Dyk på Robert
Fra : Christian Bruhn Gufl~

Dato : 09-10-03 08:32

Hej NG.

Jeg har planlagt en lille tur til vraget Robert på søndag. I den anledning
søger jeg lidt hjælp fra dem som tit dykker på det. Jeg har læst lidt på
dykinfo, men vil gerne høre lidt mere om vraget.

Vi dykker på alm. luft og efter DSF standardtabeller. Det giver os jo ikke
for meget tid på vraget.

Hvis nogle skulle give et bud på en tur på vraget hvordan ville I så udforme
det mht max dybde og sights? Vi regner med et par dekostop måske 5min/6m og
5min/3m

Hvis vi skal på bunden, så får vi jo mindre tid, men er det det værd at se
skruen eller skal vi bruge tiden på dækket?

Hvor ville I binde på?

Hvis der er andre, der har planlagt en tur derud på søndag, ville vi være
"vilde" for at få lov til at "låne" bundtovet til at sættes vores egen. Det
vil spare os for noget tid mht at finde et egnet sted. Vi regner med at være
fremme mellem 10-11. Vi giver gerne en øl efter dykket.

Mvh

Rene Hendriksen

Amfora Sportsdykkerklub

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-10-03 08:54

> Hvor ville I binde på?

Hvis i ikke er så kendt derude vil jeg binde på bagpå (nordlige ende) da den
er nem at finde rundt på. Hvis vandet er klart skal man næsten en tur ned om
skruen/roret da det er et flot syn. Ellers kan man godt planlægge et dyk til
36 meter på bagenden.

Man finder bagenden i den nordlige ende af vraget hvor dybden springer fra
39-40 til 30 meter.

Vil man lidt frem på vraget så følg bagbordsside frem da der ligger en mast
på tværs på styrbordsside som i uklart vand kan snyde en til at følge den i
stedet for skibssiden og så ender man ude på bunden ved siden af vraget.

Pas på med net der ligger vist et nyt net hen over midten af vraget som ikke
er blevet fjernet endnu.

Det er ikke umuligt at vi kommer forbi på søndag hvis vejret bliver godt.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 10-10-03 10:25

ikke er blevet fjernet endnu.<<

Nettet er fjernet helt nu.

Selvom jeg har været der mange (mange) gange, kan man ikke altid være sikker
på hvor loddet står på vraget.
Derfor; vær altid forberedt på, at skulle binde på hvad der er nær loddet,
som kan holde til den aktuelle båd og de herskende vindforhold.

Hvis man i overfladen forbereder sig på et helt bestemt forløb, risikerer
man at spilde kostbar tid, med at "diskutere" den nye og uventede situation
med sin makker,- hvis forventningerne ikke holder.

Alle steder på Robert kan man finde interessante steder, især hvis man ikke
tidligere har dykket på vraget.

Ifølge min gamle Suunto-computer, kan man svømme rundt på dækket af Robert i
ca. 20 minutter uden deko og efter ca. 30 minutter hvor man også har set
skruen, får man omkring 10 minutters deko.
( og nej, jeg har aldrig haft bends efter sådan et dyk )

m.v.h. Allan

Fra : Allan Jensen

Dato : 10-10-03 10:34

......forresten kan du læse lidt om vraget her:

http://www.vrag.dk/vrag/robert.html

....meget af det der står i Dykinfo, er mildest talt meget forkert og
formentlig skrevet af en med kun et par enkelte dyk, i meget dårlig sigt.

m.v.h. Allan

Fra : Henrik Manley

Dato : 10-10-03 13:35

Du skal vel med derud på søndag hvis vejret bliver til det.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 11-10-03 10:17

....ja tak, turen til Ystad i weekenden er aflyst pga. vejret.

Jeg ringer til dig i aften.