Hvad skal en Danfoss termostat stå på ?
Fra : Peter

Dato : 01-10-03 11:12

Vi har ældre Danfoss termostater i hele huset. Der er en ekstern føler på
som består af et stykke ståltrådslignende kabel der er afsluttet med en
føler. Føleren sidde naturligvis i nærheden af radiatoren (oftest under på
panelet).

Når det er koldt skal vi skrue termostaten op på 4-5 stykker for at holde en
rumtemperatur på 21C. Når der i forvejen er 21C pga solopvarmning etc., så
har jeg prøvet at dreje på termostaten. Den begynder ikke at sende vand
igennem før 4-5 stykker.

Er samtlige termostater slidte, eller er det helt ok at de står på 4-5 ?

mvh
Peter

Fra : Lars

Dato : 01-10-03 11:40

Hej Peter,

"Peter" <pollansa@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> har jeg prøvet at dreje på termostaten. Den begynder ikke at sende vand

Det lyder da som helt korrekt funktion... Fidusen er da præcist at hvis der
i forvejen er varmt i rummet, så skal den lukke for vandet - hvorimod hvis
temperaturen falder så skruer den op for det.

> Er samtlige termostater slidte, eller er det helt ok at de står på 4-5 ?

Det lyder af lidt meget (vores står på 3 - giver cirka 20 grader). Men det
er vel ligemeget hvis blot temperaturen er rigtig - og funktionen er således
at I kan tænde for dem og så holdes temperaturen konstant af dem uanset om
det er -5 eller +15 grader udenfor.

** Lars

--
-- Remove 41dot to send private mail --

Fra : Peter

Dato : 01-10-03 12:06

Hej Lars,

Tak for svaret. Jeg tror også de fungerer korrekt, men jeg forstår ikke
hvorfor der skal skrues så højt op. Er det pga. slitage ?

Fra : Felix

Dato : 01-10-03 12:23

On Wed, 1 Oct 2003 13:06:07 +0200, Peter wrote:

> Jeg tror også de fungerer korrekt, men jeg forstår ikke
>hvorfor der skal skrues så højt op. Er det pga. slitage ?

Er din fremløbstemperatur høj nok?

Fra : kim rasmussen

Dato : 01-10-03 12:55

hej Peter

4 på en gammel Danfoss termostat svarer til 21 grader , check din
fremløbstemperatur . Hvis du har en jern kedel skal din fremløbstemperatur
være ca. 70 grader ,grunden til den høje temp. er at undgå tæringer i
kedel og hvis din kedel er af støbejern skal den fremløbstemperaturen være
ca 6o grader af hensyn til evt, bakterieforekomst i VVB.

Kim Rasmussen , Blikkenslager

Fra : JEY

Dato : 01-10-03 13:56

Med hensyn til føleren på ståltråden som er tilsluttet termostaten...
hvordan virker den ??

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-10-03 14:01

"JEY" <jey_2002@hotmail.com> wrote in message
> Med hensyn til føleren på ståltråden som er tilsluttet termostaten...
> hvordan virker den ??

Jeg mener det er et hult rør (kapillarrør) som transmiterer trykændringen
fra den hule føler hen til termostaten. Derfor er det vigtigt at man hverken
afkorter eller bukker den.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Peter

Dato : 01-10-03 15:09

Kedel og fyr er max 5 år gl. Mrk. HS TARM/Baxi Block 20 MK 2. Ifølge Baxi
skal kedeltemperaturen være 60-65C, men fremløbstemperaturen må være "det
nødvendige" - typisk 40-50C ifølge ham.

Fremløbstemperaturen skal vel ikke have nogen betydning for, hvornår
termostaten lukker op? Termostaten skal vel bare åbne hvis temp er under x
grader og lukke hvis temp. er opnået - den ved ikke hvor varmt vandet er.
Hvis vandet er for koldt, så vil den køre hele tiden, men selve åbne/lukke
mekanismen er vel ikke afhængig af fremløbstemperaturen

... eller hvad ?

på forhånd tak...
/Peter

Fra : kim rasmussen

Dato : 01-10-03 15:53

hej Peter
Du har ret med hensyn til hvordan termostaten virker.Grunden til at
fremløbstemp. skal være så høj så muligt , er at undgå at få alt for afkølet
vand tilbage til kedlen , som så kan kondensere i bunden, hvor returvandet
normalt kommer tilbage til kedlen.
Men hvad står der i manualen for din kedel???

Kim Rasmussen Blikkenslager

Fra : Jørgen

Dato : 01-10-03 20:43

jeg tror at pladen med tal har været taget af og blevet drejet. på nogle er
der en mærke som skal står ud fra 3 (så vidt som jeg visker).. Men vist du
vil have den lavere tal kan du bare flytte på skiven

Hilsen
Jørgen
"

Fra : Jesper

Dato : 04-10-03 19:22

"Peter" <pollansa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Føleren sidde naturligvis i nærheden af radiatoren (oftest under på
> panelet).

Hej Peter...
Føleren vil i dette tilfælde måle temperaturen ved fodpanelet.
Temperaturen her vil være lidt lavere her end 1,5-2 meter over jorden, hvor
man normalt placerer ens termometer... (Rummet vil altid have den kolde luft
ved jorden og den varme ved loftet)..
Prøv derfor at montere din føler i termometerhøjde (Eller omvendt) og jeg
tror at du vil få det hele til at gå op i en højere enhed

Mvh.
Jesper