Hul i hovedet - går det væk?
Fra : Kjeld Olesen

Dato : 10-10-03 12:05

Hej

Siden jeg igen fik akvarium for nu 2 år siden har jeg hele tiden været
plaget af "hul-i-hovedet" syge. Dvs, mine dværgchiklider er alle langsomt
blevet ramt af sygdommen. Først var det mine Apistogammaer og nu er mine
sommerfuglechiklider snart en saga blot. Ingen af mine øvrige fisk,
Anchistrus, Corrydoras, rød-neon eller øksefisk har været ramt af sygen

Jeg har forsøgt mig med Hexa-ex, men det havde ingen effekt.

Spørgsmålet er så nu, hvis ikke Hexa-ex virker, kan man så overhovedet komme
af med Hexamita parasitten igen? Hvis akvariet kører en tid uden chiklider,
vil de så forsvinde, eller overlever de alligevel i vandet, bunden, eller de
ande fisk (uden at resultere i sygdom)? Hvis det er tilfældet, vil der jo
aldrig være nogen fremtid i at købe nye chiklider?

Er der nogen der ved noget om dette?

mvh/Kjeld Olesen

Fra : Maria Hansen

Dato : 11-10-03 12:56

"Kjeld Olesen" skrev

> Siden jeg igen fik akvarium for nu 2 år siden har jeg hele tiden været
> plaget af "hul-i-hovedet" syge.

Undskyld jeg bryder ind. Må jeg spørge til, hvad du fejler?

Seriøst: Hvordan ser fiskene ud, når de er ramt af den sygdom?

Venligst, Maria

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 11-10-03 21:47

"Hul i hovedet" eller Hexamita rammer kun guramier of chiklider - vist nok.
Fiskene får typisk huller iomkring øjen-regionen eller omkring
pande-regionen. Fra hullerne flyder et hvidt sekret.

Måske ikke en 100% rigtig beskrivelse, men nogenlunde. Søg på nettet efter
Hexamita for yderligere information.

Kjeld

Fra : Ib Madsen

Dato : 13-10-03 21:43

Hej huller i hovedet kan forsvinde, men det går meget langsomt, jeg har set
det på discus og der gik ca. 2 år inden hullerne var væk-selvfølgelig efter
de var behandlet mod hulsyge. Så hav tålmodighed!
Hilsen
Ib Madsen
Dyrehandler Odense

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 14-10-03 14:58

Hej Ib

Behandlede du med Hexa-ex eller brugte du noget andet?

mvh/Kjeld Olesen