Export af Excel diagram ?
Fra : Jakob M

Dato : 30-09-03 11:10

Hvordan exporter jeg et Excel-diagram som *.jpg fil, helst i en størrelse
jeg vælger, f.eks 600x480 ?.
Og så lige et bonusspørgsmål, hvordan slår jeg "personlige menuer" fra,
sådan at jeg altid har alle valgmuligheder i menuerne ?.
Har rodet hjælpen igennem uden held.
OfficeXP DK

Mvh
Jakob

Fra : pre

Dato : 30-09-03 14:49

Vis diagrammet i Excel. Målene skal vel forstås som pixes, så klik i Vis på
FullScreen og tryk på PRTS tasten (som regel nr. 3 fra højre i allerøverste
række.
Billedet ligger nu på klippebordet og kan hentes derfra med de fleste
billedprogrammer. Words Photo Editor har rutiner til formålet.
Rediger/Indsæt som nyt objekt. Billedet kan zoomes ud eller ind på skærmen
men der er også en rutine til at ændre det fysiske format.
Gem som jpg har indstillingsmuligheder for komprimering/kvalitet.

Fra startknappen/Indstillinger - proceslinien kan personlige menuer slås
til/fra.
pre

Fra : Jakob M

Dato : 30-09-03 15:25

pre wrote:
> [...]
> skærmen men der er også en rutine til at ændre det fysiske format.
> Gem som jpg har indstillingsmuligheder for komprimering/kvalitet.

OK, troede bare der var en nemmere måde.

> Fra startknappen/Indstillinger - proceslinien kan personlige menuer
> slås til/fra.

Det var nu i f.eks Excel, og ikke Windows jeg mente, der har jeg allerede
slået den irriterende "feature" fra.

Mvh
Jakob

Fra : pre

Dato : 30-09-03 16:07

Så taler vi nok om to forskellige ting. Prøv i Word
Funktioner/Tilpas-Indstillinger at deaktivere de to øverste indstillinger.

Excel har flere export muligheder, afhængigt af hvad/hvortil/med eller uden
kæde.

Fra : Jakob M

Dato : 01-10-03 10:11

pre wrote:
> Så taler vi nok om to forskellige ting. Prøv i Word
> Funktioner/Tilpas-Indstillinger at deaktivere de to øverste
> indstillinger.

Der var den, jeg satte flueben i "vis altid lange menuer" under
Funktioner->Tilpas. Nu spiller det.

> Excel har flere export muligheder, afhængigt af hvad/hvortil/med
> eller uden kæde.

Det er kun selve grafen jeg vil eksportere. Excel hjælpen er som sædvanligt
totalt ubrugelig .

Mvh
Jakob

Fra : Jakob M

Dato : 01-10-03 11:19

> Det er kun selve grafen jeg vil eksportere.

Jeg fik den ud via Gem som webside fra Filer menuen som GIF-fil, men det er
samme størrelse som på skærmen (970x603), jeg vil gerne have den i f.eks
600x400. Det ser forfærdeligt ud hvis jeg resizer med f.eks PSP8. Kan man i
Excel vælge diagrammets nøjagtige størrelse i pixels, inden jeg eksporterer
?.

Mvh
Jakob

Fra : pre

Dato : 01-10-03 11:41

*.Gif filer har kun 256 farver og er uegnede til den slags manipulationer.
Hvis du har PSP8 så brug det til at omsætte skærmdump´et til, i første
omgang enten BMP, TIF eller PNG. Der burde ikke være problemer med at
resample nogen af dem med en anti alias indstilling og det er derfor jeg
spørger hvor der skal eksporteres til. Ved print er det simpelt at tilpasse
og de fleste programmer skulle kunne klare det også.

Fra : pre

Dato : 01-10-03 12:53

Nu blev jeg nødt til at eksperimentere lidt. I min installation ligger en
xl8Galry.xls som viser et fornemt diagram. Det henter jeg fra Word som et
objekt og kan fint installere det i Word i format efter behag.

Der er et problem med at kopiere det fordi det er indsat som små brikker og
det er derfor at jeg ustandselig spørger hvad der skal eksporteres til. Men
det er ikke noget problem at indsætte et skærmdump, det kan gøres med PSP
men er nemmere med Photo Editor hvor du også kan vælge pixel mål og kan
resample.
Derfra kan gemmes i format med eller uden komprimering efter ønske.
(Du kan få kopi(er) )
pre

Fra : Jakob M

Dato : 02-10-03 10:39

pre wrote:
> [...]
> ligger en xl8Galry.xls som viser et fornemt diagram. Det henter jeg
> fra Word som et objekt og kan fint installere det i Word i format

Som nævnt andetsteds skal jeg ikke bruge dem i Word, det havde jo været for
nemt

> [...]
> du også kan vælge pixel mål og kan resample.
> Derfra kan gemmes i format med eller uden komprimering efter ønske.

Hvis jeg tager et skærmdump får jeg alle rammer og menuer med, og det gider
jeg ikke sidde og klippe væk bagefter. Med "Gem som webside" får jeg kun
diagrammet med og skærmdumpet er alligevel ikke i den rigtige størrelse. Når
jeg resizer, og det er ligegyldigt hvilket format (gif eller jpg), bliver
tallene gnidrede. Findes der anden software der kan lave simple grafer i en
størrelse jeg bestemmer ?

Mvh
Jakob

Fra : pre

Dato : 02-10-03 10:53

Så længe du bruger .gif og .jpeg som udgangspunkt så starter du med et
forringet resultat.
Kik i Tucows eller nok bedre her: http://ftp.sunet.se/nonags/index.html
for at se programmuligheder.

Fra : pre

Dato : 02-10-03 11:41

Tog lige for en ordens skyld en tur gennem Excels hjælpetekster. Som før
blev jeg imponeret over de mange muligheder der er for at vise, demonstrere,
endda med automatiske opdateringsmuligheder.
Samtidig så jeg på Words Graphs Editor som håndterer et utal af diagramtyper
som kan baseres på både dit og dat. Specielt størrelser kan håndteres gennem
Words alm. træk-slip.
Måske har du noget specielt imod Word?

Fra : Jakob M

Dato : 02-10-03 12:42

pre wrote:
> [...]
> diagramtyper som kan baseres på både dit og dat. Specielt størrelser
> kan håndteres gennem Words alm. træk-slip.

Kan den eksportere i en bestemt størrelse, som jeg definerer i pixels ?.

> Måske har du noget specielt imod Word?

Egentlig ikke, men jeg skal ikke bruge figuren i Word.

Mvh
Jakob

Fra : pre

Dato : 02-10-03 14:46

Prøv selv, jeg er ikke ekspert, men det var muligt at indsætte i PSP8 som
har pixels faciliteter mv.

Fra : pre

Dato : 01-10-03 11:21

Start Word
Indsæt/Object
Vælg Excel diagram - fra fil, evt. med link.

Excels hjælpetekster siges at være de meds funktionelle i Office. Godt nok
kan det være vanskeligt at finde netop det opslag der giver bonus.

Fra : Jakob M

Dato : 02-10-03 09:55

pre wrote:
> Start Word
> Indsæt/Object
> Vælg Excel diagram - fra fil, evt. med link.

Så er jeg jo lige vidt, jeg skal ikke bruge det i Word.

> Excels hjælpetekster siges at være de meds funktionelle i Office.
> Godt nok kan det være vanskeligt at finde netop det opslag der giver
> bonus.

Det tør siges.

Mvh
Jakob

Fra : pre

Dato : 02-10-03 10:05

Uanset hvordan så kan jeg ikke "knække nødden" uden at vide hvad der skal
ske. Men princippet er det samme: Brug de rutiner der leverer det ønskede
resultat, jeg har prøvet at demonstrere nogle af dem og peger igen på at
Words klippebord virker for Office OG for programmer der bruger OLE.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 02-10-03 11:09

"Jakob M" <fandens@klog.dkXXX> skrev i en meddelelse
> Hvordan exporter jeg et Excel-diagram som *.jpg fil, helst i en størrelse
> jeg vælger, f.eks 600x480 ?.

For at svare kort: Du kan ikke bestemme størrelsen på et diagram i pixels,
når du eksporterer det fra Excel.

Jan

Fra : Jakob M

Dato : 02-10-03 12:43

> For at svare kort: Du kan ikke bestemme størrelsen på et diagram i
> pixels, når du eksporterer det fra Excel.

Æv.

Mvh
Jakob