Rettigheder på disk
Fra : Jimmy

Dato : 29-09-03 19:25

Hej

Jeg har en FAT32-disk, som normalt sidder i en WinXP.
Der er en masse filer på og efter mount i Linux er de alle ejet af
root:root.

Selvom jeg er root kan jeg ikke ændre ejerskab til en anden bruger.

Andre brugere kan ikke oprette og slette filer selvom de holder sig
ude af root's mapper.

Hvordan ændrer jeg rettighederne?

Mvh
Jimmy

Fra : Troels Vognbjerg

Dato : 29-09-03 19:48

Jimmy wrote:
> Hej
>
> Jeg har en FAT32-disk, som normalt sidder i en WinXP.
> Hvordan ændrer jeg rettighederne?

Du kan ikke ændre rettigheder på en FAT partition da det ikke
understøtter rettigheder, dog kan du mount drevet med fuld skrive adgang
til alle, eller med rettighed til en bruger f.eks.
"mount /dev/hda5 /mnt/fat -o uid=bruger,gid=gruppe" (i dette eks. vil
filerne være ejet af bruger)
eller
"mount /dev/hda5 /mnt/fat -o mask=777"
se evt. man mount for flere muligheder og for at få en forklaring hvad
det gør

Fra : Jimmy

Dato : 30-09-03 12:38

"Troels Vognbjerg" <troels_ingenreklamertak@lazy.dk> wrote in message

> [...]
> til alle, eller med rettighed til en bruger f.eks.
> "mount /dev/hda5 /mnt/fat -o uid=bruger,gid=gruppe" (i dette eks. vil

Det giver jo god mening.

Hvad hvis jeg konverterer filsystemet til NTFS?
Kan jeg så ændre rettigheder på filerne som om det var et ext3 system?

Mvh
Jimmy

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-09-03 14:47

"Jimmy" <nyhedsgruppe2@get2net.danmark> writes:

> Hvad hvis jeg konverterer filsystemet til NTFS?

NTFS er dårligt understøttet ifm. med skrivning. Udviklerne
klassificerer det som meget ustabilt - i praksis virker det fint for
mange.

> Kan jeg så ændre rettigheder på filerne som om det var et ext3 system?

Nej. NTFS's brugerrettigheder er helt anderledes end ext3's og er
iøvrigt overhovedet ikke understøttet.

Der findes mig bekendt ikke et filsystem, begge kan læse, og som
understøtter brugerrettigheder - og fungerer ordentligt. Måske umsdos,
men det har jeg ærlig talt aldrig prøvet.

/Rasmus

if (!strcmp(getenv(EDITOR), "vi")) {karma++};

Fra : Jimmy

Dato : 30-09-03 16:12

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> [...]
> mange.

> Nej. NTFS's brugerrettigheder er helt anderledes end ext3's og er

Er det muligt at konvertere fra FAT32 til ext3?
(Helst uden at eksisterende filers oprettelsesdatoer nulstilles)

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 30-09-03 16:39

Den Tue, 30 Sep 2003 17:12:12 +0200 skrev Jimmy:

>"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote in message

>Er det muligt at konvertere fra FAT32 til ext3?
>(Helst uden at eksisterende filers oprettelsesdatoer nulstilles)

backup - mkfs - restore.

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Doom and
Quake run side by side

Fra : Jimmy

Dato : 30-09-03 17:13

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message

> backup - mkfs - restore.

Det lyder jo simpelt, men hvordan med eksisterende filers oprettelsesdatoer?

Min måde at lave backup på ville være at pakke alle filer med tar og
bagefter pakke dem ud.
På den måde mener jeg da at både oprettelsesdato og modifikationsdato
bevares.

Er det sådan en form for backup du taler om?

mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 30-09-03 17:18

Den Tue, 30 Sep 2003 18:13:03 +0200 skrev Jimmy:

> [...]
>bagefter pakke dem ud.
>På den måde mener jeg da at både oprettelsesdato og modifikationsdato

Det burde de.

>Er det sådan en form for backup du taler om?

Jeps, tar, cpio eller hvordan man nu foretrækker at lave backup.

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows XP is actually the OS that
started as "Microsoft OS/2 NT 3.0"