Kalksamling i sene i skulderen; hvad gør v~
Fra : Henrik Andersen

Dato : 03-10-03 15:37

Hej!!!

Min Kvinde har en kalksamling i senen i skulderen,
(den man bruger til at løfte armen med)
hvad gør vi for at undgå operation???

Det der er prøvet indtil nu er 3 X blokader med binyre-barkhormon,
det virker på 1 ud af tre, og hun var ikke en af dem....

Nu er det blevet værre, og hun overvejer operation, men syns lige
vi vil høre om der er andre der har gode erfaringer med andet
end de to ovennævnte metoder....
Eks, har en operation negetive konsekvenser....

Det er vigtigt for det er højre arm som hun bruger hele tiden....

Alt hjælp vil være VIRKELIGT værdsat!!!!

Mvh Henrik

Fra : Henrik Andersen

Dato : 04-10-03 13:44

P.S. Der er en middag for to på Jensen's Bøfhus efter dit valg
på højkant hvis du har et forslag der VIRKER!!!

Mvh Henrik

Fra : Dorte

Dato : 05-10-03 21:09

Hej

Jeg har for et par år siden haft ondt i højre skulder (kold skulder).
Jeg var ikke ved læge med det, - og fik det ikke undersøgt, da
jeg egentlig ikke var interesseret i alle de blokader/piller og hvad
der nu skal til. - eller måske en operation.

Jeg prøvede derfor at gå til akupunktur hos en kineser, som var
uddannet akupunktør i Kina, -og samtidig havde en uddannelse
som læge.

Allerede efter 2-3 behandlinger kunne jeg mærke, at det lettede
i min skulder. Samtidigt skulle jeg drikke noget kinesisk medicin,
der smagte ganske afskyeligt. - Men jeg kan sige, at jeg kun har
haft ganske lidt ondt i skulderen igen siden da.

Jeg ved ikke, om en kalksamling i senen i skulderen kan afhjælpes
ved ovennævnte, - men jeg ville da gøre et forsøg, - fremfor oven-
nævnte.

Mange hilsner og håb om, at I finder noget, der virker.
Dorte

Fra : all4you.dk

Dato : 05-10-03 21:23

> [...]
> Hej!!!
>
> Min Kvinde har en kalksamling i senen i skulderen,

Lade være med at skrive sig op til den.!

Hun kan godt glemme alt om at arbejde med den højre arm i lang tid.
For mig lyder også som en "kold skulder" og det den har brug for er ro.
Jeg har hørt at det kan tage op til 2 år før det er væk.
Det kan også være væk på 2 måneder. Det hele afhænger af ro og eftertanke.
Så bliv sygemeldt, sæt armen i slynge og brug tiden til at finde ud af hvad
det er hun gerne vil arbejde med, for det hun har gang i nu er ikke det hun
gerne vil.!

Jan

Fra : N/A

Dato : 12-10-03 12:43

Fra : Henrik Andersen

Dato : 12-10-03 12:43

Hej Henrik T.

Det er søndag i dag, ellers havde jeg ringet til dig med det samme.

1. Grunden til at hun IKKE har haft armen i slynge er at lægen på Silkeborg
Sygehus sagde at det måtte hun ikke, men hver gang hun bruger den gør det
mere og mere ondt. Eks. er det så slemt at hun græder af smerte når hun
har eks. støvsuget.
Derfor synes jeg at dit foreslag lyder betydeligt mere logisk og fornuftigt!

2. Vi er villige til at prøve hvad det skal være for at undgå operation,
jeg mener heller ikke operation er løsningen. Det operationen i følge
lægen gik ud på var at fjerne (slibe væk) noget af den knogle der er i
forlængelse
at skulderbladet, så der bliver bedre plads til senen / muskelen mellem
ledet
og det yderste af skulderen...
Men det ville jo kun hjælpe et stykke tid hvis problemet med at senen /
muskelen
vokser pga. inflammation / kalksamling...

P.S. Vile du sende et link eller de billeder der følger med de filer du har
sendt,
man kan ikke se billederne.

Mvh Henrik

"Henrik T" <henrik.thorhauge@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er vigtigt for det er højre arm som hun bruger hele tiden....
>
> Alt hjælp vil være VIRKELIGT værdsat!!!!

Henrik nu skal I lige tage det lidt med ro !!

Injektioner er noget skidt, men I bliver nødt til at bekæmpe den hævelse der
er i skulderen lige nu.
Dette gøres nemmest med blokader, men samtidigt SKAL skulderen holdes i
ro!!!
Det kommer højst sandsynligt af sig selv, pga. smerter, men hvis ikke hun
kan holde den stille så anbefales
det at bruge en arm-slynge. Dernæst skal der, når smerterne er fortaget,
startes på et træningsprogram, hvor
hun skal gå MEGET LANGSOM frem. Se vedhæftede fil.

Har I flere sprøgsmål så må I gerne kontakte mig direkte på tlf. Står på
filerne.

Henrik
Kiropraktor, Nørresundby

Fra : Virvl

Dato : 29-10-03 15:12

Hej Henrik!

Jeg har ikke hørt udtrykket kold skulder før, men hvis det er et synonym for
frossen skulder, så er det i hvert fald ikke det din kvinde fejler.
Jeg tror det er et såkaldt impingement syndrom, hvor den øverste lille
skuldermuskelsene (m. supraspinatus) bliver klemt af henholdsvis hovedet af
overarmsknoglen og det yderste af skulderbladet (som danner det
knoglemæssige halvtag af skulderbuen). Denne afklemning kan være forårsaget
af flere ting. Mest sandsynligt er dog at skaden er startet som en
overbelastningsskade. Dette er meget sandsynligt i skulderleddet, da det
hovedsageligt styres af fire små muskler (en øverst, to bag, og en foran
også kendt som rotatorcuffen) som let kan udtrættes. Når disse muskler
udtrættes kompromitteres muskelharmonien i hele skulderleddet og man vil
have en tendens til at udadrotere og elevere skulderbladet som en
kompensation. Dette medfører at der bliver mindre plads til
supraspinatussenen som derfor bliver inflameret. Bliver man ved med at
belaste skulderen på denne måde kan den ende med en kalksamling i senen.

Mit råd:
1. undgå repetitive elevationer af armen indtil en bedring er kommet i
stand. Men lad være med at holde den hlet i ro- og husk på at en slynge
eleverer armen og presser dermed på senen - selvfølgelig afhængig af hvor
meget man spænder den op.

2. træn udadrotationer og indadrotationer af skulderen for at øge styrken og
udholdenheden af rotatorcuffens muskler, som så med tiden måske kan være med
til at genoprette en normal funktion af skulderen.

3. styrketræn biceps musklen (den der bøjer dit albueled) i den påvirkede
arm, da dette er den eneste muskel der kan fastholde og hindre en elevation
af overarmsknoglen. Styrke træning gør muskler lidt mindre elastiske/mindre.

4. Træn alle muskler omkring skulderbladet i pågældende side eller begge
sider, specielt dem der har en indadførende og sænkende effekt på
skulderbladet. Få evt hjælp til specifikke øvelser.

5. Hvis der ikke er sket nogen bedring efter ca. 3 måneder, så forhør om
prognosen for en operation. Den burde være ret god, da det indgreb du
beskriver er ret simpel. Og, nej problemet kommer sandsynligvis ikke igen,
hvis der bliver skabt plads nok til senen på den ene eller anden måde, da
det jo er afklemningen der forårsager hævelsen/inflamationen og
forkalkningen. En anden mulighed var at kombinere ovennævnte forslag.

Se evt. www.ffy.dk, og læs artiklen omkring "scapulas (skulderbladets)
bevægelser efter udtrætning".

Mvh

Christian

Fra : Mona

Dato : 04-12-03 20:55

Henrik T skrev:
> [...]
> skuldre, f.eks. vægtløftning.
>

> Kiropraktor Henrik Thorhauge - 9817 7090
>

> Hjemmetræningsprogram
> Bursitis
>

> 6 styrkeøvelser
>

> *Begynd først træningen, når de akutte smerter har fortaget sig. *
>
> *I uge 1*, 1x10 gentagelser af hver øvelse.
> *I uge 2,* 2x10 gentagelser.
> *I uge 3,* 3x10 gentagelser.
>

> *Gentag programmet dagligt.
> OBS! En vis ømhed kan forventes de første gange, man træner.
> Kontakt klinikken, hvis skuldersmerterne øges betydeligt!*
>

> Kiropraktor Henrik Thorhauge - 9817 7090

Jeg har samme problem, som det beskrevne, og er meget glad for at få en
forklaring om, hvad der egentligt er i vejen. Jeg er ikke så langt i
smerteforløbet, og har indtil nu fået en indsprøjtning direkte ind i
ledet 1 gang. Idag er det 2 uger siden, og jeg har kun en meget lille
forbedring. Jeg tager Diclon 2 gange om dagen plus Pinex 2 gange om
dagen. Jeg mener, det er en skade, jeg har fået, da jeg styrtede på ski
tilbage i 1990. Siden da er det kun blevet værre.
Tak for svaret.

Hilsen
Mona Christensen, Støvring