Findes der en let måde??
Fra : Finn Jensen [Shannon~

Dato : 11-04-01 08:07

Hej alle havefolk,

I februar købte konen og jeg nyt hus men desværre var hele haven tilgroet.
Vi havde regnet med at bruge påsken i haven men der er et kæmpe problem!!.
Bedene er groet til i græs og ukrudt og her til formiddag prøvede jeg at
starte i forhaven men det er nærmest umuligt at få det f...... græs op!!!.
Der står en del stauder og løgvækster men alt skal op og renses for græs.

Er der en let måde at gøre arbejdet på??. Efter 5 minutter i formiddags var
jeg ved at besvime så tungt er græsset.

Vi har snakket lidt om at anlægge højbede. Så skal vi kun grave stauderne og
løgvæksterne op og rense dem for ukrudt. Højbedene skulle lavet af trykimp.
stolper, dem kan kan få i bånd á 2.5 meter. Så slipper vi vel for at rense
jorden for græs når der kommer 40-50 cm. jord oven på??. Jeg går ud fra at
græsset så dør??

Hvor langt op af husmuren kan man ligge jord uden det går ud over murværket
eller lign??. Vi må vel ikke komme højere op end sokkelen??

Håber på at nogle vil svare på vores spørgsmål.

Finn Jensen

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 11-04-01 16:24

"Finn Jensen [Shannon Fly Dressing]" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse news:9b0vr0$hkd$1@news.cybercity.dk...

> Er der en let måde at gøre arbejdet på??. Efter 5 minutter i formiddags var
> jeg ved at besvime så tungt er græsset.

Havearbejde er ofte tungt, langvarigt og trivielt. Hvis du er træt allerede efter
5 minutter, skulle I måske have overvejet et andet hus.

> Hvor langt op af husmuren kan man ligge jord uden det går ud over murværket
> eller lign??. Vi må vel ikke komme højere op end sokkelen??

Når mur og sokkel er dækket (gælder også af planter) kan man ikke se om der
er revner eller andre beskadigelser som skal udbedres. Hvis der ligger jord op
ad mur eller sokkel, sker der en vis transport af vand fra jorden til muren, især
hvis der er revner er det et problem.

Jord som ligger direkte op ad en sokkel skal være derfor godt vandledende, dvs.
blandet med grus; bedst er det så vidt jeg ved med rent grus direkte mod soklen.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-01 20:14

On Wed, 11 Apr 2001 09:06:48 +0200, "Finn Jensen [Shannon Fly
Dressing]" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote:

>Vi havde regnet med at bruge påsken i haven men der er et kæmpe problem!!.

Det må være vejret du hentyder til

> [...]
>Der står en del stauder og løgvækster men alt skal op og renses for græs.

Græs er noget af det mest irriterende ukrudt at få bund i. Hvis det
var mig som skulle igang, så havde jeg gravet de bedste/mest brugbare
planter op, renset dem og så lavet helt nye bede. Det er meget nemmere
at få bund i græs hvis man kan grave hele skidtet i stedet for at
skulle tage hensyn til både det ene og det andet.

Er det stauder som skal op, så skal du ikke døje med at rense det
hele, de har alligevel bedst af at blive delt. Og så kan man jo nemt
gå uden om alt det besværlige, det er alligevel de nyeste skud i
udkanten af klumpen som er bedst.

> [...]
>jorden for græs når der kommer 40-50 cm. jord oven på??. Jeg går ud fra at

Det kommer an på hvad slags græs det er. Er det senegræs (kvikgræs) så
skal det nok komme frem igen. Er det derimod noget som mere ligner
plænegræs, så dør det.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 11-04-01 20:43

En let måde ? - Næh... men hvorfor svede i motionscenter, når den dovne sved
drives gratis ud ved havearbejdet

Men til sagen:
Tag den med ro! Når I lige har overtaget huset, ved I formentlig slet ikke,
hvad der kommer op i den have, udover altså det I kan se lige nu.
Så derfor:
Brug den første sæson til at gå på opdagelse og lægge planer.
Tag løgene op efterhånden som de afblomstrer.
Se hvilke planter der er gemmeværdige.
Hvis det er stauder, så flyt en lille rengjort klump til et ukrudtsfrit
sted, f.eks. i køkkenhaven.
Når I når til september, ved I mere om havens muligheder og fysiske
betingelser i øvrigt ( jord- vind- og lysforhold ), så nu kan I lave om. Så
er vejret også optimalt for plantning eller flytning af buske m m
Rens jorden for ukrudt, hvor I vil have bede ( gøres effektivt vha
round-up ) og anlæg dem så.
At lave 40 cm høje bede for at løse et ukrudtsproblem, er vist en både
besværlig og kortsigtet løsning. I øvrigt er det efter min mening ikke
nødvendigvis pænt...

Det var blot mine velmente råd. Vi opdagede selv rigtig mange fine sager
gemt i vildnisset den første sommer i en nyovertaget have.

Forresten stillede jeg selv min mor det samme spørgsmål da vi stod og
betragtede den nyerhvervede og meget store ukrudtspark.
Hendes svar? - "Meld dig ind i Haveforeningen!"
( Så det gjorde jeg )

Rigtig god arbejdslyst

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-04-01 21:24

Astrid Vest Andreasen wrote:

> [...]
> Så derfor:
> Brug den første sæson til at gå på opdagelse og lægge planer.
> Tag løgene op efterhånden som de afblomstrer.

De planter som er i en gammel have, og som hverken er gået til eller taget
overhånd er altid værd at gemme på. De passer til have jorden.

Fra : havesider.dk

Dato : 11-04-01 22:40

"Astrid Vest Andreasen" <astrid.vest@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:jy2B6.427$4%2.10618@news.get2net.dk...
> En let måde ? - Næh... men hvorfor svede i motionscenter, når
den dovne sved
> drives gratis ud ved havearbejdet

Astrid har helt ret, der er kun en nem måde, få en anlægsgartner
til at ordne haven, men det er vel ikke derfor i har købt hus og
have,

> [...]
> er vejret også optimalt for plantning eller flytning af buske m
> Rens jorden for ukrudt, hvor I vil have bede ( gøres effektivt

Astrid har igen næsten ret:
så tag det roligt, læg en haveplan, der viser hvilke planter i vil
have hvor.
men mekanisk rensning er bedre end kemisk.
klip
> Hendes svar? - "Meld dig ind i Haveforeningen!"
> ( Så det gjorde jeg )

Igen rigtigt, og brug så medlemsskabet til også at få lavet en
analyse af jeres jord, så spares der en masse penge ved kun at
købe den gødning der er nødvendig.

Hjælp til haveplan kan findes på www.havesider.dk under "Havens
udformning og anlæg", det vil måske også være klogt at se under
"Jord og gødning"

Med venlig hilsen
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : Finn Jensen

Dato : 12-04-01 06:20

Tak for alle Jeres velmente råd.

Vi har dog begge haft have før vi købte dette hus så vi kan så nogenlunde
danne os et indtryk at disse planter som vil komme i haven men umiddelbart
er der ikke særlig mange der falder i vores smag.

Men vi vil gøre som der blev sagt, nemlig at grave stauderne op og dele dem
og tage det bedste fra og løgvæksterne (forårsblomsterne) vil også blive
gravet op og lagt i jorden igen til efteråret. Så vil vi lade fræserne komme
på arbejde, hvis da den kan komme igennem bedene??.

Ang. højbede så var vi på planteskole i går for at se på de stolper som
skulle bruges og de faldt ikke helt i vores smag. Vi kom så i tanke om en
måde som Hangaards Have ved Skjern brugte når der skulle anlægges nue bede.
De tog og lagde en kant af sten og hvor bedet skulle være, så sved de
græsset væk med en gasbrænder og lagde jord eller flis i bedet og plantede
direkte i bedet. Dermed gik ukrudtet og græsset ud. Se det er jo dejligt
have arbejde?? . Vi har så bestilt sten (Knækfliser) og jord til levering
efter påske så vi kan komme igang i haven da det p.t. sner uden for!!

Jo vi er da medlem af Det Jydske Haveselskab

Finn Jensen