Postfix: Start af programmer
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 10-04-01 20:20

Hej alle -

Hvordan kan det være, at det nogle gange kan være svært at få Postfix
til at videresende breve til et program (f.eks. vha. en linje a la
'bruger: "| /sti/til/program"' i /etc/aliases)? Jeg har prøvet det på
min SuSE Linux 7.1, og der fejler det hver gang. Så prøvede jeg det på
et tidspunkt på en Slackware m. Postfix, og der virkede det
overraskende nok fint. Der var så vidt jeg husker tale om præcis samme
version af Postfix.

Programmet, jeg vil starte, er egentlig et PHP-script, men for at sikre
mig, at problemet ikke har noget med PHP at gøre, har jeg forsøgt at
videresende brevene til et simpelt C++-program:

#include <iostream.h>

int main() {
cout << "Okay.\n";

return 0;
}

Det virker selvfølgelig fint, hvis man bare kører det fra
kommandolinjen, og jeg har chmodet programmet 777 for at sikre mig, at
problemet ikke er rettighedsrelateret. Jeg har selvfølgelig også kørt
postalias /etc/aliases og postfix reload. Hver gang - ligegyldigt, om
det er et PHP-script (med "#!/usr/local/bin/php -q" i toppen) eller
C++-programmet - får jeg følgende besked tilbage fra Postfix:

Action: failed
Diagnostic-Code: X-Postfix; Command died with status 1:
"/home/jonas/c-test"

--
Venlig hilsen
Jonas Koch Bentzen

Fra : Kent Friis

Dato : 10-04-01 21:19

Den Tue, 10 Apr 2001 21:19:42 +0200 skrev Jonas Koch Bentzen:
> [...]
>mig, at problemet ikke har noget med PHP at gøre, har jeg forsøgt at
>videresende brevene til et simpelt C++-program:

Sendmail kræver at programmet rent faktisk modtager mailen - mon ikke
det samme gælder postfix? Prøv at tilføge flg (omskriv det selv til C++):

>#include <iostream.h>
>
>int main() {
> cout << "Okay.\n";

while(getchar()>=0);

> return 0;
>}

Derudover kunne det være interessant at vide hvor du havde tænkt
dig "Okay" skulle skrives... I en returmail? I log-filen? På konsollen?

Mvh
Kent
--
http://www.celebrityshine.com/~kfr - sidste billede: easter.png
Fedt - ferie helt til 1/5 :-þ

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 10-04-01 22:24

Kent Friis skrev:

> Sendmail kræver at programmet rent faktisk modtager mailen - mon ikke
> det samme gælder postfix?

Det tror jeg ikke. I det Slackware-tilfælde, hvor det virkede, havde
jeg bare et PHP-script, der ikke gjorde andet end at sende mig en
bekræftelse. Den modtog ikke som sådan brevet.

> Prøv at tilføge flg (omskriv det selv til
> C++):

> while(getchar()>=0);

Følgende virkede ikke:

#include <stdio.h>

int main() {
while(getchar()>=0);

return 0;
}

Det gjorde Morten Blinksbjerg Nielsens script på
http://mbn.dk/PHP/email/ heller ikke. Det kunne jeg fint få til at
virke på Slackware-maskinen.

--
Venlig hilsen