Luftemboli pga oralsex under graviditet
Fra : Bo Warming

Dato : 06-10-03 22:11

Discovery har just nu oplyst, at kvinder er døde af luftemboli, fordi
partneren under graviditeten havde oralsex og blæst luft ind i skeden,og
livmoderens blodårer er meget åbne og modtagelige.

Kan det passe?

Overtryk af luft over en væske overflade kan da ikke føre til optagelse af
så meget luft, at der opstår en boble der laver blodprop?

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : N. Foldager

Dato : 07-10-03 22:01

Bo Warming:

> [...]
>
>Overtryk af luft over en væske overflade kan da ikke føre til optagelse af
>så meget luft, at der opstår en boble der laver blodprop?

Luftemboli via venerne fra livmoderen er en kendt komplikation ved
forskellige gynækologiske indgreb; specielt på den gravide livmoder.
Den kan ses ved kikkert-indgreb i livmoderen, manuelle indgreb i
livmoderhulen efter fødsel, kejsersnit, provokeret (specielt illegal)
abort og meget sjældent ved almindelig udskrabning.

Boblerne kan f.eks. hidrøre fra den omgivende luft, CO2 fra proceduren
eller forbrændingsprodukter ved laser-kirurgi.

Luftemboli kan også ses i den situation, du nævner, og er endda
beskevet ved indblæsning af kokainrøg.

Der er ikke tale om, at luften eller gasserne opløses i blodvæsken,
men at den simpelthen trænger ind som bobler via blodårerne.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Bo Warming

Dato : 09-10-03 17:11

"N. Foldager" <nfoldager@yahoo.com> wrote in message
> [...]
>
> Der er ikke tale om, at luften eller gasserne opløses i blodvæsken,
> men at den simpelthen trænger ind som bobler via blodårerne.

Blodet i skede og livmor er omgærdet af blodårernes epithel-celler.
Der vil ikke kunne blæses bobler ind i blodet, kun ske en en vis, begrænset
øget optagelse af kuldioxid i blodet pr opløsning, tror jeg.

Selv hvis en mand søger at puste damen op som et badedyr, tror jeg ikke på
farlige embolier, og Discovery TV har vist produceret en vandrehistorie -
det er det eneste journalister er gode til.

Fra : N. Foldager

Dato : 10-10-03 20:27

> [...]
>farlige embolier, og Discovery TV har vist produceret en vandrehistorie -
>det er det eneste journalister er gode til.

Det står dig naturligvis helt frit for, hvad du vil tro.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Bo Warming

Dato : 11-10-03 14:22

> Det står dig naturligvis helt frit for, hvad du vil tro.

HER COPYPASTES HVAD _N FOLDAGER_ TIDLIGERE SKREV I TRÅDEN
OG SOM PÅ INGEN MÅDE AFVISER MIN TRÅDSTARTS TESE, om at TV igen underholder
løgnagtigt.

[...]

-----------------------
BW: Ifølge en fagmand dr.med Finn Buxbom jeg lige har talt med, kan intet af
dette have relevans ved en gravid kvinde, hvis elsker puster hende i skeden,
som TV løj

Fosteret er omgivet af fosterhinder, og hele kroppen er i forvejen en
kuldioxidbombe idet forbrændingsprocesserne producerer et konstant stort
overtryk af den ufarlige luftart.

Typisk for TV-fagfolk er at de hører noget skrivebordsteori og lader en fjer
blive fem høns - Einstein har vist vejen - og så finder man en lav-rang
professor, der vil gøre alt for at komme i medierne , og som lægger navn til
den fabrikerede vandrehistorie.

Trist at verden har så få BW/dreng i kejserens ny klær.

Mon nogen i USA har tjækket om den rapporterende læge, har tilladt at en
narkotisk gravid er blevet udsat for sær behandling, så hun kunne dø af en
embolli, og der kunne skabes en falsk vandrehistorie.
Almindelige moderne læger kan være langt ondere end tyske kz-læger var, så
alt kan tænkes. Jeg hælder dog mod forklaringen RENT OPDIGT.

Fra : Qrt

Dato : 11-10-03 17:19

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> wrote:

>HER COPYPASTES HVAD _N FOLDAGER_ TIDLIGERE SKREV I TRÅDEN
>OG SOM PÅ INGEN MÅDE AFVISER MIN TRÅDSTARTS TESE, om at TV igen underholder
>løgnagtigt.

Hej Bo!
Gider du ikke lige gentage hvad din tese er; det er lidt uklart for
mig.

mvh
Qrt

Fra : Bo Warming

Dato : 11-10-03 18:56

"Qrt" <okilikethembig@hotmail.com> wrote in message

> Hej Bo!
> Gider du ikke lige gentage hvad din tese er; det er lidt uklart for
> mig.

At fyren kan bruge konen nok so meget som badedyr ved oralsex, hans
mundskabte overtryk af udåndingsluft i den gravide skede, giver næppe
luftbobler i blodet som dræber hende - hvis det kan ske, så er det - ifølge
min lægeven - fordi fødslen er lige ved at starte og moderkagen løsnes og
et kortvarigt undertryk opstår i livmor - altså noget ret så usandsynligt.

Dvs Discoveryløgnhalsenes vandrehistorie er bare TYPISK

Og hvis du så spørger om andre, så har jeg ikke mange løgne present, udover
historiske. Men måske andre har oplevet skepsis ved deres sensationer - hvad
med at hueaber på Ceylon, som kun bor i et forladt tempel har total
arvelighed af rang - som eneste pattedyr?
Når man ikke undersøger grundigt nok, kan man påstå alting.

Fra : Qrt

Dato : 11-10-03 19:47

> [...]

>arvelighed af rang - som eneste pattedyr?
>Når man ikke undersøger grundigt nok, kan man påstå alting.

Er det korrekt forstået, at din tese er, at Discovery producerer
vandrehistorier?

mvh
Qrt

Fra : Bo Warming

Dato : 12-10-03 08:49

> Er det korrekt forstået, at din tese er, at Discovery producerer
> vandrehistorier?

DTV sender god videnskabs-underholdning, næsten så sagligt som Illustreret
Videnskab og Det BEdste , og jeg lader mig ofte tidsfordrive af smukke,
interessante billeder og oplysende tekster, men de er professionelle
meningsdannere og ikke altid korrekte, og overfladiskheden er tit og ofte
meget Ekstrablads-agtig.

Vedr Foldagers værdifulde svar på mit spørgsmål og min uheldige uhøflige
måde at såre ham i min måde at afæske ham uddybning, så har vi en typisk
vandrehistorie.
Man fastholder folks interesse ved at klæbe lægevidenskaben til sex
Og overfladisk set hænger det sammen.
Men det er ikke ærlig snak om ved læger kan, ved og har forståelse for.
Hvis der overhovedet er en gravid der er død, som basis for hvad de
beskriver som noget typisk med indpustning af luft i skede i slutning af
graviditet, så skal man jo også huske at læger er svin mht at tro på løgne.
De giver pension for alt der siges medynkvækkende. Og erstatning fra onde
arbejdsgivere elsker de at bakke op - ulykkesfugles arbejdsulykker mm. En
gravid der dør, og hendes fyr siger "jeg gav oralsex kort før" så griber
læge, der skal skrive disputats om noget nyt, røverhistorien som sandhed.
Politi tror på alt der har lægeunderskrift. Retsmedicin kræver at lægevæsen
og politi er forlovede, så læger fornemmer hvad politiet vil have, når de
får en sag, og hjælper til justitsmord. Man burde have et retsmedicinsk
foretagende for anklagere og et for forsvarere.

Fra : Qrt

Dato : 12-10-03 14:11

> [...]

>får en sag, og hjælper til justitsmord. Man burde have et retsmedicinsk
>foretagende for anklagere og et for forsvarere.

Hej Bo
Hvordan kan man vide hvem kan kan stole på? Du har åbenbart tillid til
din egen læge, selv og han ifølge ovenstående er et svin til at tro på
løgne, giver pension hvis der siges noget medynkvækkende, bakker onde
arbejdsgivere op m.v.

Qrt

Fra : Bo Warming

Dato : 10-10-03 22:58

"N. Foldager" <nfoldager@yahoo.com> wrote in message

> Det står dig naturligvis helt frit for, hvad du vil tro.

Ja, naturligvis, men kan du følge mit argument om, at opløsning gennem
epithelceller der omgærder blodårerne, vil betyde at der ikke kommer så
store luftmængder ind, at bobler opstår andetsteds?

Kan du forklare, hvordan der skulle kunne være sandhed i Discovery TV's
historie?

Fra : N. Foldager

Dato : 11-10-03 14:05

Bo Warming:

> [...]
>store luftmængder ind, at bobler opstår andetsteds?
>
>Kan du forklare, hvordan der skulle kunne være sandhed i Discovery TV's

Ja, det kan jeg. Som jeg skrev, er der ikke tale om opløsning. Der er
ikke passage *gennem* epithelcellerne (eller andre af karvæggens
celler).

Der er tale om, at karenes integritet er brudt. Det er derfor, den
gravide uterus er væsentlig mere i risiko; specielt efter en abort
eller anden placentaløsning, som efterlader en blodig overflade.

Placenta kan løsne sig af sig selv under en graviditet.
Og altså også i forbindelse med indblæsning af luft gennem skeden,
hvor luften kan trænge op mellem uterus-væggen og fosterhinderne og
medføre overrivning af placentakar.

Men det kan også ske under kirurgiske indgreb på den ikke gravide
uterus (og ved visse andre kirurgiske indgreb, som f.eks. kraniotomi).

Mvh

Niels Foldager

Fra : Bo Warming

Dato : 11-10-03 15:11

> [...]
>
> Men det kan også ske under kirurgiske indgreb på den ikke gravide
> uterus (og ved visse andre kirurgiske indgreb, som f.eks. kraniotomi).

Den erfarne fødselslæge, der igen har rådgivet mig i min TV-kritik,
anerkender. at der er korrekte ting i, hvad du skriver ....

.... men forklar præcist et scenarie, der kan dræbe moderen pr luftemboli i
virkelighedens verden.

Måske en sær indsugning i livmoderen lige i fødselsøjeblikket, hvor
mærkelige ting sker?
- men mest sandsynligt er, at Discovery
*har ikke tøj på.*
(hvilket næsten ses dagligt, hvis man gider)

En elsker, der puster ind som oralsex(TV-skrønen)!
- fordi han ikke kan få lov at få penis ind? - for at levere mord til TV? -
hvor mærkelige kan folk være? At sensations-mageriet skulle rumme sandhed,
er langt ude.

TV overtrumfer formiddagsaviserne i opfindsom løgn, hvem har et bedre bud?

Den blodige overflade, som Foldager hepper på - altså en blodpyt dybt i
underlivet - hvordan kan den 1. suge nok luft i sig til en dræbende
blodprop 2. få transporteret proppen til sårbare hjernehjertesteder - når
den blodige _overflade_ ikke er del af det lukkede, overtryksdrevne,
hjertepumpede kredsløbssystem?

Fra : N. Foldager

Dato : 11-10-03 16:01

Bo Warming:

>... men forklar præcist et scenarie, der kan dræbe moderen pr luftemboli i
>virkelighedens verden.

Ved du hvad, min ven; jeg skal ikke på nogen måde stå til regnskab
for dig. Jeg har netop skitseret for dig, hvordan brudte kar i uterus
kan lede til luft-emboli.

Jeg startede med at besvare det spørgsmål, som du stillede, på en pæn
måde. Men jeg kender dig jo, så jeg burde have ladet været fra
starten.

Jeg forklarede dig, at luftemboli via uterus-karene er en kendt
komplikation til indgreb på den. Vil du ikke tro det, så lad være.
Jeg er ligeglad.

Jeg baserede ikke mit svar på Discovery.

Nu gør jeg dig den tjeneste at fremfinde et par abstracts fra den
righoldige litteratur om luftemboli via uterus:

An unusual case of maternal-fetal death due to vaginal insufflation of
cocaine.

Am J Forensic Med Pathol. 1994 Dec;15(4):335-9.

Collins KA, Davis GJ, Lantz PE.
Department of Pathology, Bowman Gray School of Medicine,
Winstom-Salem, North Carolina 27157-1072.

Air embolism secondary to vaginal insufflation has been documented as
a cause of death in pregnant women. Under pressure, the air enters the
uterus, causing air emboli within the uterine venous drainage and
subsequently the systemic circulation. Death is usually sudden as the
air obstructs the normal flow of circulation. Acute cocaine toxicity
is also a well-known cause of sudden death. Cocaine use is prevalent
in our society, even among pregnant women. We report the sudden death
of a 31-year-old gravid female and 39-week gestational age male fetus.
The cause of death was air embolism secondary to oral-vaginal
insufflation of cocaine smoke.

------------------------

Gas embolism during hysteroscopy.

Can J Anaesth. 1999 Apr;46(4):379-81.

Nishiyama T, Hanaoka K.
Department of Anesthesiology, The University of Tokyo, Faculty of
Medicine, Japan.

Gas embolism during hysteroscopy is rare but sometimes fatal. A fatal
case of gas embolism during diagnostic hysteroscopy using carbon
dioxide (CO2) is presented. CLINICAL FEATURES: A 68 yr old woman was
admitted for treatment of myoma and cancer of the uterus. Hysteroscopy
using CO2 was performed without monitoring or anesthesia on the ward.
At the end of the examination, just after the hysteroscope was
removed, she developed tonic convulsions, lost consciousness, and her
pulse was impalpable. Cardiac massage was started, anesthesiologists
were called and the trachea was intubated. She was transferred to the
intensive care unit with continuous cardiac massage. Cardiac
resuscitation was successful. A central venous line was inserted into
the right ventricle under echocardiography in an attempt to aspirate
gas with the patient in the Trendelenberg position, but the aspiration
failed. Positive end expiratory pressure and heparin for emboli,
midazolam for brain protection, and catecholamines were administered.
Fifteen hours after resuscitation, the pupils were enlarged and she
died 25 hr after resuscitation. CONCLUSION: Gas embolism is a rare
complication of hysteroscopy. The procedure should be performed with
monitoring of blood pressure, heart rate, oxygen saturation and
end-tidal CO2 concentration.

> [...]
>blodprop 2. få transporteret proppen til sårbare hjernehjertesteder - når
>den blodige _overflade_ ikke er del af det lukkede, overtryksdrevne,

Venerne er en del af kredsløbet. Jeg ved ikke, hvad du mener med
"lukkede, overtryksdrevne, hjertepumpede kredsløbssystem". Hvis du
mener det systemiske kredsløb, så kan luft nå dertil (og til hjernen)
fra højre hjertehalvdel via atrieseptum-defekter, som ikke er
ualmindelige.

Herefter dedikerer jeg min tid til andre formål.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Bo Warming

Dato : 11-10-03 16:35

> [...]
> komplikation til indgreb på den. Vil du ikke tro det, så lad være.
> Jeg er ligeglad.
>
> Jeg baserede ikke mit svar på Discovery.

_Tak for kilderne_.
Jeg kan ikke se, at de på nogen måde gør Discory-historien sandsynlig. Hvis
nogen kan, vil jeg være yderligere taknemlig.

Hvis ingen kan, er det fristende at konkludere, at det Einstein&Bush
forgudende Discovery TV - som var emnet for min trådstart - er ude i svinsk
autoritetstro-forgudende ærinde , hvor vi SKAL tro på lodret løgn.

Såsom at GPS gavnes af Einstein
eller at der var masseødelæggelsesvåben i Irak
eller at man kan dø af oralsex pr luftemboli.

Du modificerer nu dit postulat til en situation med BRUDTE KAR. Sådant var
ikke på tale i trådstart eller TV-program. Iøvrigt tror jeg heller ikke, at
der er precedens for emboli-dødsfald i dette tilfælde.

Trist at mit forsøg på at dramatisere, hvad kan let kan blive kedelig
tekniknak irriterer nogle.

(Jeg førte til studentereksamen med vistnok højeste danske
karaktergennemsnit for min klasse, ved at provokere. Jeg har sparket
lægevæsenet til forbedre donorinsemination enormt ved at provokere. Så jeg
blir nok ved at være den jeg er. Men lidt høflighedsfraser burde måske have
formildet min facon. Men min facon er da så pæn som Foldagers, eller ? )

Fra : LR

Dato : 11-10-03 20:58

> (Jeg førte til studentereksamen med vistnok højeste danske
> karaktergennemsnit for min klasse,

Hvad fik du i engelsk?

Mvh,

Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 12-10-03 08:40

"LR" <lar@tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvad fik du i engelsk?

I gymnasiet og mellemskolen havde jeg lidet at bruge engelsk til og fik
normal overklasseelev karakter, lidt over middel.
Så var jeg et år i USA og fik enormt ordforråd og havde siden udenlandske
lærebøger på universitetet
Men hvad kommer det sagen ved

Jeg taler om når jeg som gymnasielærer i fysik og kemi førte ANDRE til
eksamen - og selvfølgelig kun i eget hoved og bifag.

Fra : LR

Dato : 14-10-03 12:30

Hvad fik du i dansk?

Mvh,

Lasse

Fra : N. Foldager

Dato : 14-10-03 21:54

Bo Warming:

>Men hvad kommer det sagen ved

Jeg tror Lasse hentyder til, at du åbenbart ikke forstod bl.a.:

Fra : Bo Warming

Dato : 15-10-03 01:10

"N. Foldager" <n_foldager@yahoo.dk> wrote in message

> Bo Warming:

> Jeg tror Lasse hentyder til, at du åbenbart ikke forstod bl.a.:
>
> "Air embolism secondary to vaginal insufflation has been documented as
> a cause of death in pregnant women".

Denne letforståelige sætning peger imod at Discovery-historien KAN VÆRE
sand.

Men der skal mere til, for at historien er troværdig.

At praktisk-erfaren læge afviser bidrager til min skepsis, og jeg ser ikke
noget i det fremlagte der taler for at en risiko eksisterer andet end MÅSKE
i nogle MEGET MEGET atypiske fødselsøjeblikke.

Så jeg læser gerne nogle der vil føre en logisk sag til fordel for
Discovery - detailbeskrive et scenarie, som er både tænkeligt og
sandsynligt.

Fra : N. Foldager

Dato : 15-10-03 08:45

Bo Warming:

>At praktisk-erfaren læge afviser bidrager til min skepsis, og jeg ser ikke
>noget i det fremlagte der taler for at en risiko eksisterer andet end MÅSKE
>i nogle MEGET MEGET atypiske fødselsøjeblikke.

Jeg har ikke udtalt mig om hyppigheden ved oral indblæsning. Kun at
det kan lade sig gøre. Det var, hvad du oprindeligt spurgte om.

Og så har jeg i mit første indlæg anført, at luftemboli er en kendt
risiko ved indgreb på uterus; specielt den gravide. Det tager man
højde for i hverdagen.

Hvorfor du favoriserer den ene læge (som i øvrigt hverken er
fødselslæge eller dr.med.) frem for den anden, og frem for et
lægevidenskabeligt tidsskrift, forstår jeg ikke. Men det må du jo om.

Venlig hilsen

Niels Foldager