Mit barn starter konstant konflikter - Har~
Fra : morten

Dato : 02-10-03 12:50

Hej til alle.

Min datter på snart 8 år går i 1. klasse og har de seneste 2-3 år mere og
mere klart vist sig som et barn med adfærdsvanskeligheder m.v. I børnehaven
var hendes vanskeligheder ikke så åbenlyse, at der kunne vækkes speciel
mistanke om at der var noget galt. Nu kan hendes vanskeligheder kort
opremses til:

Konflikter:

Hun er konstant i konflikt med andre børn. Specielt når de er mere end 2 der
leger sammen (egentlig leger hun "nogenlunde" når der kun er 1 at lege med).
Konflikterne opstår fordi hun ikke vil "indordne" sig de regler og lege som
de andre børn har lyst til. Hun kan ikke lave regler sammen med ardre fordi
hun ikke kan overskue/forstå/acceptere dem og prøver derfor hele tiden selv
at opstille legeregler og dominere de andre børn. På denne måde føler hun at
hun bedre kan overskue situationen. Hun er nu havnet nederst i hirakiet og
mange børn fravælger nu at lege med hende. I hendes konflikter hvor hun er
påståelig, ikke forstående, truende, aggresiv, temperamentfuld, på ingen
måde diplomatisk og hvor hun lyver ender det ofte med at hun slår m.m. på de
andre.

Opfattelse/forståelsesevne/sammenhænge:

Hun har en dårlig opfattelsesevne (hun skal have forklaringer personligt og
mange gange). Læser man en historie højt for hende kan hun ikke umiddelbart
forstå/gengive den og 4 timer efter har hun helt glemt den. Hun har svært
ved at opfatte sammenhænge og hun kan kun svært opfatte og udføre en
kollektiv besked.

Hukommelse:

Hun husker dårligt. Således har hun utroligt svært ved at genfortælle ting
som er sket samme dag og foregående dage. Måske er det årsagen til, at har
hun svært ved at lære af de irettesættelser vi kommer med og de
dumheder/nederlag hun kommer ud for.

Hun har været til skolepsykolog i børnehaveklassen som bekræftede den
dårlige hukommelse og som måler hendes intelligens til normal (lidt under
middel). Prøveperioden her i første klasse har nu vist (første forældremøde
i går) at hun ikke kan være i folkeskolen p.g.a. det sociale men også p.g.a.
det faglige (indlæringsvanskeligheder). Ved undersøgelserne i
børnehaveklassen mente skolespykologen ikke at der var tale op DAMP og mente
ikke at en udredning på børnepsykiatrisk afdeling var nødvendigt. Jeg synes,
at hun har mange af DAMP-symptomerne. Udover de herover nænvte
vanskeligheder har hun nemlig også i forhold til andre børn svært ved at
koncentrere sig og skal altid pille ved ting og sager samt løbe, råbe og
være fuld af energi (dog ikke i nær så høj grad som man har set nogle
DAMP-børn i fjernsynet). Samtidig har hun også i mildere grad haft
vanskeligheder med motorik/koor.evne. Hun er i mange sammenhænge (specielt
konflikter) ikke alderssvarende.

Vi som forældre bor ikke sammen men har et uproblematisk liv, hvor vi har
hende halv hver. Fordi vi meget ofte skal ind og irettesætte og løse
konflikter for hende er vi ekstra opmærksomme på at skulle styrke hendes
selvtillid og selværd ved også at være "ekstra" positive over for hende,
være nærværende, give hende tryghed o.s.v. Vi er selvfølgelig meget
"overvågende" og går ind i alle konflikter, som vi ser og taler med hende om
dem. I den henseende kan vi godt se at skole/SFO halter noget efter og på
igen måde er gearet til en sådan ekstraindsats.

Nu skal vi så om nogle uger mødes med skolepsykologen, men har allerede
besluttet os for at kontakte egen læge (som dog først vil have udtalelse fra
skolepsykologen) med henblik på at få en "helst akut" henvisning til et 3
måneders udredningsforløb på børnepsykiatrisk afdeling i Hillerød.
Efterfølgende håber vi på en klar diagnose/beskrivelse samt skræddersyet
løsning til vores datter som sandsynligvis indebære at hun skal gå på en
specialskole med værktøjer/metoder som vi og skole skal bruge til at
håndtere og løse vanskelighederne.

Hvis nogen har gode råd om den proces, som vi nu skal igennem samt hvordan
man undgår lange ventetider f.eks. til børnepsykiatrisk afdeling, hører vi
meget gerne fra jer. Ligeledes hvis nogen her har et barn med lignende
vanskeligheder (konflikter m.m.) hører vi meget gerne fra jer.

Venligst M.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-10-03 14:58

"morten" <dsl72661@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget gerne fra jer. Ligeledes hvis nogen her har et barn med lignende
> vanskeligheder (konflikter m.m.) hører vi meget gerne fra jer.

1. Jeg har været gennem samme smøre for mere end 13 år siden.
Lægerne ved meget mere i dag, heldigvis.
2. Jeg genkender stort set alle symptomer fra mit barn.
3. Vores barn fik aldrig en diagnose, for dengang kunne man ikke,
men jeg vil anbefale jer at få det i dag. Mit umiddelbare gæt
vil ligge i spektret med både DAMP og autisme, måske
Aspergers Syndrom - læs om det på: http://www.autisme.dk/
4. Jeg synes, at det er dejligt at høre, at jeres forældresamarbejde
er ukompliceret, et barn af den kaliber kan ellers ødelægge
ethvert godt ægteskab.
Der er udgivet en bog "Livet i familier med børn med Aspergers
Syndrom", skrevet af en dansk psykolog. Den er god at få forstand
af, og beskriver tilstanden godt.
5. Hold ud, og hold sammen, trods det, at I ikke lever sammen.
6. Jeres barn kan ikke gøre for, at hun har det på denne måde -
det kan I heller ikke, hvis nogen skulle begynde at pådutte jer
den holdning.
7. Søg hjælp hos Autismeforeningen.
8. Vær forberedt på usædvanlige oplevelser. Denne slags børn
giver andre oplevelser end normale børn - og de giver ofte store
sorger, bl.a., fordi de ikke kan reagere normalt på følelsesmæssig
kontakt, ej heller fra forældre og andre nært på. Ofte vil andre,
som er "fjernere" tilknyttet, være mere i stand til at kommunikere
med barnet, fordi der ingen følelser er indblandet.
9. Vær særlig opmærksom på problemer i puberteten, de kan
få perioder, hvor de er deciderede sindssyge. Pas på jer selv!
10. Brug en PC'er til kommunikation, når hun bliver større, den
filtrerer alle følelser fra, og er fantastik til den slags børn.

Og så til sidst: Hold ryggen ret, dine "venner" vil falde fra i mængder,
og andre vil falde dig i ryggen - glæd dig over dem, der støtter dig,
og blæs de andre en hatfuld! Du vil opleve mennesker, som du
ikke regnede med - at de kommer og støtter dig.
Dette er en oplevelser for livet - dit syn på mennesker bliver
aldrig det samme igen.

Mvh.Bodil.

Fra : vadmand

Dato : 02-10-03 15:52

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f7c2ef5$0$24721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> men jeg vil anbefale jer at få det i dag. Mit umiddelbare gæt
> vil ligge i spektret med både DAMP og autisme, måske

Helt fint, at du deler dine erfaringer - men pas på med at sætte etiketter
på for tidligt. De kan alt for let blive selvopfyldende.

Per V.

Fra : Anja

Dato : 02-10-03 18:15

--
"vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Helt fint, at du deler dine erfaringer - men pas på med at sætte etiketter
> på for tidligt. De kan alt for let blive selvopfyldende.
>
> Per V.

Lige mine tanker...

Anja

Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 02-10-03 22:29

"Anja" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse

> --
> "vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Lige mine tanker...

Og så er det lige, at jeg spørger:
Har du/I sådan et barn? Og ved
I noget om, hvordan det er at leve
med et sådant barn? Og hvordan det er
at skulle finde sig i alle de andres
bedreviden om ens barn, når man
bare ikke kan få hjælp - som det
også har været tilfældet i spørgerens
sag?
Nå ikke - hmmm, det tænkte jeg nok.

Så lad lige være med at gøre jer kloge
på denne slags børn.
Mvh.Bodil.

Fra : Nette

Dato : 03-10-03 00:43

"Bodil Grove Christensen" skrev i en meddelelse
> Så lad lige være med at gøre jer kloge
> på denne slags børn.

Bodil, du er sådan set den eneste, der gør sig klog på noget.
Det er helt fint, du fortæller om dine erfaringer, men det lyder som om du
sætter en diagnose på barnet her, uden du egentligt er kompetent til det.

Nette

Fra : Hansen

Dato : 03-10-03 06:27

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
> [...]

Jeg har sådan en barn, endda 3 af mine børn har diagnoser indefor DAMP,
Asperger; Tourette og OCD området, og jeg må desværre sige Bodil at jeg er
enig med de andre. Jeg tror ikke at det er dine gode råd man kritiserer, men
alene det at du anbefaler forældrene at kontakte Aspergerforeningen. De
kunne lige så godt kontakte DAMP-foreningen eller Tourette-foreningen. Jeg
er enig i at det er for tidligt at tale om bestemte diagnoser.

> Så lad lige være med at gøre jer kloge
> på denne slags børn.

Man _kan_ nu godt være kloge på en bestemt slags børn selvom man ikke er
forældre til dem, det har jeg da heldigvis af og til oplevet

mvh
Christa

Fra : Anja

Dato : 03-10-03 07:39

--
"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
> [...]

Hej Bodil

Ja jeg har erfaring ikke fordi jeg har et barn selv med disse problemer. Men
jeg arbejder med netop børn med autisme m.m.
Her drejer det sig ikke om at være bedre vidende men om ikke at få stemlet
et barn... det er muligt at barnet vil få en af ovennævnte diagnoser men jeg
vil mene at der skal en dybere undersøgelse til at fastslå dette.

Fra : vadmand

Dato : 03-10-03 08:43

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
> [...]

Der er ingen grund til at blive fornærmet. At være forsigtig med etiketter
er ikke det samme som at ignorere problemerne - tværtimod. Det er en
erkendelse af, at alle børn er forskellige, og at etiketterne let for folk
til at lukke øjnene for de ting, etiketterne ikke passer på. Børn skal
behandles individuelt, ikke efter skemaer.

Per V.

Fra : morten

Dato : 03-10-03 10:43

> [...]
> ikke regnede med - at de kommer og støtter dig.
> Dette er en oplevelser for livet - dit syn på mennesker bliver

Hej Bodil, tak for svaret. Jeg er enig med dig i meget af det du skriver. I
forbindelse med om det skulle være en autismelignende problem så har jeg
tænkt meget på at det kan være "gennemgribende udviklingsforstyrrelse,
uspecificeret", GUU som er indeholdt i den internationale
klassifikationsliste over sygdomme. Specielt hendes adfærd (sociale regler,
følelsesniveau, manglende situationsfornemmelse m.v.) giver mig anledning
til at tænke på GUU. Men samtidig har vores datter også nogle
DAMP-karakteristika så som let hyperaktivitet, lettere motoriske
vanskeligheder. Dog virker hendes sansebearbejdning - som er et hovedDAMP
karakteristika - okay. Derfor har du måske ret i at hun har vanskeligheder
som både passer på DAMP og autisme-GUU. Jeg mener ikke at der kan være tale
om de almindelige former for autisme i det hun er meget udadvendt og
konstant opsøger social kontakt samt på ingen måde fordyber sig i detaljer.
Tilgiv mig hvis nogle af symptomerne jeg beskriver ikke passer. Jeg startede
først for en uge siden at sætte mig ind i de forskellige diagnoser.

Så vil jeg sige om hele diagnoseproblematikken at jeg er enig i at man lader
det være op til en proffesional at stille en diagnose. Samtidig vil jeg
sige, at det er utroligt vigtigt for os at kunne identificere de diagnoser,
som efter vores mening umiddelbart passer bedst på vores barn. Det er vi
piske nød til for kun læse, søge viden og diskutere problematikken. Således
hjælper det jo ikke at vi bruger 20 timer på at sætte os ind i infantil
autisme, hvis den diagnose passer dårligt på hende. Sagt med andre ord vil
vi ikke selv gætte en diagnose, men vi vil bruge mest tid på at læse,
undersøge de diagnoser, som vi synes passer bedst på hende.

Omkring venner samt det at nogle vil pådutte os en bestemt holdning m.v. har
jeg allerede oplevet nogle af de ting du skriver. Det er yders kedeligt.

Venligst M.

Fra : Hansen

Dato : 03-10-03 06:30

> [...]

> var hendes vanskeligheder ikke så åbenlyse, at der kunne vækkes speciel
> mistanke om at der var noget galt. Nu kan hendes vanskeligheder kort
[SNIP]

Jeg kan anbefale jer at læse bogen "Børn der er anderledes"

mvh
Christa

Fra : Hans B

Dato : 03-10-03 07:26

Hej Morten og andre i gruppen.

Det er ikke nogen let situation, og jeg er helt sikker på at denne tråd er
meget velmenene med både råd og erfaringer. Jeg er dog enig i, at man
hurtigt kan "låse" sig fast i en diagnose, og det kan give et forkert
billede. Men jeg ved også at rådene er meget velmenene.

Og allerede nu har jeg selv brugt ordet "diagnose" som jo indikere en
sygdom - og det fastlåser i sig selv.

Jeg synes det er meget svært at danne sig et billede af din datter, men den
gode, men relativt korte beskrivelse. Men: Det er ikke nogen tvivl om at din
datter har et problem og der er heller ikke nogen tvivl om at hun ikke er
glad. Og jeg mener at man skal tage udgangspunkt i, hvordan din datter kan
trives bedre. Og så kan det (på en hvis måde) være ligegyldigt hvilken
"etiket" man finder frem til at sætte på hende. Det eneste formål med en
etiket/diagnose er at man måske bedre, skulle kunne finde hjælpemuligheder
for hende og jer.

Jeg mener at der må laves en GRUNDIG udredning af hvad der sker. Og det bør
starte i skolen/fritidshjemmet med observationer af hende i det miljø hun
kender. Hillerød Psyk kan være meget godt, men det er en dramatisk oplevelse
for en lille pige og bedst ville det være hvis det kan klares uden. Men det
kræver en indsats og ressourcer fra Skole og fritidshjem og ikke mindst
pædagogisk konsulent, og det er desværre min erfraring at det ikke
prioriteres så højt. Men jeg synes at i skal forlange at det er her at
processen starter og såleds supplere med undersøgelser/ psykolog m.m. Ved at
tage dette udgangspunkt mister I som forældrer, ikke orienteringen så let og
vil kunne yde en bedre støtte for jeres i hvordan i hjælper hende bedst;
fremfor en diagnose som rummer frustrationer og forvirring. Jeres datter er
den samme, hvad der en siges eller skrives om hende og det skal i holde fast
på.

De senste 10-15 år har DAMP været en kasse man proppede alle mulige børn ned
i, uden desværre helt at vide hvad det indebar og hvad den bestod af. Nu er
moden skiftet og man vælger ofte Asbergers og Autisme som diagnose. Det er
en meget bred formulering og der er mange grader og varianter af disse
diagnoser. Jeg mener derfor man bør være forsigtig med at stille denne
diagnose, fordi det ofte blivet en punktum for videre udvikling og
progressivt arbejde hjemmet/skolen/fritidshjemmet imellem.

Men jeg synes i er på rette vej i jeres søgen efter hjælp, men husk at holde
jeres datters hverdag i centrum. Hun kæmper sin egen lille kamp for at komme
frem i verden og det er det allervigtigste at støtte op om, på den rigtige
måde. I ved bedst hvad hun er for et menneske og er derfor de første og
vigtigste hjælpere til den proces.

Du skriver at i ikke lever sammen. Som du beskriver din datter, tror jeg
ikke at det er hele årsagen, men skjult under manglende overblik og
frustrationer kan det godt have en betydning. Hvem ved hvad hun går rundt og
tænker på omkring det, at i ikke bor sammen? Måske tror hun at det er hende
der er noget galt med og så er den onde cirkel i gang, som forstærker en
skrøbelighed hos hende.

Jeg tror- igen - at i skal "forske" lidt i det der er nærmest for hende:
Hende selv og hendes familie. Det vil nok være svært for Jer selv at klarer
det, men samtaler hos en GOD børnepsykolog/psykiater vil måske kunne hjælpe
på vej. Men jeg tror i skal være dér alle 3. Ikke så meget for jeres skyld,
men for at skabe et "klima" hvor i alle er sammen, hvad jeg tror der kan
skabe en tryggere ramme end hende alene med en af jer eller alene med en
fagperson.

Jeg skal gerne forsøge at råde yderligere og I er velkommen til at skrive
privat (husk at fjerne remove i mailadressen).

Held og lykke

Mvh

Hans B. (Daginstitutionsleder/pædagog)

Fra : morten

Dato : 03-10-03 10:17

Hej Hans, tak for svaret.

> [...]
> etiket/diagnose er at man måske bedre, skulle kunne finde hjælpemuligheder

Det positive er at hun næsten altid er glad og sprudler af energi (110% fra
morgen til aften). Men på det seneste er hun dog være noget mut efter de
situationer hvor der har været konflikter eller de gange hvor tidligere
legekammerater fravælger hende og leger med andre. Jeg er enig med formålet
med diagnosen.

> [...]
er
> den samme, hvad der en siges eller skrives om hende og det skal i holde

Jeg synes også det kunne være godt med en undersøgelse først i hendes
nærmiljø, herunder på hendes skole. Nu er det sådan at der sidste år i
børnehaveklassen faktisk har været pædagogisk konsulent til at følge hende 3
uger og derudover et par andre hjælperessurser over 3-4 måneder. I en
periode på 1 måned var der konstant en voksenresurse i skolen. Meeen på det
efterfølgende opfølgningmøde kunne jeg se at konsulent m.m. godt kunne
fortælle om problemer og give eksempler, hvorimod der intet brugbart var
omkring løsning og konkrete årsager. Derudover havde man intet nedskrevet
(dokumentation) på papir fra den 3 uger lange intensive observation. Min
konklusion er at vores datters problemer ikke kan beskrives/afhjælpes
fornuftigt i skolen. Derimod er det selvfølgelig rigtig godt, at hun i
skolesitutationen havde en voksenressurse til at gå ind og vejlede hende
eller gå en tur med hende når hun blev for ophedet. Jeg føler et vis pres
fra andre forældre m.v. og derudover at det er/bliver svært at få kommune og
skole til at bruge ekstraressurser på min datter. Disse ulemper tror jeg kan
reduceres en hel del ved at få en diagnose. Selvom det er trist at sige, så
er det sådan at mange folk, kommune og skole agere helt anderledes når man
kan fremvise en diagnose. Det eneste måde hvorpå man kan opnå en diagnose er
vel på børnepsykiatrisk, hvor de observere hende i en periode eller hvad?

> [...]
hende
> der er noget galt med og så er den onde cirkel i gang, som forstærker en

Generelt er hun en glad pige som ikke tænker så meget over tingene. Man kan
næsten tale en smule om "naivitet". Hun har ligesom kun 2 følelsesniveuer.
Glad med fuld fart på (det meste af tiden) og sur/gal i korte perioder med
konflikter. Dog er hun nogen gange lidt mut på det seneste som jeg skrev
tidligere. Hun er aldrig mut, sur, gal mere end 5 minutter. Hun har det helt
fint med at vi deles om hende. Hun reflektere på ingen måde over den
situation og jeg er sikker på at hun ikke føler skyld p.g.a. os. Vi har
generelt aldrig diskuteret særlig meget og aldrig når vores datter var der.

> [...]
> men for at skabe et "klima" hvor i alle er sammen, hvad jeg tror der kan
> skabe en tryggere ramme end hende alene med en af jer eller alene med en

Jeg er enig med at vi skal være der. Så er der bare det med en GOD
børnepsykolog??? De har vel forstand på det på børnepsykiatrisk?

> Jeg skal gerne forsøge at råde yderligere og I er velkommen til at skrive
> privat (husk at fjerne remove i mailadressen).

tak, vi skriver gerne senere.

Venligst Morten

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-10-03 13:27

"morten" <dsl72661@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:bljeqi$2pl5
Klip!
> bør
> oplevelse
KLIP!

Det er her, at kæden hopper af for de fleste pædagoger.
De tror, at problemet er miljøbestemt, og vil udskyde den egentlige
behandling, fordi de ikke kan se, at problemet ligger langt dybere.
Ikke i nogen ond mening, men de er vante til, at den slags adfærdsproblemer
ordnes i vante omgivelser.
Og her fejler de så!
Det barn, som her er tale om, har der været forsøgt den slags med -
og det skal hun ikke udsættes for mere, men derimod en ordentlig
behandling - børnepsyk!
Gå derfor straks til egen læge og bed om at få en henvisning,
fortæl ham, hvordan tingene hænger sammen.
Kryds så fingrene for, at I får den nødvendige behandling på
børnepsyk.!
Erfaren mand er god at gæste - eller brændt barn skyr ilden.
Kort sagt, min erfaring er som sagt lidt forældet, men det kan
aldrig skade at lære selv om problemernes baggrund, og derfor
skal I gerne bruge tid på at sætte jer ind i mulige forhold,
samtidigt med, at I lytter opmærksomt til lægerne og psykologerne.

Og så kan man sige en masse dårligt om, at jeg begynder at
smide mulige diagnoser på bordet - men disse forældre har
brug for at forstå, at der findes andre end dem selv med
sådanne børn - derfor har jeg opfordret dem til at søge på
nettet og til at kontakte foreningerne. Som forældre til et sådant
barn er man kort sagt på "Herrens mark", og der er meget, meget
lidt hjælp at hente hos de kommunale myndigheder, hvis man ikke
får skaffet sig dokumentation fra f.eks. børnepsyk. Jeg taler
desværre af egen erfaring.

Og som I kan se, er der allerede velmenende mennesker,
som forsøger at ændre forældrenes indstilling til at tage
på børnepsyk! Det er dog forældrene, der bedst ved, hvad
deres barn trænger til. Lad dem dog beslutte det i fred,
og støt op omkring dem, de har brug for stærke støtter i
denne situation, ikke mere eller mindre kritik.

Mvh.Bodil (skolelærer - med kurser i den slags)

Fra : M. Jørgensen

Dato : 06-10-03 16:39

Bodil Grove Christensen <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f7d6b11$0$24730$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Det er her, at kæden hopper af for de fleste pædagoger.
> De tror, at problemet er miljøbestemt, og vil udskyde den egentlige
> behandling, fordi de ikke kan se, at problemet ligger langt dybere.
Hvor ved du så lige fra at det ikke er miljøbestemt, du har jo allerede
stillet en diagnose ????

> Ikke i nogen ond mening, men de er vante til, at den slags
adfærdsproblemer
> ordnes i vante omgivelser.
> Og her fejler de så!
Mange utilpassede børn får stillet forkerte diagnoser, fordi de ikke lige
passer ind i de rammer der er i dagens danmark
Især drenge som tit er urolige i timer, børnehaver o.s.v.
> Det barn, som her er tale om, har der været forsøgt den slags med -
> og det skal hun ikke udsættes for mere, men derimod en ordentlig
> behandling - børnepsyk!

Du svare som om du kender barnet ?

> [...]
> og støt op omkring dem, de har brug for stærke støtter i
> denne situation, ikke mere eller mindre kritik.

Mener du dermed at dine råd, ikke forsøger at ændre forældrenes stilling ?