Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 10-04-01 19:23

----- Original Message -----
From: Astrid Vest Andreasen <astrid.vest@get2net.dk>
To: <soeren.maagaard@skolekom.dk>
Sent: Monday, April 09, 2001 9:42 PM
Subject: Re: Hjælp - halmballer i drivhuset

----- Original Message -----
From: <soeren.maagaard@skolekom.dk>

> Hvor land tid skal der gå, før jeg kan begynde at sætte noget i jorden
> (hvorunder der er halmballer)??
14 dage.

Hvedehalm anbefales ( byg ell. rug dog også ok ). " Gammeldags"
højtryksballer.
Grav nødvendig mængde jord væk
Læg ballerne tæt sammen med skæresiden opad
Pak jord / spagnum ned omkring
Vand hver balle med 150 l vand fordelt over flere gange i løbet af et par
dage
fordel jævnt 200 g NPK over hver balle
Overbrus
2 store kalkamonsaltpeter drysses over hver
Overbrus ( skal trænge ned men ikke skylles igennem )
Drys ca 1/4 kg jordbrugskalk over hver balle
(Så har bakterierne fået noget at leve af)
Dæk med 10 cm tør spagnum

Planterne graves ned i jorden/halmen ved plantning.

De første dage er temperaturen 70 - 80 gr.C, senere falder den til omk. 23
gr.C hvilket er ideelt til både agurk-, melon- og tomatplanter

Som sagt før, brugte jeg selv metoden, da vi havde drivhus. For mig at se,
er der kun fordele ved den - altså når lige arbejdet med at grave renderne
første gang er overstået
I øvrigt er metoden taget fra Politikens Hávebog.

Tidspunktet for start er fint lige nu.

Husk blot at snoren til tomaterne skal kunne øges, da halmen falder sammen i
løbet at sommeren!

Om efteråret fjernes den næsten omsatte halm let. Den er fin som kompost i
haven, og hullet står klar til næste forår.

Venlig hilsen
Astrid Vest