholdt dyrkelsen af
Jahve, som identificeredes som Abrahams gud, skønt bibelen andetsteds siger,
at patriarkerne ikke kendte ham ved dette navn.

> [...]
>er nemlig en del forskelle på, hvordan han opfattes."

>I dette siger du, at det er den samme julemand, der er blot forskellige

Nej, det gør jeg ikke. Det er nemlig dårlig epistemologi - ganske som i
tilfældet med de to guder. Den italienske julemandsforestilling har en lang
række elementer, som den danske ikke har og vice versa. Min pointe er jo
netop, at dette spørgsmål (og identitet mellem de to julemænd) er lige så
uafgørligt som spørgsmålet om identitet mellem de to guder. At jeg bruger
"han" betyder ikke, at jeg erklærer dem identiske (jeg siger jo netop, at der
er væsentlige forskelle) - det er blot en følge af, at begge opfattelser
påstår at være gældende for "julemandén", the one and only.

>Hvis man skulle mene, at der var tale om to forskellige guder, ville man ikke
>tale om forskellige opfattelser af den ene og samme julemand.

Ligheden er, at ligesom begge sider i det ene eksempel påstår at tale om "den
ene og sande gud", så påstår begge sider i det andet eksempel at tale om "den
ene og sande julemand". Som jeg har sagt flere gange i denne tråd, er jeg af
denne overbevisning, at spørgsmålet i det hele taget er forkert stillet - det
lader sig ikke rationelt gøre at erklære de to guder identiske, og dermed
mener jeg selvfølgelig heller ikke, at de er det.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"... alle bedes øjeblikkeligt skrive i en gruppe der handler om religion."

Fra : Vidal

Dato : 19-10-03 09:06

> [...]
> lader sig ikke rationelt gøre at erklære de to guder identiske, og dermed
> mener jeg selvfølgelig heller ikke, at de er det.

Hvis man tager yderpunkterne af opfattelserne i den
kristen/judæiske guddom, det kan du meget bedre end
jeg, kunne man så også sige, at der ikke er belæg for
det er samme Gud, altså bortset fra påstanden om, det
er det?

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-10-03 12:44

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> mælte sligt:

> [...]
>jeg, kunne man så også sige, at der ikke er belæg for
>det er samme Gud, altså bortset fra påstanden om, det

Joda, hvis man tager de to individuelle opfattelser fra hhv. muslimsk og
kristen lejr, der ligger fjernest hinanden (hvordan man så end ville afgøre
det), så er der selvsagt store forskelle. Og tager man de to individuelle
opfattelser fra hhv. muslimsk og kristen lejr, der ligger tættest på hinanden,
så er der selvsagt store ligheder. Men at sammenligne summen af forestillinger
om den kristne gud med summen af forestillinger om den muslimske gud er et
anderledes mudret område.

Fra : Mr. D

Dato : 19-10-03 11:13

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:3oo3pvslgq5mfhlqqlqrm9v54bd14rqmf2@4ax.com...
> "Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> mælte sligt:
>
> ...men jeg skriver altså ikke indlæg her i gruppen
> alene for at afspore debatter.

Nej, det gør du ikke. Men hvad enten Allah er en månegud eller ej, er mest
interessant i den store sammenhæng, der handler om Allahs og Jahves enhed
eller forskellighed.

Du har ikke tilbagevist, at Allah er en månegud, men blot påstået, at du kan
gøre det, hvis det er nødvendigt - og jeg tror dig. Men at Allah ikke er en
månegud er for mig at se kun interessant i den sammenhæng, at denne påstand
så ikke kan bruges i en argumentation for, at Allah og Jahve ikke er en og
samme Gud.

> Simon Griis synes åbenbart, at det er god tone at tiltale folk i tredje
> person.

Har lige været en tur i folketinget, samt fulgt en hvis Andreas´ debatteknik
i Jesus.dk, der konsekvent gør dette. Men det passer ikke til mig. Jeg kan
ikke holde den distancerede høflige tone i længden. Skulle blot prøves af.

> Det ér ukontroversielt, for så vidt som det anerkendes af såvel kristne
som
> ateister, muslimer og enhver anden, som har gidet slå op i et almindeligt
> opslagsværk om emnet.

Det kan jeg ikke se. For enhver, der vil, at Allah og Jahve er en og samme
julemand, må det være kontroversielt.

> [...]
> er væsentlige forskelle) - det er blot en følge af, at begge opfattelser
> påstår at være gældende for "julemandén", the one and only.

Men dit udgangspunkt er stadig "the one and only" julemand, og menneskers
forskellige opfattelse af ham. Hvis jeg, der mener at Bibelens Gud og
koranens gud er to forskellige, skulle give et lign. eks. ville jeg måske
tale om Italiens julemand og Transylvaniens Dracula, der jo som udgangspunkt
er to forskellige personer. Og egentlig behøver de heller ikke have en
faktisk eksistens for at jeg kan tale om forskelle og ligheder.

> ...og dermed
> mener jeg selvfølgelig heller ikke, at de er det.

Okay

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-10-03 13:01

>Nej, det gør du ikke. Men hvad enten Allah er en månegud eller ej, er mest
>interessant i den store sammenhæng, der handler om Allahs og Jahves enhed
>eller forskellighed.

Ok, det er så din mening. Jeg mener som sagt, at spørgsmålet om Allahs og
Jahves enhed er en kategorifejl, og min interesse i spørgsmålet om, hvorvidt
Allah er en månegud eller ej, ligger derfor primært i, om der gives noget
belæg for denne påstand, andet end at den gentages utrolig meget på
internettet.

>Du har ikke tilbagevist, at Allah er en månegud,

Jeg har forklaret, at Koranen *selv* siger, at Allah står over både solen og
månen, eftersom han er hele verdens skaber. Jeg har også forklaret, at Koranen
selv bevidner, at de "hedenske" mekkanere er af samme opfattelse. Det synes
mig at være et relativt stærkt indicium.

>men blot påstået, at du kan gøre det, hvis det er nødvendigt

Nej, slet ikke. Min stilling i denne position er en anden - nemlig at jeg
gentagne gange støder på denne påstand på nettet, men ikke kan finde den
belagt nogetsteds i faglitteraturen, hvilket undrer mig. Efter at have søgt
den belagt i nu mange år (siden 98, i hvert fald) regner jeg det for ret
sandsynligt, at påstanden faktisk ikke *kan* belægges og blot er en "urban
legend" udspredt af Morey og ligesindede og flittigt videreformidlet af Chick
og andre. Parallelt til påstanden om den kristne bibels fastlæggelse ved Nikæa
I.

Jeg påstår imidlertid *ikke*, at jeg kan bevise, at Allah ikke har været
opfattet som en månegud. Jeg regner det blot for meget lidt sandsynligt (fordi
jeg ikke kan finde noget om det i faglitteraturen, der ellers flittigt skriver
om Allahs rolle i det førislamiske Arabien), og beder derfor om noget mere
solidt som belæg end "det stod i en gammel avisartikel" eller "jeg har set det
på internettet".

>Det kan jeg ikke se. For enhver, der vil, at Allah og Jahve er en og samme
>julemand, må det være kontroversielt.

Hvorfor?

>Men dit udgangspunkt er stadig "the one and only" julemand, og menneskers
>forskellige opfattelse af ham. [...]

Alene fordi det er en udbredt abstraktion. Jeg bekender mig ikke selv til hans
velgørenhed, hverken i den dansk-disneyske eller den italiensk-cocacolaske
udgave.

> [...]
>tale om Italiens julemand og Transylvaniens Dracula, der jo som udgangspunkt

Men det dur jo ikke, fordi der er *ingen* der påstår, at disse to figurer er
"den samme". For at være anvendeligt til at illustrere min pointe (den om
kategorifejl), så skal de to forestillingskomplekser, hvis referent(er)s
identitet der spørges om, umiddelbart *kunne* forstås som havende identisk(e)
referent(er), medens det ligeledes skal fremgå for en nøjere overvejelse, at
der er betydelige forskelle på forestillingskomplekserne. Det er ikke
tilfældet med den italienske julemand og Transsylvaniens Dracula, men det *er*
tilfældet med den danske og den italienske julemand.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-03 06:46

Mr. D <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

> [...]
> guder, ville man ikke tale om forskellige opfattelser af den ene og samme

Sig mig, er det historiske forlæg for Julemanden ikke Sct Nicolaus,
græsk biskop i Lilleasien, hvis grav før den blev ødelagt af tyrkerne
var en stor helligdom? Og hvis rolle i øvrigt var den samme som guden
Mercur [kendes fra titlen cand.merc.], skytshelgen for købmænd, gavtyve,
børn og tyveknægte?

På den baggrund vil jeg kalde det den samme julemand.
--
Per Erik Rønne

Fra : Harald Mossige

Dato : 25-10-03 07:06

"Per Rønne" <doesnt.work@spam.filter.invalid> wrote in message

> [...]
> børn og tyveknægte?
>
> På den baggrund vil jeg kalde det den samme julemand.

Den norske "julemann", nissen, var etter gammalt ein av dei daude
forfedrene som var innom og såg etter at folket stellde seg bra. (SVÆRT
grovt forenkla).

Slik er nok både julemannen og nissen ei blanding av svært mange hedenske og
"kristne" forestillinger.

Vi må nok erkjenna at "vår gud" okså er ei blanding forestillinger frå
hedensk og "kristen" mytologi.

HM

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 25-10-03 09:32

doesnt.work@spam.filter.invalid (Per Rønne) mælte sligt:

[om en evt. identitet af den italienske og den danske julemand]

>Sig mig, er det historiske forlæg for Julemanden ikke Sct Nicolaus,
>græsk biskop i Lilleasien,

Det er én del af det. De forskellige julemandsforestillinger har optaget en
lang række indflydelser - her i norden er julemandsskikkelsen særligt blevet
påvirket af den hjemlige nisse og i de sidste 50 år alt overvejende af
amerikanske julemandsopfattelser. Det er meget svært at skimte Skt. Nikolaus
nogetsteds i den danske julemand, omend den engelske julemands navn rigtignok
er en afledning af netop "Saint Nicolaus". Men det er vist den væsentligste
forbindelse.

>Og hvis rolle i øvrigt var den samme som guden Mercur
>[kendes fra titlen cand.merc.]

Titlen "cand.merc." står for "candidatus mercaturae", der betyder
"handelskandidat", idet sidsteledet kommer af det latinske "mercari" - "at
købe". Gudenavnet "Mercurius" er rimeligvis også afledt af roden "merc-"
(købe, handle), men det er langt fra dét navn, der optræder i cand.merc.

>På den baggrund vil jeg kalde det den samme julemand.

Det virker som en meget dårlig basis for at erklære de to "julemænd"
identiske. De måske har et fælles mytologisk ophav for længe siden, hvilket
hverken danske eller italienske børn er bevidste om, men derudover udviser de
i øvrigt betydelige forskelle. Situationen er jo næsten parallel til forholdet
mellem den kristne og den muslimske guddom ;)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Hvor er nu den harniskklædte slægtsfylgie, alle de venlige ansigter,
der plejede at titte os i møde i skovbrynet? Vievandets syre har ætset

Fra : Mr. D

Dato : 25-10-03 23:35

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:8jckpv8ke8ojiqr0bd0k1uv6aloterkpjh@4ax.com...
> [...]
blevet
> påvirket af den hjemlige nisse og i de sidste 50 år alt overvejende af

Undskyld, jeg har været væk så længe. Her blot en kort kommentar

Enhver julemandsekspert vil vide, at nisser og julemanden er to forskellige
ting, og ikke må sammenblandes. Vore nordiske nisser har intet med
julemanden at gøre. Og i en diskussion vil det blot forvirre begreberne at
at lade de to optræde i samme debat.

At italienske katolske børn og danske protestantiske børn kan have
forskellige opfattelser af den ene og samme julemand, kan svare til de
forskellige opfattelser af den ene og samme Gud.

Men at lade den ene og samme julemand optræde, uanset hvilken *anden*
religion man taler om, som en fællesnævner for religionernes forskellige
guder, ville ikke give mening. Heller ikke, når det gælder muslimernes Gud.

Mr. D

Fra : Harald Mossige

Dato : 26-10-03 12:54

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message

> [...]
> ting, og ikke må sammenblandes. Vore nordiske nisser har intet med
> julemanden at gøre. Og i en diskussion vil det blot forvirre begreberne at

Eg trur ikkje det.
Dei som "trur" på julemannen og/eller nissen, er ikkje istand til å skilja
den eine frå den andre. Nå til dags går dei i eitt, båe har plukka deler frå
einannan, og lagt til litt lokale forestillinger.

Det er også tilfellet med begrepet gud. Bildet er dynamisk både i tid og
geografi. Problemet er at den lokale varianten alltid er den rette.
Kunskapsmangel sperrer ofte for vidsyn.

HM

Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-03 15:07

Harald Mossige <haraldmnospam@hkabel.no> wrote:

> [...]
> den eine frå den andre. Nå til dags går dei i eitt, båe har plukka deler frå
> einannan, og lagt til litt lokale forestillinger.

Vi ved jo alle sammen at Julemanden bor på Grønland, og har nisser som
tjenerskab .

Den historiske Sct Nicolaus var en Romaioi biskop fra 300-tallets
Lilleasien.
--
Per Erik Rønne

Fra : Mr. D

Dato : 27-10-03 00:33

"Per Rønne" <doesnt.work@spam.filter.invalid> skrev i en meddelelse
> Harald Mossige <haraldmnospam@hkabel.no> wrote:
>
> Vi ved jo alle sammen at Julemanden bor på Grønland,

Nej, han bor altså i Holme Olstrup

> og har nisser som
> tjenerskab .

Nej, de har intet med ham at gøre. De bor på loftet over stalden i gården,
og driller bondemanden

> Den historiske Sct Nicolaus var en Romaioi biskop fra 300-tallets
> Lilleasien.

Det tror jeg ikke på.

Mr. D

Fra : Mr. D

Dato : 27-10-03 00:31

> Eg trur ikkje det.
> Dei som "trur" på julemannen og/eller nissen, er ikkje istand til å skilja
> den eine frå den andre.

Det er kun i Norge, jeg har stødt mennesker, der konsekvent ikke kan skille
mellem julemanden og nisserne.

> Kunskapsmangel sperrer ofte for vidsyn.

....har du tænkt på briller?

Mr. D

Fra : Harald Mossige

Dato : 27-10-03 01:17

> "Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse

> Det er kun i Norge, jeg har stødt mennesker, der konsekvent ikke kan
> [...]
Sei meg, kor gamle er borna når dei gjennomskuer julemannen og/eller nissen?
Vaksne mennesker trur ikkje på nokon av dei. Men det forhindrer ikkje at
forestillinger, historie og ritualer kan diskuterast.

Takk. eg bruker lesebriller, men eg avskyr skylapper.

HM

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-10-03 22:25

"Andreas Falck" <andreas.falck.sletspam@jyde.invalid> writes:

> Hvad mener du med "din tyregud"?

Er du holdt op med at tilbede jesu kanaanæiske tyregud, da?

--
Stefan Holm
"Money can be exchanged for goods and services."

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-10-03 22:31

> Er du holdt op med at tilbede jesu kanaanæiske tyregud, da?

Du har stadig ikke forkalret hvad du mener med tyregud!
Men jeg regnede heller ikke med at du havde en saglig seriøs
indfaldsvinkel til spørgsmålet

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-10-03 22:30

"Andreas Falck" <andreas.falck.sletspam@jyde.invalid> writes:

> hi hi - syntes du at dit indlæg var så godt at det skule postes to
> gange med 5 minutters mellemrum

Nej. Derimod syntes jeg at min formuleringsfejl var så grim at jeg
ville prøve at liste en rettelse igennem inden nogen fik hentet
indlægget. Det gik så åbenbart galt.

--
Stefan Holm
"If you're so clean, why are you posting from the future?"

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-10-03 22:43

Stefan Holm nospam@algebra.dk skrev dette:

> Nej. Derimod syntes jeg at min formuleringsfejl var så grim at jeg
> ville prøve at liste en rettelse igennem inden nogen fik hentet
> indlægget. Det gik så åbenbart galt.

Ja kan man ikke komme afsted på andre måder kan man jo altid komme
glat afsted

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-10-03 22:42

"Andreas Falck" <andreas.falck.sletspam@jyde.invalid> writes:

> Du har stadig ikke forkalret hvad du mener med tyregud!

Nej, jeg regnede med at du havde læst Rasmi indlæg, når nu du udtalte
dig så kategorisk om det.

> Men jeg regnede heller ikke med at du havde en saglig seriøs
> indfaldsvinkel til spørgsmålet

Den slags virker jo åbenbart ikke på dig, så jeg tænkte at jeg lisså
godt kunne forsøge sarkasme.

--
Stefan Holm
"And let's not forget I'm wearing a rotting finger around my neck."

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-10-03 23:01

Stefan Holm nospam@algebra.dk skrev dette:

> Nej, jeg regnede med at du havde læst Rasmi indlæg,

Jeg læser altid Ramus' indlæg med den største interesse! Omend jeg
ikke altid er enig med ham. Det hænder jo at han i ungdommens sløvheds
vanvid får skrevet noget vrøvl (selv om langt de fleste af hans indlæg
er både saglige og seriøse) som nu f.eks. hans stædige påstande om at
Muhammeds Allah ikke oprindeligt var en arabisk månegud

Fra : Stefan Holm

Dato : 17-10-03 23:52

doesnt.work@spam.filter.invalid (Per Rønne) writes:

> Der findes massevis af links på nettet der påviser, at måneguden Allah
> var overguden i den mekkanske Pantheon.

Hvorfor er du så ikke i stand til at angive en anerkendt kilde til
det? Rasmus har givet dig masser af lejlighed.

--
Stefan Holm
"Man, just ascend already."

Fra : P.N.

Dato : 11-10-03 14:12

> [...]

> denne ødelæggelse. Hvis det var muslimske historiske og religiøse
> steder der blev skændet på den måde, da ville hele verdenssamfundet

Jamen det her forstår jeg ikke, Jøderne kontrollerer reelt set jerusalem, de
kunne jo bare skride ind og stoppe det. Jeg erindrer at da jøderne angreb
fødselskirken havde læserne blot et skuldertræk til overs for det. Det er jo
blot en bunke sten sagde man. Nu himler i over noget der i sammenligning må
siges at være nærmest ligegyldigt.

MVH P.N.

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 12-10-03 11:27

"Andreas Falck" <andreas.falck.sletspam@jyde.invalid> skrev i melding

Vel.. Det internasjonale samfunn (Les:Vesten) er jo ansvarlige for de mest
omfattende ødeleggelser av kristne helligdommer i Europa for tiden.

Fra : paw

Dato : 12-10-03 14:24

Odd-Arild Knutsen skrev

>Andreas Falck skrev {>...<}
>
>Vel.. Det internasjonale samfunn
> (Les:Vesten) er jo ansvarlige for de
> mest omfattende ødeleggelser av kristne
> helligdommer i Europa for tiden.

Ja, nu er det jo ingen konkurrence
- altså om at komme med eksempler
på menneskelig dårskab... Men idet
vi nu savner Andreas til at svare, vil
jeg hermed spørge hvad nærmere
du hentyder til - en kort briefing
desangående kunne måske tillades,
når vi dog bevæger os på et område
med religiøse overtoner og mere eller
mindre klare forbindelser til diverse
kristelige kredse.

--
Mvh, paw.

Fra : Odd-Arild Knutsen

Dato : 16-10-03 22:07

"paw" <pawl@mail.dk> skrev i melding news:bmbkme$5d7$1@sunsite.dk...

I Kosovo er mange kirker, klostre og hellige steder blitt skjendet av
muslimer og med NATOstyrker som stilltiende (og til dels aktive) parter.

Bl.a. har NATOsoldater stanset kirkelige markeringer av ortodokse høytider i
kirker og på ortodokse kirkegårder.

Fra : kjaer

Dato : 13-10-03 00:38

> [...]
> denne ødelæggelse. Hvis det var muslimske historiske og religiøse
> steder der blev skændet på den måde, da ville hele verdenssamfundet

Problemet er at de har en gammel krigsforbryder som Ariel Sharon
regeringsleder.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-10-03 08:10

kjaer <vil-no@spam.dk> wrote:

> Problemet er at de har en gammel krigsforbryder som Ariel Sharon
> regeringsleder.

Vås.

FUT dk.politik.
--