EXCEL: Eksamen
Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 08-10-03 20:48

Hej Alle

Jeg skal lave et eksamensprogram i Excel. Ikke andre programmer, kun Excel.
Opgaverne udformes som mulitple choice og små opgaver i Excel.

Problemet er:

-Jeg vil gerne have en slags kontrol når testen er kørt færdig, og når der
er svaret på spørgsmålene. Altså en kontrol der følger igennem hver opgave
og opsummering af antal forkerte og rigtige svar til sidst.

Det ville være dejligt hvis man i "HVIS" funktionen kunne få funktionen til
at aflevere et "Rigtigt" eller et "Forkert" ud for det stillede spørgsmål
når der blev svaret. Dette kan efter min erfaring bare ikke lade sig gøre,
da HVIS-funktionen kun kan "svare" med en værdi.

Men hvordan ville i udforme en sådan eksamen, hvis det skulle være et krav,
at der kom et svar farende når du havde løst hver opgave? Macroer? Eller
noget helt tredie?

Kom med dit bud!

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : Lars Klintholm

Dato : 08-10-03 21:51

Den 08 okt 2003 skrev Morten Holberg Nielsen i
dk.edb.programpakker.ms-office:

> [...]
>
> Men hvordan ville i udforme en sådan eksamen, hvis det skulle være
> et krav, at der kom et svar farende når du havde løst hver opgave?

Hvis svaret står i A1, og 2 er det rigtige svar:

=VÆLG(A1;"forkert";"rigtig";"forkert";"forkert")

Lars Klintholm

Fra : Jan Kronsell

Dato : 08-10-03 22:03

Hej Morten

Jeg er ikke helt sikker på, om jeg forstår problemet korrekt.

> [...]
> når der blev svaret. Dette kan efter min erfaring bare ikke lade sig gøre,
> da HVIS-funktionen kun kan "svare" med en værdi.

Hvis du A-kolonner stiller spørgsmålet: Hvad er 2+2, og "eleven" svarer i
kolonne B, kan du i kolonne C have en formel, der siger:
=HVIS(B3=3;"Rigtigt";"Forkert")

Så skriver den rigtigt/forkert afhængit af svaret på spørgsmålet.

I det kolonnen kan du så have formlen:
=HVIS(c3="Forkert";Det rigtige svar er 4;"")

Men det var måske ikke det, du mente?

Jan

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 08-10-03 22:16

"Jan Kronsell" <kronsell(nospam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I det kolonnen kan du så have formlen:
> =HVIS(c3="Forkert";Det rigtige svar er 4;"")

Hej Jan!

Jo, det var lige præcis hvad jeg mente!

Mange tak.

Nu kan vi fortsætte i morgen.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 08-10-03 22:23

> Hej Jan!
>
> Jo, det var lige præcis hvad jeg mente!
>
> Mange tak.
>
> Nu kan vi fortsætte i morgen.

Smukt, og hvis jeg så ellers kunen ramme de rigtige taster skulle der
selvfølgelig stå:

=HVIS(B3=4;"Rigtigt";"Forkert")

Jan