Alt er lov
Fra : Agape

Dato : 01-10-03 15:13

....men ikke alt gagner...

Nå for tiden er det kommet en holdning som sier at alt er lov, bare du ikke
skader deg selv og/eller andre. Hver mann er ansvarlig for sin egen sjebne
osv...
Er det rart at så mange reagerer så sterkt på Bibelens bud? Det står jo i så
stor kontrast til hverdagen nå.
Men la oss ikke gi etter - slik at vi får en avslipet kristendom. La oss
være tydelig, men ikke fordømmende, så flere kan få se at Jesus forandrer
liv - med kjærlighet, ikke med regler.
Guds fred!
Agape

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-10-03 17:25

"Agape" <agape@frisurf.no> skrev i en meddelelse
> [...]

> være tydelig, men ikke fordømmende, så flere kan få se at Jesus forandrer

(Fedt brugernavn!)

Ja, det er NETOP dèt med at fokusere på de positive ting i Kristendommen:
Tilgivelsen, nåden, frelsen og bruge dem som ballast, der er vigtigt, ikke
at fokusere på de slette ting som straffen, dommen, fortabelsen.

Hvis man da virkelig opfatter sig som troende kristen, så må man da for lang
tid siden have sat sig ud over disse "tidligere" problemer gennem netop
troen? Desuden er det også, som du skriver, "lysten" (Dvs. kærligheden) som
driver værket. Det skal netop ikke være frygt, for så er vi ovre i total
gerningsretfærdig egoisme, hvor man hykler tro og dermed lige vidt.

Anders Peter Johnsen

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-10-03 18:54

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
for lang
> tid siden have sat sig ud over disse "tidligere" problemer gennem

Nåda. Er det din personlige erfaring, eller bare et håb, du hér giver
udtryk for?

*host*

--
-Jens B.

Fra : Agape

Dato : 01-10-03 19:58

Nå mener jeg at det ene ikke utelukker det andre da.
Reglene Gud gir oss, tror jeg er gitt av kjærlighet. Slik at vi kan leve
sammen i kjærlighet og ha samfunn med Ham.
Men ikke-kristne som jeg snakker med forstår ikke den sammenhengen, fordi de
alt fra starten har gått glipp av at reglene har noe med kjærlighet å gjøre
i det hele.
Et lite barn lærer (forhåpentligvis) av sine foreldre at det er elsket. Men
også hva som er rett og galt. Dersom det ikke får lære kjærlighet, tror jeg
det er vanskeligere å se hvorfor grensene settes. Hvorfor noe er rett og noe
er galt.

Jeg håper dere forstår hva jeg skriver, selv om jeg skriver norsk. Fant
ingen gode forum for kristendom i norge.

Agape

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-10-03 19:58

Agape agape@frisurf.no skrev dette:

> Nå mener jeg at det ene ikke utelukker det andre da.

Vel heller ikke at du kunne lokkes til at læse lidt om svar- og
citatteknik i de danske grupper?

Se mere i linket i min signatur, og gør mange danskere glade

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

Fra : paw

Dato : 02-10-03 14:27

Agape skrev

>Men la oss ikke gi etter - slik at vi får en avslipet
kristendom.
>La oss være tydelig, men ikke fordømmende, så flere kan få
> se at Jesus forandrer liv - med kjærlighet, ikke med regler.

Ja, som det fremgår af verdenshistorien er det ene lovkompleks
de andres problembarn - og vi får den ene krigserklæring efter
den anden, pænt indsvøbt i promiskuøse lovord...

»Så siger Hærskarernes Herre: "Hør ikke profeternes ord,
når de profeterer for eder; de dårer eder kun. Deres eget
hjertes syn fremfører de, ikke ord fra Herrens mund.
De siger til dem, der ringeagter Herrens Ord: "Det skal gå
eder vel!" og til enhver, som vandrer i sit hjertes stivsind:
"Der skal ikke ske eder noget ondt!".".«

Ovenstående svada, begyndende med Jereremias 23,16.
gør i ret klare vendinger op med myten om øjentjenernes
velforvarethed...

»And they will go wandering from sea to sea, and from the
north even to the east, running here and there in search of
the word of the Lord, and they will not get it.« Amos 8,12.

--
Mvh, paw.