opgradering?
Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 10-04-01 20:17

Hej NG,
Efter en masse ekstraarbejde og feriepenge vinkende forude
har jeg set at ASUS barsler med et nyt bundkort A7A266, der
ser pænt fremtidssikret ud (d.v.s. ældes ikke voldsomt inden jul
Med en T-fugl på 1,3 (266 FSB) bliver det jo en pæn pakke.
Er der nogen der har erfaringer med ovenstående?
Nu er mine dumme spørgsmål:
hvilken køler er bedst til 1,33 GHz t-fugl
kan man bruge ddram og pc133 ram sammen?
senere vil jeg gerne købe et nyt grafik kort - kan asus bundkort
og geforce kort sammen?
med diverse indmad (2 cd-rom, floppy,lydkort,netkort etc)
er en PSU på 330 Watt tilstrækkelig?

venlig hilsen,
Konen med æggene (?)

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 10-04-01 20:21

ingeborg jacobsen <ijac@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9avm3r$1rrk$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> har jeg set at ASUS barsler med et nyt bundkort A7A266, der
> ser pænt fremtidssikret ud (d.v.s. ældes ikke voldsomt inden jul
ja, jeg mener selvfølgelig jeg vil bruge de rare penge på det

Fra : Thumb

Dato : 11-04-01 08:57

On Tue, 10 Apr 2001 21:17:28 +0200, "ingeborg jacobsen"
<ijac@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>og geforce kort sammen?
>med diverse indmad (2 cd-rom, floppy,lydkort,netkort etc)

http://www.asus.com.tw/products/Motherboard/socketa.html

finder man ikke noget A7A266 !
men det lyder som et ali chipset bundkort. Jeg husker godt at have
læst noget om et bundkort til både ddr og sdram. Det opgav de vist
igen. Skal det endelig være så A7M266 med AMD 761 chipset til ddr ram.
Det er det bedste chipset til den dyre ram.

Et godt råd: hold dig til sdram pc133 og køb 2 stk pc133 a' 256 Mbyte
af god kvalitet (f.eks. apacer) inden de stiger for meget i pris.
sdram er p.t. sjofelt billig.
Den nye windows xp kræver nemlig mindst 320 Mbyte ram.

Det er ikke påvist med tydelig overbevisning, at ddr ram såsom pc2100
er ret meget hurtigere. Og den ram er skrækkelig dyr.

Dernæst køb et bundkort med kt133a chipset.

Så er du med op til 12.5x133=1666 MHz, så det er da et pænt stykke.
Bedre fremtidssikring kan man ikke forlange. Kan rammen køre 150, så
bliver det over 1.8 GHz.

Skal du opgradere i dag vil jeg foreslå et billigere bundkort end asus
a7v133:
soltek sl-75kav til 1025,-
eller en micro-atx udgave af det med lyd og grafik på bundkort:
sl-75miv til 1350,-
http://www.soltek.com.tw
Det er et lidt enklere bundkort uden raid, men det har bedre ram
settings i bios end a7v133 har !

dertil en 1 GHz Tbird i versionen 7.5x133, koster 1770,- kr.

Dette vil jeg foreslå, da man alligevel hænger på systemets
flaskehalse som er harddisk. Brug derfor f.eks. en 7200 rpm ibm
harddisk.

300 Watt psu er rigeligt. Men det afhænger af fabrikatet. Jeg bruger
selv aopen 250 watt (til en 1 GHz Tbird).

Geforce og asus bundkort kan godt sammen. Om ikke andet kan man da
købe et asus geforce grafikkort.

mvh

John

Fra : ingeborg jacobsen

Dato : 12-04-01 11:19

Hej John,

> finder man ikke noget A7A266 !

jeg har set et på edb-priser forleden - og beskrevet på asus hjemmeside -
dog IKKE under bundkort,men på "forsiden" - men det er nok helt nyt?!

> men det lyder som et ali chipset bundkort.

Det skulle være noget der hed alimagik chipset

> Et godt råd: hold dig til sdram pc133 og køb 2 stk pc133 a' 256 Mbyte
> af god kvalitet (f.eks. apacer) inden de stiger for meget i pris.
> sdram er p.t. sjofelt billig.

ja, dejligt billige, jeg har lige købt 2x 256 Mb Kingston RAM

> Dette vil jeg foreslå, da man alligevel hænger på systemets
> flaskehalse som er harddisk. Brug derfor f.eks. en 7200 rpm ibm
> harddisk.

har ibm deskstar 45Gb - 7200 rpm

> 300 Watt psu er rigeligt. Men det afhænger af fabrikatet.

min psu skulle være rigtig god - enermax.

Tak for hjælp og svar!
hilsen,
ingeborg