Hjælp...kæresten har købt fisk....men ??? ~
Fra : Dennis Andersen

Dato : 02-10-03 21:35

Hejsa

Min kæreste har købt nogle halv store fisk til akvariet, men vi er desværre
ikke klar over hvem Jazzy og Bozzy er endnu (ja ja de har fået navne *g*).

Jeg har lagt nogle billeder i dk.binaer, og håber på lidt ekspertice på
feltet. Hvis i ikke før har set mage, kan jeg kun nikke forstående, da jeg
heller ikke selv har set disse dyr før. Har ellers set fra neon til
blåhvaler, men kan altså ikke katagorisere disse.

Med venlig hilsen

Dennis

---

Fra : Michael Andersen

Dato : 02-10-03 21:52

Hej Dennis

Hvad betyder "Jeg har lagt nogle billeder i dk.binaer"

Mvh.

Michael

Fra : Ibber Rene Cairo

Dato : 02-10-03 22:06

Det er papegøjefisk
også kaldet tegneseriefisk
det menes de har forskellige farver alt efter hvilket farvestof de får
sprøjet ind i kroppenichael Andersen" <michael-a@mail1.stofanet.dk> wrote in
message news:3f7c8ff6$0$7951$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 02-10-03 23:19

"Michael Andersen" <michael-a@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3f7c8ff6$0$7951$ba624c82@nntp04.dk.telia.net
> Hej Dennis
>
> Hvad betyder "Jeg har lagt nogle billeder i dk.binaer"

Der er en dansk nyhedsgruppe hvor man må (skal) poste binære ting dvs
filer som billeder programmer pdf filer osv.
prøv at følge dette link: news:dk.binaer

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Jesper Laursen

Dato : 02-10-03 22:37

Hej Dennis !

Denne fisk er den MEGET om diskuterede Papegøje Cichlide
Den skulle efter sigende være Menneskeskabt.

Klonet eller krydset, og så er der noget med at de bliver farvet
i syrebade, for at få den gyldne orange farve.

Så alt i alt bliver den betegnet som et deformt misfoster
der ikke kan optage føde rigtigt, og ikke kan formere sig
på naturligvis.

Den er ikke særlig velset i seriøse akvariekredse,
da det ikke er en naturlig fisk

Se evt. mere her: http://www.geocities.com/parrotcichlid/general.html
Hilsen Jesper

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-10-03 17:09

"Jesper Laursen" <jesper@laursen.mail.dk> wrote in message

> Denne fisk er den MEGET om diskuterede Papegøje Cichlide
> Den skulle efter sigende være Menneskeskabt.

Tjae - efter et par mia. år har Vorherre fået assistance!

> Klonet eller krydset, og så er der noget med at de bliver farvet
> i syrebade, for at få den gyldne orange farve.

Det kan min kone gøre ved kobbertøjet - men finder man det troværdigt at man
kan farve en fisk gylden i et syrebad?
IMHO langt ude - meget langt!

> Den er ikke særlig velset i seriøse akvariekredse,
> da det ikke er en naturlig fisk

Nej, må vi så be om slørhaler, guppier med spændende haler og farver,
farvestrålende kampfisk, albinoscalarer, diverse fejlfarver af discusfisk og
det er guf for seriøse akvarister.

vh
Jan

Fra : Linux

Dato : 04-10-03 03:26

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> "Jesper Laursen" <jesper@laursen.mail.dk> wrote in message

Ja Jan.
jeg må give dig ret.
og det her er ikke for at være sure på nogen men der er noget dobbelt
moraleri i det her

!! ja og ???? det er de sku snart allesammen ( haler/ finner/farver/form)

træer ,og sætte dem sammen . Så de har samme stamme, men giver 2 slags
forskeldig frugt) ???
og så er der noget med at de bliver farvet

chek jeres akvarier for PH. er den ikke mellem 5.5 og 9
såååå syre /base bad er det ikke sådan lidt BoB BoB
men farvestof ja det er brugt og det er det samme som bruges til fugle og
krybdyr (noget rødt stads)

> Det kan min kone gøre ved kobbertøjet ( salt edeke alu folie og varmt
vand )
> [...]

> Nej, må vi så be om slørhaler, guppier med spændende haler og farver,
> farvestrålende kampfisk, albinoscalarer, diverse fejlfarver af discusfisk
hv
Jan
mvh Linux

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 04-10-03 09:31

> træer ,og sætte dem sammen . Så de har samme stamme, men giver 2 slags
> forskeldig frugt) ???

Det hedder en krydsning.... Kloning er når man kopierer alle gener så det
bliver magen til...
Gensplejsning er som navnet også siger, gener fra flere forskellige der
bliver sat sammen (korn feks. hvor man vælger dem med de bedste egenskaber
og lave en ny kornsort som har meget kort strå har dobbelt så mange korn på
aksen osv.)

PapegøjeCichliden er bare en mongol som nogle tosser har syntes at det kunne
være sjovt at avle vidre på, og vidre på , og vidre på....
Lige som Guppyen den er også fremavlet.... på samme måde, der er man bare
faldet for de smukke farver og har frem avlet dem...

Den Japanske Koi Karpe er jo også en voldsom kultur form.. Her tager men når
der bliver lavet unger og sorterer og tager alle dem der ikke lever op til
kravet om farver/form og afliver(de bliver brugt til foder)....

Jeg ved nu ikke om det er rigtigt at PapegøjeCichliden at papegøjen ikke kan
formere sig, er det ikke bare at den ikke kan finde ud af at passe sine
æg/unger???

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2, Symphony 3.3(drager)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-10-03 09:55

"jabbe(4k)" <jabbe@get2netNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved nu ikke om det er rigtigt at PapegøjeCichliden at papegøjen ikke
kan
> formere sig, er det ikke bare at den ikke kan finde ud af at passe sine
> æg/unger???

Efter sigende skulle grunden til at den ikke kan formere sig, være at det
ER en krydsning, og som regel er krydsninger sterile. Jeg mener dog at have
hørt at der trods alt er nogle som har haft "held" med at få unger på dem.

Carsten

Fra : KatjaStrofen

Dato : 04-10-03 09:59

"jabbe(4k)" <jabbe@get2netNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Det hedder en krydsning.... Kloning er når man kopierer alle gener så det
> bliver magen til...

Troede det med træer hed - at pode! når man satte trætyper sammen.

> Jeg ved nu ikke om det er rigtigt at PapegøjeCichliden at papegøjen ikke
kan
> formere sig, er det ikke bare at den ikke kan finde ud af at passe sine
> æg/unger???

Eftersigende skulle hannen være steril - hunnen kan godt lægge æggene men
hannen kan ikke befrugte dem - medmindre han får en lille hormonkur! - det
skulle være det smarte salgstrick - fordi så.. kan de jo kun bestilles et
sted fra!

Katja

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 04-10-03 10:39

> Troede det med træer hed - at pode! når man satte trætyper sammen.

Det gør det sådan set også men kært barn har menge navne... og i princippet
er det næsten det samme...

Når man poder borer men et hul i det store træ og sætter med noget specielt
stads en stump fra det andet i hullet så de vokser sammen...
En krydsning er feks. med dyr hvor du tager et æg fra en race o´g befrugter
den med en sædcelle fra en anden race....(gadekryds)

Jeg tror godt jeg kan få afvide mere præcist hvad podning er hvis det har
interesse....
Kunne måske lave nogle nye akvarieplanter(hvis man kan lige at lege gud)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-10-03 16:21

"jabbe(4k)" <jabbe@get2netNOSPAM.dk> wrote in message

> Det hedder en krydsning....

næh - det hedder podning.

vh
Jan

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 05-10-03 20:09

> næh - det hedder podning.

Man kan faktisk godt krydse træer, det gøres ved at bruge deres pollen til
det....

Når man poder skærer man et " T " i bakken snitter en kvist fra det andet
træ på skrå spredet " T "'et og sætter kvisten ind under hvor efter man
pakker det ind med først bakken og så vikler man stramt snor rundt om
"såret" og til sidst noget specielt voks...

Kan evt. godt lave en lille billedserie med det...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-10-03 16:31

> Man kan faktisk godt krydse træer, det gøres ved at bruge deres
> pollen til det....

Ja - men det er der jo ikke noget festligt ved - det er jo nærmest som
Vorherre gør det

vh
Jan

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 06-10-03 16:33

Lige præcis..:)

Fra : Lene Sørensen

Dato : 04-10-03 10:41

"Linux" <tbnoglts@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> !! ja og ???? det er de sku snart allesammen ( haler/ finner/farver/form)

Min mening om dette er at der er et godt stykke vej fra at fremavle fisk med
flotte farver ved indavl, og til at begynde at give fiskene syrebad og
indsprøjtninger med farve.

Her er en dyrehandler som tager afstand fra disse, unaturlige mishandlinger
for at tilfredsstille visse kunders behov.
http://www.carstens-dyrehandel.dk/dmimport/rammesider/nyheder.htm

Lene

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 04-10-03 14:34

> Min mening om dette er at der er et godt stykke vej fra at fremavle fisk
med
> flotte farver ved indavl, og til at begynde at give fiskene syrebad og
> indsprøjtninger med farve.

Indavl er nok ikke det rigtige ord at bruge i dette henseende da indavl
betyder at yngle på brødre og søstre indbyrdes...

PapegøjeCichliden er jo bare en Cichlide med deformateter der er blevet
avlet på...

Normalt i natyren er det den stærkeste der overlever, her er det bare den
svage der er blevet "hjulpet"..

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-10-03 16:26

Hej

Jesper Laursen wrote:
> Klonet eller krydset, og så er der noget med at de bliver farvet
> i syrebade, for at få den gyldne orange farve.

Jeg har en enkelt af dem og den skifter mellem orange med brune pletter
og fuldstædig orange. Siden den skifter hele tiden, så har jeg meget
svært ved at tro at den er indfarvet. Hvis den er indfarvet, så ville
farven jo forsvinde. Dem der har fået dem til at yngle fortæller på
deres hjemmesider desuden, at de først senere får deres orange farve.

> Så alt i alt bliver den betegnet som et deformt misfoster
> der ikke kan optage føde rigtigt, og ikke kan formere sig
> på naturligvis.

Du ved tydeligvis ikke hvad du snakker om. Det er helt klart, at min
står først i køen når der fodres. Den er hurtig og smidig og på ingen
måde forhindret i at optage føde. Med hensyn til formeringen, så
forklarer flere på nettet om deres yngel.

> Den er ikke særlig velset i seriøse akvariekredse,
> da det ikke er en naturlig fisk

Hmm, lad os se. Den har skæl, finner, gæller og lever i vand. Hvad er
det lige der ikke er naturligt ved den?

> Se evt. mere her: http://www.geocities.com/parrotcichlid/general.html

Hvorfor er det altid den samme side som fremhæves? Siden har ikke været
opdateret siden 2001. Desuden så er der stadig ingen som præcist kan
sige noget om hvor de kommer fra eller hvordan de laves. Så sammenhængen
med, at siden ikke har været opdateret i særlig lang tid og der stadig
ikke er særlig stor videnskabelig viden om fisken får den ikke ligefrem
til at fremstå som supertroværdig.

Andre links (som er mere up-to-date):
http://www.aquahobby.com/gallery/gparrot.html
http://forum.asiaco.com/parrotforum/
http://www.thatfishshop.com/moreinfobloodparrot.html

Og hvis du gerne vil forarges, så kig her, men pas på. Der er nemlig en
masse "naturlige" fisk som vist ikke er helt så naturlige mere.
http://www.tropaq.com/

Og for lige at få min holdning helt afklaret. Jeg er imod deforme fisk
som ikke kan klare sig uden støtte, men jeg har som indehaver af en
svært ved at se hvordan Papegøje cichliden kommer ind i den kategori.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Raptor

Dato : 04-10-03 22:43

> Og hvis du gerne vil forarges, så kig her, men pas på. Der er nemlig en
> masse "naturlige" fisk som vist ikke er helt så naturlige mere.
> http://www.tropaq.com/

hmm.. hele fem forskellige farver for den samme art, i mine øjne ser de
farver absolut ikke ægte ud, forstået på den måde at IMO er der enten
tilført farve til fiskene, eller også er der manipuleret med billederne.

da jeg ikke har kendskab nok til den måde man producerer den på, vil jeg
ikke tage stilling til hvorvidt "papegøjen" er en deformitet eller ej, jeg
bare ikke lide den, lige som jeg heller ikke kan lide slørhaler med diverse
abnorme hovedformer, guppyer med så store haler at de nærmest ikke er i
stand til at svømme vandret, tetraer med indsprøjtede farver. eller hybrider

Jeg mener, at skal man lave kulturformer af fisk eller andre dyr for den
sags skyld så skal det foregå ved normalt opdrætsarbejde, og på en sådan
måde at det ikke hæmmer dyrets trivsel på nogen måder.

ja det var bare min mening

/Brian

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 05-10-03 08:48

> Jeg mener, at skal man lave kulturformer af fisk eller andre dyr for den
> sags skyld så skal det foregå ved normalt opdrætsarbejde, og på en sådan
> måde at det ikke hæmmer dyrets trivsel på nogen måder.

Nu er mennesket jo en herlig organisme...
De elsker at lave om på ting der ellers fungerer rigtig godt i
naturen(ellers kunne de ikke overleve), et menneske går mere op i udseende
som er det primære, funktionaliteten kommer i anden. række...

Fra : LH

Dato : 03-10-03 18:50

Hehe, er det ikke bare en smule typisk at kæresten/konen køber nogle
fisk fordi de ser søde ud, eller har en pæn farve?
Jeg har efterhånden opdraget lidt på kæresten, så der ikke er nogen
risiko for, at hun kommer med noget som enten ikke hører til, eller som
jeg ikke har lyst til at have gående sammen med "de små", som også har
nogle enkelte navne

Fra : Dennis Andersen

Dato : 03-10-03 19:08

"LH" <LHFAKE@FAKE.DK> wrote in message
> [...]
> risiko for, at hun kommer med noget som enten ikke hører til, eller som
> jeg ikke har lyst til at have gående sammen med "de små", som også har

Jo da. Og vi var igen i dag en tur i akvarie-butikken for at kigge og købe
et par fisk......
Hendes øjne faldt straks på slørhalerne *suk*.
Men hun fik dem IKKE.....
Til gængæld fik jeg købt 5 små scalare for 70 kr. Så i øjeblikket har vi 7
scalare, 2 papegøje ciklider, 2 lyrehalede sværddragere, 10 rød neon, 10
zebra'er og en enkelt sugemalle.
De går alle pænt i et lille 54 liters starter sæt og hygger sig *g* eller
var det nu i vores lille 530 liters, hm, det var det nok nærmere :)

Dennis

---

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 03-10-03 22:37

"LH" <LHFAKE@FAKE.DK> skrev i en meddelelse
> Hehe, er det ikke bare en smule typisk at kæresten/konen køber nogle
> fisk fordi de ser søde ud, eller har en pæn farve?

Ja, mon ikke !!! Da vi skulle ha' sat et stueakvarie op, fik kæresten
selvfølgelig lov til at vælge et enkelt par fisk ved den lokale pusher - hun
valgte piratfisk !!!!!!! (men fik dem ikke ) Senere, da det var tur til
saltvandsakvariet fik hun også lov til at vælge - hun valgte en falsk
pudsefisk !!!! (Den æder af de andre fisk.....). Unødvendigt at sige, at hun
aldrig mere bliver spurgt

/Ole

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 04-10-03 10:33

> Unødvendigt at sige, at hun
> aldrig mere bliver spurgt

Kvinder kan arbejde inden for snævre rammer, jeg gav konen min
sydamerikanske mallebog og sagde at hun måtte vælge en fisk i den bog, til
akvariet, hun valgte så en af de dyreste, zebra mallen, men den synes jeg
dog også er flot, dagaktiv og perfekt til mit sydamerikanske akvarie.

Det kan selvfølge være at min kone bare har god smag :)

Lars

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 04-10-03 10:43

> [...]
> akvariet, hun valgte så en af de dyreste, zebra mallen, men den synes jeg
> dog også er flot, dagaktiv og perfekt til mit sydamerikanske akvarie.

Nu har hun jo haft muligheden for at vælge ud fra andet en hvad hun syntes
der er flot...
Lige pludselig kunne hun jo også få info om hvordan mallen er psykisk og
hvilke krav den sætter til sine omgivelser...

Det har utroligt meget at sige......

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 04-10-03 12:09

> [...]
> Lige pludselig kunne hun jo også få info om hvordan mallen er psykisk og
> hvilke krav den sætter til sine omgivelser...

Tror du selv på den :), en kvinde der lægger mærke til andet end hvordan
det/den ser ud.
Nææ du, hun havde bare set den på et billed i bogen og så var hun solgt, jeg
må dog indrømme at hun har et øje for de dyre sager, at den så passede
perfekt, til akvariet, var jo rimelig heldigt..

Lars

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 04-10-03 14:36

> Tror du selv på den :), en kvinde der lægger mærke til andet end hvordan
> det/den ser ud.

Ja jeg troede faktisk selv på den, der eksisterer faktisk kvinder som godt
kan lide at sætte sig ind i ting ligesom mænd gør...

Ok det er sgu heldigt

Fra : Dennis Andersen

Dato : 05-10-03 10:12

hej Jabbe

Hvornår får vi lige et billede af dit 530 liters i dk.binaer ??
Hvis du poster et billede af dit, så poster jeg et af mit *g*

mvh
Dennis

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 05-10-03 11:03

> Hvornår får vi lige et billede af dit 530 liters i dk.binaer ??
> Hvis du poster et billede af dit, så poster jeg et af mit *g*
Så skal jeg lige hente billederne fra mit drev.....

det kommer senere i dag så..:)

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 05-10-03 14:27

> Så skal jeg lige hente billederne fra mit drev.....

Så er hjemmesiden blevet opdateret og billederne er lagt online...
PT kører min server desvære ikke da jeg ikke lige har rodet med min nye
router..

Fra : jabbe\(4k\)

Dato : 05-10-03 15:43

> Så er hjemmesiden blevet opdateret og billederne er lagt online...
> PT kører min server desvære ikke da jeg ikke lige har rodet med min nye
> router..

Og servern kører også nu...