Et par spørgsmål om FLASH! Hvilken bog kan~
Fra : carthoms@hotmail.com

Dato : 08-10-03 06:00

Hej!

Vi er en forening, som gerne vil have en lækker hjemmeside. Vi vil gerne
have lavet et lille "visitkort" på nettet. Det behøver ikke være en stor og
omfattende hjemmeside... men bare en lille præsentation af foreningen!

Jeg har ikke den store erfaring i design af hjemmesider.... det indrømmer
jeg blankt!
Min erfaring begænser sig til at lave nogle enkle sider i Frontpage!

Jeg har kigget på en del hjemmesider som er lavet i Flash... jo: det så
smart ud... og jeg ved godt at det kører lidt tungt i forhold til alm. html.

Som total nybegynder indenfor dette, har jeg 3 spørgsmål

1) Har I en idé om, hvor mange Internetbrugere i Danmark som kan se sider
der er lavet i Flash. Sådan bare ca.??? Er det 90% eller næsten 100% - eller
er det kun halvdelen eller?

2) Hvilket program bruger man til at lave Flash? Er det et helt bestemt
program? Eller kan man bruge flere alternative programmer? Er det et
betalingsprogram?

3) Kan man kombinere brugen af Frontpage og Flash... sådan at man styrer
Flash-siderne inde fra Frontpage... eller bliver det bare noget ged ????

4) Kan I anbefale nogle web-sider med nybegynder-tips....? måske ligefrem en
slags Flash-skole på nettet?

Hilsen
Carsten

Fra : Bo Dudek

Dato : 08-10-03 16:54

[...]

>1) Har I en idé om, hvor mange Internetbrugere i Danmark som kan se sider
>der er lavet i Flash. Sådan bare ca.??? Er det 90% eller næsten 100% - eller
>er det kun halvdelen eller?

macromedia, folkene bag flash, har selv lidt statistikker:
http://www.macromedia.com/software/player_census/flashplayer/version_penetration.html

>2) Hvilket program bruger man til at lave Flash? Er det et helt bestemt
>program? Eller kan man bruge flere alternative programmer? Er det et
>betalingsprogram?

det bedste - men samtidig mest avancerede og måske lidt uoverskuelige
- er macromedia's flash.. derudover findes der programmer som f.eks.
swish, som kan kreere flasheffekter, men disse vil ALDRIG kunne det
samme som flash..

både flash og swish er 'betalingsprogrammer'.. men du kan downloade
trials af dem begge på producenternes hjemmesider..

>3) Kan man kombinere brugen af Frontpage og Flash... sådan at man styrer
>Flash-siderne inde fra Frontpage... eller bliver det bare noget ged ????

altså.. jeg ved ikke helt, hvad du mener.. men mange af de
webløsninger, som jeg laver, kombinerer alm. html og flash - f.eks.
menuer..

kig evt. her for lidt inspiration:

www.torvehallerne.com
www.punktum.nu
www.entermag.dk

>4) Kan I anbefale nogle web-sider med nybegynder-tips....? måske ligefrem en
>slags Flash-skole på nettet?

jeg synes selv, at www.flashfaq.dk er ret god, og så er den på dansk
(!!)..

mvh