Et træs rumfang
Fra : Stefan Garvig

Dato : 04-10-03 14:35

Hvordan kan man tilnærmelsesvis beregne rumfanget af et træ? Konkret har jeg
et birketræ, som skal fældes, og jeg vil gerne vide sådan cirka, hvor mange
m3 træet rummer.

Jeg kunne forestille mig, at der findes erfaringstal for træers rumfang -
f.eks. fundet ved at måle karakteristiske steder på træet (omkreds ved
roden,
træets højde. træet art, osv.) og herefter fælde og ophugge træet og til
sidst måle rumfanget, f.eks. ved at veje det og sammenholde vægten (massen)
med træartens densitet.

Kan I hjælpe mig med ovenstående? På forhånd tak.

Venligst

Stefan Garvig

--
**********
Svar direkte ved at fjerne dyret i e-mail-adressen:

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-03 16:20

Stefan Garvig wrote:
> Hvordan kan man tilnærmelsesvis beregne rumfanget af et træ? Konkret
> har jeg et birketræ, som skal fældes, og jeg vil gerne vide sådan
> [...]

Hej

1) Husk, at der er forskel på m3 og rummeter. Et træs m3 = den mængde vand,
træet ville fortrænge, hvis man druknede det i en vandbeholder, dette mål
bruges mest af skovbruget til afregning af træ til savværker. Og rummeter er
den mængde træ, der stablet kan være i en kasse, der måler 1x1x1 meter. (Så
er der desuden kassemeter, der er den mængde Ustablet træ, der kan være i
een tilsvarende kasse.) Disse mål bruges mest til brænde.

2) M3 måles ved at man måler den fællede og afgrenede stammes længde (= L)
og derefter måler diameteren midt på stammen (d). Herefter er regnestykket:
(½ x D) x (½ x D) x pi.

3) Rummeter findes ved at save og stable brændet. Herefter måler man
gennemsnitshøjden på brændestablen ved at måle højden med f.eks 4o cm
mellemrum - lægge alle disse mål sammen og dele summen med det antal
målinger, man har lavet. Dette tal ganger man så med brændestykkernes
gennemsnitlige længde.

4) Jeg tror, at det kun er en erfaren skovmand, der kan sjusse sig til m3
eller rummeter på et stående træ.

Håber, det kan bruges

Tomas