Knud Berggreen wrote:
> On Fri, 3 Oct 2003 22:05:40 +0200, "Martin Jorgensen"
> <megafedt@hotmail.com> wrote:
-SNIP-
>> Så Gallup og de andre analyse-institutter bryder faktisk loven
>> konsekvent og gentagne gange ifølge dig, da det (ifølge dig) er det
>> samme som at kontakte folk med henblik på salg? Det nægter jeg at
>> tro på:
>
> Nej, for Gallup kontakter netop ikke med henblik på salg, og
> selv om det skulle være et firma der bestiller analysen, så
> får de aldrig kendskab til hvad navngivne personer har
> svaret.
> Hvis du som firma selv laver en "analyse" så ved du hvem der
> har svaret hvad og kan målrette dit salg direkte til de
> positive personer. Derved har du - på sigt - foretaget en
> telefonisk forespøgsel med henblik på et - evt. senere -
> salg.
Nej, for disse "kunder"/emner bliver aldrig ringet op igen og det er det,
som er forskellen på et decideret /salg/ og en decideret undersøgelse, hvis
du spørger mig. Vil de købe noget, kan de evt. selv henvende sig og så har
man stadigt ikke ringet op "med henblik på salg"...
Hvorfor skriver du derudover "analyse" i anførselstegn? Jeg kan ikke rigtigt
på nogen måder kan se at et telefon-interview skulle kunne forstås som "et
forsøg på salg"...
Pointen er at manden aldrig ringer disse interviewede folk op igen og derfor
er det ikke "et forsøg på salg", men derimod en markedsundersøgelse...
Du skriver jo at med en sådan (citat) "...analyse så ved du hvem der har
svaret hvad og kan målrette dit salg direkte til de positive personer."
Dette er klart et salg og klart /ikke/ et interview.... Denne fremgangsmåde
falder klart ind under formuleringen "med henblik på at opnå salg" og er
derfor klart en overtrædelse af bestemmelsen...
>> Vi snakker uopfordrede henvendelser. Der er en vis forskel i at
>> ringe og spørge folk om man må stille dem nogle spørgsmål eller
>> ringe og forsøge at sælge folk en vare (ved godt nogen varer er
>> undtaget, men dem ser vi lige bort fra):
>
> Du må som erhvervsdrivende slet ikke kontakte folk
> telefonisk med henblik på salg med mindre de udtyrykkelig
> har givet accept.
Det er jo heller ikke det han gør (altså med henblik på salg). Han vil lave
en markedsundersøgelse og gennemføre nogle telefon-interviews uden at sælge
disse folk noget som helst. Det foregår typisk sådan her: "Har du tid og
lyst til at svare på et par spørgsmål? Det tager x minutter"... Ikke noget
med salg, her... Han kunne i teorien gennemføre undersøgelsen og stille
nøjagtigt de samme spørgsmål, uden at fortælle hvor han kommer fra og uden
at det ville ændre noget som helst i samtalen. Dog vil de fleste mennesker
gerne vide hvorfra man ringer...
>> Lov om visse forbrugeraftaler, § 2:
>> § 2. Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom rette
>> personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på dennes
>> bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig
>> adgang, med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller
>> accept af tilbud om indgåelse af aftale.
>
> Bemærk hvad du selv citerer:
>> "henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af
>> tilbud"
> Bemærk at der står "straks eller senere"
Og? Du opfordrer ham måske til senere at ringe de interviewede personer op
igen og forsøge at sælge dem noget? Jeg kan ikke se din pointe. Jeg er
udmærket klart over at der står "straks eller senere" og et interview er
/ikke/ "med henblik på straks eller senere at opnå tilbud eller accept af
tilbud"... Et salg (eller forsøg på samme), falder derimod ind under
formuleringen og det er dermed en overtrædelse af loven.
>> Markedsføringsloven, §6a:
>>
>> § 6 a. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved
>> brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax
>> med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder
>> samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende
>> forudgående har anmodet om det.
>
> Og bemærk at der her er tale om kontakt til såvel provate
> som erhvervsdrivende.
Her står der "med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre
formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser"... Formålet med et
telefoninterview er ikke at lave et salg på den interviewede, men derimod at
lave en markedsundersøgelse... Dine argurmenter går på at man åbenbart
aldrig må sælge noget bagefter man har gennemført en sådan undersøgelse, da
det er "med henblik på senere at genere salg."
Du skal dog adskille personerne og tænke på at salget ikke sker til de
interviewede, men til almindelige kunder...
>> Stk. 2. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt
>> fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation med
>> henblik på afsætning som nævnt i stk. 1, hvis den pågældende over
>> for den erhvervsdrivende har frabedt sig dette, hvis det fremgår af
>> en fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR)
>> hvert kvartal, at den pågældende har frabedt sig henvendelser, der
>> sker i sådant markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende
>> ved undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den pågældende har
>> frabedt sig sådanne henvendelser. Ved telefonisk henvendelse til
>> forbrugere gælder endvidere reglerne om uanmodet henvendelse i lov
>> om visse forbrugeraftaler.
>
> Og dette omhanler al form for direct marketing - alstå også
> pr. almindelig post.
Og? Skulle det ændre noget? Jeg kan stadigt ikke se at et interview skulle
være "med henblik på at opnå salg", hvis man vel at mærke blot gennemfører
et alm. interview...
X-MOVE: dk.videnskab.jura
mvh.
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen -
http://www.martinjoergensen.dk