Hvad lærer bibelen om helvede?
Fra : jørgen

Dato : 30-09-03 18:50

Fra : Andreas Falck

Dato : 30-09-03 23:12

jørgen brothers_bisp@hotmail.com skrev dette:

> http://www.bible.org/docs/theology/esch/hell.htm

Og her er så et andet synspunkt, der er langt bedre bibelsk
underbygget end det hedenske dogme om et helvede hvor de fortabte skal
pines og totureres i al evighed af en hævngerrig og blodtørstig gud:

http://www.sdanet.dk/artikler/s-027.htm

Og her er en artikel der fortæller om tilstanden i døden og indtil
Jesu genkomst og opstandelsen:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/artikler/side-026.htm

Og her er hvad Bibelen fortæller om de 1000 år:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-043.htm

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : paw

Dato : 01-10-03 00:48

"jørgen skrev

> http://www.bible.org/docs/theology/esch/hell.htm

Tak for linket! Vi læser under pkt. Keywords:
(2) "Everyone has only one life in which
to determine their destiny (Hebrews 9:27)."..

-Hvilket refererer til flg passage: »Og så vist som
det er menneskenes lod én gang at dø og derefter
dømmens.« Hebr.9,27. /Dansk autorisret, 1972.

Eller på engelsk: »And because by God's law death
comes to men once, and after that they are judged;« ..
Hebr.9,27. /Basic English version.

"Man kommer til Himmelen ved sin fulde bevidsthed:
Den som I også har nu. I dødsøjeblikket vil I være
bevidst om adskillelsen af krop og sjæl... Kroppen
fødes kun én gang. Den kommer aldrig til live igen.
Mennesket modtager en forvandlet krop", sagde jM
i Medjugorje den 24. juli 1982. Kilde: Forlaget Profeti's
hjemmeside, under pkt. Artikler med titlen {10.}:
"Et indblik i livet efter døden."

NB: Ovenst. tekst er efter henvendelse til forlaget
af undertegnede redigeret i overensstemmelse med
en kritisk analyse af originalteksten - da den tidligere
oversættelse tydeligvis var noget selvmodsigende.

»... let God be true, though every man is seen
to be untrue; as it is said in the Book: that your
words may be seen to be true, and you may be
seen to be right {prevail} when you are judged."«
Ro 3:4 - Basic English version.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-10-03 07:08

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> http://www.bible.org/docs/theology/esch/hell.htm

Det er værd at lægge mærke til at forfatteren til indlægget gør meget ud af
Guds Retfærdighed. Her er der altså bare flere andre teologer, herunder
Luther, der mener at den kristne Guds Retfærdighed er noget helt andet end
smålig, menneskelig "øje-for-øje"-retfærdighed, altså at Guds Retfærdighed
er dèn overmenneskelige nåde, Han viser os gennem Kristus.
Det synes vist at være en helt fundamental "kristen" misforståelse, når man
således går op i at Gud udelukkende skulle være retfærdig på et primitivt,
menneskeligt plan, hvilket også flere af Jesu lignelser synes at undergrave:
F.eks. er der lignelsen, hvor hver af de hyrede arbejdere bliver givet samme
løn, uanset hvor længe de har arbejdet, ligesom de fleste vel kender
lignelsen om Den Fortabte Søn. I begge tilfælde er der tale om tilskuere
(mennesket?), som netop påberåber sig retfærdighed i negativ, menneskelig
forstand, men mere eller mindre får at vide at de lige så godt kan pakke
småligheden sammen og være taknemmelige over at de får deres.
Det er netop grundliggende absurd for en person, der mener sig frelst ved
Guds (og ikke sin egen!) nåde at påberåbe sig retfærdighed i form af
(yderligere) straf til folk som muligvis ikke er "lige så frelste" som een
selv. Det er simpelt hen ikke vores anliggende at dømme i dèn sag, men det
er de færreste vist egentlig klar over...Ikke desto mindre forekommer
mentaliteten mig ganske åbenlyst hyklerisk, især blandt moderne
yderligtgående kristne, hvor hele Evangeliet således er syltet ind i småligt
had og således bliver ganske svært at genkende...

Anders Peter Johnsen

Fra : jørgen

Dato : 01-10-03 13:35

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> smålig, menneskelig "øje-for-øje"-retfærdighed, altså at Guds Retfærdighed
> er dèn overmenneskelige nåde, Han viser os gennem Kristus.

Troede Luther ikke på et bogstaveligt helvede?

> [...]
> således går op i at Gud udelukkende skulle være retfærdig på et primitivt,
> menneskeligt plan, hvilket også flere af Jesu lignelser synes at

Hvad så med lignelsen om den rige mand og Lazarus.

mvh jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 01-10-03 17:18

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> af
Retfærdighed

> Troede Luther ikke på et bogstaveligt helvede?

Det gjorde han nok, men han er altså ikke synderligt beskæftiget med det
hinsidige, hvorimod han koncentrerer sig om det dennesidige. Det skyldes
måske at han var temmelig træt af Romerkirkens manipulatoriske misbrug af
deres selvopfundne Skærsild-begreb og ikke gad at havne i dèt spor. Hvilket
jeg opfatter som ganske klogt. Derimod taler han om "fortabelse".

> man
> undergrave:
>
> Hvad så med lignelsen om den rige mand og Lazarus.

Hvad så med Matthæus 23, 25: "Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I
drager over sø og land for at hverve en enkelt proselyt. Og når det lykkes,
gør I ham dobbelt så fortjent til Helvede som I selv."
Det kan nok være at Jesus nævner Helvede (hvad så end det oprindelige ords
egentlige betydning mon er?) en del gange, men på den anden side mener jeg
at det er ganske forkert at fokusere på Helvede, for så er man ganske enkelt
ikke kristen ud fra kærlighed til Gud men af simpel frygt for sit eget
skind. Det er for mig at se dèn slags "kristendom" Jesus foregriber ved at
konstatere den hos farisæerne.

Spørgsmålet er i øvrigt, hvornår denne Helvedesopfattelse er kommet ind i
Jødedommnen, for man kunne med lige så god ret spørge: "Hvad (eller "hvor")
lærer GT om Helvede?"

Jeg skal da ærligt indrømme at jeg selv har det ganske svært med at forene
Jesus Kristus med tanken om Helvede, også på trods at Han jo altså selv
angiveligt omtaler Helvede, men jeg kan bare ikke forlige mig med at det
tilsyneladende ifølge nogens opfattelse skulle være lykken at se andre blive
udsat for et ultimativt, evigt Holocaust, mens man selv lovpriser Gud.

Det er jo både smagløst sadistisk og pissehamrende perverst ?

Jeg tror - og håber så sandelig - at det er noget som Jesus bruger som en
metafor. Selve forestillingen om et sted med flammer, hvor selveste Satan er
overbestyrer, forekommer mig umiddelbart ligeså tåbeligt tegneserieagtig og
udueligt ubibelsk som forestillinger om at man efter sin død måtte blive en
engel som sidder og spiller harpe på en sky!

Eet eller andet sted ville man vel idag ikke engang kunne bilde en fem-årig
ind at han skal opføre sig ordentlig, FOR ELLERS...At Jesus skulle nedlade
sig til slig banal bolsjepædagogik nægter jeg simpelt hen at tro på.

Anders Peter Johnsen

Fra : paw

Dato : 01-10-03 19:22

Anders Peter Johnsen skrev

>Det er jo både smagløst sadistisk og pissehamrende perverst ?

Skulle det forestille at være dit bedste bud på en vurdering af
perspektiverne i Den store Dom, der beskrives i Matt.25,31-46,
så har du spildt en del tid med at forfægte dine tegneserieagtige
synspunkter i denne gruppe.

--
Mvh, paw.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-10-03 01:18

"paw" <pawl@mail.dk> skrev i en meddelelse news:blf61d$msh$1@sunsite.dk...

> [...]
> perspektiverne i Den store Dom, der beskrives i Matt.25,31-46,
> så har du spildt en del tid med at forfægte dine tegneserieagtige

Nu opfatter jeg netop den mere primitive tro på Jesus som en streng dommer
der egenhændigt ihjelslår folk og kaster dem i Helvede som
"tegneserieagtig", for det er jo trods alt ikke dèt, der er Hans ærinde som
Verdensfrelser?

Jeg vil da gerne høre, hvad du så mener om dén forestilling om at de frelste
kristne står og lovsynger Gud mens resten af verden og dens indbyggere
inklusive bogstaveligt talt går ad Helvede til? Den KAN jeg ikke forlige mig
med, fordi den netop grundlæggende forekommer mig aldeles u-kristen? Hvordan
tror du mon man skal være skruet sammen i hovedet, hvis man håber på at eens
åndelige modstandere pines dag og nat i evigheders evighed?
Hvilken slags totalt hjernevasket og samvittighedsløs fanatiker skal man
egentlig være for at glædes ved synet af andres lidelser på denne måde?
Skulle man ikke netop bede for sine modstandere og gengælde ondt med godt,
eller lever Jesus måske ikke engang selv op til denne doktrin, hvad der for
mig at se er en dybt profan tanke?

Jeg kan bare ikke få det til at passe sammen...

Anders Peter Johnsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-10-03 19:27

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse
KLIP!
> primitivt,

Du må overveje forholdet mellem retfærdighed, nåde og forsoning.
Disse tre ting er forbundne. Jesus Kristus tilbyder os nåden og
forsoningen, men hvis ikke vi ønsker hans mellemkomst vil
retfærdigheden gøre krav på os.

KLIP!

> [...]
blive
> udsat for et ultimativt, evigt Holocaust, mens man selv lovpriser Gud.

Har du aldrig haft utrolig dårlig samvittighed over noget,
du har gjort - og som du godt vidste, var forkert?
Sandsynligvis!
På samme måde, som din samvittighed fortalte dig,
at du burde have gjort anderledes, og på den måde,
som den brændte inden i dig - på samme måde vil
dine onde og forkerte gerninger komme til dig i dødens
stund, hvis ikke du har lært at omvende dig og gøre
krav på Jesus Kristus som Frelser og Forsoner.
Disse onde ting vil brænde inden i dig - det er Helvede.

> Det er jo både smagløst sadistisk og pissehamrende perverst ?

Du ser vist for mange film! ))

> [...]
en
> engel som sidder og spiller harpe på en sky!

Jeg kender faktisk en mand, som har været død i en kort tid, og
som havnede i Helvede - men han vidste, hvem han skulle kalde
på - og endte med at få fornyet chance her i livet.
Tak for det, ellers ville jeg aldrig have lært ham at kende.

Mvh.Bodil.

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-10-03 20:11

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f7b1c5f$0$24619$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> på - og endte med at få fornyet chance her i livet.
> Tak for det, ellers ville jeg aldrig have lært ham at kende.

Dén må du lige forklare lidt nærmere. Har du kontakt med afdøde
mennesker, genopstod afdøde og kunne derfor fortælle, eller er der en
helt tredie forklaring?

--
-Jens B.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 01-10-03 22:46

> [...]
>
> Dén må du lige forklare lidt nærmere. Har du kontakt med afdøde
> mennesker, genopstod afdøde og kunne derfor fortælle, eller er der en

Jeg lærte ham først at kende flere år efter.
Og han fortalte om sin oplevelse i min menighed.
Det var godt nok noget, der ville noget, også
selv om han ikke ville fortælle os ret meget
om sit korte ophold dér. Han sagde, at hvis
han fortalte mere, ville vi ikke kunne tåle at
høre på ham.

Mvh.Bodil.

Fra : paw

Dato : 01-10-03 20:15

Bodil Grove Christensen skrev

>...retfærdighed, nåde og forsoning.
> Disse tre ting er forbundne. Jesus Kristus tilbyder os nåden
> og forsoningen, men hvis ikke vi ønsker hans mellemkomst
> vil retfærdigheden gøre krav på os.

Vel talt!.. At leve og dø under loven er billedligt fremstillet
som
at blive spist af med farisæisk surdej, dvs. løn som forskyldt.

Sagde Jomfru Maria i Medjugorje den 24. juli 1982: "Hvem som
helst, der har begået overordentlig meget ondt i sit liv, kan
komme direkte i Himmelen, hvis han bekender sine synder, er
ked af hvad han har gjort og modtager Jesus i dødens stund."

"Jomfru Maria fortalte mig, at de, der er i Helvede, er holdt op
med at tænke positivt om Gud. De spotter Ham i stedet og bliver
mere og mere blasfemiske. De beslutter sig for at leve i Helvede
og tænker ikke på at forlade det igen. De vælger selv ikke at
blive
reddet fra Helvede", sagde seeren Mirjana i 1983.

--
Mvh, paw.

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-10-03 20:22

paw pawl@mail.dk skrev dette:

[ ... ]
> "Jomfru Maria fortalte mig,

Det kan hun da ikke, hun er jo både *død* og begravet!

Og der er hverken tanke eller virke eller noget som helst andet i
dødsriget.

De dersens "mariaåbenbaringer" er i al fald hverken fra Gud eller Jesu
mor Maria! De er spiritistisk vranglære så det forslår ud over alle
grænser.

Der kan læses mere om den afguderiske mariadyrkelse her:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-050.htm

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-10-03 20:10

jørgen brothers_bisp@hotmail.com skrev dette:

[ ... ]
> Hvad så med lignelsen om den rige mand og Lazarus.

Tja, den er nu slet ikke så svær, og siger i al fald under ingen
omstændigheder at der findes liv i dødsriget, eller at de fortabte
skal pines i al evighed uden ophør af en hævngerrig og blodtørstig
Gud.

Læs mere her om hvad bibelen Jesus i virkeligheden ville lære sine
tilhørere ved hjælp af denne lignelse:
http://www.sdanet.dk/artikler/rige_mand_og_lazarus.htm

Fra : L.Kristi

Dato : 01-10-03 22:50

Andreas Falck wrote:
> Læs mere her om hvad bibelen Jesus i virkeligheden ville lære sine
> tilhørere ved hjælp af denne lignelse:
> http://www.sdanet.dk/artikler/rige_mand_og_lazarus.htm

Hvilket trossamfunn, - ståsted er du på?
Håper du vil svare
L.Kristi

Fra : Andreas Falck

Dato : 01-10-03 23:29

L.Kristi gudsord@yahoo.no skrev dette:

> Hvilket trossamfunn, - ståsted er du på?
> Håper du vil svare

Det er da så inderligt ligegyldigt - det som det drejer sig om er hvad
Bibelen rent faktisk siger, og ikke hvad et trossamfund eller
kirkesamfund siger!

Men jeg har en vis tilknytning til Adventisterne. Den side jeg har
henvist til ligger på min egen private hjemmeside, og er ikke
repræsentativ for Adventisterne og deres tro og lære.

Fra : L.Kristi

Dato : 02-10-03 10:55

> "Andreas Falck" wrote:
> Det er da så inderligt ligegyldigt - det som det drejer sig om er hvad
> Bibelen rent faktisk siger, og ikke hvad et trossamfund eller
> kirkesamfund siger!

Man kan jo si det slik, - men ofte som i dette tilfelle, - gir det, - denne
gangen meg, - en bedre innsikt hvorfra du har mottatt en del av den
menneskelige lærdommen om Guds Ord.

> Men jeg har en vis tilknytning til Adventisterne.
> Med venlig hilsen Andreas Falck

Jeg forstod det ut fra din "egen" fortolkning på hjemmesidene dine, - men
stilte spørsmålet om din tilknytning, - for at du selv kunne tilkjennegi
den.

Men jeg ber om at Vår Herre og Den Hellige Ånd vil gi deg Åpenbaring, - for
det er intet menneske som er i stand til å åpenbare noe som helst iht Herren
og Hans Ord..
Så Herren Velsigne deg Rikelig

L.Kristi

Fra : paw

Dato : 02-10-03 04:08

L.Kristi skrev

>Hvilket trossamfunn, - ståsted er du på?

Tilgiv ham; thi han véd ikke hvad han gør.

--
Mvh, paw.

Fra : L.Kristi

Dato : 02-10-03 11:00

"paw" <pawl@mail.dk> skrev i melding news:blg4qi$8pd$1@sunsite.dk...

> L.Kristi skrev

> paw wrote:
> Tilgiv ham; thi han véd ikke hvad han gør.

> Mvh, paw.

Andreas er tilgitt fra min side
Må også Herren være Ham nådig for den lære han leverer ut og tillegger
Herrens signatur på. For skal Jesus kunne tilgi, - så må vårt "feilgrep"
bekjennes og vi må omvende oss I Jesu Navn.

Herrens Glede for dagen
L.Kristi

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-10-03 18:50

> [...]

Retfærdighed
> er dèn overmenneskelige nåde, Han viser os gennem Kristus.

Vurderet med hvilken referenceramme?

> [...]
primitivt,
> menneskeligt plan, hvilket også flere af Jesu lignelser synes at

Har du andre referencerammer en det "primitive menneskelige plan", når
du forstår eller misforstår gud?

> [...]
småligt
> had og således bliver ganske svært at genkende...

Tja, ingen er vel forpligtet udover egne evner...

--
-Jens B.