Rabat på moms
Fra : jens v

Dato : 07-10-03 09:19

Hej
Jeg har tænkt mig at indbetale momsen online næste gang, så må jeg trække
50,00 kr. i rabat. Det er vældig godt, men er de 50,00 kr. skattefrie? Og
hvorledes bogføres de?
Håber der en nogle der kan hjælpe.

mvh jens v

Fra : Torben

Dato : 07-10-03 10:35

Hvad mener du med at du får kr. 50,00 i rabat ????

Fra : jens v

Dato : 07-10-03 12:04

"Torben" <torbenZ@buffe.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad mener du med at du får kr. 50,00 i rabat ????

Man må trække 50 kr. fra momsbeløbet hvis man indbetaler til tiden online.
Altså hvis jeg skal betale 550,00 kr. i moms, skal jeg kun indbetale 500,00
kr. hvis...

mvh jens v

Fra : Jakob

Dato : 07-10-03 12:13

Så skal du vel bare bogføre din moms som 500kr i stedet for 550kr...

Fra : jens v

Dato : 07-10-03 12:21

"Jakob" <glem_det@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> Så skal du vel bare bogføre din moms som 500kr i stedet for 550kr...
>
>Njaa.. Så passer regnskabet vel ikke, der må jo mangle 50 kr. på
momskontoen.

mvh jens v

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 07-10-03 17:51

"jens v" skrev:

> Jeg har tænkt mig at indbetale momsen online næste gang, så må jeg
trække
> 50,00 kr. i rabat. Det er vældig godt, men er de 50,00 kr. skattefrie?

Ja, godtgørelsen er skattefri.

Og
> hvorledes bogføres de?

Bogfør dem på renteindtægter, eller modregn dem i gebyrer fx. Husk blot
at tilbageføre beløbet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Knud Berggreen

Dato : 07-10-03 21:11

On Tue, 7 Oct 2003 18:51:14 +0200, "Kenn Gerdes"
<kenn@kenngerdes.dk> wrote:

> [...]
>
>Bogfør dem på renteindtægter, eller modregn dem i gebyrer fx. Husk blot
>at tilbageføre beløbet ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

Nej.
De skal bogføres på en driftkonto som ikke medtages i den
skattepligtige indkomst:

normal driftkonto
+normal driftkonto
+normal driftkonto
+normal driftkonto
= skattepligtig overskud (det der skrives på selvangivelsen)
+skattefri driftkonto
= virksomhedens rigtige overskud (det der føres over på
egenkapitalen ved årsafslutning)

Der er faktisk ting der ikke kan fratrækkes eller som er
skattefrie og de bogføres sådan.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 07-10-03 21:45

"Knud Berggreen" skrev:

> Nej.

Vi er som sådan enige omkring opgørelse af den skattepligtige indkomst.
Om beløbet bogføres på en driftskonto benævnt "ej skattepligtige
indtægter/ej fradragsberettiget omkostninger" eller en "normal"
driftskonto er som sådan underordnet, bare der reguleres for beløbet ved
opgørelse af den skattepligtige indkomst.

For min skyld kan du godt opgøre den skattepligtige indkomst ved at
lægge normale driftskonti sammen. Selv vil jeg tage udgangspunkt i
resultat før skat i driftsregnskabet og fratrække ej skattepligtige
indtægter og tillægge ej fradragsberettigede omkostninger. Resultatet er
det samme.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes