Moms af fragt?
Fra : Jakob

Dato : 08-10-03 14:39

Jeg har fået tilsendt nogle produkter fra et firma. På fakturaen er der
uspecificeret (eks.):

Produkt .... kr. 100,-
Pakning & Forsendelse....kr. 20kr.
Subtotal.....kr. 120,-
Moms....kr. 30,-
Total:....kr. 150,-

Der er taget moms af pakning og forsendelse (PostDK) er det lovligt?

Derudover - hvad er forskellen så på erhvervspakker og privatpakker ved
postDK?

Fra : Johnt

Dato : 08-10-03 15:05

"Jakob" <glem_det@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Moms....kr. 30,-
> Total:....kr. 150,-
>
> Der er taget moms af pakning og forsendelse (PostDK) er det lovligt?

Ja det er faktisk et krav, jf. momslovens § 27, stk. 2, nr. 2

§ 27. Ved levering af varer og ydelser er afgiftsgrundlaget vederlaget, heri
ikke indbefattet afgiften efter denne lov. Finder betaling helt eller delvis
sted, inden levering finder sted, eller inden faktura udstedes, udgør
afgiftsgrundlaget 80 pct. af det modtagne beløb.

Stk. 2. I afgiftsgrundlaget medregnes:

1) Told og afgifter, der i henhold til andre love er opkrævet af tidligere
omsætningsled, eller som betales i forbindelse med indførsel fra steder uden
for EU eller ved erhvervelse af varer fra andre EU-lande, eller som det
påhviler virksomheden at betale i forbindelse med den pågældende levering.

2) Biomkostninger som udgifter til provision, emballage, forsendelse,
forsikring og lign., som leverandøren forlanger afholdt af aftageren.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 08-10-03 14:57

Jakob skrev i Message-ID:
<4tUgb.3576$jf4.105830@news000.worldonline.dk>:

> Der er taget moms af pakning og forsendelse (PostDK) er det lovligt?

Der skal der ifølge T&S.

> Derudover - hvad er forskellen så på erhvervspakker og privatpakker ved
> postDK?

Noget med antallet af sendte pakker/år og selvfølgelig priserne.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<e-mail validity> yes </e-mail validity>

Fra : Rado

Dato : 08-10-03 15:10

On Wed, 8 Oct 2003 15:38:58 +0200, "Jakob" <glem_det@nospam.invalid>
wrote:

> [...]
>Moms....kr. 30,-
>Total:....kr. 150,-
>
>Der er taget moms af pakning og forsendelse (PostDK) er det lovligt?

Det er meget almindeligt at fragt anføres uden moms (dvs. den aftalte
fragtpris fratrukket moms) på fakturaen. Hvis man lægger momsen til,
skulle man gerne få den oprindeligt aftalte fragtpris.

Hvis f.ex. fragtprisen er 20 kr., står den til 16 kr. på fakturaen.
Når momsen så bliver lagt til, kommer beløbet igen op på de
oprindelige 20 kr.

Prøv at tjek hvad firmaet normalt tager for forsendelse, og se om det
stemmer overens med beløbet efter moms er lagt til.

--
Rado

The I. Kant Syndrome: "I can't, so you can't either!"

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-03 17:01

> [...]
>
> Der er taget moms af pakning og forsendelse (PostDK) er det lovligt?
>
> Derudover - hvad er forskellen så på erhvervspakker og privatpakker ved

Pakning og forsendelse er momspligtige ydelser, desuagtet at der i ordet
forsendelse gemmer sig en momsfri pakke-porto.

Såfremt der kun debiteres den rene, momsfrie porto, og det specificeres som
eller kaldes porto på fakturaen, skal der ikke beregnes moms, og beløbet kan
anføres på fakturaen efter momsbeløbet.

Det er derfor under alle omstændigheder mest praktisk at kalde det
forsendelsesomkostninger, for så er det momspligtigt - Der kunne jo være
tale om en bilpakke med fragtmand, hvor fragten er momspligtig - og oven i
købet med tillæg af ekstra olieafgift.

At så nogen også vil have penge for pakningen - tja, der er i de fleste
tilfælde tale om et ofte anvendt standardudtryk, hvor også nettobeløbet for
fragt eller porto (igen uanset portoens momfrihed) er indeholdt.

MVH
KHJ

Fra : Kurt, DrageCity.dk

Dato : 08-10-03 17:20

> [...]
>
> Der er taget moms af pakning og forsendelse (PostDK) er det lovligt?
>
> Derudover - hvad er forskellen så på erhvervspakker og privatpakker ved

Firmaet leverer en samlet ydelse til dig (pakning og forsendelse) - og det
er helt OK at de beregner moms af det. Momsen går jo i øvrigt videre til
Told og Skat, så det er ikke noget firmaet har fordel af. De kunne også
vælge at splitte paking og forsendelse op i 2 dele, således at selve
fragtomkostningen/portoen var skilt ud. Hvis de bruger Post Danmark og
bruger alm. porto på pakken, er denne jo friholdt af moms, og de kan derfor
undlade at opkræve moms af dig på den del (og skal så heller ikke svare moms
til Told og Skat af den del). Men det kan være lidt besværligt at håntere -
da man typisk ikke præcist kender pakkens vægt på det tidspunkt handelen
indgås. De må selv om hvilken model de vælger - blot skal opkrævet moms
sendes videre til Told og Skat.

Erhvervspakker er pakker hvor modtageren er erhvervsdrivende, privatpakker
er pakker til private. Der er lidt forskellige takster på de to pakketyper.

/Kurt, http://DrageCity.dk