Harddisk råd søges !
Fra : Martin Jakob Larsen

Dato : 10-04-01 18:45

Hejsa !

Jeg står og skal købe ny harddisk:

Jeg har kig på følgende:

IBM Deskstar 60GXP, 40,0GB, 7200RPM, ATA/100, 2 MB Cache
IBM DTLA-305040, Deskstar 40GV, 41,1GB, 5400rpm, ATA/100, 0,5 MB Cache

Den ene koster 1195,- og den anden 1761,-
Altså en prisforskel på 566,-
Er der nogen der kan fortælle mig hvor stor hastighedsforskel på de to
harddiske. Eller hvilke andre forskelle kan der være på disse harddiske
(støj, slidstærk).

Mvh.
Martin
e-mail: mjl@mjl.dk

Fra : Stefan Øllegaard

Dato : 11-04-01 10:19

"Martin Jakob Larsen" <mjl@mjl.dk> wrote in message
> [...]
> Er der nogen der kan fortælle mig hvor stor hastighedsforskel på de to
> harddiske. Eller hvilke andre forskelle kan der være på disse harddiske

Hej Martin

Nu kender jeg ikke de to diske, men ud fra data kan jeg gætte på noget
sandsynligt

7200RMP: Højere transferrate, mere larm, højere temperatur, måske kortere
levetid.

Som sagt er det gætteri - det behøver ikke nødvendigvis at være sådan

Venligst Stefan

Fra : Carsten JvT

Dato : 11-04-01 11:50

Hejsa.

Ved at læse din post, går jeg ud fra at du er interesseret i omkring 40 GB
diske fra IBM.

Jeg vil foreslå dig at kigge på IBM's
"DeskStar 75GXP 45GB 2048KB / 8½ms / 7200rpm / IDE100 / 3 Years til 1.595
kr"
(hentet fra www.edbpriser.dk)

Harddisken er billigere end 60 GXP med ca samme ydelse, og den er hurtigere
end 40GV (mere cache, hurtigere rpm) dog en smule dyrere (400 kr).

Du skal ikke være bange for at harddisken ikke holder, fordi den kører med
7200 rpm (som Stefan gætter på), der findes idag harddiske der kører med
15000 rpm...

Hilsen
Carsten JvT

Fra : Ulrik

Dato : 11-04-01 19:36

Mit råd er at holde sig væk fra IBM harddiske, den jeg har nu (30Gb 75GXP)
er gået i stykker to gange, selvfølgelig byttet begge gang, desuden har jeg
en 13,5 Gb IBM som jeg har fået byttet en gang.
Køb du hellere en Maxtor, de nye Maxtor harddiske skulle også være utroligt
hurtige, se link:
http://www.tomshardware.com/storage/01q1/010312/index.html

DiamondMax 60+ 40GB 2048KB / 8,7ms / 7200rpm / IDE100 / 3 Years
1.556 kr.

Den larmer mindre end 75GXP, bliver mindre varm, er hurtigere og den er
desuden billigere

Fra : Stefan Øllegaard

Dato : 13-04-01 11:32

"Ulrik" <s01ublREMOVEME@msektor.auc.dk> wrote in message
> DiamondMax 60+ 40GB 2048KB / 8,7ms / 7200rpm / IDE100 / 3 Years
> 1.556 kr.

Jeg har faktisk købt 3 af dem som jeg vil stripe til en stor "disk". Da jeg
fik diskene og mit nye mobo, står der i manualen, at den bedste performance
får man ved kun at stripe 2 diske. Well, den "overskydende" disk kan jo
blive system-partitionen.

Venligst Stefan

Fra : Søren Aaholm Møller

Dato : 14-04-01 01:03

> [...]
performance
> får man ved kun at stripe 2 diske. Well, den "overskydende" disk kan jo

Til styresystem???

Ja - selvfølgelig.. Kom - lad os tage den langsomste disk og ligge det mest
krævende på *G*

// Søren

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 14-04-01 02:52

"Søren Aaholm Møller" <swdata@image.dk> wrote in message

> [...]
> performance
> >

> Til styresystem???
>
> Ja - selvfølgelig.. Kom - lad os tage den langsomste disk og ligge det

Det kunne jo tænkes at RAIDèd skulle benyttes til video redigering? det er
meget mere krævende end styre systemet.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : Tina

Dato : 14-04-01 09:57

Hej ,

Kan I hjælpe mig

Jeg kan ikke formatere .

Den siger jeg skal forøge stacks i config,sys !!!!

Venlig hilsen
Tina

Fra : Stefan Øllegaard

Dato : 17-04-01 17:08

> [...]
>
> Til styresystem???
>
> Ja - selvfølgelig.. Kom - lad os tage den langsomste disk og ligge det

Tja - faktisk! Selve styresystemet består jo ikke af specielt store filer,
så der har jeg mest brug for hurtig access-tid. Pagefile/swap kan jeg lægge
på raid'en, hvor jeg vil lægge billeder og video, og spil der fylder ad h
til

Venligst Stefan

--
Dir notepaddokument er ændret - Windows vil nu restarte!