mbuna sygdom...
Fra : Christian Vejby Gund~

Dato : 10-04-01 22:04

Jeg har fornyligt købt hele min kammarets besætning af mbuna, malawi
chiklider.... den ene store er blevet syg.... den "svømmer" lodret ?!

Er der nogen forslag ?

- CVG

Fra : Carsten Gall

Dato : 10-04-01 22:20

Christian Vejby Gundersen <cvg@cs.auc.dk> skrev i en
> Jeg har fornyligt købt hele min kammarets besætning af mbuna, malawi
> chiklider.... den ene store er blevet syg.... den "svømmer" lodret ?!
>
> Er der nogen forslag ?

Der er nok ikke så meget andet at gøre end at aflive den, det er
formentlig svømmeblæren der
problemmet. Jeg har ikke hørt om at det skulle kunne kureres.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 10-04-01 23:02

Hvis fisken med bugen nedad som normalt, men har problemer med
svømmeblæren og mangler en del af halefinnen, som følge af "finneråd",
kan det måske hjælpe med noget svampemedicin som "Dessamor" i et
separat karantæne akvarie. Netop "Dessamor" har jeg haft gode
erfaringer med i den situation. Om svømmeblæren kom sig pga. Medicinen
ved jeg ikke, men måske har det en indirekte positiv effekt, hvis
fisken er meget svækket. Min ramte hun kunne svømme normalt efter en
dags tid.

Men hvis fisken svømmer med bunden i vejret, så er det nok en
uhelbredelig hjerneskade, og som Carsten siger, den bør den nok
aflives

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Denmark, Copenhagen
ICQ: 110297734

Fra : Torben

Dato : 11-04-01 12:32

Hej,

Jeg har haft en Copadichromis Borleye med samme problem. Jeg lod den svømme
rundt længe. Den spiste og så ellers sund og rask ud. Gjorde sig endda til
over for hunnerne. Til sidst blev jeg træt af at kigge på den mærkelige måde
den svømmede på og besluttede at jeg ville aflive den næste dag. Næste
sidder jeg og spiser og kigger på mit akvarie. Jeg bliver noget forundret da
jeg ser at den svømmer fuldstændigt normalt. Siden har der ikke været noget
som helst.
Jeg har nu en anden C. Borleye der også ser ud til at have problemer med
svømmeblæren. Nu vil jeg da vente og se om det ikke går i sin mor igen. Hvis
fisken spiser og ellers har det godt, ville jeg se tiden an hvis jeg var
dig.

Mvh

Torben

Fra : Christian Vejby Gund~

Dato : 12-04-01 08:28

Her til morgen er der 2 døde....
Den ene var den, som svømmede lodret... den anden viste ellers ikke tegn på
sygdom! Og så er der en af de store, som ligger på bunden og gisper efter
vejret..... Jeg har sat en ekstra iltpumpe ned, og håber det hjælper på
problemet..... ?!

- CVG

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-04-01 10:22

> [...]

> sygdom! Og så er der en af de store, som ligger på bunden og gisper efter
> vejret..... Jeg har sat en ekstra iltpumpe ned, og håber det hjælper på

Se at få skiftet noget vand, det er sandsynligvis nitrit.

Hvormange fisk og hvor stort er akvariet.

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 12-04-01 11:20

Carsten Gall skrev i meddelelsen <9b3rva$1rc5$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
>på
>
> Se at få skiftet noget vand, det er sandsynligvis nitrit.
>
> Hvormange fisk og hvor stort er akvariet.

Hvis du har ret i din formodning - og det er absolut tænkeligt, men det kan
også være ammoniak - kan en LUFTsten meget vel gøre sagen værre ( en
luftsten anbringes relativt tæt på bunden>mere skidt hvirvles op>mere
protein, der skal iltes til nitrat (via ammonium/ammniak/ nitrit) i et
filter, der måske allerede er overbelastet.
Godt råd, og hjælper det ikke meget hurtigt - så tænk i sygdom.

Men som du er inde på (hvor mange fisk osv) skal der flere oplysninger til -
spec. for at få en ide om vandkvaliteten

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 12-04-01 13:08

Ja som nævnt før kan det være nitrit. Har du på noget tidspunkt lagt
mærke til at fiskene trak "vandet" hurtigere end normalt, eller
gispede? Og var helt sløve, fatter ingenting når nærmer dig (forventer
ikke fodder som normalt?). Sådan var det med mine da der var lidt
nitrit i vandet. Et vandskift (stort, 50%) gjorde underværker.