Mini-mini rodzone-anlæg
Fra : Amager Demo

Dato : 29-09-03 19:37

Er der nogle der har erfaring med subj. / kender nogle gode bøger om emnet??

Jeg har fået den g(eni)ale idé, at jeg vil udstyre mit 54 ltr. akvarium med
et udvendigt filter, sådan i stil med et lille rodzone-anlæg og en
'risle-dam' med småsten.
Er det dumt? Hvordan gør man? Hvilke planter? Hvordan sikrer jeg mig, at en
strømafbrydelse / legesyg kat ikke sørger for det bliver en
'gulv-vaske-maskine'? Hvad har jeg glemt??

Mvh
Niels Christoffersen

--

---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---
http://www.amardemo.dk

Fra : Linux

Dato : 30-09-03 13:16

"Amager Demo" <amager.demo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.amardemo.dk
> mail@amardemo.dk
> ---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---+---

du har sådan set ikke glemt noget der mangler bare lige et par småting
Og for , som du selv skriver så kan det blive et slemt svineri

sørg for at du pumper vandet op i anlæget (ingen strøm ingen vand) og sørg
for at det kan komme der fra igen "afløb"
afløbet er nok det vigtiste.
planter: jeg har selv brugt "vedeløber" og fredslilje og fredsliljer er
specielt gode da deres rødder godt kan tåle at være under vand
mvh. Linux

Fra : Per W.

Dato : 30-09-03 13:57

"Linux" <tbnoglts@oncable.dk> skrev i melding

> [...]
> planter: jeg har selv brugt "vedeløber" og fredslilje og fredsliljer er
> specielt gode da deres rødder godt kan tåle at være under vand

Men er ikke fredsliljer giftige? Ikke for vannet, men hvis barn f.eks kommer
til å spise dem.

/Per W.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-09-03 15:50

Per W. skrev:

> Men er ikke fredsliljer giftige?

Jo.

// Klaus

Fra : Linux

Dato : 30-09-03 17:36

"Per W." <pwbuf@tiscali.no> skrev i en meddelelse

> "Linux" <tbnoglts@oncable.dk> skrev i melding

> Men er ikke fredsliljer giftige? Ikke for vannet, men hvis barn f.eks
> [...]
jo de er en anelse for os
men jeg har haft dem i mit aqvaterarium i flere år og der har jeg aldrig
haft problemer med dem

## taget fra FALCK´s hjemmeside om giftige planter
> Filodendron, finger-filodendron, fredslilje:
Plantesaften er irriterende.
Symptomer: Slimhindeirritation med brændende fornemmelse i mund og svælg,
evt. opkastning.
Forholdsregler: Giv væske. Afvask med vand og sæbe ved hudkontakt. Skyl
øjnene i mindst fem minutter ved øjenkontakt. Tag til læge eller skadestue
ved udtalte eller vedvarende symptomer. Kontakt læge hvis stængel eller
større stykker blade er indtaget

prøv lige og se her http://www.kattens.net/giftige_planter.htm
men der er en plante du/i skal være mere obs på julestjerner ...!!!!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-09-03 18:07

Linux skrev:

> [...]

Taler Falck om mon én eller flere planter her? Finger-filodendron er
det samme som Monstera deliciosa (som måske på norsk hedder vindus-
blad), men fredslilje hører til en helt anden slægt (Spathiphyllum).

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-09-03 18:11

Jeg skrev:

> Finger-filodendron er det samme som Monstera deliciosa

Apropos katte: <http://xrl.us/katfilo>¹.

// Klaus

¹) Link til <http://www.netdyredoktor.dk/Gift_kat/GPV_Kat/Kat_Fingerfilodendron/kat_fingerfilodendron.html>

Fra : Linux

Dato : 30-09-03 17:56

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det samme som Monstera deliciosa (som måske på norsk hedder vindus-
> blad), men fredslilje hører til en helt anden slægt (Spathiphyllum).

hej klaus

næææ det gør falck nu ikke men der er er godt nok nævnt flere arter på den
anden side om giftige planter
mvh. Linux

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-09-03 15:49

Amager Demo skrev:

> Jeg har fået den g(eni)ale idé, at jeg vil udstyre mit 54 ltr.
> akvarium med et udvendigt filter, sådan i stil med et lille
> rodzone-anlæg og en 'risle-dam' med småsten.

Jeg spurgte om det samme for et halvt år siden, men har ikke set
nogen tilbagemeldinger fra folk der har prøvet det.

Se
<http://groups.google.dk/groups?selm=5773ada6-0289-4021-9f97-7d16b63e7397@news.szn.dk>
<http://xrl.us/rodzone> (forkortet link til ovennævnte indlæg)

> Hvilke planter?

Nu skriver du godt nok osse "legesyg kat" - ellers ville jeg helt
klart anbefale papyrus af en slags ("Cyperus sp."). Hvis jeg
stadig selv har kat den dag jeg får mulighed for at realisere min
gamle idé om et rodzoneanlæg til akvariet, vil jeg nok vælge
fredslilje.

// Klaus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-09-03 17:00

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message

> [...]
> stadig selv har kat den dag jeg får mulighed for at realisere min
> gamle idé om et rodzoneanlæg til akvariet, vil jeg nok vælge

Den vil sikkert kunne gro der, men det er en plante, der ikke gror specielt
hurtigt - og dermed ikke gør særligt meget gavn mht. vandrensningen. Derimod
kunne jeg fint finde på at benytte papyrus - det gror som bare pokker (hvis
det får lys nok).

vh
Jan

Fra : Per W.

Dato : 30-09-03 17:37

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i melding
> [...]
Derimod
> kunne jeg fint finde på at benytte papyrus - det gror som bare pokker

Holder på med å lage ett selv, har nå plantet noen planter som står og
vokser i kun leca kuler (vann + gjødning) som skal over i dette 'rense
anlegget' når det er ferdig. Valget falt på en plante som på norsk kalles
Vindusblad, den er lett å få til å vokse i hydracultur og er ikke giftig for
barn, så vidt jeg vet. Har også undersøkt litt rundt og det er jo en del som
dyrker tomatplanter på denne måten. Vet ikke om de vil fungere i et slikt
anlegg, men de vosker jo veldig fort og har jo også frukter som tar opp mye
næring. Vet ikke om man kan plante dette innendørs, de lukter vel litt også?
Er det noen med erfaring på andre planter med frukter som man kunne prøvd?

/Per W.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-09-03 17:43

Per W. skrev:

> Valget falt på en plante som på norsk kalles Vindusblad,

Ved du tilfældigvis hvad den hedder på latin?

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-09-03 17:48

Jeg skrev:

> Ved du tilfældigvis hvad den hedder på latin?

Det ser ud til at være en Monstera deliciosa¹. Kan du bekræfte det?

Det er en meget almindelig stueplante i Danmark, og den kan blive
meget stor. Men jeg var slet ikke klar over at den kan vokse i vand.

// Klaus

¹) Se fotos på <http://xrl.us/monstera> (=> images.google.dk)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-09-03 18:20

> Det er en meget almindelig stueplante i Danmark, og den kan blive
> meget stor. Men jeg var slet ikke klar over at den kan vokse i vand.

Jeg har en gang haft sådan en svend i et paludarium. Den gror fremragende i
vand, men bliver uhyggeligt stor.

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-09-03 18:19

Jan Bøgh skrev:

> Jeg har en gang haft sådan en svend i et paludarium. Den gror
> fremragende i vand, men bliver uhyggeligt stor.

Ja, de kan blive meget store - gad vide om det er derfor de har
fået det botaniske navn "Monstera"?

Det er interessant at planten kan gro i paludarier, det vil jeg
skrive mig bag øret.

// Klaus

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-09-03 20:35

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> "Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Jeg har en gang haft sådan en svend i et paludarium. Den gror fremragende
> vand, men bliver uhyggeligt stor.

Guldranke , Scindaptus et eller andet, vokser ligesom M. deliciosa.
I terrariet i Basel så jeg et eksemplar, med blade på over 30 cm i
diameter! Og stængler der var så tykke som en underarm.

Carsten

Fra : Per W.

Dato : 30-09-03 19:16

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> skrev i melding

> Det ser ud til at være en Monstera deliciosa¹. Kan du bekræfte det?
>
> Det er en meget almindelig stueplante i Danmark, og den kan blive
> meget stor. Men jeg var slet ikke klar over at den kan vokse i vand.

Ja. Husker i hvertfall at den heter noe med Monstera.

/Per W.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-09-03 17:42

Jan Bøgh skrev:

> Den vil sikkert kunne gro der, men det er en plante, der ikke
> gror specielt hurtigt - og dermed ikke gør særligt meget gavn
> mht. vandrensningen.

Det er korrekt, men der er ikke så mange andre muligheder, hvis
man ikke har mulighed for at bruge papyrus.

> Derimod kunne jeg fint finde på at benytte papyrus - det gror
> som bare pokker (hvis det får lys nok).

Ja, papyrus er virkelig flittig. Men den dur slet ikke som
filterplante hvis man har kat - i hvert fald ikke hvis man har
min kat.

// Klaus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-09-03 18:22

> Ja, papyrus er virkelig flittig. Men den dur slet ikke som
> filterplante hvis man har kat - i hvert fald ikke hvis man har
> min kat.

Nu bliver jeg nysgerrig. Jeg har absolut ingen forstand på kattehold - men
katte, der er rovdyr, æder da vel ikke papyrus - oder was?

Det er måske en litterær kat - papyrus er jo stamfaderen til papiret

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-09-03 18:18

Jan Bøgh skrev:

> Nu bliver jeg nysgerrig. Jeg har absolut ingen forstand på katte-
> hold - men katte, der er rovdyr, æder da vel ikke papyrus - oder
> was?

Jo, min kat tror at det er en kæmpe portion kattegræs, og den kan
skalpere en plante i løbet af meget kort tid. Det er lidt ærgerligt,
for jeg havde en virkelig flot papyrus før jeg fik kat, men de to
kunne slet ikke sammen...

// Klaus

Fra : Claus

Dato : 01-10-03 06:20

> [...]
> skalpere en plante i løbet af meget kort tid. Det er lidt ærgerligt,
> for jeg havde en virkelig flot papyrus før jeg fik kat, men de to

Ud med katten.

Claus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-10-03 06:59

C-laus skrev:

> Ud med katten.

Jamen, jeg kan jo osse godt lide min kat.

Problemet løser sig dog inden for en overskuelig årrække, vil jeg
tro, for min kat er efterhånden en gammel herre, og til den tid har
jeg forhåbentlig både plads til akvarium og en stor papyrus.

// Klaus