Dags dato i inputfelt
Fra : Lars Klingenberg

Dato : 10-04-01 21:04

Hi,

Kan man få dags dato frem i et input felt med value?:

<input type=text name=dato value=noget-der-genererer-dags-dato>
Lars Klingenberg
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Henning Michael Olse~

Dato : 11-04-01 13:57

Lars Klingenberg wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
>
> Kan man få dags dato frem i et input felt med value?:
>
> <input type=text name=dato value=noget-der-genererer-dags-dato>

Ja det kan man

<script language="javascript">
      var idag = new Date();
      var idato = ( idag.getDate() + "-" + (idag.getMonth()+1) + "-"
+idag.getYear());
      document.minForm.dato.value=idato;
</script>
Mvh

Henning Michael Olsen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-04-01 15:10

Henning Michael Olsen wrote:

> var idag = new Date();

burde det ikke være uden paranteser?

--
/Lars

HTML software: <http://go.to/HTMLEasyColors>
Brug venligst Re: og ikke Sv: ved svar, da beskeder
der begynder med Sv: bliver slettet fra mange servere

Fra : Claus Schmidt

Dato : 11-04-01 18:40

"Lars Hoffmann" ::
> burde det ikke være uden paranteser?

Nej, Date er en funktion og funktioner skrives med paranteser
efter, også selvom de er tomme

--
[claus]

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-04-01 21:45

Claus Schmidt wrote:

> "Lars Hoffmann" ::
>
> Nej, Date er en funktion og funktioner skrives med paranteser
> efter, også selvom de er tomme

Jeg er ikke enig. Date er et objekt. Når du erklære en variabel på
ovenstående måde er syntaksen:

var <variabelnavn> = new <objekt>

Objekter efterfølges ikke af paranteser.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-04-01 21:59

Lars Hoffmann wrote:

> Jeg er ikke enig. Date er et objekt. Når du erklære en variabel på
> ovenstående måde er syntaksen:

Nu må jeg hellere lige rette mig selv inden der er en anden der gør det:
Date er ikke et objekt, men derimod en klasse. Hvis man således
erklærer:

var idag = new Date

Vil idag være et objekt af typen (klassen) Date. Altså:

var <objektNavn> = new <Klasse>

Det ændrer dog ikke ved at Date ikke er en funktion, og der derfor ikke
skal parenteser efter.

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 11-04-01 17:03

> <script language="javascript">
> var idag = new Date();
> var idato = ( idag.getDate() + "-" + (idag.getMonth()+1) + "-"
> [...]
Virker fint. TAK!

Et par supplerende spørgsmål:
1) Hvorfor er det nødvendigt et skrive +1 ved måneden?
2) i vbscript (jeg gør det mest i vbscript) kan man formatere udseendet af
datoen med FormatDateTime() - kan man gøre noget lignende i javascript?
Lars Klingenberg
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Claus Schmidt

Dato : 11-04-01 18:45

"Lars Klingenberg" ::

> 1) Hvorfor er det nødvendigt et skrive +1 ved måneden?

-fordi måned starter med måned 0 og ikke måned 1, sådan
er der en del ting i JavaScript der er.

> 2) i vbscript (jeg gør det mest i vbscript) kan man formatere udseendet af
> datoen med FormatDateTime() - kan man gøre noget lignende i javascript?

Nej, det gør du ved at formatere tekststrengen "idato". Som den ser ud
nu vil du få dette format:
11-4-2001

--
[claus]

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 11-04-01 22:51

> Nej, det gør du ved at formatere tekststrengen "idato".
Hvordan formaterer man sådan en tekststreng i JavaScript (jeg ved praktisk
talt intet om javascript). Jeg mener: hvordan ser syntaksen ud i
javascript?
Lars Klingenberg
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-04-01 23:50

Lars Klingenberg wrote:

> Hvordan formaterer man sådan en tekststreng i JavaScript (jeg ved praktisk
> talt intet om javascript). Jeg mener: hvordan ser syntaksen ud i
> javascript?

f.eks sådanher

var nu = new Date
dato = String(1900 + nu.getYear()) + '/' + String(nu.getMonth() + 1) +
String(nu.getDate())

Det vil idag lave en tekststreng ved navn dato med indholdet:

'2001/4/12'

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 12-04-01 11:12

> var nu = new Date
> dato = String(1900 + nu.getYear()) + '/' + String(nu.getMonth() + 1) +
> String(nu.getDate())
Aha, nu begynder det at dæmre - det er lidt anderledes end vbscript. Nuvel,
et sidste spørgsmål til dette emne:

Hvis man nu vil have datoen på formen dd-mm-yy i stedet for d-m-yyyy, som
dit oprindelige script genererer findes der så en metode i javascript til at
gøre det - a la FormatDateTime i vbscript?
Lars Klingenberg
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-04-01 11:20

Lars Klingenberg wrote:

> [...]
> dit oprindelige script genererer findes der så en metode i javascript til at
> gøre det - a la FormatDateTime i vbscript?

Der findes ikke en "nem" måde at gøre det på som der gør i vbscript, men
dette kan gøre det:

<UDDRAG AF SCRIPT>
var nu = new Date

dag = String(nu.getDate())
maaned = String(nu.getMonth()+1)
if (dag.length == 1)
dag = "0" + dag
if (maaned.length == 1)
maaned = "0" + maaned

<UDDRAG AF SCRIPT>

På denne måde vil maaned og dag altid have formaterne henholdsvis mm og
dd. Årsat er lidt tricky i javascript. Årstal bliver beregnet som antal
år efter 1900, hvilket faktisk var det der var skyld i flest Y2K
problemer hverden over, med hjemmesider hvor man kunne se ting som:
"idag er det den 01/01/19100" (Altså den første januar, 100 år efter
1900) Derfor er det vigtigt at man husker at addererårstal med 1900,
istedet for blot at concatenerer det.

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 14-04-01 14:08

> <UDDRAG AF SCRIPT>
> var nu = new Date
>
> dag = String(nu.getDate())
> maaned = String(nu.getMonth()+1)
> if (dag.length == 1)
> dag = "0" + dag
> if (maaned.length == 1)
> maaned = "0" + maaned
>
> <UDDRAG AF SCRIPT>
Hm, det virker temmelig omstændeligt at få en dato proppet ind i et felt og
formateret den som man gerne vil med javascript (jf. de tidligere indlæg
vedr. dette). Det eneste man skal skrive i vbscript er

frmAdd.dato.value = FormatDateTime(CStr(Date), 2)

I javascript skulle der adskillige programlinjer til at lave det samme! Er
det er en generel tendens, at vbscript er _så_ meget nemmere at anvende end
Javascript eller er det blot et enkelt område, hvor vbscript er bedre end
javascript, hvor i nogle tilfælde er det omvendte gældende?
Lars Klingenberg
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 14-04-01 14:32

Lars Klingenberg wrote:

> [...]
> Javascript eller er det blot et enkelt område, hvor vbscript er bedre end
> javascript, hvor i nogle tilfælde er det omvendte gældende?

Den generelle tendes er at vbscript kræver langt mindre kode for at gøre
det samme som Javascript, da javascript har relativt få funcioner. Det
betyder dog ikke at vbscript er nemmere end javascript, tværtimod er der
langt flere ting der skal læres.