Skærme
Fijala 3554
20" TFT: NEC 2080UX eller ViewSonic VP201s~
Fra : Daniel

Dato : 09-10-03 14:10

Hej med jer!

Så vidt jeg kan se, har både Nec 2080UX og Viewsonic VP201s en reaktionstid
på 25ms og S-IPS paneller, som egner sig særdeles godt til at spille på.

Jeg hælder mest til Nec 2080UX, da den koster det samme som Viewsonic VP201s
i Tyskland.

Mit spørgsmål er:

Er det ikke et problem, at spille på en 20" TFT, som bedst køre i maksimal
opløsningen på 1600x1200 pixels?

Og hvor stærkt hardware skal man have for at trække det?
(Jeg kører selv med en P4 2,4@3,12, Sapphire 9600 ultimate edition, 1 GB
ram.)

Og der er en del spil, som ikke understøtter denne opløsning, så som min
favorit GTA Vice City - hvad gør man så?
Her tænker jeg specielt på, at udnytte hele skærmen d.v.s. uden at få sorte
rammer omkring den aktive del af billedet.

/Daniel

Fra : JK

Dato : 09-10-03 15:13

On Thu, 9 Oct 2003 15:09:47 +0200, "Daniel" <danieldk121@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Her tænker jeg specielt på, at udnytte hele skærmen d.v.s. uden at få sorte
>rammer omkring den aktive del af billedet.

Du skal skifte opløsning til 1024x768 eller 1280x1024, vil jeg tro.

Ja, 1600x1200 på en 20" skærm giver faktisk ikoner, der 6 % mindre end
på en 17" skærm med 1280x1024.

En 19" skærm med 1280x1024 vil give meget større ikoner, ligesom en
15" ved 1024x768.

Men der findes ikke 17 og 19" med S-IPS, så vidt jeg har læst.

http://www.zdnet.de/enterprise/peripherie/0,39023266,39116154-9,00.htm

Men nogle, der har denne 20" skærm, må fortælle, hvordan den har det
med at skifte opløsning.

mvh

John

Fra : Zulu

Dato : 09-10-03 19:26

"JK" <junk@mailzone.com> skrev i en meddelelse
> On Thu, 9 Oct 2003 15:09:47 +0200, "Daniel" <danieldk121@hotmail.com>
> wrote:
>
> Men nogle, der har denne 20" skærm, må fortælle, hvordan den har det
> med at skifte opløsning.

På min 20" LG L2010P kan jeg på skærmen vælge om den skal vise 1:1 (altså
sorte kanter med alt under 16x12) eller FULL som interpolerer billedet op
til hele skærmens areal.

Nu kører jeg også med et Radeon 9800P, så jeg har ikke problemer med 16x12,
men jeg har prøvet at spille i fx 1024x768 og billedet bliver selvfølgelig
ikke helt så skarpt, men når det går stærkt lægger man næsten ikke mærke til
det.

Zulu

Fra : Daniel

Dato : 10-10-03 07:43

> [...]
>
> http://www.zdnet.de/enterprise/peripherie/0,39023266,39116154-9,00.htm
>
> Men nogle, der har denne 20" skærm, må fortælle, hvordan den har det

Hej John

Tak for dit svar.

Mine overvejelser ligger i retning af, hvorfor man skulle vælge en 20"
fremfor en 18" (Viewsonic VP181s eller Nec 1880sx), som køre 1280x1024. Jeg
kan kun give dig ret i problemet med at finde en 19" med et S-IPS panel,
ZDnet har skrevet en del om 17" heriblandt om Acer AL732, som skulle køre
16ms, men 17" er lige småt nok for mig.

20" er ekstrem dyre for tiden, hvorimod 18" er nede på ca. halvdelen af
prisen og her tænker jeg på de nævnte modeller.

Det skal lige nævnes, at jeg de sidste mange år har kørt med en standard
opløsning på 1024x768 på en CRT skærm, så alt er sikkert en forbedring.

Man kan naturligvis ikke "fremtidssikre" et køb, men det forekommer mig
underligt, at 18" modellerne har været på markedet så længe og stadig er de
bedste. Chancen for at Viewsonic og Nec udgiver nogle nye og bedre 18" er
derfor meget stor. Hvorimod de nævnte 20" er rimelig nye og derfor nok er
state-of-the-art et godt stykke tid endnu.

/Daniel

Fra : Lars Krag

Dato : 09-10-03 15:40

"Daniel" skrev i en meddelelse ...

> Så vidt jeg kan se, har både Nec 2080UX og Viewsonic VP201s en reaktionstid
> på 25ms og S-IPS paneller, som egner sig særdeles godt til at spille på.

Som du måske nok har læst, har jeg lige anskaffet mig en Viewsonic VP201s.
Denne skærm er kanon at spille på. Jeg har prøvet at spille adskillige fps på den,
for at se om jeg kunne se motionblur, altså sløring. Det har jeg simpelthen ikke
kunnet finde endnu. Og den har fået turen i UT2003, Q3 med langt over 300 fps
i gennemsnit, og jeg kan simpelthen ikke se noget. På min Samsung 172T kan
man godt ane det i enkelte spil, så jeg ved hvad og hvor jeg skal kigge efter.

> Jeg hælder mest til Nec 2080UX, da den koster det samme som Viewsonic VP201s
> i Tyskland.

Den har også fået kanon reviews, men jeg har kun personlig erfaring med
Viewsonic'en

> Er det ikke et problem, at spille på en 20" TFT, som bedst køre i maksimal
> opløsningen på 1600x1200 pixels?

Overhovedet ikke. Personligt spiller jeg nu i 1600x1200, men jeg har prøvet i både
1280x960 og 1024x768, og det klarer VP201s meget, meget fint IMO. Den er
noget bedre til at interpolere end min Samsung 172T i alt fald.

> Og hvor stærkt hardware skal man have for at trække det?
> (Jeg kører selv med en P4 2,4@3,12, Sapphire 9600 ultimate edition, 1 GB
> ram.)

Hmm, 1600x1200 burde lige kunne gå an, men det er nok lige på vippen. Jeg
er jo samtidig også noget af en overclocker, jeg sidder med en P4 3.0C@3.9
i et Vapochill, og et R9800PRO @ 450/360 Mhz (vandkølet), og jeg spiller alle
mine spil i 1600x1200x32 med 2xfsaa og 8xaf, både opengl og direct3d.

Nu er jeg mest til sims, og har lige spillet en del GP4 i dag, her trækker mit system
lige over 50 fps med stort set alt på max. Ligeledes spiller jeg en del FS2004, og
det ligger omkring de samme fps. Af fps spil, spiller jeg Jedi Academy, lidt lavere
fps, men helt flydende. Call of Duty demo'en kører fint uden nogen problemer, UT
2003 kører helt uden slør også, her har min 172T lidt problemer på de udendørs
baner. Jeg har endda ladet spillet køre og været spectator, og udelukkende siddet
og vendt mig rundt i 360° bevægelser, og jeg kan ikke se noget blur overhovedet.
Jeg har endog prøvet uden fsaa og af, hvor fps har ligget omkring de 90-100, også
helt uden at se noget der mindede om det folk populært kalder "ghosting".

> [...]
> Her tænker jeg specielt på, at udnytte hele skærmen d.v.s. uden at få sorte
> rammer omkring den aktive del af billedet.

På Viewsonic'en er der ingen sorte kanter. Den autojusterer billedet fint, helt ud til
kanten af skærmen uanset opløsning.

Håber du kan bruge det til noget

/Lars

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-10-03 16:38

Lars Krag skrev:

> På Viewsonic'en er der ingen sorte kanter. Den autojusterer
> billedet fint, helt ud til kanten af skærmen uanset opløsning.

Gør alle TFT-skærme som er koblet til DVI ikke det?
Jeg har bemærket at menuen til at justere højde og bredde på
min Viewsonic VP201s ikke er tilgængelig når skærmen kører DVI.
Hvis den er koblet til den analoge udgang på grafikkortet så
har jeg derimod mulighed for at justere størrelsen på billedet
via onscreen-menuen.

Madsen.

Fra : Lars Krag

Dato : 09-10-03 16:52

"Thomas Madsen" skrev i en meddelelse ...

> [...]
> Hvis den er koblet til den analoge udgang på grafikkortet så
> har jeg derimod mulighed for at justere størrelsen på billedet

Jo, via DVI gør de det svjv allesammen. Men jeg kørte jo også lige
et par dage med min Viewsonic på VGA kablet, og her virkede det
også helt fint, uden nogen justering fra min side.

Jeg har siddet og leget med dual skærm setup hele dagen, og nu
ville jeg ønske at jeg kunne få et R9800PRO/XT med 2 stks DVI
udgange, for så skulle jeg have en VP201s mere.... ;)

/Lars

ps: http://www.viewsonic.com/multipanelpromo/ savle.....

Fra : Zulu

Dato : 09-10-03 17:32

Fra : Daniel

Dato : 10-10-03 07:56

> [...]
> ikke helt så skarpt, men når det går stærkt lægger man næsten ikke mærke

Hej Zulu

Er det ikke noget med at LG L2010P deler panel med de to ovennævnte?

Og hvornår kom de første modeller af LG'en på markedet?

/Daniel

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-10-03 17:28

Lars Krag skrev:

> Jo, via DVI gør de det svjv allesammen. Men jeg kørte jo også lige
> et par dage med min Viewsonic på VGA kablet, og her virkede det
> også helt fint, uden nogen justering fra min side.

Nå ok. Smart nok at den selv finder ud af det i VGA også.

> Jeg har siddet og leget med dual skærm setup hele dagen, og nu
> ville jeg ønske at jeg kunne få et R9800PRO/XT med 2 stks DVI
> udgange, for så skulle jeg have en VP201s mere.... ;)

Jeg har spekuleret i det samme, men hellere 3 så man har mulighed
for at stille en i midten og 2 i siderne. :)

> ps: http://www.viewsonic.com/multipanelpromo/ savle.....

Ja, det ser bare godt ud. Mit nuværende problem er blot at jeg ikke
kan få det til at køre tilfredsstillende hvad farvegengivelse angår
på to skærme. Enten har jeg korrekt farvegengivelse på VP201s eller
også har jeg det på FW900, men jeg kan ikke få begge skærme til at
køre med perfekt farvegengivelse så længe at jeg kører Windows, så
jeg overvejer faktisk at købe en Mac på et tidspunkt. Det er efter
min mening dybt godnat at man i Windows ikke engang kan bestemme at
skærm 1 skal bruge en bestemt farveprofil og skærm 2 skal bruge en
anden. Det kan man på OS X har jeg ladet mig fortælle.

Madsen.

Fra : Lars Krag

Dato : 09-10-03 17:56

"Thomas Madsen" skrev i en meddelelse ...

[snip]

> [...]
> skærm 1 skal bruge en bestemt farveprofil og skærm 2 skal bruge en
> anden. Det kan man på OS X har jeg ladet mig fortælle.

Ahh, det var derfor jeg synes farverne var så underlige på min 172T,
så det vil altså sige at man er nødt til at have 2 identiske skærme, eller
som minimum 2 der kan bruge samme farveprofil.

/Lars

Fra : Thomas Madsen

Dato : 09-10-03 18:06

Lars Krag skrev:

> Ahh, det var derfor jeg synes farverne var så underlige på min
> 172T, så det vil altså sige at man er nødt til at have 2 identiske
> skærme, eller som minimum 2 der kan bruge samme farveprofil.

Ja, så ville det nok i det mindste blive bedre end hvis man sidder
med to vidt forskellige skærme, men selvom du køber to identiske
skærme så gengiver de næppe farver på 100 % samme måde.
Der er forskel og den forskel kan man måle sig frem til og lave en
farveprofil som tager højde for den forskel. Det hjælper jo så bare
ikke noget når man i Windows ikke kan bestemme at hver enkelt skærm
skal bruge en speciel farveprofil.

Madsen.

Fra : Daniel

Dato : 10-10-03 07:53

> [...]
> man godt ane det i enkelte spil, så jeg ved hvad og hvor jeg skal kigge

Det lyder simpelthen fantastisk Smag og behag er naturligvis
forskelligt, men Viewsonic er helt sikkert med fremme i mine overvejelser.

> [...]
> 1280x960 og 1024x768, og det klarer VP201s meget, meget fint IMO. Den er
> noget bedre til at interpolere end min Samsung 172T i alt fald.

Jeg tænker nok her i retning af, om en 18" vil kunne vise et bedre billede i
1280x1024, hvis jeg alligevel ikke kommer til at bruge 1600x1200 et langt
stykke ude i fremtiden.

> [...]
alle
> mine spil i 1600x1200x32 med 2xfsaa og 8xaf, både opengl og direct3d.

"Now you are playing with power"
Rimeligt sejt system - det kan man kalde overclocking!

> [...]
90-100, også
> helt uden at se noget der mindede om det folk populært kalder "ghosting".

Efter alt det som jeg har læst omkring TFT skærme, så er det nu helt
befriende at læse, at man kan spille på dem uden at få nogle visuelle
problemer.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 10-10-03 08:46

> Efter alt det som jeg har læst omkring TFT skærme, så er det nu helt
> befriende at læse, at man kan spille på dem uden at få nogle visuelle
> problemer.

Alt afhænger jo af øjnene der ser.

Da jeg købte min 20,1' TFT Dell2000 FP og herinde proklmamerede, at den
bare kørte perfekt i alle spil, så nægtede folk at tro mig. De mente jeg
overdrev eller løj.

Det var før jeg selv anede noget om panel typer - og senere opdagede jeg,
at min Dell 2000FP havde et S-IPS panel, der også sidder i Nec 2080UX - og
at det var grunden til, at jeg havde en meget fin spiloplevelse, mens andre
med Samsung's PVA paneler og MVA paneler fra andre producenter oplevede
trail og ghosting på deres TFT.

Men en hardcore gamer, der sidder dagen kang og spiller vil stadig kunne
mærke forskel på en CRT og en TFT med IPS panel - det vkil jeg vædde på.

Det kan sammenlignes lidt med en person, der går EKSTREMT meget op i mad og
får serveret en lækker ret, der smager pragtfuldt - men fordi hans
interesse og kendskab til mad er så stort så stiller han nogle krav, som
almindelige mennesker ikke kan stille - og derfor vil han først være
tilfreds, når maden matcher hans ultimative krav, som blot er hverdag for
ham, men sjældenhed for andre.

Men S-IPS panler er bare de bedste paneler til spil - derom slet ingen
tvivl. Jeg vil gå så langtt som til at sige, at S-IPS paneler bare er de
bedste paneler til ALT inden for TFT [PUNKTUM]

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Daniel

Dato : 10-10-03 10:13

> [...]
> tvivl. Jeg vil gå så langtt som til at sige, at S-IPS paneler bare er de
> bedste paneler til ALT inden for TFT [PUNKTUM]

Hej Dr. Ralph

Det er dejligt, at du også er kommet på banen. Du har i tidens løb postet en
del gode indlæg her i gruppen.

Jeg kan kun give dig ret i dit svar.

Er der nogen forskel på de paneller, som følgende skærme bruger: Dell2000FP,
NEC 2080UX, Viewsonice VP201s og LG L2010P?

/Daniel

Fra : Dr.Ralph

Dato : 10-10-03 19:16

> Hej Dr. Ralph

Hey Hey :)

> Det er dejligt, at du også er kommet på banen. Du har i tidens løb postet en
> del gode indlæg her i gruppen.

Takker - men man kan vel ikke sige, at jeg lige er kommet på banen - er vel
på banen herinde stort set hver dag - og tegner mig for en hel del indlæg
herinde set over de sidste 2-3 måneder - vel nok i top 5 hvad indlæg angår
- ikke at det er noget kvalitets tegn i sig selv - vel snarere tværtimod -
men aktiv det er jeg sørme.

> Er der nogen forskel på de paneller, som følgende skærme bruger: Dell2000FP,
> NEC 2080UX, Viewsonice VP201s og LG L2010P?

Det er meget svært at sige.

LG's L2010P burde indeholde det helt nye 2003 S-IPS panel fra LGPhilips, og
nogle er meget begejstrede for denne skærme, mens andre kalder den
decideret inferoør i forhold til Nec 2080UX.

NEC 2080UX passer specs mæssigt på Dell2000FP og de er ca. udviklet på
samme tid og rummer begge LGPhilips S-IPS paneler - så der er meget god
chance for, at de indeholder samme panel - vel 95% chance.

Men intet er sikkert i denne branche, hvor producenterne stadig skifter
rundt med panelerne - og dette slipper de afsted med, fordi det kun er
0,005% af befolkningen (OS) der ved noget om TFT paneler og deres betydning
for kvaliteten af en TFT.

Viewsonic er jeg lidt i tvivl om (til en afveksling :) )- nogle steder
hævdes den at rumme IPS panel, andre S-IPS panel og rygtet siger, at der er
en 2004 model på vej med højere kontrast og lavere repons (det samme panel,
der burde sidde i LG L2010P) , men stadig med samme navn Vp201.

Vp201s har KUN fået rosende ord, så den er et meget sikkert køb - ligesom
Dell 2000Fp og NEC 2080UX - jeg har set EKSTREMT begejstrede LG L2010P
brugere, men også flere skuffede - så den holder jeg mig væk fra.

Helt generelt er LG sort land for mig, da deres tekniske chef for
Skandinavien ikke engang ved, hvad der sker for LG.
Jeg VED LG laver nogle aldeles fremragende TFT skærme, fordi de indeholder
det fremragende LG Philips IPS panel, men desværre anvender de også MVA
paneler i flæng af mindre god kvalitet - men stadig i de samme modeller -
så man ved ikke om man får katten i sækken eller guld og grønne skove med
en LG TFT.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Daniel

Dato : 12-10-03 23:01

Tak for et super svar

/Daniel

Fra : Erik

Dato : 10-10-03 12:11

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> Men en hardcore gamer, der sidder dagen kang og spiller vil stadig kunne
> mærke forskel på en CRT og en TFT med IPS panel - det vkil jeg vædde på.

Jeg har lige fået en VP181S, og jeg kan sagtens se forskel på TFT'en
i forhold til min gamle CRT Samsung 959NF.
Trailing er dog minimal i forhold til andre fladskærme jeg har set.

--
Erik

Fra : Lars Krag

Dato : 10-10-03 12:20

"Dr.Ralph" skrev i en meddelelse ...
[snip]

> Men en hardcore gamer, der sidder dagen kang og spiller vil stadig kunne
> mærke forskel på en CRT og en TFT med IPS panel - det vkil jeg vædde på.

Se det tror jeg så også afgjort du har ret i. Mange af de hardcore gamere
jeg kender kunne ikke drømme om at spill i højere opløsning end 800x600,
måske 1024x768 hvis det ikke er et "grafiktungt" spil, selv på et R9800PRO
for at fps skal ligge konstant over 100, og aldrig dykke under.

Personligt finder jeg for hvert spil det leje hvor jeg kan få billedkvaliteten så
høj som muligt, uden at det går ud over spilbarheden. Jeg ender som regel i
omegnen af de 50-60 fps, dog med enkelte variationer. Til dette formål virker
et S-IPS panel fortrinligt.

[mere snip]

> Men S-IPS panler er bare de bedste paneler til spil - derom slet ingen
> tvivl. Jeg vil gå så langtt som til at sige, at S-IPS paneler bare er de
> bedste paneler til ALT inden for TFT [PUNKTUM]

Og det vil jeg så i alt fald, ud fra mine personlige erfaringer, gerne give dig
fuldstændigt medhold i :)

/Lars