Fradrag for køb af hardware til enkeltmand~
Fra : RTL

Dato : 02-10-03 09:29

Hej NG,

Jeg er i år blevet momsregisteret og regner med at omsætte for lidt
over 30.000kr. Virksomheden laver webudvikling, til det benytter jeg
min egen computer og arbejdet udføres også hjemmefra.
Mit spørgsmål er kan jeg fx. købe en fladskærm til lad os sige
3000kr+moms og trække hele dette beløb fra i virksomhedens indtægt?
Eller giver det problemer pga. af at udstyret skal afskrives eller
evt. fordi skærmen i teorien også kan benyttes privat? Jeg har prøvet
at se på toldskat.dk men jeg synes ikke det er så klart formuleret.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Ove Hansen

Dato : 02-10-03 10:34

"RTL" <danishguy25@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Mit spørgsmål er kan jeg fx. købe en fladskærm til lad os sige
> 3000kr+moms og trække hele dette beløb fra i virksomhedens indtægt?
[klip...]

Du kan trække hele herligheden fra som afskrivning på småinventar
(grænsen er lidt over 10.000). Du kan også trække momsen fra i din
momsafregning.
/Ove

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-10-03 16:45

Ove Hansen wrote:

> [klip...]
>
> Du kan trække hele herligheden fra som afskrivning på småinventar
> (grænsen er lidt over 10.000). Du kan også trække momsen fra i din
> momsafregning.

Næ, det er vist ikke helt rigtig..

Da skærmen kun kan anvendes sammen med en PC mv, er det den samlede
indkøbspris af udstyret, der bruges samlet, der skal være under de
ca 10 kkr.

Men så kan det være vedligehold, hvis det er er væsentlig bedre.

Men har du fået værdisat det udstyr, du fra privat har anvendt til
virksomhed, så du får skattefradrag (ikke momsfradrag) for det, når
selvangivelsen skal laves ?

Og har du lavet en speciel konto til din virksomhedsomsætning, så du
evt. kan bruge VS-ordning ?

Og hvordan med kontor mv ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : RTL

Dato : 02-10-03 22:09

> Da skærmen kun kan anvendes sammen med en PC mv, er det den samlede
> indkøbspris af udstyret, der bruges samlet, der skal være under de
> ca 10 kkr.

Beregnes det som nypris af PC'en eller den nuværende værdi af PC'en? Min PC
er lige omkring de 3 år, hvis de har nogen indflydelse.

> Men har du fået værdisat det udstyr, du fra privat har anvendt til
> virksomhed, så du får skattefradrag (ikke momsfradrag) for det, når
> selvangivelsen skal laves ?

Nej det har jeg faktisk ikke været opmærksom på. Er det sådan at man selv
værdisætter udstyret eller er det en vurdering skattevæsnet gør?

> Og har du lavet en speciel konto til din virksomhedsomsætning, så du
> evt. kan bruge VS-ordning ?

Jeg har en konto i banken jeg kun bruger i forbindelse med min virksomhed,
hvis det er hvad du tænker på.

> Og hvordan med kontor mv ?

Omsætningen er så lille og virksomheden er kun en sidebeskæftigelse mens jeg
læser derfor arbejder jeg hjemmefra. Her er der desværre ikke plads til, at
jeg kan afsætte et areal til virksomhedsarbejde alene, derfor går jeg udfra
der ikke mulighed for at trække noget fra i den forbindelse.

Ved godt jeg har en del spørgsmål, kan du evt. anbefale en bog/hæfte der
beskriver de grundlæggende regler i et enkelt sprog? (Omsætning er lidt for
lille til en revisor)

Tak for jeres tid, det er rart at få lidt mere styr på hvordan reglerne er.

Fra : Ove Hansen

Dato : 03-10-03 08:05

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

[...klip]
> Da skærmen kun kan anvendes sammen med en PC mv, er det den samlede
> indkøbspris af udstyret, der bruges samlet, der skal være under de
> ca 10 kkr.
[klip...]

Det er jeg ikke enig med dig i. PC'en har i forvejen en skærm, og
virker således uden nykøbet. Hvad du efterfølgende køber, kan du
afskrive. Hvis du har ret, kan udgiften til en printer heller ikke
trækkes fra som straksafskrivning, hvis PC og printer koster mere end
10.000, for du kan jo ikke printe uden at bruge PC'en.
/Ove

Fra : Robert

Dato : 03-10-03 13:59

"Ove Hansen" <ovh@kmd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> trækkes fra som straksafskrivning, hvis PC og printer koster mere end
> 10.000, for du kan jo ikke printe uden at bruge PC'en.

Erik G. Christensen har ret, jf. afskrivningslovens § 6, st. 1, nr. 2 om
betingelserne for straksafskrivning af småaktiver:

"2) Driftsmidler med en anskaffelsessum på et grundbeløb (i 1987-niveau) på
6.700 kr. eller derunder. Aktiver i et samlesæt eller lignende samt aktiver,
der er bestemt til at fungere samlet, anses for ét driftsmiddel. Aktiver,
der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede aktiver, kan
ikke straksafskrives, såfremt den samlede anskaffelsessum overstiger
grundbeløbet. Forbedringsudgifter sidestilles med udgifter til anskaffelse
af aktiver, der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede
aktiver."

Såvel en PC-skærm som en printer er jo normalt bestemt til at fungere med en
sammen med en PC. Den samlede anskaffelsessum for den nyanskaffede skærm og
den allerede anskaffede PC'er skal derfor være under 10 tkr.

Robert