Top position i Netscape
Fra : René Lønstrup \(AKA ~

Dato : 10-04-01 18:24

Hej alle

Nu fik jeg jo langt om længe ordnet det med at hente højden på en <div>, men
nu er jeg stødt på et nyt problem. Nemlig, hvordan hulen henter man
top-positionen på <div>'en i Netscape6??? - Jeg har fået det til at virke i
både NN4, IE og Opera, men Netscape vil ikke lege med.. Jeg har indtil
videre forsøgt disse metoder:

var Position = document.getElementById("divTest").style.top;
//Viser ingenting...

var Position = document.getElementById("divTest").style.posTop;
//Skriver undefined

var Position = document.getElementById("divTest").style.pixelTop;
//Skriver undefined

var Position = document.getElementById("divTest").pixelTop;
//Skriver undefined

Findes der andre, der faktisk virker ? Det skal lige siges, at der skal
udføres beregninger med de tal, så det går ikke, hvis metoden skriver px
eller pt eller noget andet med.

--
René (AKA The Artist Currently Known As Rel7Star)
..... now with new url .... update bookmarks, please !

Fra : Rune Glerup

Dato : 10-04-01 19:07

"René Lønstrup (AKA Rel7Star)" skriver:

[der klippes en smule]
> Netscape vil ikke lege med.. Jeg har indtil
> videre forsøgt disse metoder:
>
> var Position = document.getElementById("divTest").style.top;
> //Viser ingenting...

Det /er/ altså den rigtige egenskab, og det virker altså også ganske
udmærket hos mig, når jeg forsøger at læse den, så fejlen må ligge et
andet sted.

Hilsen.

Rune :o]

--
Kommunikation -en, -er (lat. Communicatio meddelelse) forbindelse;
samkvem; samfærdsel; i flt.: samfærdselsmidler; overførelse af

Fra : René Lønstrup \(AKA ~

Dato : 10-04-01 22:22

"Rune Glerup" <rune@kaboom.dk> wrote in message

> Det /er/ altså den rigtige egenskab, og det virker altså også ganske
> udmærket hos mig, når jeg forsøger at læse den, så fejlen må ligge et
> andet sted.

Okay, jeg fandt fejlen (tror jeg nok). Positionen på min div var blevet
angivet i et stylesheet. Det ku' den åbenbart ikke lide, men det virker
(næsten) fint med inline-styles..
Desværre smider den px efter positionen, hvilket gør tallet umuligt at regne
på.
Et eksempel:

<script>
var Position = document.getElementById("divTest").style.top + 2;
alert(Position)
</script>
Hvis 'divTest' havde en top-position på 10, bliver resultatet af ovenstående
"10px2" istedet for "12" som det jo selvfølgeligt var meningen.. Det skal
bruges til at flytte på <div>'en med, kan jeg røbe

--
René (der går i seng og forhåbentligt ser lidt klarere i morgen :) )

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-04-01 23:11

René Lønstrup <7star@iname.com> skrev

> Desværre smider den px efter positionen, hvilket gør
> tallet umuligt at regne på.

Hvis det også skal fungere i NN4, er du nødt til at angive pt, px eller
andet.

> Det skal bruges til at flytte på <div>'en med, kan jeg røbe

Hvor flytter du den hen - og hvorfor? Jeg glæder mig til at se det færdige
resultat.

--
Allan

Fra : René Lønstrup \(AKA ~

Dato : 11-04-01 12:59

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> wrote in message

> Hvis det også skal fungere i NN4, er du nødt til at angive pt, px eller
> andet.

Hvorfor undrer det mig ikke at den skal være så besværlig - Hmm. Jeg må
nok hellere lige få installeret NN4 igen, så jeg kan få kigget på det...

> Hvor flytter du den hen - og hvorfor? Jeg glæder mig til at se det færdige
> resultat.

Pt. er det for at lave en page-scroller-dims i stil med den på bratta.com
(som ikke fungerer med Opera eller Netscape6). Jeg kunne bare ikke rigtigt
finde ud af at skille hans script af, så jeg besluttede mig for at
rekonstruere / ombygge det (så lærer man jo også noget mere :) ). Det var
også det jeg skulle bruge højden på <div>'erne til (så i modsætning til
bratta's udgave, stopper min med at scrolle så snart der ikke er mere at
scrolle med, - hans er tilgengæld afhængig af værdien i
'contheight'-variablen, som skulle stilles manuelt, hvilket ikke er så smart
når den burde ændre sig med skærmstørrelsen).
Muligvis kommer der også en scrollbar på, når jeg lige får udtænkt en plan
til at lave den så den også kan trækkes i

Jeg fandt ud af, at hvis jeg bruger .style.offsetTop, så returnerer den et
korrekt tal (uden pt / px osv.). Desværre er det ikke det rigtige tal, da
den returnerer positionen fra toppen af skærmen/framen og ikke positionen i
den <div> den ligger i (som er det tal jeg skal bruge). Så med den metode,
skal jeg først trække det tal fra (på min testside er det 50), men så virker
det også. Men jeg håber da på at finde en nemmere måde, så det kan gøres
dynamisk uden at jeg skal ændre tallet manuelt hvis jeg beslutter mig for at
den skal ligge et andet sted..

En test af scriptet kan ses her:
http://7star.homepage.dk/test/scroller-test.html

Forslag og gode råd modtages meget gerne

Fra : Rune Glerup

Dato : 11-04-01 15:26

"René Lønstrup (AKA Rel7Star)" skriver:
> Desværre smider den px efter positionen, hvilket gør tallet umuligt at regne
> på.

Ahh, pjat. Du kan vel bare bruge indexOf og substring til at pille px
fra og så konvertere resten til et tal.

Hilsen.

Rune :o]

Fra : René Lønstrup \(AKA ~

Dato : 11-04-01 20:25

> Ahh, pjat. Du kan vel bare bruge indexOf og substring til at pille px
> fra og så konvertere resten til et tal.

Great. En løsning :) - Men jeg ved sq ikke hvordan man gør :( - Gider du
(eller en anden hjælpsom sjæl) give den korrekte syntaks?

--
René (..sidder nu og bladrer alverdens tutorials igennem for at finde ud af
det...)

Fra : René Lønstrup \(AKA ~

Dato : 12-04-01 14:36

"René Lønstrup (AKA Rel7Star)" <7star@iname.com> wrote in message

> Great. En løsning :) - Men jeg ved sq ikke hvordan man gør :( - Gider du
> (eller en anden hjælpsom sjæl) give den korrekte syntaks?

Nevermind, så fandt jeg også ud af det (Javascript tutorials _er_ nu en
dejlig ting(tm) :) ).
Så skal jeg bare til at flække det hele sammen (og mon ikke der opstår nye
problemer i den forbindelse..).

Fra : Rune Glerup

Dato : 12-04-01 18:48

> [...]
> dejlig ting(tm) :) ).
> Så skal jeg bare til at flække det hele sammen (og mon ikke der opstår nye

Jeg kan vel lige poste det alligevel, hvis nu en anden ulykkelig sjæl
gik rundt med et lign. problem:

taludenpx =
(Number(document.getElementById('divTest').style.top.substring(0,document.getElementById('divTest').style.top.indexOf('px'))));

Hilsen.

Rune :o]