Ferie evaluering
Fra : Andre

Dato : 05-10-03 19:03

Efter at have været ude og snorkeldykke for første gang, vil jeg lige høre
andre om et par ting.

Der kom vand ind ved næsen. Er der normalt eller udstyr der var for billigt
?? Det var købt i en sportsforretning.

Er en snorkel med ventil nemmer at styre ?? Syntes der kom lidt for meget
vand ind ved dyk i nogle stillinger. (svært at holde ude)

Hvordan trykudligner man bedst. Var meget overrasket ovre hvor stor trykket
i masken blev selv ved få meters dybe. Er det mig som er sart, eller skal
der trykudligner bare ved 3-5 meter ??

Der var sådan lige mine spørgsmål, efter en ferietur med lidt
snorkeldykning. Håber nogen vil hjælpe med lidt evaluering. Ellers var det
bare kanon fedt.

Fra : Allan Hansen

Dato : 07-10-03 08:20

"Andre" <andre21@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> andre om et par ting.
>
> Der kom vand ind ved næsen. Er der normalt eller udstyr der var for

Det vigtigste for dig er at din maske passer dig, hvor den er købt og om den
så koster 200 eller 600 Kr er underordnet. Tag din maske og sæt den på
ansigtet uden rem, ånd ind gennem næsen så der skabes let undertryk i masken
og læn så ansigtet frem og masken skal blive siddende uden at falde af. Der
kan sædvanligvis komme lidt vand i masken under brug men det tømmes nemt ud,
med hovedet højst holder du det øverste af masken ind til panden mens du
ånder forsigtigt ud gennem næsen og samtidig hiver ganske lidt ud i masken
ved næsen. Masken vis på denne måde fyldes med luft og presse vandet ud. (
det er sværere at beskrive end at gøre )

> Er en snorkel med ventil nemmer at styre ?? Syntes der kom lidt for meget
> vand ind ved dyk i nogle stillinger. (svært at holde ude)

Det er efter min mening en smagssag. Jeg har begge typer snorkler og er
tilhænger af den traditionelle. Det kan komme vand i snorklen men det er
nemt at tømme med lidt øvelse og bør ikke give problemer. Når jeg bruger min
ventilsnorkel har jeg svært ved at synke

> Hvordan trykudligner man bedst. Var meget overrasket ovre hvor stor
trykket
> i masken blev selv ved få meters dybe. Er det mig som er sart, eller skal
> der trykudligner bare ved 3-5 meter ??

Bedst er igen en smagssag. Nogle kan trykudligne med en slags
synkebevægelser, versaløvelser hedder det vist men almindeligvis holder man
sig for næsen mens man puster ud så det giver et "klik i øret" ( ligesom når
man flyver ). Du kan sagten opleve at skulle trykudligne på 3-5 m og med
mere erfaring kan grænsen flyttes nedad

> Der var sådan lige mine spørgsmål, efter en ferietur med lidt
> snorkeldykning. Håber nogen vil hjælpe med lidt evaluering. Ellers var det
> bare kanon fedt.

Der findes flere klubber der dyrker snorkling se f.eks www.hfk.dk om det kan
friste !

Allan Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 07-10-03 08:47

Allan Hansen skrev i Message-ID: <bltpf6$27g2$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
> den på ansigtet uden rem, ånd ind gennem næsen så der skabes let
> undertryk i masken og læn så ansigtet frem og masken skal blive

Jeg foretrækker også at udføre en anden test, da ovenstående test i mine
øjne gør at man får en maske der passer, hvorimod følgende gør at man
får en maske, der passer _godt_.

Inden du tager masken på og suger ind af næsen, tager du og krænger
remmen ud foran linsen (altså så du kan tage maske på uden rem).
Derefter lægger du masken på dit ansigt (du lægger hovedet tilbage) og
føler rundt langs kanten - mellem masken og ansigtet. Her skal der gerne
ikke være ret store huller.

Når du har gjort det, kan man udføre sugetesten.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>